1

ظریف: آمریکا برجام را لغو کند غنی‌سازی اورانیوم پیشرفته‌تر از گذشته انجام می‌گیرد

  • کد خبر : 234125
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳

وزیر امور خارجه کشورمان پیش بینی کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید خود را عملی کند و در گزارش وزارت خارجه به کنگره در تاریخ پانزدهم اکتبر، تبعیت ایران از (برجام) را تائید نکند.

پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین نوشت: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از اروپا خواست در صورتی که دولت ترامپ توافقنامه هسته ای بین المللی با تهران را از بین ببرد، این کشورها آمریکا را نادیده بگیرند.

ظریف در مصحبه با روزنامه‌های بریتانیی گاردین و فایننشال تامی هشدار داد اگر اروپا در این زمینه از واشنگتن پیروی کند، توافقنامه از بین خواهد رفت و ایران با فناوری هسته ای پیشرفته تر از گذشته یعنی قبل از حصول توافقنامه هسته ای سال ۲۰۱۵، ظاهر خواهد شد. وی با این وجود، تاکید کرد مطابق با تعهدات تهران به پیمان ان پی تی، از این فناوری هسته ای، برای ساخت تسلیحات استفاده نخواهد شد.

وزیر خارجه ایران گفت تنها راهی که ایران به ادامه رعایت محدودیت ها در برنامه هسته ای غیرنظامی اش ترغیب خواهد شد این خواهد بود که دیگر امضا کنندگان توافقنامه شامل انگلیس – فرانسه- آلمان – روسیه و چین، همه به شروط این توافقنامه متعهد بمانند و از هرگونه تحریم های بعدی آمریکا تبعیت نکنند.

ظریف در مصاحبه ای که در اقامتگاه نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک انجام داده بود گفت: اروپا باید پیشتاز باشد(رهبری را در دست داشته باشد).

وزیر امور خارجه ایران گفت پیش بینی می کند ترامپ تهدید خود را عملی کند و تبعیت ایران از (برجام) را در گزارش وزارت خارجه به کنگره در تاریخ پانزدهم اکتبر، تائید نکند. اگر او چنین کاری کند( تبعیت ایران از برجام را تائید نکند) در این صورت، کنگره ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا تحریم های تعلیق شده براساس توافقنامه را، بار دیگر علیه ایران تحمیل کند.

محمد جواد ظریف گفت: فکر می کنم، او سیاست غیرقابل پیش بینی بودن را در پیش گرفته است و اکنون نیز او درحال تبدیل کردن این سیاست به عنوان فردی است که غیرقابل اعتماد است. حدس می زنم که او توافقنامه را تائید نخواهد کرد و سپس به کنگره اجازه خواهد داد که تصمیم بگیرد.

روزنامه گاردین افزود: ترامپ گفته است که تصمیم خود را در این زمینه گرفته است اما وی هنوز خارج از حلقه نزدیکان خود چیزی درباره تصمیمش بیان نکرد. ترامپ از بیان تصمیم خود به ترزا می نخست وزیر انگلیس هم در یک دیدار دوجانبه در نیویورک خودداری کرد هرچند که انگلیس از همپیمانان نزدیک آمریکا است و از امضا کنندگان برجام به حساب می آید.

ظریف هشدار داد که اقدام آمریکا در لغو توافقنامه برجام، باعث نتیجه معکوس در واشنگتن خواهد شد. وی گفت ایران غنی سازی اورانیوم و دیگر عناصر برنامه هسته ای اش را در سطحی پیشرفته تر از گذشته از سر خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه ایران گفت توافقنامه به ایران اجازه داد تا به تحقیق و توسعه خود ادامه دهد، بنابراین ما در زمینه پایه فناوری بهبود حاصل کردیم. اگر ما تصمیم بگیریم که از توافقنامه خارج شویم، خروج ما از این توافقنامه با یک فناوری بهتر خواهد بود. این برنامه همیشه صلح آمیز خواهد بود چون عضویت در ان پی تی وابسته به این توافقنامه نیست.(در این صورت) ما محدودیت هایی را که به عنوان بخشی از توافقنامه هسته ای پذیرفته بودیم رعایت نخواهیم کرد.

ظریف افزود: خروج از توافقنامه فقط یکی از گزینه های مورد نظر در تهران است. وی گفت: گزینه های دیگری وجود دارند و این گزینه ها به نحوه برخورد بقیه کشورهای عضو جامعه بین المللی با آمریکا بستگی خواهد داشت. اگر اروپا، ژاپن، روسیه و چین تصمیم بگیرند که با آمریکا همراهی کنند در این صورت به نظر من، این پایان توافقنامه(هسته ای) خواهد بود.

به نقل از خبرگزاری صداوسیما، ظریف همچنین خاطر نشان کرد که در دوره ی قبلی مربوط به تنش های زیاد بین واشنگتن و تهران، یعنی زمانی که آمریکا قوانین تحریمی تصویب می کرد تا شرکت های اروپایی را به علت کسب و کار در ایران مجازات کند، اروپا مقاومت کرده و تلاش کرده بود شرکت های خود را در مقابل تحریم های آمریکا محافظت کند.

ظریف در ادامه گفت در ۱۹۹۰ آنها (اروپایی ها) فقط این(آمریکا) را نادیده نمی گرفتند، اروپا یعنی اتحادیه اروپا قانونی داشت که از کسب و کارهای اتحادیه اروپا محافظت می کرد و اگر آمریکا اقدام به اعمال محدودیت ها می کرد، اتحادیه اروپا تدابیر متقابل ضد آمریکا اتخاذ می کرد. بسیاری خاطر نشان کردند که احتمالا این مسیر اقدامی خواهد بود که اروپا می خواهد در پیش گیرد.

روزنامه گاردین در ادامه توضیح داد: در قانون مصوب سال ۱۹۹۶ میلادی در اتحادیه اروپا، اروپایی ها در مقابل اعمال تحریم های آمریکا در آن زمان محافظت می شدند که شامل قانون تحریم های ایران و لیبی بود که در همان سال تصویب شده بود. این قانون قابل احیا و توسعه به هرگونه تحریم های جدید آمریکا بود.

وزیر امور خارجه ایران افزود این توافقنامه حتی اگر به طور کامل اجرا نشود باز هم باعث کمک شده است چون منطقه با مشکلات کمتری روبرو بوده است. پس مشخص است که این توافقنامه کمک به ثبات منطقه ای است. اگر چیزی وجود دارد ناشی از واکنش همپیمانان آمریکا در منطقه است که از شروع توافقنامه، آن را دوست نداشتند و هر کاری برای تضعیف توافقنامه کردند و باعث تشدید تنش ها در منطقه شدند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=234125

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر