2

اختصاصی/ لحن بیان ترامپ نقد‌های را از سوی نخبگان برانگیخت/ هیچکدام از کشورها بدلیل هزینه‌های بالا ،خواهان نقض برجام نیستند

  • کد خبر : 234787
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۸:۵۹

ترامپ رئیس جمهور ایالت متحده امریکا کسی‌ است که جایگاه خود را با رای الکترال بیشتر مردم به دست آورد و مردم آنجا در عین حال که دارای بیشترین آزادی انتقاد برای شخص رئیس جمهور هستند هیچکدام این احترام رسمی به او را مخدوش نمی‌کنند.

مهدی مطهر‌نیا در مورد سخنان سخیف دونالد ترامپ بر علیه ایران می‌گوید

دکتر مهدی مطهر نیا در گفت‌وگو‌ با خبرنگار حوزه سیاسی خبرگزاری افق نیوز درمورد موضع ایران در برابر توهین‌ها و تهدیدهای ترامپ علیه این کشور گفت: ترامپ به عنوان یک رئیس جمهور پست نو محافظه کار با ادبیات راست‌گرای افراطی در ایالات متحده آمریکا سخن می‌گوید . ادبیات مرسوم نگرش های پست نومحافظه‌کارانه و نو محافظه کاران رادیکال است. اما پست نو محافظه کاران بیش از نو محافظه کاران٬ از گزاره های رادیکالیستی بهره می برند. ادبیات یا وکبیولری vocabulary آنها مملوء از واژگان خشن است. رفتار ترامپ در این چارچوب از برخوردیپلماتیک و حتی فرهنگ پذیرفته شده بین‌المللی در حوزه اخلاق سیاسی دور است و لذا از فردی همانند او با چنین جهت‌گیری‌هایی نمی‌توان بیش از این توقع داشت.
وی افزود: ترامپ از واژگانی بسیار تند٬ چکشی و تهدیدآفرین استفاده می‌کند از این رو در مجمع عمومی سازمان ملل که یک مجمع صلح جهانی و محل تعاطی افکار در جضور نمایندگان رسمی فرهنگ‌های ملی است؛ ما شاهد چنین ادبیاتی هستیم و همین امر موجب برانگیخته شدن نقدهای فراوانی در مورد لحن بیان رئیس جمهور آمریکا شده که به عقیده من٬ با این روند او به یک رهبر راست‌گرای افراطی تبدیل می‌شود که بدون توجه به جغرافیای مکانی که در آن رشد می‌کند زیست بوم جامعه بشری و این اجتماع را به سمت خشونت پیش می‌برد.
این تحلیل‌گر سیاسی با اشاره به عکس‌العمل افکار عمومی نسبت به رفتار دونالد ترامپ به عنوان یک رئیس جمهور٬ اظهار داشت:افکار عمومی شامل نخبگان٬روشنفکران و سردمداران جامعه ملی آمریکا بوده و با توجه به فرهنگ سیاسی حاکم بر آنجا یک رئیس جمهور از احترام بالایی برخوردار است و از هم‌اکنون می‌بینیم که دیدگاه‌های ترامپ چه در بخش رسانه‌ای و چه در بخش آکادمیک اندیشمندان و اساتید فرهیخته دانشگاه‌های بزرگ آمریکا بسیار سخیف و گزنده معرفی می شود و همین امر موجب شد تا نخبگان بر نقد سخنان او همت ‌گمارند اما در نهایت نباید این موضوع را فراموش نکنیم که ترامپ رئیس جمهور ایالت متحده امریکا کسی‌ است که جایگاه خود را با رای الکترال بیشتر مردم به دست آورد و مردم آنجا در عین حال که دارای بیشترین آزادی انتقاد برای شخص رئیس جمهور هستند هیچکدام این احترام رسمی به او را مخدوش نمی‌کنند.

دکتر مطهرنیا در پایان در مورد صحبت‌های ترامپ مبنی بر خروج ایران از برجام خاطرنشان کرد:
همه طرف‌های برجام بر اساس آنچه که گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ارائه می‌کند به مر (ماهیت) برجام عمل کردند و روح حاکم بر آن طبق مفاد موجود در این سند بین‌المللی٬ توسط هر دو پایتخت واشنگتن و تهران نادیده گرفته شد اما این مورد دلیلی بر شکست برجام نیست و همواره این روح در جغرافیای گسترده‌تر تنش‌ها٬ تضادها٬ تعارض‌ها٬ و تقابل‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایالت متحده آمریکا و ایران در حال گردش بوده و نمی‌توانند در پرونده هسته‌ای برجام خود را محدود بدانند.
وی ادامه داد: طبق مواد مندرج در برجام هیچکدام از رهبران و مسؤلان رسمی هر دو کشور نمی‌توانند بر ضد برجام سخن بگویند اما ما هم در تهران و هم در واشنگتن شاهد نقد و حتی نفی برجام به عنوان یک سند بین‌المللی دارای امتیاز‌هایی در ایجاد صلح و امنیت در ابعاد ملی و منطقه‌ای هستیم بنابراین از همه نکته نظر و بیانی گرفته تا نکاتی که هرکدام از پایتخت‌ها انگشت اتهام به سمت هم دراز کنند٬ همگی در چارچوب مفاد عملیلاتی برجام نیست بلکه در عدم توجه به روح آن است لذا در حال حاضر این اصطکاک وجود داشته و قابل گسترش می‌باشد و هیچکدام از پایتخت‌ها خواهان نقض برجام نیستند بدلیل اینکه می‌دانند هزینه‌های این اقدام بسیار بالا است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=234787

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر