1

صف‌آرایی پرتنش نیروهای دولتی عراق و پیش‌مرگه‌های کـُرد

  • کد خبر : 235084
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۹:۵۵

بنا بر گزارش‌ها صف‌آرایی پرتنش نیروهای دولتی عراق از یک‌سو و پیش‌مرگه‌های کـُرد اقلیم کردستان آن کشور از سوی دیگر، در کرکوک و پیرامون آن ادامه دارد. دولت مرکزی عراق تا اوایل صبح یک‌شنبه ۲۳ مهر ماه به پیش‌مرگه‌های کرد مهلت داده بود محل را ترک کنند.

فرماندهان کـُرد ضرب‌الاجل تعیین‌شده از سوی دولت مرکزی را رد کرده‌اند. شهر کرکوک از مهم‌ترین حوزه‌های نفتی عراق است. تنش‌ها میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان در پی همه‌پرسی مهر ماه شدت گرفته‌است.

 

ارتش عراق با جنگ‌افزارهای سنگین در اطراف کرکوک هستند و اقلیم کردستان نیز هزاران نیروی تازه‌نفس داخل شهر و پیرامون آن مستقر کرده‌است.

 

مناطقی نزدیک کرکوک از جمله مناطقی بود که در اوج پیشروی‌های داعش به تصرف آن گروه درآمد، اما پیش‌مرگه‌های کـرد عملا کنترل شهر را در درست گرفتند.

 

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش داده‌است خودروهای زرهی حامل پرچم عراق را دیده‌است که در اطراف رودخانه‌ای در نزدیکی کرکوک مستقر شده و پیش‌مرگه‌ها نیز در پشت خاکریز‌ها و بلوک‌های سیمانی سنگر گرفته‌اند.

 

یکی از فرماندهان پیش‌مرگه‌ها گفته است آن‌ها تمامی تدابیر لازم را در نظر گرفته و برای مقابله با «تحریک‌ها‌» آمادگی دارند. یک افسر ارتش عراق نیز به خبرگزاری فرانسه گفته‌است که نیروهای دولتی هنوز دست به تحرکی نزده و منتظر دستور ستاد کل ارتش هستند.

 

به گزارش رادیو فردا، پیش از این حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، گفته بود قصد جنگ با شهروندان کـرد را ندارد. با این همه صف‌آرایی طرف‌ها در کرکوک و پیرامون آن بر نگرانی‌ها از یک درگیری گسترده شدت بخشیده‌است.

 

فرار از شهر طوزخورماتو در نزدیکی کرکوک

 

یکی از فرماندهان پیشمرگه های کرد هم بی بی سی گفت که آنها قصد جنگ با نیروهای عراقی را ندارند، ولی چنانچه مجبورشوند از خود دفاع می کنند.

 

با برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق که با وجود مخالفت دولت مرکزی عراق، همسایگان آن کشور، دبیر کل سازمان ملل و ایالات متحده انجام شده، تنش‌های تازه‌ای در آن کشور شکل گرفته‌است. دولت مرکزی و اقلیم کردستان به یکدیگر هشدار داده و حملات لفظی شدیدی نیز میان آن‌ها رد و بدل شده‌است.

 

همه‌پرسی در سه استان از اقلیم کردستان و در عین حال در استان‌های هم‌جوار اقلیم از جمله کرکوک انجام شد. بغداد هرگونه مذاکره یا اقدامی برای افزایش قلمروی اقلیم، تا زمانی که نتیجه همه‌پرسی باطل اعلام نشود، را رد کرده‌است.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=235084

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر