دکتر مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان گفتگویی را با رادیو ورزش انجام داد.

سلطانی فر در ابتدا گفت: فرا رسیدن هفته دولت را به همه همکارانم تبریک می گویم. بنده به عنوان اولین وزیر دولت یازدهم معرفی شدم اما مجلس نهم به بنده رای نداد، بالاخره خداوند به من عنایت کرد تا در سازمان میراث فرهنگی خدمت کنم. در ادامه با صلاحدید رئیس جمهور در ۹ ماه پایانی دولت یازدهم به عنوان وزیر ورزش و جوانان به مجلس معرفی شدم. در دولت یازدهم چه در زمان حضور دکتر گودرزی به عنوان وزیر ورزش و این ۹ ماهی که بنده حضور داشتم، دستاوردهای نسبتا قابل قبولی داشته ایم، اما بهتر است کارشناسان نظر بدهند. شاخص هایمان در برخی موارد بهبود بخشیدیم و تلاش خود را انجام داده ایم.

وی ادامه داد: در عرصه جوانان اقدامات خوبی انجام داده ایم و باید سازوکاری فراهم شود تا حضور جوانان در زمینه های پژوهشی ایجاد شود. در سازمان های مردم نهاد از جوانان استفاده شود چون پتانسیل خوبی دارند. بودجه بخش جوانان در سال ۹۲، ۶ میلیارد بوده و در حال حاضر افزایش قابل توجه ای داشته است. تعداد خانه های جوان برای جایی که بتوانند با مدیران اجرایی صحبت کنند و کلاس آموزشی داشته باشند، چهار سال پیش در حد صفر و حتی تعطیل بوده است که الان به ۴۶ رسیده و آن را به ۲۰۰ خواهیم رساند. در سال ۹۲، ۲۵۰۰ میلیارد وام ازدواج داشتیم که الان به ۹۸۰۰ رسیده است. مطالبات جوانان بسیار است و باید اقدامات بهتری انجام دهیم. در بحث ورزش هم شاخص های خوب و امیدوار کننده ای داریم. در ورزش همگانی، چهار سال پیش نزدیک ۱۰ درصد مردم ورزش می کردند اما الان به ۲۱ درصد رسیده و باید فاصله را با جهان کم کنیم.

وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: در المپیک ریو بیشترین سهمیه را کسب کردیم و به لحاظ نتیجه گیری از شانزده دوره حضورمان در رده دوم قرار گرفتیم. دستاوردهای گوناگونی در رشد اعتبارات ورزشی داشتیم. در بخش خصوصی هم همینطور. اگر همگرایی و منابع بیشتر بود، می توانستیم بهتر شویم. بارها گفته ام اقتصاد ورزش اقتصاد بزرگی است و بسیار پررنگ. در کشورمان به دلیل اینکه توسعه اقتصاد ورزش کمتر پیش بینی شده، از منابع دولتی بیشتر استفاده می شود. شاه بیت و خمیرمایه اقتصاد مقاومتی، استفاده از همه ظرفیت کشور است. استفاده کردن از منایع مالی و بانکی ارزان قیمت برای ورزش خوب خواهد بود و مذاکراتی هم با مسئولان آن داشته ام که بتوانیم استفاده های لازم را داشته باشیم.

وی افزود: یکی از مهمترین برنامه های ما، اصلاح ساختارها و فرایند موجود در وزارت ورزش و جوانان است. ساختار سازمانی یا چارت اصلی ما مشخص نبود اما در این ۹ ماه اقدامات لازمه را انجام داده ایم تا هرچه زودتر برطرف شود. بحث تکریم ارباب رجوع نیز اهمیت بسیاری دارد. در ورزش ما جنجال سازی بسیار است و در این ۹ ماه تا حد زیادی توانستیم به ثبات و آرامش برسیم تا در مسیر درستی گام برداریم. حاشیه سازی ها را کنار گذاشتیم و سالم سازی فضاهای ورزشی که با همگرایی با همه دستگاه ها ایجاد می شود، بسیار مهم است. پروژه های عمرانی در سه بخش انجام می شود. پیست های دوچرخه سواری، سالن های سرپوشیده، ورزشگاه ها و تعدادی هم استخر که با طرفیت بالای ۲۵۰۰ نفر، شرکت توسعه آن را برعهده دارد. پروژه هایی نیز توسط استان ها انجام می شود. نزدیک ۴ هزار پروژه داریم.

دکتر سلطانی اظهار کرد: ورزشگاه های گوناگونی در شیراز، قوچان و چند مورد دیگر به بهره برداری رسیدند که حدود ۹۰۰ پروژه می شود و تعدادی از آن هم آغاز شده است. با قیمت سال ۹۵، نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان بودجه می خواهیم و سالیانه می توانیم هزار میلیارد تخصیص بدهیم. نزدیک ۱۰ هزار مکان برای ورزش همگانی داریم و هزاران مکان هم شهرداری ها ایجاد کردند تا مردم بتوانند بهره ببرند. بخشی از آنها را می توانیم رصد کنیم. در کشورهای توسعه یافته شاخص ها بسیار خوب است و باید این شاخص را تا پایان دولت به ۳۳ درصد برسانیم. دستاوردهای ورزش حرفه ای و قهرمانی در یک مقایسه درخلال ۳۸ سال پیروزی بعد از انقلاب نسبت به دوره قبل آن، رشد چشمگیری داشته است. هشت دوره قبل از انقلاب و هشت دوره بعد از انقلاب در المپیک شرکت کرده ایم و برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو برنامه داریم.

وی ادامه داد: ورزش قهرمانی باعث ایجاد وحدت در بین مردم می شود و باعث ارتقای غرور ملی یک ملت می شود. برای ما خیلی مهم است که بتوانیم پیروزی های مختلفی داشته باشیم و جمهوری اسلامی هم به داشتن جامعه سالم اهمیت زیادی می دهد و سرمایه گذاری ها را باید بیشتر کنیم. فسادی که گفته می شود در ورزش وجود دارد، به عنوان مثال در فوتبال هزینه ای که همه تیم ها در لیگ ها انجام می دهند، ۵۰۰ میلیارد است. اگر ۱۵ درصد فساد وجود داشته باشد، هزار برابر آن جنجال سازی می شود و بقیه آن را نادیده می گیرند. با یک برد در فوتبال یا کشتی، ۵۰ میلیون نفر خوشحال می شوند، درصورتی که هزینه های جاری استقلال و پرسپولیس بین ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان است و اوقات فراغت جوانان را می کنند. باعث شادی و شعف مردم می شوند و اهمیت زیادی در شادابی جامعه دارد.

سلطانی فر گفت: برای حضور بانوان در ورزشگاه ها نیاز به صبر و حوصله است و این اتفاق لازمه گذر زمان خواهد بود. هیچ تعلیقی در فدراسیون تیراندازی مطرح نشده، صرفا هیاهوسازی برخی رسانه هاست که نمی خواهند آرامش ایجاد شود، نه تهدیدی هست نه تعلیقی و اتفاقی رخ نمی دهد. تلاش می کنیم تا اگر نیروهای توانمندی پیدا کردیم از آنها استفاده کنیم، در غیر این صورت با همین نیروها کارهای خود را انجام خواهیم داد و سند ملی توسعه ورزش را هم به تصویب خواهیم رساند. افزایش تعداد ورزش حرفه ای به این معنا هست که لیگ های دیگری را هم در سایر رشته ها ایجاد کنیم و این مستلزم این است که بخش خصوصی به طور جدی وارد شود تا سایر رشته ها هم شاهد شکوفایی باشیم.

وی اظهار داشت: اتفاقی خوبی در مسابقات مقدماتی جام جهانی رخ داده است. هزار دقیقه است که گل نخورده ایم و دو بازی مانده به پایان مسابقات، صعود کرده ایم، اما دوره های پیش تا لحظات آخر زمان میبرد تا بتوانیم به جام جهانی برویم. تیم ملی این بار با اقتدار نتیجه گرفت. بازی های حساب شده ای انجام داده ایم و دوبار ازبکستان را بردیم، کره جنوبی را شکست دادیم و با قدرت راهی جام جهانی شدیم. مسئولان فدراسیون، کادر فنی و بازیکنان زحمت زیادی کشیدند. اگر با قرعه خوبی روبرو شویم، می توانیم از گروه هم صعود کنیم.

دکتر سلطانی فر در انتها گفت: همه تلاش مان را انجام می دهیم تا به خوبی از تیم ملی فوتبال حمایت شود، ۷۵ روز اردو تدارکاتی و بین ۴ تا ۷ بازی دوستانه قبل از جام جهانی داشته باشیم و در انتها امیدواریم که المپیک ۲۰۲۰ توکیو بهترین نتایج تاریخ ورزش را رقم بزنیم. بازی های داخل سالن ترکمنستان هم می تواند محک خوبی باشد تا در تورنمنت های مهم تر عملکرد خوبی داشته باشیم. از مردم هم تشکر می کنم و تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا بهترین روزها را رقم بزنیم.

افق نیوز