2

۵ کشور می خواستند بشار اسد را ساقط کنند/ ایران بازی آمریکایی‌ها را بهم ریخته است

  • کد خبر : 236751
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰:۴۱

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا گفت: ایران وزن برتر ژئوپلیتیک را در منطقه دارد و تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای شده است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا گفت: ایران وزن برتر ژئوپلیتیک را در منطقه دارد و تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای شده است.

به گزارش افق نیوز، سردار یحیی رحیم صفوی امروز در نشست هم‌اندیشی اساتید هیات علمی دانشگاه‌ها با موضوع تحلیل تحولات ژئوپلیتیک منطقه در دانشگاه فردوسی اظهار کرد: آمریکایی‌ها طی ۲۶ سال گذشته شکست‌های بزرگی را متحمل شدند. از سال ۱۹۹۱ با لشکرکشی به کویت و بیرون کردن عراق از این کشور و نیز بعد از فروپاشی شوروی به دنبال تک قطبی‌سازی قدرت در جهان بودند و قصد داشتند تنها ابرقدرت جهان شوند اما با شکست روبه‌رو شدند. جهان حاضر جهان چندقطبی قدرت است.

وی افزود: قدرتی که در حال حاضر شکل گرفته، قدرت آسیایی با محوریت روسیه، چین و هند است. قدرت نیز به آرامی از غرب به شرق عالم حرکت می‌کند و مبنای این قدرت اقتصاد و فرهنگ است که اقتصاد را بیشتر متوجه چین می‌کند و فرهنگ را فرهنگ اسلامی می‌دانند.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران با بیان اینکه مسیحیت دیگر الهام‌بخش برای بشریت نخواهد بود، عنوان کرد: آنچه اکنون الهام‌بخش در جهان است، ایدئولوژی اسلام است. قطب بزرگ قدرت جهان اسلام در قرن ۲۱ بروز و ظهور خواهد کرد.

رحیم صفوی گفت: غرب آسیا شامل پاکستان، افغانستان، ایران، سوریه، ترکیه، فلسطین، عراق، ۶ کشور شورای همکاری خلیج فارس، یمن و کشورهای آسیای میانه یعنی ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان به اضافه منطقه قفقاز یعنی آذربایجان، گرجستان و ارمنستان است. آمریکایی‌ها در غرب آسیا با شکست مواجه شدند. از سال ۲۰۰۱ با حمله به افغانستان و سال ۲۰۰۳ با حمله به عراق و پس از آن مسائلی که در سوریه و عراق رخ داد، آمریکایی‌ها می خواستند بر منطقه مسلط شوند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا با اشاره به اینکه برنامه‌های آمریکایی‌ها برای تسلط بر منطقه با شکست مواجه شد، تصریح کرد: آمریکایی‌ها میلیاردها دلار در افغانستان و عراق هزینه کردند. بیش از ۵۰۰۰ کشته و ۱۵ هزار زخمی دادند و نتوانستند به اهدافشان برسند. در عراق نیز به دنبال حکومت سکولار و متخاصم با ایران و نظام لائیک بودند. قانون اساسی جمهوری پارلمانی فدرال عراق یک قانون نسبتا اسلامی است. آنچه در افغانستان و عراق رخ داد، وزن ژئوپولوتیک ایران را افزایش داد. برنده این قضایا ایران شد و دو دشمن ایران یعنی طالبان و صدام از بین رفتند.

وی افزود: آمریکایی‌ها، عربستان، اسرائیل، اردن و ترکیه می خواستند بشار اسد را ساقط کنند اما ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان با مجاهدت خود و مردم سوریه پیروز شدند و مرز سوریه و عراق نیز تامین شد و حکومت بشار اسد هم باقی ماند. آمریکایی‌ها نتوانستند در سوریه هم به اهداف خودشان برسند.

رحیم صفوی گفت: ترامپ و کلینتون نیز عنوان کردند که داعش را خودشان راه‌اندازی کرده‌اند. اکنون نیز آمریکایی‌ها در حال کوچ دادن داعش از عراق به افغانستان هستند. آمریکایی‌ها در مسایل منطقه با شکست مواجه شدند.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران با بیان اینکه در بحث کردستان عراق، آمریکا پشتیبان اصلی ماجرا بود، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در این زمینه رژیم صهیونیستی را جلو انداختند. زمانی که داعشی‌ها موصل را گرفتند و ارتش عراق از شمال به جنوب در حال فرار بودند، گروه‌های حامی آقای بارزانی ارتش عراق را خلع سلاح کردند. داعشی‌ها و بارزانی‌ها با هم توافق کرده بودند اگرچه داعشی‌ها به بارزانی‌ها هم رحم نکردند و آقای بارزانی فریب اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها را خورد. از نظر ما بحث کردستان عراق تمام شده و آمریکایی‌ها نتوانستند در این زمینه موفق شوند.

وی افزود: بحث جدید در عربستان سعودی است که فتنه‌ای قابل تامل است که این فتنه آمریکایی سعودی است و حتی ممکن است پشت‌سر آن صهیونیست‌ها نیز قرار گرفته باشند. روابط اقتصادی حریری با دولت عربستان یعنی بزرگترین حامی خود بود.

رحیم صفوی با بیان اینکه سعودی‌ها بیش از دو سال است که یمنی‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند، عنوان کرد: سعودی‌ها در این جنگ چیزی به دست نیاورده و شکست خورده‌اند. بن سلمان و پسرش نیز اختلافات شدید داخلی و درگیری‌هایی دارند. سعودی‌ها اکنون به سمت ناپایداری در حال حرکت هستند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا گفت: ایران وزن برتر ژئوپولوتیک در منطقه را دارد و تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای شده است. ایران با مدیریت هوشمندانه و با استفاده از ظرفیت روسیه در مهار جریان‌های تکفیری در منطقه موفق بود. در مسائل سیاسی روس‌ها نقشی فراتر از ایران دارند. ائتلاف ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان نیز موفق‌تر بوده است.

رئیس انجن ژئوپلیتیک ایران تصریح کرد: آمریکایی‌ها فشار اقتصادی و سیاسی را ادامه خواهند داد ولی احتمال اینکه بتوانند مشکلی به وجود آورند، ضعیف است. اکنون مساله مهم در منطقه انقلاب اسلامی است و ایران بازی آمریکایی‌ها را بهم ریخته است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=236751

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر