2

۱۳ آبان نماد دو حقیقت بزرگ

  • کد خبر : 236277
  • ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴

نکته ای که مایلم روی آن تأکید کنم این است که رسانه های غربی عامداً اشغال سفارت آمریکا را « گروگانگیری » می نامند و متأسفانه برخی از رسانه های داخلی نیز همین عبارت را به کار می برند ، در حالیکه اقدام دانشجویان پیرو خط امام مجازات و بازداشت جاسوسان بود ونه گروگانگیری.

دکتر مهران صمدی

گروه دانشگاه آنا؛ برای شناخت عمیق هر رخدادی در تاریخ انقلاب منابع متعددی وجود دارد که یکی از معتبر ترین این منابع ، بیانات مقام معظم رهبری است ، معظم له هر سال در روز های نزدیک به وقایع مهم در تاریخ انقلاب ، تحلیل عمیق و متنوعی از این وقایع ارائه می دهند و در هر سال از زاویه ی متفاوتی رخداد های مهم در تاریخ انقلاب را کالبد شکافی می کنند . یکی از این روزها ، سیزدهم آبان است . ایشان در خصوص اهمیت سیزده آبان می فرمایند : « در این روز سه حادثه ی تاریخی رخ داده اند که به شکل عجیبی به هم متصلند . تبعید امام در سال ۴۳، حادثه‌ی کشتار دانش‌آموزان در سال ۵۷ و حادثه‌ی حرکت شجاعانه‌ی دانشجویان در تسخیر لانه‌ی جاسوسی در سال ۵۸ . ولی شاید مهم ترین دلیل اهمیت این روز این بود که در سیزده آبان نقطه ی آغاز سقوط هیبت استکباری آمریکا در جهان بود.» . از نظر مقام معظم رهبری ، این سه اتفاق با هم یک وجه اشتراک دارند : « هر سه حادثه به نحوی مربوط میشود به دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا. در سال ۴۳ امام (ره) به خاطر اعتراض علیه کاپیتولاسیون ( مصونیّت قضایی آمریکایی ها در ایران) تبعید شدند. در سال ۵۷ رژیم پهلوی برای دفاع از رژیم وابسته‌ی به آمریکا در خیابانهای تهران دانش‌آموزان را به شهادت رساند . در سال ۵۸ضربتِ متقابل بود؛ یعنی جوانان شجاع و مؤمن دانشجوی ما به سفارت آمریکا حمله کردند و حقیقت و هویّت این سفارت را که عبارت بود از لانه‌ی جاسوسی کشف کردند و در مقابل چشم مردم دنیا گذاشتند. با توجه به اینکه هر سه حادثه، به‌نحوی مرتبط با دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا و مناسبات آن با ایران است . لذا روز سیزدهم آبان را “روز مبارزه‌ی با استکبار“. نامگذاری کردند. »

نکته ی مهم دیگری که معظم له پیرامون اشغال سفارت آمریکا به آن اشاره می کنند این است که بار اول در سال ۵۷ وقتی اعضاء سفارت آمریکا را بازداشت کردند و با چشمان بسته خدمت حضرت امام ( ره ) آوردند ، امام ( ره ) دستور آزادی آنها را صادر کردند ولی چون متنبه نشدند و به فعالیت های جاسوسی و ضد انقلابی خود ادامه دادند ، برای بار دوم در سال ۵۸ ، لانه ی جاسوسی تسخیر و اعضاء سفارت بازداشت می شوند : « اتفاقاً وقتی انقلاب پیروز شد، یکی از کارهایی که مردم کردند، همان روزهای بیست‌ویک و بیست‌ودو بهمن به سفارت امریکا رفتند و امریکاییها را گرفتند و اعضای سفارت آمریکا را با چشمهای بسته به محل اقامت امام ( ره ) آوردند . من یقین داشتم که امام دستور خواهند داد اینها را یا اعدام و یا مثلاً زندانی کنندبرخلاف تصوّر همه و برخلاف تصوّر خود امریکاییها، امام دستور دادند که اینها را آزاد کردند و به سفارتشان رفتند. » « امّا اینکه چرا تسخیر لانه ی جاسوسی در سال ۵۸ اتفاق افتاد دلیل اصلی آن عملکرد سفارت آمریکا بود. آمریکایی از همان روز اول بنای دشمنی با انقلاب و مردم را گذاشتند و از شکست های خود عبرت نگرفتند و نتیجه ی قهری این دشمنی ها هم این شد که دانشجویان مسلمان پیرو خطّ امام سفارت را تصرّف کردند و اعضای سفارت را بازداشت کردند . این حرکت، در واقع مجازات امریکایی ها بود.»

نکته ای که مایلم روی آن تأکید کنم این است که رسانه های غربی عامداً اشغال سفارت آمریکا را « گروگانگیری » می نامند و متأسفانه برخی از رسانه های داخلی نیز همین عبارت را به کار می برند ، در حالیکه اقدام دانشجویان پیرو خط امام مجازات و بازداشت جاسوسان بود ونه گروگانگیری.

نکته ی مهم دیگری که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند این است سیزده آّبان نماد دو حقیقت بزرگ است : « سیزده آبان نماد دو حقیقت بزرگ است ، دو حقیقت بسیار حساس و خطیر: یکی نماد طمع‌ورزی ، استکبار ، روح تعدی و تجاوز آمریکائی‌ها نسبت به ملّت ها ، از جمله نسبت به ملت ایران و دومین مطلبی که سیزده آبان نماد آن محسوب میشود، فریاد رسای امام بزرگوار ماست. فریادی که اولاً ، برخاسته‌ی از حس دین بود؛ ثانیاً برخاسته‌ی از آن عِرق پاکیزه‌ی مسلمانی و ملی بود که نمیتوانست تسلط دشمن را بر این ملت تحمل کند و ثالثاً فریادی متکی به حمایت عمومی مردم بود. »

انشاء الله که خداوند قدم های ما را در پیروی از اسلام و ولایت فقیه مستحکم و استوار گرداند.

*مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=236277

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر