1

بدعهدی آمریکا منحصر به دولت فعلی نیست

  • کد خبر : 236160
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲

معاون وزیرخارجه با بیان اینکه بزرگترین چالش ما در اجرای برجام از ابتدا تاکنون سوءنیت آمریکا بوده است، گفت: این سوءنیت هم در دولت قبلی و هم در دولت فعلی آمریکا وجود داشته است.

معاون وزیرخارجه با بیان اینکه بزرگترین چالش ما در اجرای برجام از ابتدا تاکنون سوءنیت آمریکا بوده است، گفت: این سوءنیت هم در دولت قبلی و هم در دولت فعلی آمریکا وجود داشته است.

به گزارش افق نیوز/ در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد روند اجرای برجام قرائت شد. پس از آن عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس کمیته پیگیری اجرای برجام به بیان نظرات وزارت خارجه در خصوص عملکرد آمریکا در اجرای برجام پرداخت.

عراقچی در ابتدا از کمیسیون امنیت ملی به خاطر تهیه گزارشی معتدل تشکر کرد و گفت: از کمیته هسته ای کمیسیون امنیت به خاطر گزارش متعادلی که تهیه کرده اند و در آن هم در مورد گشایش هایی که از طریق برجام به دست آمده و هم  موارد نقض عهد و بدعهدی آمریکا را به خوبی تشریح کرده است.

وی گزارش کمیسیون امنیت را واقع بینانه و متعادل خواند و گفت: این گزارش تصویر کاملی از خصومت های آمریکا و بدعهدی های آنها ارائه کرد البته پیشنهاداتی در پایان این گزارش ارائه شده که ما نظر خاصی در مورد آنها نداریم مرجع تصمیم گیری در مورد این پیشنهادات هیات نظارت بر اجرای برجام است.

عراقچی اظهار داشت: در ۲۱ ماه گذشته وزارت امور خارجه در اجرای قانون مجلس هفت گزارش سه ماهه از گشایش ها و پیشرفت ها در اجرای برجام و ضمنا چالش ها، مشکلات و نقاط ضعفی که در اجرای برجام وجود داشته ارائه داده است. گزارش های هفت گانه ما در ۲۱ ماه گذشته تلاش کرده تصویر واقعی از پیشرفت ها و گشایش های اقتصادی و چالش ها ارائه دهد.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: این چالش ها در انواع مختلف بوده است ولی می توان گفت بزرگترین چالش ما در اجرای برجام از ابتدا تاکنون سوءنیت آمریکا در اجرای برجام بوده است.

وی تصریح کرد: این سوءنیت هم در دولت قبلی و هم در دولت فعلی آمریکا وجود داشته است. آمریکا در اجرای تعهدات خود در برجام همواره با سوءنیت و در راستای تلاش برای کاهش منافع ایران از برجام عمل کرده است. ربطی به دولت فعلی آمریکا ندارد، در دولت گذشته آمریکا نیز ما با این مشکلات مواجه بودیم اما واقعیت این است که در چند ماه اخیر این روند شدت بیشتری به خود گرفته و موارد بدعهدی و نقش برجام توسط دولت جدید آمریکا افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

رئیس کمیته پیگیری اجرای برجام گفت: در گزارش هفتم وزارت خارجه به مجلس به صورت مفصل به این موارد پرداخته شده است، مواردی که نشان دهنده بدعهدی دولت آمریکاست که همه اینها را می توان در سوءنیت و شرارت آمریکا در اجرای تعهدات خود به برجام تعریف کرد. آمریکا تلاش دارد نقاط ضعف خود در برجام و  امتیازات زیادی که در برجام به جمهوری اسلامی داده شده و کاستی هایی که در برجام نسبت به آنها وجود دارد که رئیس جمهور آمریکا از آن به عنوان بدترین توافق در تاریخ آمریکا یاد می کند، سعی کرده اند در مرحله اجرا به نحوی عمل کنند که منافع ایران از برجام حتی الامکان کاهش پیدا کند.

عضو تیم مذاکره کننده تیم هسته ای در تشریح موارد نقض برجام گفت: ایجاد محدودیت در صدور ویزا، تاخیر در صدور مجوز صادرات هواپیما، ایجاد قوانین دست و پا گیر بانکی، افزایش تحریم های غیرهسته ای، اضافه کردن افراد به لیست تحریم ها، اظهارات خصومت آمیز توسط رئیس جمهور جدید آمریکا که برخلاف بند ۲۸ برجام است، اقدامات غیرمتعارف دیپلماتیک مانند سفر نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین و تلاش برای فشار به سازمان انرژی اتمی، همه این موارد در تعارض با روح برجام و مفاد و متن برجام به ویژه بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ است.

عراقچی تاکید کرد: آمریکا تلاش دارد فضای منفی ایجاد کند و نگذارد کمپانی ها و بانک ها و بنگاه های اقتصادی با ایران فعالیت اقتصادی داشته باشند و با فضای عدم اطمینان جلوی سرمایه گذاری ها را بگیرند.

رئیس کمیته پیگیری اجرای برجام افزود: وزارت خارجه در گزارش های اخیر خود تمام این موارد را ثبت و به مجلس گزارش داده است. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز طی ۱۰ نامه ای که به خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که مسئول هماهنگی برجام نیز است نوشته است و تک تک موارد بدعهدی، نقض وعدم پایبندی آمریکا را ثبت کرده است که همه این موارد در کمیسیون مشترک سازمان ملل به خوبی ثبت شده است.

وی تصریح کرد: حرکت های اخیر آمریکا علیه برجام با مقابله جهانی در برابر این حرکت ها مواجه شده است، آمریکا در شرارت ها و خصومت های خود علیه برجام و ملت ایران در انزوا قرار گرفته است و بقیه اعضای ۱+۵ و روسیه و چین به طور کاملا مشخص با سیاست های آمریکا و بدعهدی های او مخالفت کردند.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: هر گونه تلاش برای مذاکره مجدد در خصوص برجام توسط ما و بقیه اعضای ۱+۵ کاملا مردود شناخته شده است، اعتبار آژانس توسط بقیه کشورها مرتبا مورد تاکید قرار گرفته هاست، همه دنیا معتقد است برجام هیچ داوری غیر از سازمان بین المللی انرژی اتمی ندارد، همه دنیا معتقد است ایران به تعهدات خود پایبند است و این امر ۸ بار از سوی سازمان بین المللی انرژی اتمی تایید شده است.

عضو تیم مذاکره کننده تیم هسته ای ادامه داد: سیاست های جدید رئیس جمهور آمریکا برای مقابله با برجام توسط همه کشورها مردود شناخته شده و این یکی از موفقیت های سیاست خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی است.

عراقچی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری گفت: معتقدم جمهوری اسلامی ایران در اوج قوت و اقتدار قرار دارد، هم اقتدار منطقه ای بسیار بالا که موجب نفوذ و تاثیرگذاری در مسائل بین المللی و منطقه ای است. توانمندی های دفاعی، موشکی، سپاه قدرتمند، ثبات سیاسی داخلی و گشایش های اقتصادی در کشور وجود دارد.

رئیس کمیته پیگیری اجرای برجام در تشریح گشایش های اقتصادی گفت: فروش نفت ما در بالاترین سطح ممکن جریان دارد. کانال های بانکی ما برقرار است، کشتی ها و نفتکش های ما با بیمه کامل در حال حرکت هستند و به تمام بنادر دسترسی دارند برنامه هسته ای ما هم در تمام ابعداد خود ادامه دارد و پشتیبانی داخلی محکم توسط مردم نسبت به جمهوری اسلامی برقرار است.

وی گفت: ما در مقابل خصومت آمریکا از استحکام و قدرت کافی برخورداریم. کشورهای جهان از موضع ایران حمایت می کنند. ما در تماس مستقیم با کشورهای اروپایی و سایر کشورها هستیم. ما برای تضمین اجرای برجام روی هیچ کشور خاصی حساب خاصی باز نکردیم. اتکای ما به خودمان و توانمندی های داخلی خودمان است. وزارت خارجه به صورت روزانه گزارش خدمت مقامات عالی نظام و رئیس جمهور ارائه می دهند.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه سناریوهای محتمل برای آینده پیش بینی شده است، اظهار داشت: برای هر شرایطی آمادگی داریم، هر شرایطی پیش بیاید و آمریکا و رئیس جمهور این کشور سعی در اعمال آن داشته باشد توسط وزارت خارجه پیش بینی شده و تمهیدات لازم برقرار شده است.

عضو تیم مذاکره کننده تیم هسته ای ادامه خصومت های آمریکا علیه جمهوری اسلامی را امری مسلم خواند و گفت: نبرد ما در مقابل سلطه و خصومت های آمریکا نیز ادامه پیدا خواهد کرد اما اجازه نمی دهیم توافقی که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل است و منافع زیادی برای ملت ایران در پی داشته با سیاست های آمریکا خدشه دار شود.

عراقچی اظهار داشت: با همکاری بقیه اعضای ۱+۵ در مقابل آنها ایستاده ایم اما در صورت ضرورت برای هر سناریو دیگری نیز آمادگی داریم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=236160

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر