1

دولت بدهی پرسپولیس و استقلال را تقبل می‌کند

  • کد خبر : 236107
  • ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰

سخنگوی دولت گفت: بدهی باشگاه پرسپولیس و استقلال را دولت تقبل می‌کند و نخواهیم گذاشت این دو باشگاه دچار مشکل شوند.

به گزارش افق نیوز/ محمد‌باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود که در حاشیه بازدید وی از نمایشگاه مطبوعات در مصلی تهران برگزار شد، در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها تصریح کرد: موضع دولت در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه‌ها روشن است. امیدواریم بدون تنش این موضوع حل شود.

نوبخت در خصوص مشکلات مالی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال گفت: بدهی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را دولت تقبل می‌کند و این موضوع را به سازمان برنامه و بودجه فرستاده‌ایم و کارگروهی هم برای آن مشخص شده است. ان‌شاءالله نخواهیم گذاشت که مشکلی برای این دو باشگاه در آسیا ایجاد شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که ترامپ گفته ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد شده اما آقای جهانگیری آن را دروغ خوانده است، موضع شما چیست، اظهار داشت: دارایی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور قابل تفکیک به دو بخش ذخایر ارزی بانک مرکزی و سپرده‌ای که صندوق توسعه ملی دارد است.

وی اضافه کرد: بخش دیگر این مبالغ ارزی در حساب‌های بانک‌های خارجی متعلق به دولت است. همه این‌ها را قبلاً تفکیک کرده‌ایم و بارها توضیح داده‌ام. اینکه سرجمع گفته می‌شود؛ بله اعدادی سرجمع برای اینها داریم که جدولش را هم تقدیم کردم که بیش از این بود.

نوبخت خاطر نشان کرد: اینکه با رفع تحریم صدمیلیارد دلار وارد کشور شد این یک تلقی عامیه از ذخایر ارزی است. چیزی به عنوان پول نقد مطرح نیست.

سخنگوی دولت تصریح کرد: مشکلی که قبلاً داشتیم این بود که اموال ما بلوکه بود و امکان اینکه بانک مرکزی بتواند به واردکننده‌ی که ریالش را می‌دهد بگوید ارز را از بانک خارجی بگیر وجود نداشت. این مشکل الان برطرف شده است.

نوبخت در این‌باره اضافه کرد: بحث سوئیفت هم همیشه مورد سؤال قرار گرفته و نهایتاً کار به اینجا رسید که از خبرنگاران خواسته شود که بروند بانک و از نزدیک ببینند که سوئیفت گشایش یافته یا نه.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بودجه دفاعی سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ بیشتر خواهد شد، بیان داشت: پیش نویس بودجه سال ۹۷ هنوز تهیه نشده است و سازمان برنامه و بودجه در حال تنظیم آن است و بودجه سال ۹۷ بر مبنای عملکرد خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت در مورد تعلیق عضو زرتشتی شورای شهر، اظهار کرد: دین زرتشت از ادیان رسمی کشور ماست که در قانون اساسی هم ذکر شده است. زرتشتیان از حقوق شهروندی برخوردارند و قوانین موضوعه ما اجازه می‌دهد شهروندان زرتشتی از حقوق شهروندی برخوردار باشند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در مجلس نمایندگان زرتشتی حضور دارند، تصریح کرد: ما دنبال یکسری اقدامات اثربخش هستیم که هم این موضوع حل شود و هم مسائل دیگری ایجاد نشود. رییس جمهور هم در جلسه قبلی هیات دولت به وزیر کشور دستور رسیدگی به این موضوع را داده است و امیدواریم این مشکل حل شود. در پیوست‌هایی که به همه وزرا داده شده است یک نسخه از منشور حقوق شهروندی هم ابلاغ شده و وزرا موظفند برنامه خود را برای اجرای حقوق شهروندی اعلام کنند.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره اجلاس سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه بیان داشت: در سیاست های منطقه‌ای جمهوری اسلامی تحکیم روابط با همسایگان مورد تاکید قرار گرفته است جلسات مختلفی با هماهنگی سه رئیس جمهور ایران، آذربایجان و روسیه برگزار شد فردا شاهد برگزاری این جلسه در ایران خواهیم بود و همه اینها در جهت گسترش روابط است.

وی درباره هزینه بودجه اربعین نیز بیان داشت: اربعین حرکت خودجوش مردمی است و افراد با جان و دل با پای پیاده این سفر را می‌روند. از بدو تا ختم را تمهید مقدمات کرده‌ایم دولت هر آنچه وزارت کشور و ستاد اربعین پیشنهاد کرد را فراهم‌کرد.

نوبخت در پاسخ  به سوال خبرنگار فارس درباره جزییات درخواست دیدار ترامپ‌ از روحانی گفت: اطلاعاتم در همان حد سخنگوی وزارت خارجه است و ایشان تایید کردند.

مشروح نشست نوبخت به شرح زیر است:

محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در نشست هفتگی خبری خود که این هفته در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد،  در پاسخ به اینکه ترامپ رقم دارائی های آزاد شده ایران را ۱۰۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود و معاون اول رئیس جمهوری نیز این رقم را اشتباه دانست. رقم دقیق دارائی های آزاد شده ایران چقدر است، گفت: موضوع دارئی های ایران نزد بانکهای خارجی را باید با ذخائر ارزی بانک مرکزی ،سپرده صندوق توسعه ملی و مبالغ ارزی در حسابهای بانکهای خارجی تفکیک قائل شویم .
نوبخت افزود: در کنار این منابع سپرده هایی که از بانکهای ایرانی نزد بانکهای خارجی وجود دارد هم باید مورد توجه قرار گیرد که بطور سر جمع اعداد برای همه این موضوعات بیش از میزان اعلام شده است .
وی ادامه داد: اینکه گفته شده با رفع تحریم ها رقم ۱۰۰ میلیارد دلار وارد کشور شده تلقی عامیانه از ذخائر ارزی است که تحت عنوان پول نقد مطرح شده است .
سخنگوی دولت اظهارکرد: بطور مستمر روزانه نفت می فروشیم و پولهای آن در حسابهای خارجی مربوط به بانک مرکزی واریز می شود که باید بر اساس نوع موضوع برای هر کدام تعریفی جداگانه صورت گیرد .
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه خزانه داری امریکا اجرای طرح کاتسا را اعلام کرده است موضع دولت در این زمینه چیست،گفت: موضع کشور در این زمینه روشن است و براساس توافق صورت گرفته شورای عالی امنیت ملی کارگروه ویژه ای را برای تشخیص این مسایل فعال کرده است.
نوبخت افزود: گزارشات این کارگروه براساس موضوعات به شورای عالی امنیت ملی ارائه می شود و این کارگروه همچنین نسبت به کنش های اقتصادی نیز موضوعات را پیگیری می کند و تصمیم گیری های لازم صورت خواهد گرفت که مورد توافق همه مسئولان ارشد است .
وی در پاسخ به اینکه رئیس کمیته امداد اعلام امادگی کرده اند تا مشکل یارانه ها را مرتفع کنند ، نظر دولت در این زمینه چیست؟ گفت:پیشنهاد آقای فتاح را شنیدیم و دیگران هم اگر پیشنهادی دارند ماه آینده در مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری خواهد شد . اگر نظر مجلس جامعه هدف باشد دولت هم با اعلام نظر کارشناسی موضوع را اجرا خواهد کرد .

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه دولت چه برنامه ای برای وضعیت زاینده رود در اصفهان دارد با توجه به مصوبه ای که اخیرا در زمینه سهم آب به استان چهارمحال و بختیاری داده شده است ، گفت: نباید به این موضوع به صورت استانی نگاه کنیم استان چهارمحال دارای مردمانی شریف است و دولت سهم ونقشی را که مردم اصفهان در انقلاب و دوران دفاع مقدس داشتند می داند وبرکسی پوشیده نیست .
نوبخت افزود: اینکه دولت برای تامین آب طرح هایی را اجرا کند طبیعی است و روز گذشته هم در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گزارشاتی نسبت به بهینه مصرف کردن آب ارائه شد و منابعی هم برای این مسایل تخصیص داده شد . اگر در جغرافیای یک استانی سرمایه گذاری صورت گیرد نباید آن را مختص یک استان بدانیم چراکه نظر و وظیفه دولت تامین آب کشاورزان و شرب مردم اعم از استان اصفهان یا هر استان دیگری است .
وی ادامه داد: دولت در نظر دارد همه طرح های آبی را بدون بروز تنش های اجتماعی انجام دهد و برای استان اصفهان نیز هیچ چیزی را فروگذار نخواهد کرد. البته باید الگوی کشت در کشور اصلاح شود و کشور نیازمند کشت فراآبی است و اینکه کجا چه محصولی بکاریم باید مورد توجه قرار گیرد .
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه دولت چه برنامه ای برای انتخاب شهردار شیراز که بیش از ۷۰ روز است بدون شهردار است دارد ، گفت:این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

نوبخت درباره بدهی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اظهارکرد: دولت بدهی این دو باشگاه را تقبل می کند و نخواهیم گذاشت این دو باشگاه کشوری دچار مشکل شود.

وی همچنین در پاسخ به این که آخرین تصمیم گیری در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه ها به کجا رسیده است، اظهار امیدواری کرد: شرایط این کار به صورت سنجیده و با کمترین تنش فراهم شود و تلاش داریم نظرات متفاوت با دولت را جلب کنیم.
سخنگوی دولت درباره افزایش بودجه دفاعی کشور در سال آینده نیز گفت: هنوز پیش نویس بودجه سال ۹۷ تهیه نشده و اگر تهیه شد که در حال تهیه پیش نویس آن هستیم، اول در دولت مطرح و سپس در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه می شود و پس از دریافت نظرات نمایندگان به صورت لایحه به مجلس ارائه خواهد شد.
نوبخت خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه تصمیم دارد در سال آینده بر اساس واقعیات ، بودجه ریزی انجام را دهد و این بودجه ریزی بر اساس عملکرد خواهد بود یعنی دستگاه هایی که عملکرد بیشتری داشته باشند، بودجه بیشتر خواهند گرفت.

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره اجرای قانون کاتسا و عملکرد ۶ ماهه دوم دولت برای مقابله با تحریم ها گفت: ما همیشه غیر از بودجه مصوب، هزینه ای را در اختیار داریم و وظیفه داریم بر اساس شرایط خاص و گمانه زنی ها برنامه مدونی را داشته باشیم.
نوبخت افزود: البته امروز ضرورتی ندارد در مورد بودجه های سایه متمرکز شویم و آن را آفتابی کنیم ولی نباید نگران بود زیرا کشور ما فراز و وفرودهای مختلفی در زمینه تحریم را پشت سر گذاشته و حتی زمانی آمریکایی ها به ظن خودشان تحریم های هوشمند فلج کننده را اجرا کردند. البته مزاحمت هایی هم توانستند برای ما ایجاد کنند ولی اقتصاد ما رشد کرد و تورم کاهش یافت.
وی خاطرنشان کرد: این گونه نیست که تصمیماتی بگیرند و بتوانند در اقتصاد کشور تحول ایجاد کنند. این حرف ها از نظر ما توخالی است، ما کشوری با تجربه هستیم و قطعا از تجارب گذشته خود استفاده می کنیم و مطمئن باشید قطعا کنشی خواهیم داشت که منافع ملی ما را تامین کند.

نوبخت همچنین درباره میزان نقدی اختصاص یافته بودجه راهپیمایی اربعین حسین گفت: اربعین یک حرکت خودجوش و مردمی است و مانند دیگر سفرها، سفری رفاهی نیست و ما وظیفه داریم که هر جایی جمعی ایجاد می شود مقدمات رفاهی برای آن جمع را فراهم کنیم.
وی یادآور شد: مردم که نمی خواهند به سیزده بدر بروند و این سفر معنوی است و حرکت بزرگ شیعیان است و ما باید در این زمینه از نظر سقف بندی، امکانات رفاهی، گذر و راه ها مقدمات لازم را فراهم کنیم و در این زمینه دولت و وزارت کشور هر پیشنهادی که ستاد مرکزی اربعین درباره تامین بودجه ارائه دهد را فراهم خواهند کرد.
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور و حضور آنها در داخل که روز گذشته با تصمیم سران سه قوه اتخاذ شد، اظهارکرد: این تصمیمات بی سابقه نیست ولی چون دیروز به تصویب سران سه قوه رسید، نمی توانیم امروز و به سرعت دستورالعملی داشته باشیم.
نوبخت یادآور شد: ولی سازمان برنامه و بودجه تسهیلاتی برای استفاده از سرمایه ایرانیان خارج از کشور در نظر گرفته و این تسهیلات بر اساس دستور العمل خاصی است که وجود دارد.

وی درمورد موضع دولت دوازدهم در خصوص سپنتا نیکنام منتخب زرتشتی شورای شهر یزد و اجرای منشور حقوق شهروندی تصریح کرد: دین زرتشت از ادیان رسمی جمهوری اسلامی ایران است که در قانون اساسی احترام زیادی برای آنها قائل شده است و این افراد از حقوق شهروندی مساوی برخوردارند.
وی خاطرنشان کرد: رییس جمهوری در حکم انتصاب وزیران خواستار اجرای این حقوق شهروندی در پیوست احکام شده و سازمان برنامه و بودجه نیز موظف است که هر ۶ ماه گزارشی درباره اجرای آن به رییس جمهوری ارائه دهد.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما به دنبال یک سلسله اقدامات اثربخش در این زمینه هستیم البته نباید مسائل دیگری را ایجاد کنیم و بر اساس دستوراتی که به وزیر کشور داده شده این ماجرا پیگیری خواهد شد.

نوبخت همچنین درباره نشست سه جانبه رییسان جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان که فردا در تهران برگزار می شود، اظهارکرد: در سیاست های منطقه ای و روابط خارجی، تحکیم روابط با همسایگان اصل اول است و در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر گسترش روابط تاکید شده و جلسات مختلفی برای هماهنگی با سه رییس جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برگزار شده است.
وی افزود: جلسه فردا نیز در راستای گسترش روابط است، البته ایران و روسیه رویکرد مشابهی در مسائل منطقه ای بخصوص تروریسم دارند و از هم اکنون پیش بینی می کنیم که جلسه فردا، خوب و موثر باشد.
رییس سازمان برنامه و بودجه درباره کولبران و امتیازات خاصی که برای آنها در نظر گرفته شده است، گفت: ستاد ویژه ای در وزارت کشور در این زمینه فعال است و تصمیمات به روز اتخاذ می کنند و این ستاد این موضوع را به دقت پیگیری می کند.

نوبخت همچنین درباره رای اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی و پیام آن گفت: رای اعتماد نمایندگان پیام همکاری و تعامل داشت که این رای پس از رای اعتماد کم نظیری که شهریورماه امسال به هیات دولت و رای بالای مجلس به اصلاح قانون بودجه در سال گذشته داده شده بود، ارزیابی می شود.
وی تصریح کرد ما نسبت به همکاری های مجلس با دولت شاکر و قدردان هستیم و امیدواریم به همین طریق بتوانیم با تهدیدات خارجی نیز مقابله کنیم.
معاون رییس جمهوری همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اعلام نشدن نرخ تضمینی محصولات کشاورزی گفت: در سال گذشته نرخ تضمینی برای این که بتواند در سطح قابل قبولی باشد و به سطح خاصی برسد که پیش از دولت یازدهم حدود ۴۰۰ تومان بود برنامه خاصی را اجرا کردیم ولی امروز قیمت تمام شده محصولات کشاوزی برای دولت بیش از ۱۳۰۰ تومان است و تا امروز بیش از ۸ و نیم میلیون تن گندم خریده ایم و ۱۱ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان پرداخت داشتیم.
نوبخت افزود: تا کنون ۸۰ درصد پول های محصولات خریداری شده پرداخت شده است و من به عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه قول می دهم که تمامی پرداخت ها برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تا پیش از ۲۵ آبان تسویه کرده و گزارش آن را به افکار عمومی ارائه دهم.
وی در پاسخ به این که رییس جمهوری در جلسه روز گذشته سران قوا از امنیت اقتصادی سخن به میان آورده اند منظور ایشان چه بوده است، یادآور شد: امنیت اقتصادی برآیندی از مولفه های مختلف است که یکی از آنها بهبود فضای کسب و کار می شود که خودش ۱۰ آیتم دارد و دولت از هفدهم شهریور ماه سال ۹۲ این موضوع را در سه سطح آغاز کرد .
سخنگوی دولت تصریح کرد: فکر می کنم میزان سرمایه گذاری قابل توجهی طی یک سال و نیم گذشته در کشور انجام شده است و باید به این مسئله ادامه دهیم و ممکن است درگفت وشنود های برجام تحولاتی هم بوجود آید که بحث دیگری است که هر اتفاقی بیافتد نسبت به حفظ آن اقدام خواهیم کرد.

نوبخت در پاسخ به این که نگاه دولت به مطبوعات چگونه است، تصریح کرد: همانطور که در سال گذشته بودجه مطبوعات را ۱۰۰ درصد افزایش دادیم دولت وظیفه خود می داند تا این بخش را تقویت کند .
وی همچنین در پاسخ به سوالی درمورد تعطیلی ششم آذر ماه سال جاری سالگرد شهادت امام حسن عسگری(ع) و اتمام پایان اجرای آزمایشی لایحه مدیریت خدمات کشوری تا پایان سال ۹۶ اظهارکرد: گزارش این موضوعات پس از بررسی در پایگاه اطلاع رسانی دولت ارائه می شود.
نوبخت در پاسخ به این سوال که با توجه به ابلاغ منشور حقوق شهروندی باز هم شاهد دستگیری فعالان رسانه ای هستیم، دولت در این زمینه چه برنامه ای دارد، خاطرنشان کرد: دولت با انتشار منشور حقوق شهروندی خود را متعهد به رعایت حقوق شهروندان کرده و این موضوع را به تک تک وزیران ابلاغ کرده است وبخصوص وزیران اطلاعات وفرهنگ و ارشاد اسلامی که می بایست درمدت ۲ ماه که پایان ماه جاری به اتمام می رسد گزارش های خود را ارائه دهند و رییس جمهوری خود را به هر آنچه بیان کرده متعهد می داند .
وی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات درخواست دیدار ترامپ از روحانی و این که آیا درخواست های دیگری هم بوده است، گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این موضوع اطلاع رسانی کامل کرده است .

سخنگوی دولت در پاسخ به این که دولت برای حل بحران زباله در منطقه سراوان رشت چه برنامه ای دارد، گفت: متاسفانه سایر مناطق ایران مانند استان ها مازندران، گلستان نیز از این مشکل رنج می برند و این مسئله جزو اولویت های دولت است.
نوبخت افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص نامه ای را به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده و پیگیر تخصیص بودجه ای برای رفع مشکل پسماندها هستیم.
وی در پاسخ به این که به رغم این که منطقه خوزستان قطب نفتی کشور است، ولی مردم این منطقه از ریزگردها و مشکلات منابع آبی رنج می برند، دولت برای این منطقه چه برنامه ای دارد، با تایید اوضاع ریزگردها که مردمان شریف این استان را آزرده می کند، تاکید کرد:دولت متاسف است مردمانی که خدمات شایانی در دوران دفاع مقدس داشتند از این مسئله رنج می برد.
سخنگوی دولت اضافه کرد دولت برای این منطقه طرح هایی را در دست اجرا دارد، از جمله طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که ۳۰۰ هزار هکتار آن احیا شده و مابقی در دست اجرا است و در سفر رییس جمهوری به این استان ایشان متعهد شدند که منابع مالی مشکل آب و فاضلاب این استان را تامین کند.
نوبخت با یادآوری اجرای طرح قدیر و کارون ۳ گفت: شورای اقتصاد منابع مالی مورد درخواست برای مشکلات آب و فاضلاب این استان را تایید کرده و طی هفته های آینده پروژه بزرگ تامین آب را در این استان آغاز می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: دولت برای اجرای آبرسانی ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص داد که با انتقاد برخی از نمایندگان استان ها مواجه گردید که چرا این مبلغ تنها به استان های سیستان و بلوچستان و خوزستان تخصیص یافته و به دیگر استان ها منابعی داده نشده است که نشان می دهد دولت موضوعات این استان ها را مورد توجه دارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=236107

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر