2

فرار ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار شرکت از شفاف‌سازی/ قانون اجرا نمی‌شود

  • کد خبر : 233855
  • ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱

پورابراهیمی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان “یک‌میلیون و ۲۰۰هزار شرکت ثبت‌شده در کشور داریم که هنوز صورت‌حساب‌های مالی خود را ارائه نداده‌اند” گفت: قصد داریم در ۶ماهه دوم سال همه بنگاه‌های اقتصادی را به شفافیت اقتصادی سوق دهیم.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، گفت: شفاف‌سازی موجب افزایش توانمندی اقتصادی و جلوگیری از فساد می‌شود اما متأسفانه قوانینی که در این خصوص تصویب شده با وجود گذشت سه سال هنوز چندان عملیاتی نشده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: تصریح قانونی این است که همه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی موظف به افشای صورت مالی در جهت شفاف‌سازی اقتصادی هستند اما به‌جز بسیار تعداد کمی از بنگاه‌های اقتصادی، بسیاری به این قانون گردن نگذاشته و پرونده مالی خود را افشا نکرده‌اند.

پورابراهیمی گفت: ما قصد داریم در ۶ماهه دوم امسال همه بنگاه‌های اقتصادی را به شفافیت اقتصادی سوق دهیم زیرا ادامه این روند ما را به رشد اقتصادی ۸ درصد نمی‌رساند و تلاش داریم با کسانی که از قانون تخلف کرده‌اند برخورد کنیم.

این نماینده مجلس گفت: از مجموع شرکت‌هایی که در سامانه کدال ثبت شده فقط ۲۷ شرکت ثبت اطلاعات مالی کرده‌اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ۶ هزار شرکت خیریه ثبت‌شده در کشور داریم که هنوز صورت‌حساب مالی خود را افشا نکرده‌اند.

پورابراهیمی افزود: یک‌میلیون و ۲۰۰هزار شرکت ثبت‌شده در کشور داریم که هنوز صورت‌حساب‌های مالی خود را ارائه نداده‌اند.

وی ادامه داد: وزارت اقتصاد ناظر بر صحت اجرای صحیح قانون شفافیت مالی است، متأسفانه بسیاری از شرکت‌ها، زیرمجموعه نهادهای دولتی هستند که تاکنون اطلاعات مالی خود را ارائه نداده‌اند در حالی که این تکلیف قانونی است.

پورابراهیمی گفت: هیچ یک از سازمان‌های وقفی، خیریه و صندوق بازنشستگی همکاری نکرده‌اند، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت رفاه صدها شرکت ثبت کرده است که حتی یک صفحه صورت‌حساب مالی ندارند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: قانون در جهت افشای صورت‌حساب مالی هیچ استثنایی قائل نشده و هر شرکتی که از آن عدول کند عملاً خلاف قانون عمل کرده است بنابراین تقریباً همه کسانی که مشمول قانون هستند نسبت به افشای اطلاعات مالی خود اقدام نکرده‌اند.

حسین عبده تبریزی کارشناس اقتصادی نیز در ادامه گفت: در هر کشوری وجوهی وجود دارد که به آن وجوه عمومی می‌گویند و عملاً وجوه عمومی و مردمی به حساب می‌آید مثل وجوه خیریه‌ها، صندوق بازنشستگی و غیره، قانون شفافیت اقتصادی و مالی به‌دنبال کنترل و نظارت بر این وجوه عمومی است.

کارشناس اقتصادی با بیان این‌که برخی‌ها در برابر نظارت‌ها و شفاف‌سازی مقاومت می‌کنند، افزود: وقتی نظارتی نباشد طبیعی است که صندوق بازنشستگی با کسری مواجه می‌شود و فساد به وجود می‌آید.

عبده تبریزی گفت: هرجایی که سهم مالی متعلق به عموم مردم وجود داشته باشد باید تحت نظارت ملی قرار بگیرد.

این کارشناس تأکید کرد: در بسیاری از صندوق‌ها مثل صندوق بازنشستگی میلیاردها تومان وارد و خارج می‌شود و از آنجا که منافع ملی در این صندوق‌ها وجود دارد طبیعی است که نظارت و شفاف‌سازی باید صورت بگیرد.

او گفت: اکثر شرکتها از جمله خیریه‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند اما این بدان معنا نیست که نباید اطلاعات مالی خود را افشا کنند.

عبده تبریزی افزود: همه مردم از فساد متنفر هستند از جمله رانت که عمدتاً از وجوه عمومی اخذ می‌شود اگرچه تصور می‌شود که این اموال صاحب ندارند اما حقیقت این است که اموال عمومی، مالکی دارد و آن آحاد ملت هستند.

این کارشناس گفت: در برخی از کشورها مثل شیلی اطلاعات برخی از بنگاه‌های مالی روزانه منتشر می‌شود در حالی که ما صورت‌حساب مالی صندوق بازنشستگی را هم نداریم. ما بنگاه‌های اقتصادی زیادی در کشور داریم که عملاً نظارتی روی آنها نیست.

او افزود: از مشکلات بسیاری از نهادهای عمومی ما این است که اطلاعات مالی شفافی ندارند لذا سرمایه گذار خارجی رغبتی برای سرمایه گذاری روی آن ندارد.

در ادامه برنامه شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سازمان بورس بنا بر تکلیف قانونی اقداماتی را در سیستم کدال در جهت افشای صورت‌های مالی انجام داده است.

رئیس سازمان بورس افزود: حدود ۲۵ تا ۳۰ شرکت اسناد مالی خود را افشا کرده، شهرداری‌ها هنوز جواب مکاتبات ما را در خصوص شفاف‌سازی مالی نداده‌اند، تعداد آن شرکت‌هایی که اطلاعات مالی خود را افشا نکرده‌اند بسیار بیشتر از آنهایی است که همکاری کرده‌اند.

محمدی با ابراز این‌که از یک سال گذشته پیگیر افشای اطلاعات مالی بنگاه‌های اقتصادی بوده‌اند، افزود: ۷۰۰ شرکت در بورس پذیرفته شده که همه آنها اطلاعات مالی‌شان را ارائه کرده‌اند و طبق قوانین سازمان بورس ملزم هستند اطلاعات مالی‌شان را به‌روز منتشر کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=233855

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر