2

اتحادیه اروپا؛ سیاست انزوا یا اتحاد

  • کد خبر : 236083
  • ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۸:۰۵

همزمان با تصویب تحریم ها، جمهوری خواهان حامی ترامپ و دموکرات های حامی اوباما برای نقض برجام هم گام شدند. در این فضا نقش سایر بازیگران بین الملل برای اجرای تعهدات برجام پیش از قبل احساس می شود.

قانون موسوم به «موشک‌های بالستیک ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی» به شماره ۱۶۹۸ در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد. همزمان با تصویب تحریم ها، جمهوری خواهان حامی ترامپ و دموکرات های حامی اوباما برای نقض برجام هم گام شدند. در این فضا نقش سایر بازیگران بین الملل برای اجرای تعهدات برجام پیش از قبل احساس می شود. تمرکز تحلیل گران بین الملل برای موشکافی رفتار ابهام برانگیز اتحادیه اروپا همچنان در بستری از تضاد و همکاری پیش می رود. به نظر می رسد اگر بازیگران اتحادیه اروپا به‌عنوان یک قدرت منسجم در توازن با دیگر قدرت‌های جهانی شامل آمریکا، روسیه و چین عمل کند، می‌تواند نقش پراهمیتی در ایجاد موزانه‌های قدرتی جهانی داشته باشد. نکته اصلی این است که ممکن است اروپا این جایگاه را در آینده از دست بدهد. چون بریتانیا به‌عنوان یک «قدرت یا نفوذ» بین‌المللی در شرایط مشابه در آینده دیگر عضو اتحادیه اروپا نخواهد بود. تاریخ سیاسی انگلستان نشان می دهد این کشور در راستای اجرای سیاست‌های بین‌المللی بیشتر متمایل به مواضع آمریکای است. در یک نگاه آینده پژوهانه انتظار می رود بریتانیا در این‌گونه معادلات با اتحادیه اروپا رقابت نکند، بلکه به نحوی منافع خود را در همراهی با قافله ژئوپولیتیکی اروپا جست‌ وجو کند.

  بنابراین نباید با تکیه بر اطمینان خاطر دادن حمایت های اتحادیه اروپایی از نقض احتمالی برجام توسط امریکا مواضع قدرت ایران در حالت انفعال قرار دهد. در صورت ادامه دادن سیاست های انفعالی اتحادیه اروپا دولتمردان ایرانی باید با تاکید بر توصیه مقام معظم رهبری موضع فعالانه تری را نشان بدهند. بنابراین عدم تعهد به اجرای برجام واکنشی را به دنبال خواهد داشت که با حفظ منافع ملی و ژئوپلیتیکی ایران عواقب آن برعهده ناقص کنندگان برجام خواهد بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=236083

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر