«حسن نوروزی» سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا پیرامون آخرین وضعیت بررسی طرح خدمت سربازی فرزندان ایثارگران گفت: بندی در قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که بر اساس آن فرزندان ایثارگران به هر مقداری که پدرانشان خدمت کرده‌اند، معافیت سربازی دریافت خواهند کرد به طوری که اگر پدرانشان دو ماه سابقه ایثارگری دارند دو ماه از خدمت فرزندان کاسته شود.

او ادامه داد: از زمان جنگ تحمیلی ۲۹ سال گذشته و بسیاری از فرزندان ایثارگران سربازی رفته اند یا خیلی از آنها به واسطه جانبازی پدر از سهمیه‌های دیگری استفاده کرده‌اند. مخشص نیست در طول این مدت چه میزان از این فرزندان ایثارگران مشمول باقی مانده اند.

عضو کمیسیون حقوقی با اشاره به چگونگی تصویب این بخش از قانون برنامه ششم گفت: این لایحه در کمیسیون تخصصی به ویژه در کمیسیون امنیت ملی بحث شد و در کمیته‌های تخصصی نیز با حضور اعضای هیأت رییسه مجلس و مسئولین ستاد کل مورد بررسی قرار گرفته و در جلسه علنی مجلس به تصویب رسیده است. همچنین این لایحه در شورای نگهبان تأیید و به دولت ابلاغ شده است.

نوروزی با اشاره به جلسه فراکسیون ایثارگران با رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در جلسه با  رئیس مجلس این بحث را مطرح کردیم که آیا اساساً در دوران صلح قدرت جذب یک میلیون سرباز وجود دارد و اگر این قدرت وجود دارد، طبق چه آماری اعلام شده که ۶۰ الی  ۷۰ هزار نفر از این سهمیه استفاده می کنند.

او  ادامه داد: در حال حاضر خانواده فرزند شهید حججی انتظار دارند، ۱۶ سال آینده که مشمول خدمت سربازی می‌شوند قانونی پشتوانه او باشد و این مجلس با بیش از صد ایثارگر پشتوانه همه ایثارگران است.

نوروزی متذکر شد: ما معتقدیم این برنامه در طول هر سال بین ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر از فرزندان ایثارگران را مشمول می شود و ما به عزیزان ستاد کل عرض می کنیم که اگر شما می‌گویید۶۰ الی۷۰ هزار مشمول شامل این قانون می‌شود سایت را باز کنید تا طی یک هفته ثبت نام انجام شود و مشخص شود چه تعدادی مشمول این قانون خواهند شد. دوستانی در ستاد کل این موضوع را مطرح می کنند٬ معتقد هستند براساس ماده ۸۹ برنامه ششم اگر سالانه ۶۰ الی ۷۰ هزار نفر بخواهند از قانون کسر خدمت استفاده کنند عملا با کاهش سرباز روبرو خواهیم شد.

او متذکر شد: اگر تعداد فرزندان ایثارگر  بیش از ۳۰ هزار نفر بود٬ حق با ستاد کل خواهد بود و ما اعلام می‌کنیم فرزندان رزمندگان نمی توانند از این معافیت استفاده کنند و طبیعتاً فرزندان ایثارگران و رزمندگان هم قبول دارند که خدمت کنند.

او با تاکید بر اینکه «اگر این تعداد بین ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر باشد چرا نباید این خدمت را به فرزندان ایثارگران ارائه کنند» ادامه داد: البته همین فرزندان و حتی پدران آنها اگر شرایط حادی باشد اولین کسانی خواهند بود که جانفشان این انقلاب هستند و من جمله خود من نیز در همین مسیر خواهم بود بنابراین ما در جلسه با رییس مجلس پیشنهاد دادیم٬ ترتیبی اتخاذ کند تا سایتی از سوی مرکز آمار، ستاد کل یا مجلس باز شود تا مشخص شود  چند نفر متقاضی استفاده از این معافیت وجود هستند.

نوروزی در خاتمه گفت: ما معتقدیم تعداد متقاضیان بیش از ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر نخواهند بود و بر این اساس آقای لاریجانی فرمودند، ما از سردار باقری دعوت خواهیم کرد تا طی جلسه‌ای با حضور هیات رییسه فراکسیون ایثارگران این موضوع تعیین تکلیف شود.