3

خسارت ناتوانی مدیریتی و زیان بانک اقتصاد نوین بر دوش سهامداران

  • کد خبر : 233815
  • ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱

باتوجه به تحقق زیان هر سهم به مبلغ ۴۲۱ ریال در دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۹۵ و پیش‌بینی تحقق ۱ ریال سود به ازای هر سهم در پایان سال مالی ۹۵ توسط بانک اقتصاد نوین، سازمان بورس در ۳۰ بهمن ۹۵ از شرکت درخواست کرد آخرین اقدامات را به سازمان ارائه کند.

باتوجه به تحقق زیان هر سهم به مبلغ ۴۲۱ ریال در دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۹۵ و پیش‌بینی تحقق ۱ ریال سود به ازای هر سهم در پایان سال مالی ۹۵ توسط بانک اقتصاد نوین، سازمان بورس در ۳۰ بهمن ۹۵ از شرکت درخواست کرد آخرین اقدامات را به سازمان ارائه کند.

نگاهی به سهامداران بانک اقتصاد نوین نشان می دهد که شرکتهای بزرگی که از سهامداران عمده این شرکت هستند خسارات بزرگی بابت ناتوانی مدیریتی در بازدهی سرمایه و سود بانک را متحمل می شوند.

برابر اخرین گزارشهای منتشر شده سهامداران بانک اقتصاد نوین شامل ۹۵ سهامدار حقوقی و ۱۲۰۶۳ سهامدار حقیقی است که برخی از این سهامداران در زیر اشاره می شود که البته ممکن است جابجایی های در سهامداران صورت گرفته باشد که اطلاعات آن در دسترس نیست:

گروه ساختمان شامل: شرکت نوسازی و ساختمان تهران، شرکت تأمین مسکن جوانان، شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، شرکت تأمین مسکن نوین، شرکت تأمین مسکن کارگران، شرکت عمران و مسکن‌سازان ایران، مجتمع‌های توریستی رفاهی آبادگران ایران و کیش، شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان نوین، شرکت بین‌المللی پیمانکاری استراتوس، شرکت ساختمانی گروه صنایع بهشهر

گروه صنعت شامل: شرکت صنعتی بهپاک، شرکت بهپخش، شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران، شرکت توسعهٔ صنایع بهشهر، شرکت مدیریت صنعت قند توسعهٔ صنایع بهشهر

سایر سهامداران شامل: شرکت سرمایه‌گذاری سامانه‌گستر نوین، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و پس‌انداز کارکنان بانک‌ها

علاوه بر سهامداران یادشده، تعدادی شخصیت حقوقی و حقیقیِ دیگر سهامدار بانک محسوب می‌شوند.

بانک اقتصادنوین از جمله بانکهای خصوصی در ایران است که در ۲۹ الی ۳۱ تیرماه سال ۱۳۸۰، براساس مجوز بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار؛ اقدام به پذیره‌نویسی سهام نمود. مجمع عمومی مؤسس بانک اقتصادنوین در ۱۳ مرداد ۱۳۸۰ برگزار و در تاریخ ۲۰ مرداد همان سال، با سرمایه اولیه به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال به ثبت رسید.

پس از چند دوره افزایش سرمایه در طی سالهای گذشته، سرمایه بانک اقتصادنوین از مبلغ ۸ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۱۱.۳ هزار میلیارد ریال با نام عادی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، افزایش یافت و در ادامه افزایش سرمایه بانک، مجوزهای لازم برای افزایش سرمایه بانک به مبلغ ۱۳.۱ هزار میلیارد ریال از سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی دریافت و این افزایش سرمایه پس از تصویب در مجمع عمومی مورخ ۱۳۹۵.۰۸.۲۶ صاحبان سهام بانک و انجام اقدامات لازم در تاریخ ۱۳۹۵.۱۰.۰۵ به ثبت رسید.

بانک اقتصادنوین در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۸۲ در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شده و از آن تاریخ سهام بانک در تابلو اصلی آن سازمان قابل معامله است.

برابر آخرین گزارش های منتشر شده در اسفند ماه سال ۱۳۹۵، بانک اقتصاد نوین با ارایه گزارش های مالی ۶ و ۹ ماهه سال مالی ۹۵ و اولین گزارش پیش بینی درآمد سال ۹۶ و توضیحات سازمان بورس درباره آخرین وضعیت این مجموعه، در آن زمان و بعد ازغیبت بیش از ۳ ماهه آماده بازگشت به تالار بورس شد. و نوین در اولین پیش بینی درآمد هر سهم ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۶ سود هر سهم را مبلغ ۵۱ ریال در نظر گرفته که نسبت به آخرین پیش بینی سال مالی ۹۵ به میزان ۱ ریال افزایش ۵۰۰۰ درصدی را نشان می دهد. همچنین این بانک بورسی در گزارش میاندوره ای ۶ و ۹ ماهه از سود یک ریالی به ترتیب ۴۴۷ و ۴۲۱ ریال زیان شناسایی کرده است.

پیش بینی های فوق در حالی است که در همین ارتباط در اسفند ماه ۱۳۹۵ سازمان بورس پیش از بازگشایی نماد بانک اقتصاد نوین توضیحات تکمیلی به شرح زیر درباره آخرین وضعیت این بانک بورسی ارایه کرد که بخشی از موارد مهم را ذکر می کنیم:

باعنایت به توقف نماد معاملاتی شرکت بانک اقتصادنوین، توجه استفاده کنندگان محترم را به موارد ذیل جلب می کند   :

باتوجه به برگزاری مجامع عمومی عادی به طور فوق‌العاده و فوق‌العاده شرکت در تاریخ ۲۶ آبان ۹۵، نماد معاملاتی در تاریخ ۲۴ آبان ۹۵ متوقف شد.

۲- با عنایت به عدم رعایت دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات ناشران ثبت شده نزد سازمان، طی نامه‌های شماره ۱۴۵۲۶/۱۲۲ مورخ ۶ آذر ۹۵، شماره ۱۵۰۲۷/۱۲۲ مورخ ۲۰ آذر ۹۵ و شماره ۱۵۶۰۱/۱۲۲ مورخ اول دی ۹۵ از شرکت درخواست شد نسبت به رعایت مفاد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان اقدام نماید.

شرکت طی نامه شماره ۷۱۴/۲/۹۵۱۰۰ مورخ ۷ آذر ۹۵ اعلام کرده است که تعدیل منفی پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی ۹۵ قطعی بوده و ممکن است با اهمیت باشد، اما اعلام رقم دقیق آن نیازمند بررسی بیشتر است.

شرکت در تاریخ‌های ۳۰ دی ۹۵ و ۲۶ بهمن ۹۵ و ۳۰ بهمن ۹۵ به ترتیب اطلاعات پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵ براساس عملکرد واقعی ۹ ماهه، پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵ بر‌اساس عملکرد واقعی ۶ ماهه (حسابرسی شده) و اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ (حسابرسی نشده) را در سامانه کدال منتشر کرد.

باتوجه به کاهش پیش‌بینی سود هر سهم از ۳۱۱ ریال به ۱ ریال، این سازمان طی نامه شماره ۱۵۷۱۹/۱۲۲ مورخ ۵ دی درخصوص موارد مندرج در پیش‌بینی سود هر سهم از شرکت درخواست ارائه توضیحات کرد. شرکت پاسخ خود را طی نامه شماره ۹۰۷/۲/۹۵۱۰۰ مورخ ۵ دی ۹۵ به این سازمان ارسال کرد.

توجه استفاده‌کنندگان را به اطلاع‌رسانی شرکت طی سال مالی ۹۵ به شرح جدول زیر جلب می کند:

خسارت ناتوانی مدیریتی و زیان بانک اقتصاد نوین بر دوش سهامداران

باعنایت به اطلاعات جدول فوق و پیش‌بینی کاهش ۷۶۸ر۲۱ میلیارد ریالی مانده مطالبات مشکوک الوصول از تاریخ ۳۰ آذر ۹۵ تا پایان سال و باتوجه به تحقق زیان هر سهم به مبلغ (۴۲۱) ریال به ازای هر سهم در دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۹۵ و پیش‌بینی تحقق ۱ ریال سود به ازای هر سهم در پایان سال مالی ۹۵، این سازمان طی نامه شماره ۱۸۰۸۸ /۱۲۲ مورخ ۳۰ بهمن ۹۵ از شرکت درخواست کرد آخرین اقدامات صورت گرفته توسط آن بانک درخصوص وصول تسهیلات غیرجاری و همچنین درآمدهای ناشی از اعطای تسهیلات جدید از محل منابع حاصل از وصول مطالبات تاکنون را به این سازمان ارائه کند.

شرکت پاسخ سازمان را طی نامه شماره ۱۰۸۸/۲/۹۵۱۰۰ مورخ ۴ اسفند ۹۵ ارسال کرد. مطابق مفاد نامه مذکور مانده اصل تسهیلات غیرجاری بانک در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۵ معادل ۱۹ درصد نسبت به تاریخ ۳۰ آذر ۹۵ کاهش داشته‌است. شایان ذکر است که مطابق پیش‌بینی ارائه شده، مانده تسهیلات غیرجاری بانک در تاریخ ۳۰ اسفند ۹۵ به میزان ۳۹ درصد کمتر از مانده فوق در تاریخ ۳۰ آذر ۹۵ پیش‌بینی شده‌است.

باتوجه به توضیحات فوق:

توجه استفاده‌کنندگان محترم را به مفاد نامه شماره ۱۰۸۸/۲/۹۵۱۰۰ مورخ ۴ اسفند بانک اقتصادنوین درخصوص دلایل دستیابی به پیش‌بینی ۱ریال سود به ازای هر سهم برای سال مالی ۹۵ علیرغم شناسایی مبلغ (۴۲۱) ریال زیان خالص به ازای هر سهم طی ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۹۵ جلب می‌ کند.

مطابق اطلاعات موجود، تحقق پیش‌بینی سال ۹۵ شرکت منوط به کاهش قابل توجه مانده مطالبات غیرجاری بانک تا پایان سال است.

توجه استفاده‌کنندگان محترم را به رویه بانک مرکزی طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ درخصوص اصلاح حساب ها و اعمال ذخایر مازاد بر ذخایر اخذ شده در صورت های مالی، جلب می‌ کند.

توجه استفاده‌کنندگان محترم را به بند‌های گزارش اظهارنظر حسابرس مستقل نسبت به پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵ براساس عملکرد واقعی دوره ۶ ماهه (منتشر شده در تاریخ ۲۶ بهمن ۹۵ در سامانه کدال) جلب می‌ کند. مطابق بند ۳ گزارش فوق (( در سود و زیان پیش بینی شده با فرض وصول بخش قابل توجهی از تسهیلات غیر جاری عمدتاً مشکوک الوصول و اعطای منابع حاصل از آنها در قالب تسهیلات جدید، اقدام به محاسبه سود و وجه التزام جهت آنها و همچنین عدم شناسایی هزینه مطالبات مشکوک الوصول بابت تسهیلات مذکور شده است.

این در حالی است که در حالیکه تاکنون پیش بینی وصول تسهیلات غیر جاری محرز و محقق نشده است. ضمن اینکه مانده ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در پایان سال جاری، سال قبل و شش ماهه اول سال جاری نیز به میزان کافی محاسبه نشده و در سال گذشته نیز بابت بخشی از تسهیلات بر خلاف بخشنامه های بانک مرکزی وجه التزام شناسایی شده است))

شایان‌ذکراست پیش‌بینی‌های ارایه شده صرفاً قضاوت مدیریت شرکت از وضعیت آتی در شرایط کنونی است. ضمن تاکید بر مسئولیت هیات مدیره در ارائه اطلاعات صحیح و قابل اتکا، ضروری‌است سهامداران محترم تمام احتمالات ممکن را مدنظر قرار دهند.

(تمام اعداد و ارقام گزارش فوق از کدال استخراج شده است)

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=233815

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر