1

«تاشکند» از حضور ایران در سازمان شانگهای حمایت می‌کند

  • کد خبر : 233131
  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰

وزیر امور خارجه ازبکستان گفت:«تاشکند» در نظر دارد همکاری های خود را با تهران در سازمان‌های بین المللی گسترش دهد و به همین دلیل ما از حضور ایران در سازمان همکاری شانگهای به طور کامل حمایت خواهیم کرد.

 

 

 

به گزارش افق نیوز/ وزیر امور خارجه ازبکستان گفت: «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در سال آینده  میلادی به «تاشکند» سفر می‌کند.

«عبدالعزیز کامل‌اف» در گفت وگو با شبکه صدا و سیمایی ازبکستان افزود: «شوکت میرضیایف» رئیس جمهوری در چهارچوب سفر به آستانه با«حسن روحانی» رئیس جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی اظهار داشت: باید صراحتا بگوییم با وجود اینکه با جمهوری اسلامی ایران همسایه نزدیک هستیم به دلایل مختلف روابط خودرا به طور فعال توسعه نداده‌ایم و اگر به روابط دوجانبه با ایران نگاه کنیم بین ما هیچ اختلافی وجود ندارد.

کامل اف اظهار داشت: به این علت در چارچوب نشست سازمان همکاری اسلامی در آستانه تاکید شد که همکاری های اقتصادی و بازرگانی و سرمایه گذاری با ایران را باید بیش از پیش گسترش دهیم و در این زمینه امکانات لازم در حال فراهم شدن است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعات مطرح شده همکاری‌های حمل و نقل است ، به طور مثال بخش اول ارتباطات حمل و نقلی در مسیر «مشهد- هرات- میمنه- شبرغان– مزار شریف- حیرتان» احداث شده و روسای جمهور ایران و افغانستان از ساخت بخش دوم نیز حمایت کردند که این موضوع در آینده برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی امکانات بزرگی‌ را فراهم خواهد کرد.

«کامل‌اف» یادآور شد: علاوه بر این در این دیدار روسای جمهور ایران و ازبکستان مساله انرژی نیز مطرح شدو اطلاع دارید که جمهوری اسلامی یک کشور ثروتمند و دارای ذخایر نفت  و گاز است.

وی افزود: ما با طرف ایرانی در مورد واردات نفت به ازبکستان ملاقات کردیم و تهران این پیشنهاد را قبول کرد که فکر می‌کنم در آینده نزدیک دیدار گروه کاری‌ ۲ کشور با یکدیگر در مورد این موضع نشست مشترک داشته باشند.

وزیر امور خارجه ازبکستان گفت: تاشکند در نظر دارد همکاری های خود را با تهران در سازمانهای بین المللی گسترش دهد و به همین دلیل ما از حضور ایران در سازمان همکاری شانگهای به طور کامل حمایت خواهیم کرد.

کامل‌اف خاطرنشان کرد: البته، برای گسترش بیش از پیش این همکاری‌ها باید چند کارهای سازمانی حل و فصل شود. از جمله در حال حاضر بین ازبکستان و ایران یک قرارداد بازرگانی مناسب وجود ندارد. به این دلیل ما در خصوص تدوین مشترک این قرارداد به توافق رسیدیم.

وزیر امور خارجه ازبکستان تاکید کرد: علاوه بر این فعالیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی‌را نیز مجددا تشکیل خواهیم داد و سطح همکاری‌های را بالاترین سطح  خواهیم رساند.

«کامل‌اف» در پایان گفت: «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان از «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران دعوت کرد که در سال آینده میلادی به تاشکند سفر کند که امیدوارم این سفر صفحه جدیدی در روابط بین ۲  کشور ایجاد کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=233131

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر