1

در صحبت‌های ترامپ جز فحاشی و اتهامات واهی حرف دیگری وجود نداشت

  • کد خبر : 235003
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷

روحانی با بیان اینکه در صحبت‌های ترامپ جز فحاشی و اتهامات واهی حرف دیگری وجود نداشت، گفت: به برجام نه ماده‌ای اضافه می‌شود و نه تبصره‌ای.

 رئیس‌جمهور در یک نطق زنده تلویزیونی، اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا را فحاشی و مشتی از اتهامات واهی علیه ملت بزرگ ایران دانست و با مرور تاریخ دخالت‌های آمریکا در امور ایران گفت: ملت ایران ملتی نیست که با حرف‌های ناروا و سخنان تنفرانگیز بخواهد در برابر یک دیکتاتور سر فرود بیاورد و ملت بزرگ ایران تاکنون در برابر هیچ قدرتی سر تسلیم فرود نیاورده و نخواهد آورد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پاسخ به مواضع ضد ایرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد:سخنان ترامپ نشان داد که برجام مستحکم تر از آن چیزی است که این آقا در دوران رقابت انتخاباتی فکر می‌کرد و آمریکا امروز تنهاتر از همیشه در برابر برجام و توطئه‌هایش علیه ملت ایران است.

رئیس‌جمهور افزود: ترامپ امشب ثابت کرد که آمریکای امروز؛ با چه شکاف عظیمی از واقعیت‌های تاریخی، ساختارهای حقوقی و بین‌المللی و حتی هم‌پیمانان اروپایی خود مواجه شده است.

متن کامل سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم‌

سلام و شب به خیر به مردم بزرگ و فهیم سرزمین عزیزمان ایران عرض می‌کنم ، لازم می‌دانستم بعد از صحبت‌هایی که از رئیس‌جمهور آمریکا شنیده شد ، نکاتی را به عرض ملت ایران برسانم. اولاً در صحبت‌های آقای ترامپ نسبت به سیاست ایران که اعلام می‌کرد، جز فحاشی و مشتی از اتهامات واهی علیه ملت ایران حرف دیگری وجود نداشت.
رئیس‌جمهور آمریکا را دعوت می‌کنم که هم تاریخ را بهتر بخوانند، هم جغرافیا را، هم نسبت به تعهدات بین‌المللی و هم راجع به ادب و اخلاق و عرف جهانی و بین‌المللی. ظاهراً ایشان خبر ندارد که دولت آمریکا، دولت کودتا را در ۶۰ و چند سال پیش در این کشور روی کار آورد و قدرتی بود که با پول و اعمال نفوذ و استفاده از مزدوران خودش، حکومت قانونی این سرزمین را سرنگون کرد.
ظاهراً ایشان فراموش کرده که در طول مبارزات یکپارچه ملت ایران علیه دیکتاتوری و برای به دست آوردن آزادی ، استقلال و جمهوری اسلامی در این سرزمین، کشوری که بیشترین حمایت را از دیکتاتور وقت در ایران می‌کرد، آمریکا بود.
ظاهراً فراموش کرده که بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در همان روزهای اولیه، طراحی آمریکا در ایران، کودتا بود که البته یک بار دیگر هم در سال ۵۹  این کودتا را تکرار کرد.
ظاهراً فراموش کرده‌اند که در ۸ سال دفاع مظلومانه ملت ایران در برابر تجاوزکار، آمریکا از متجاوز حمایت کرد و فراموش کردند که در موشک‌باران شهرهای ایران و همچنین بمباران شیمیایی شهر سردشت و حلبچه بیانیه‌ای که لازم بود آمریکا در این زمینه‌ها بدهد و در برابر متجاوزین بایستد و از مظلومین حمایت کند،‌ درست به عکس عمل کرد. تاریخ را باید دقیق‌تر و بهتر بخوانند، در ۶۰ و چند سال گذشته با مردم ایران چه کرده‌اند؟ در طول ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب چگونه با مردم ایران رفتار کردند؟
جغرافیا را هم باید مطالعه کنند، چطور یک رئیس‌جمهور اسم خلیج معروف، تاریخی و جهانی را هنوز یاد نگرفته است همان خلیج‌فارسی که متأسفانه ناوگان‌های آمریکایی، بی‌جهت و مداوم در این منطقه رفت‌وآمد می‌کنند، لااقل از نظامیان خودش می‌پرسید که در نقشه‌هایی که دست آنان هست، نقشه‌هایی که دست خلبان‌های خودش است، اسم این خلیج را چگونه نوشته‌اند؟بنابراین جغرافیا را هم باید بیشتر مطالعه کنند.
حقوق بین‌الملل را هم ظاهراً دقیق نخوانده‌اند، چطور نسبت به یک معاهده‌ای که معاهده چندجانبه است و به یک معنا چون در سازمان ملل متحد و طبق قطعنامه تأیید شده، یک سند سازمان مللی است، مگر یک رئیس‌جمهور می‌تواند این سند را به‌تنهایی لغو کند و ملغی کند.او ظاهراً نمی‌داند که این یک سند دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست که هرگونه خواست، رفتار کند.
ادب و اخلاق هم بسیار اهمیت دارد، حرف‌های ناصحیح، ناروا، دروغ و اتهامات بی‌اساس نسبت به ملت بزرگ ایران؛،ملت بزرگی که همان ایامی که همین آقای گوینده امشب، به منطقه جنوب خلیج‌فارس آمده بود، مردم ما در انتخابات شکوهمند و کم‌نظیر حضور و شرکت کردند. آیا ملتی که دموکراسی را توأم با فرهنگ و ایمانش مورد دقت قرار می‌دهد و به تمام معاهدات و تعهدات بین‌المللی خودش همواره احترام گذاشته، آیا این دولت و ملت یاغی است؟ یا دولتی که همواره در پی تجاوز و کودتا در این منطقه و در جهان بوده، صدها هزار نفر را در مناطق مختلف جهان از ویتنام گرفته تا در آمریکای لاتین و تا در کشورهای دیگر با بمب‌ها مورد کشتار قرار داده است؟ کسی ادعا می‌کند می‌خواهد در برابر سلاح هسته‌ای، ایستادگی کند که تنها کشوری است در تاریخ جهان که از سلاح هسته‌ای علیه یک ملت استفاده کرده است آن هم نه یک بار بلکه دو بار. امروز هم کشور دیگری را در همان منطقه به سلاح هسته‌ای، تهدید می‌کند. کشوری که هم دارای سلاح هسته‌ای است و هم از سلاح هسته‌ای استفاده کرده و هم در تولید سلاح هسته‌ای کشورهایی که با او رابطه نزدیک دارند، مثل رژیم غاصب صهیونیستی، کمک و از آن حمایت کرده، آیا او می‌خواهد در برابر اشاعه سلاح هسته‌ای، اقدامات جهانی انجام دهد؟
به نظر من یک‌بار دیگر برای مردم ما روشن شد که دولت آمریکا، دولتی است که علیه مردم منطقه، علیه ملت ایران و علیه ملت‌های مظلوم، همواره خط قبلی خودش را می‌خواهد ادامه دهد، ملت ایران ملتی نیست که با حرف‌های ناروا و سخنان تنفرانگیز بخواهد در برابر یک دیکتاتور سر فرود بیاورد.
ملت ایران در برابر هیچ قدرتی سر تسلیم فرود نیاورده و نخواهد آورد. خیلی از کشورها بودند که از صدام حمایت کردند و ملت ما را نتوانستند بشکنند. بسیاری از کشورها بودند که به تحریم علیه ایران پیوستند و برایشان ثابت شد که ملت ایران را نمی‌توانند به زانو در بیاورند.امروز برای ملت ایران روشن‌تر و واضح‌تر شد که بیش از گذشته باید در کنار هم و متحد باشیم.

سخنان امشب نشان داد که برجام مستحکم‌تر از آن چیزی است که این آقا در دوران رقابت انتخاباتی فکر می‌کرد. ماه‌ها از حکومت جدید آمریکا گذشته و مداوم علیه برجام شعار می‌دهد. تازه که می‌خواست درباره به برجام تصمیمی بگیرد ، می‌گوید من می‌خواهم با همکاری کنگره به برجام تبصره بزنم. نمی‌داند که به برجام نه ماده‌ای اضافه می‌شود، نه تبصره‌ای و نه بندی.

مردم بزرگ ایران دیدند که برای اولین بار، آمریکا در برابر یک تعهد چندجانبه بین‌المللی، موضع گرفت و بلافاصله کشورهای بزرگ دنیا و اتحادیه اروپا، در برابر آمریکا موضع گرفت. آمریکا امروز، تنهاتر از همیشه در برابر برجام و توطئه‌هایش علیه ملت ایران است.

 ما با صراحت می‌گوییم در برابر تروریسم در منطقه ایستاده‌ایم و خواهیم ایستاد. همان تروریست‌هایی که خود این آقا، در مبارزات انتخاباتی پارسالش اعلام کرد که به وجود آورنده داعش، خود دولت آمریکا بوده است.

بله سپاه پاسداران، ملت ایران، ملت عراق، ملت سوریه، ملت یمن و مردم منطقه در برابر گروه‌های تروریستی ساخته شده توسط آمریکا به اعتراف خود ترامپ، می‌ایستد و ایستادگی می‌کند و تا نابودی آنها از پای نمی‌نشیند.

سپاه پاسداران، به عنوان نیروی قدرتمندی است که مردم ایران، همواره در کنار سپاه بودند و سپاه همیشه در کنار مردم بوده است و از کشور خودش قبل از جنگ تحمیلی در برابر گروهک‌هایی که خود شما آنها را علیه ملت ایران تحریک کردید، ایستادگی و مقابله کرد و در دوران جنگ تحمیلی نیز در برابر متجاوزین ایستاد و امروز هم به ندای مظلومیت مردم مظلوم منطقه، پاسخ مثبت داده و پاسخ مثبت خواهد داد.

آیا سپاه فاسد است یا دولت و نیروهای مسلحی که همواره در این منطقه علیه استقلال ملت‌ها مداخله و تلاش کردند؟ آیا دولت ایران دیکتاتور است، دولتی که تمام ارکانش با انتخابات و با رأی مردم است یا دولت‌هایی که موردحمایت آمریکا هستند و هنوز قبیله‌ای کشور خودشان را اداره می‌کنند و یک بار رنگ انتخابات را در کشور خودشان ندیده‌اند؟ رژیمی که در این منطقه بر مردم مظلوم فلسطین و لبنان و دیگر کشورهای منطقه ظلم کرده و ظلم می‌کند ، شما حامی آن رژیم هستید اما نیرویی که با تروریسم در منطقه مبارزه می‌کند و هیچ‌گاه به هیچ کشوری تجاوز نکرده، ‌نسبت به آنها لحن بی‌ادبانه را بکار می‌گیرید.

یادتان رفته شما مردم مظلوم یک هواپیمای مسافربری را موردحمله موشکی در خلیج‌فارس قرار دادید و بعد به متجاوزین و جنایتکاران این حادثه دلخراش مدال و جایزه دادید. شما یادتان رفته که جنگ‌های این منطقه را شما به وجود آوردید. یادتان رفته با مردم افغانستان و عراق و سوریه و دیگر کشورها چه کار کردید؟ شما نسبت به موشک‌های ایران نگران هستید؟ چطور آن سلاح‌هایی که هر روز به کشورهای متجاوز می‌دهید و با هواپیمای ساخت خودتان و با بمب‌های ساخت خودتان، مردم مظلوم یمن را هدف قرار می‌دهند، شما نسبت به آن سلاح‌ها و آن تجاوزها اعتراضی ندارید؟ شما سکوهای نفتی ایران را مورد تجاوز قرار دادید و همیشه در این منطقه تجاوز کردید. سلاح و موشک ما برای دفاع ماست. همیشه برای دفاع مصمم بودیم و امروز مصمم‌تر، ما همیشه برای ساخت سلاح‌هایی که موردنیازمان بود، تلاش می‌کردیم و از این پس تلاش‌ مضاعف‌تر انجام خواهیم داد.سلاح ما برای دفاع است و ما به دفاع و تقویت دفاعی خودمان ادامه می‌دهیم.

و کلام آخر ما نسبت به برجام به عنوان یک معاهده چندجانبه و بین‌المللی به یک معنا، تا زمانی که حقوق ما تأمین می‌شود، تا زمانی که منافع ما اقتضاء می‌کند، تا زمانی که ما از منافع برجام برخوردار هستیم. در چارچوب منافع ملی و مصالح ملی به برجام احترام می‌کنیم.

با آژانس بین‌المللی اتمی همکاری کردیم و در چارچوب معاهدات بین‌المللی و برجام با آژانس همکاری خواهیم کرد، اما اگر روزی منافع ما تأمین نشود و طرف‌های ما بخواهند تعهدات خودشان را زیر پا بگذارند، بدانند ایران لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد و به آنها پاسخ خواهد داد.

آنچه امروز و امشب از مقامات آمریکا شنیده شد، جز تکرار حرف‌های نادرست، اتهامات واهی و فحاشی که در طول سال‌های گذشته در طول ۴۰ سال گذشته تکرار می‌کردند، چیز جدیدی نبود. ما غافلگیر نشدیم، چون ۴۰ سال است به این حرف‌های شما عادت داریم. ملت ما غافلگیر نشد، برای اینکه توقعی جز این از شما نداشته و ندارد، اما شما بدانید با این حرف‌های نادرست خودتان ملت ما را متحد‌تر کردید، شما نمی‌توانید بین ملت و حکومت فاصله بیندازید، شما قادر نیستید بین ملت ایران و رهبری عظیم‌الشأن و محبوب این کشور، فاصله بیندازید.

اساس انقلاب ما بر مبنای این بود که دین از سیاست جدا نیست و حلقه اتصال دین و سیاست، ولایت‌فقیه و مقام معظم رهبری است، ملت ایران به رهبری خودش طبق شرع و قانون اساسی، احترام گذاشته و احترام خواهد گذاشت. فرامین رهبری، فرامین متاع برای ملت غیور ایران است و ملت ایران یکپارچه است. همه جناح‌ها، گروه‌ها ، احزاب ، اقوام و مذاهب در برابر دشمنان ملت ایران و در برابر شما ایستادگی خواهند کرد.

 شما از شعار ملت ایران ناراحتید؟ دست از سیاست خصمانه خودتان بردارید. مردم ایران به مردم آمریکا احترام گذاشته، ‌امروز هم احترام می‌گذارد اما سیاست‌های متجاوزانه شما را قبول نداشته و قبول ندارد. شعار مردم ایران در برابر کشور آمریکا و در برابر ملت آمریکا نیست بلکه در برابر سیاست‌های غلط و متجاوزانه آمریکاست این دست شماست که سیاست‌های خودتان را اصلاح کنید. این دست شماست که راه درست احترام به ملت‌ها را یاد بگیرید.

اگر چنین کردید، مردم ایران هم به خوبی می‌دانند که آن زمان با شما چگونه رفتار کنند.

ملت ما مثل همیشه در برابر توطئه‌گران ایستادگی می‌کند. هدف اصلی آنها این است که ما را از رشد اقتصادی باز دارند، ‌هدف آمریکا این است که دنیا را نسبت به ایران و برجام متزلزل کند و در نهایت می‌خواهد جلوی سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی و رونق اقتصادی را بگیرد، علی‌رغم حرف‌های ترامپ و علی‌رغم اهداف شوم سیاستمداران آمریکایی ملت ما برای رشد و رونق اقتصادی، بیش از پیش تلاش خواهد کرد و فرمان رهبری را برای اقتصاد مقاومتی اجرایی و عملیاتی خواهد کرد.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=235003

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر