2

برجام، مذاکرات آستانه و مسائل منطقه محور مذاکرات در سفر پوتین به تهران

  • کد خبر : 236005
  • ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۳

معاون آسیا اقیانوسیه وزارت خارجه درخصوص سفر پوتین به تهران که قرار است دهم آبان انجام شود، گفت که کریدور شمال به جنوب و برعکس، برجام و مذاکرات آستانه محور اصلی مذاکرات سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در تهران خواهد بود.

ابراهیم رحیم‌پور

معاون آسیا اقیانوسیه وزارت خارجه درخصوص سفر پوتین به تهران که قرار است دهم آبان انجام شود، گفت که کریدور شمال به جنوب و برعکس، برجام و مذاکرات آستانه محور اصلی مذاکرات سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در تهران خواهد بود.

 یک شنبه شب، در حاشیه مراسم نودوچهارمین سالگرد اعلام جمهوریت ترکیه در سفارت این کشور در تهران ابراهیم رحیم پور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوالی در رابطه با سفر رئیس جمهور روسیه به تهران گفت: برجام و مذاکرات آستانه و مسائل منطقه‌ای از جمله موضوعات این مذاکرات هستند.

وی ادامه داد: این دومین دور مذاکرات است و موضوع اصلی آن کریدور شمال به جنوب و برعکس است. اولین دور این مذاکرات یک سال و نیم پیش در باکو برگزار شد و قرار بود دور دوم آن هم در تهران برگزار شود.
رحیم پور گفت: موضوع ترانزیت با توجه به موقعیت کشور در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده اما معتقدم در هر چه موضوع گردشگری ترانزیت و تجارت در ایران ظرفیت‌های زیادی برای همکاری وجود دارد.
رحیم پور خاطرنشان کرد که سه کشور در بخش تجارت و توریسم نیز فعال شده‌اند.
معاون آسیا اقیانوسیه وزارت خارجه با اشاره به یک روزه بودن سفر پوتین تاکید کرد: برجام از دیگر موضوعات مورد بحث مذاکرات خواهد بود. روسیه متحد ما بوده و آذربایجان نیز همواره از ما حمایت کرده است و طبیعتا با هر دو کشور در خصوص مسائل بین المللی منطقه‌ای و برجام مذاکره خواهیم کرد.
وی مذاکرات آستانه، سوریه و تحولات منطقه را جزو موضوعات مذاکرات دوجانبه و سه جانبه در سفر روسای جمهور روسیه و آذربایجان به تهران دانست و گفت: ترانزیت به عنوان محور شکوفایی و توسعه کشورها دستور اصلی مذاکرات است و در کنار این موارد همکاری های بین المللی و منطقه‌ای نیز مطرح خواهد شد.
رحیم پور در پاسخ به سئوالی در خصوص عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای هم توضیح داد: ما عملا در حال همکاری با شانگهای  هستیم و اینکه به عنوان ناظر یا عضو رسمی باشیم تغییرات خیلی جدی در شرایط فعلی ما ایجاد نمی‌کند، بنابراین باید مراحلی را طی کنیم و در حال مطالعه بر قانونمندی‌های آن هستیم و اگر نهایی شود قطعا به عضویت شانگهای در خواهیم آمد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=236005

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر