1

کری : هیچ مدرکی برای رد پایبندی ایران به برجام وجود نداشت

  • کد خبر : 236590
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴

وزیر خارجه سابق آمریکا در اندیشکده «چتم‌هاوس» تصریح کرد که اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در رد پایبندی ایران به برجام، بدون علم و مدرک بوده است.

خبرگزاری فارس: کری: هیچ مدرکی برای رد پایبندی ایران به برجام وجود نداشت/ اشتون: خروج آمریکا از برجام عدم توانایی واشنگتن برای پایبندی به تعهداتش را نشان می‌دهد

به گزارش افق نیوز/ «جان کری» وزیر امور خارجه سابق آمریکا در اندیشکده انگلیسی «چتم هاوس» در خصوص توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) و اقداماتی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه آن در پیش گرفته است، گفت: «حتی چین و روسیه نقش‌های مهمی در برجام که یک تلاش حقیقتاً جهانی بوده است، ایفا کردند و ما نیاز به اقدامات بیشتر و نه کمتر داریم».

وی درباره ادامه مشارکت آمریکا در برجام گفت: «توافق هسته‌ای ایران کارساز است و دقیقاً آن چیزهایی را که می‌بایست، انجام می‌دهد».

وزیر خارجه سابق آمریکا اینگونه گفت: «شنیدم که رئیس‌جمهور آمریکا گفته که نقض روح برجام صورت گرفته است. هیچ روح برجامی وجود ندارد».

وی توضیح داد: «ایده نقض (برجام) از هوا آمده است. هیچ علم و هیچ مدرکی وجود ندارد که شایسته رد پایبندی (ایران به برجام) باشد».

جان کری درباره اقدام ترامپ در رد پایبندی ایران به برجام گفت: «تصمیم ترامپ برای رد پایبندی ایران به برجام بدون هرگونه مرجع یا سند و حقیقت بود. آژانس ۸ مرتبه پایبندی ایران را تأیید کرده بود».

این مقام سابق آمریکایی درباره اهمیت برجام گفت: «جهان بدون توافق، خوب به نظر نمی‌رسد. قبل از توافق، ایران احتمالاً دو ماه تا هسته‌ای شدن فاصله داشت».

وی ادامه داد: «طبق توافق، ما مهدی برای مشاهده عمیق هر اونس اورانیوم داریم و اوضاع هرگز تا این اندازه شفاف نبوده است».

کری درباره نگرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «نتانیاهو رئیس‌جمهور اوباما را ترغیب به بمباران ایران کرد-بمباران ایران، این کشور را از تولید یک بمب بازنمی‌دارد اما توافق چنین می‌کند (ایران را از ساخت بمب بازمی‌دارد)».

وی در تقبیح عجله کنونی برای در پیش گرفتن رویکرد جنگ‌طلبانه ادامه داد: «وقتی شما کشوری را بمباران کنید، به آن کشور انگیزه تولید بمب می‌دهید».

کری در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: «توافق ایران برپایه اعتماد بنا گذاشته نشد بلکه بر پایه راستی‌آزمایی به وجود آمد.با توافق، ما یک بازه یکساله گریز داریم».

وزیر خارجه سابق آمریکا در بخشی از سخنان خود گفت: «در یمن، ایران کمک کرد تا صالح و حوثی‌ها پای توافقی بیایند که می‌توانست گفت‌وگوهای کویت را زنده کند. این [منصور] هادی بود که [برای گفت‌وگو] نیامد».

«کاترین اشتون» مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که در این اندیشکده انگلیسی حضور داشت، گفت: «نتیجه‌ای کهاز برجام بیرون آمد، خارق العاده بود. حتی چند ماه قبل از آن، هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد».

وی ادامه داد: «اگر آمریکا از برجام خارج شود، این پیام به جهان القا می‌شود که آمریکا نمی‌تواند به تعهداتش پایبند باشد».

اشتون گفت: «برجام همان اندازه که پیچیده بود، خارق العاده هم بود. روسیه زمانیکه آنها را در خصوص موضوع اوکراین تحریم کردیم، از تحریم‌های ایران حمایت کرد».

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=236590

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر