2

مرتضی بانک شخصیتی معتدل و به دور از حاشیه

  • کد خبر : 230810
  • ۰۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶

علی اکبر محمودی – فعال اصلاح طلب

روزهای بعد از رای اعتماد به کابینه دوازدهم برای حسن روحانی همچنان حاشیه‌آفرین و پر انتقاد دنبال می‌شود، از نبود وزرای زن در کابینه تا استفاده نکردن از افرادی که معتدل‌تر و کارآمد‌تر از وزرای فعلی هستند. حال و بعد از اعتماد وکلای ملت به وزرای معرفی شده هر روز اسامی افرادی مطرح می‌شود که با شایستگی و تجارب خود می‌توانستند به انسجام دولت کمک کنند، اما در رده مسئولین رده بالای دولت جایی ندارند. در میان این اسامی یک نام بیش از دیگران به چشم می‌خورد؛ مرتضی بانک
مرتضی بانک که در زمان ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عهده‌دار سمت استانداری کرمان بود از شخصیت‌های نزدیک به آیت‌الله نیز محسوب می‌شود، از این رو رفتار و منشی مشابه وی دارد و همچون آن بزرگوار تمام توان خود را صرف خدمت در کنار عدم ایجاد هزینه و حاشیه برای دولت می‌کند.
بانک که می‌توان از وی به عنوان یکی از شاگردان مکتب آیت‌الله نیز نام برد عهده‌دار سمت‌های مختلفی در دولت‌های سازندگی و اصلاحات بوده و با نمایش شایستگی‌ها و عملکرد درخشان خود توانسته است به جرگه بزرگان معتدلین بپیوندد. وی که از اعضای ارشد حزب اعتدال و توسعه محسوب می‌شود از جمله مطرح‌کنندگان نام حسن روحانی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ است که با تلاش و همچنین عملکردی جهادی موجبات پیروزی اعتدالیون را در ۴ سال قبل فراهم می‌کند. بعد از پیروزی حسن روحانی، دولتمردان با این بهانه که مجلس تندروی نهم با وی مشکل دارد از معرفی وی به عنوان وزریر خودداری می‌کنند و دکتر بانک عهده‌دار قائم مقامی نهاد ریاست‌جمهوری می‌شود. نکته اینجاست که پس از این اتفاق بانک علی‌رغم شایستگی‌های خود از انتقاد و سهم‌خواهی پرهیز می‌کند و باز هم با عملکرد خود حاشیه‌ها را از نهاد ریاست‌جمهوری دور کرده و با خدمات خود منشا خیری برای اصلاح‌طلبان و اعتدالیون می‌شود.
با نزدیک شدن به انتخابات سال ۹۶ همگان بر این تصور بودند که مرتضی بانک عهده‌دار ریاست ستاد انتخاباتی دکتر روحانی خواهد بود اما با انتخاب محمد شریعتمداری، وی قائم‌مقامی ستاد را می‌پذیرد و در طول کارزار انتخابات در کنار شریعتمداری با روحیه‌ای خستگی‌ناپذیر خود در تمامی سفرهای استانی، کمپین‌ها و برنامه‌های در کنار دکتر روحانی و با انسجام همه نیروهای دوستدار عقلانیت و اعتدال زمینه ساز پیروزی دولت تدبیر و امید می‌شود. اما این بار نیز در کمال تعجب و بر خلاف تمامی گمانه‌زنی‌ها در میان وزرای معرفی شده به مجلس نام وی قرار نمی‌گیرد و این امر موجبات تاسف حامیان و حتی منتقدین دولت می شود چرا که بانک در طول سالیان گذشته از دولت سازندگی تا اعتدال به عنوان فردی خدوم و بدور از حاشیه، همراه با عملکردی درخشان در میان دولتمردان و سیاست‌مداران شناخته می‌شود.
امروز و بعد از رای اعتماد نمایندگان مردم به کابینه دوازدهم گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که مرتضی بانک عهده‌دار سمت معاون اجرایی ریاست‌جمهوری و یا ریاست سازمان هلال‌احمر خواهد شد که به زعم نگارنده این دو جایگاه برای فردی با سابقه مرتضی بانک جایگاه کوچکی است که موجب هدر رفت سرمایه‌هایی این چنین در میان اصلاح‌طلبان و اعتدالیون می‌شود، علاوه بر اینکه فراموش نکنیم وی از جمله افرادی بوده است که به گفته دکتر روحانی پاشنه‌های خود را برای پیروزی روحانی در انتخابات بر کشیده بود و با دور کردن حاشیه‌ها راه را برای پیروزی اعتدالیون هموار کرد، از این رو حداقل انتظار از دکتر روحانی این بود واکنش مناسبی نسبت به این یار دیرین اعتدال داشته باشد.
حکایتی وجود دارد که می‌گویند همیشه سر بچه اهل و سر به راه خانواده کلاه می‌رود، بانک را نیز می‌توان مصداق بارز این حکایت داست چرا که همیشه بدور از حاشیه در حال خدمت بوده در صورتی که همیشه می‌توانستند از شایستگی‌های وی در جایگاهی بالاتر استفاده کنند. اصرار به بهره‌گیری شایستگی‌های افرادی مانند دکتر بانک از این جهت است که علاوه بر استفاده از این نیروهای خدوم و قابل احترام، نزدیکان رئیس‌جمهور با توجه به خدمات بانک طی ۵ سال گذشته برای دولت تدبیر و امید، دکتر روحانی را به ناسپاسی محکوم نکنند. نگارنده با توجه به سوابق و آشنایی با دکتر بانک مطمئن است حتی اگر نامهربانی‌ها به ئوی ادامه داشته باشد و در هیچ کجا از دولت به کار گرفته نشود همچنان بر مدار اعتدال و دوری از حاشیه اصرار دارد، اما تاکید به استفاده از چنین نیروهایی در دولت از این جهت است که افراد شایسته‌ای همچون وی می‌تواند علاوه بر کمک به اعتدال و توسعه کشور موجبات امید دوستداران عقلانیت در کشور باشد.

علی اکبر محمودی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=230810

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر