5

مجلس با افزایش ۵۰درصدی قیمت بنزین موافقت نمی‌کند

  • کد خبر : 240024
  • ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۲

بنزین از لیتری ۴۰۰ به ۱۰۰۰ تومان رسید، در این بین اتفاقی برای مردم رخ نداد، مشکل اینجاست که اقتصاد ما اقتصاد سالمی نیست اگر بنزین لیتری یک‌میلیون هم بشود وضع مردم بهتر نمی‌شود که بحرانی‌تر هم خواهد شد.

افق نیوز/ هدایت‌الله خادمی نائب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تصمیم دولت برای افزایش ۵۰درصدی قیمت سوخت گفت: دولت باید برای تأمین منابع، از مالیات، عوارض و فروش نفت کمک بگیرد که امسال بخشی از این تأمین منابع از افزایش قیمت حامل‌های انرژی درنظر گرفته شده که شیب آن شدید است.

وی افزود: اگر قرار بود افزایش به این شکل انجام بشود چرا از سال ۹۲ با یک شیب ملایم این امر را انجام ندادیم که در حال حاضر دچار شوک اساسی در بخش اقتصادی و اجتماعی نشویم؛ این افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی در قیمت حامل‌ها قابل قبول نیست.

نائب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقتصاد یک زنجیره‌ای است که این افزایش حامل‌های انرژی به‌روی دهها و صدها محصول و قیمت دیگر تأثیرگذار است و از طرفی درآمدها افزایش نیافته، اشتغال ایجاد نشده و تولیدی هم صورت نگرفته که بتواند این هزینه‌ها را بپردازد.

خادمی ادامه داد: قرار بر این بود در هدفمندی یارانه‌ها بخشی از درآمدهای حاصل‌شده به مردم محروم داده شود و بخشی هم در خدمت تولید و اشتغال قرار بگیرد که این امر هم به‌درستی صورت نگرفت که اگر این موضوع به سرانجام می‌رسید این حجم افراد بیکار را در سطح جامعه نداشتیم و وضع اشتغال خیلی بهتر بود و اگر افزایش نرخی انجام می‌شد مردم می‌توانستند از عهده آن بربیایند.

وی بیان کرد: این افزایش قیمت‌ها موجب رکود و تورم می‌شود و از طرفی سازمان و شرکت‌هایی که از این محصولات به‌عنوان خوراک استفاده می‌کنند، ورشکست خواهند شد و همین امر موجب از دست رفتن صدها شغل می‌شود و بعید است مجلس با این امر موافقت کند.

نائب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه ۹۷ بخش عمرانی بسیار ضعیف است و همه بودجه به حوزه مصارف و جاری اختصاص یافته است و مشکل اینجاست که دولت خیلی بزرگ شده و کل اقتصاد را گرفته است و نمی‌خواهد بخش خصوصی را تقویت کند به همین دلیل هزینه‌های دولت افزایش می‌یابد.

خادمی در خصوص اینکه با چه شیوه‌ای باید قیمت بنزین واقعی شود، تصریح کرد: ما کل بنزین را از خارج وارد نمی‌کنیم که پایبند به قیمت جهانی باشیم، هزینه تولید یک بشکه نفت در کشور ما ارزان‌تر از کشورهای دیگر است با قیمت پایین نفت به پالایشگاه‌ها داده می‌شود و تبدیل به بنزین مصرفی در کشور می‌شود.

وی تأکید کرد: باید نفت به‌صورت فرآوری‌شده به‌فروش برسد که از محل آن درآمدی برای کشور حاصل شود و از طرفی قرار بر این بود درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی که در هدفمندی یارانه‌ها رخ داد صرف تولید بشود که این امر انجام نشده است.

نائب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که این افزایش قیمت به‌نفع مردم است، افزود: بنزین از لیتری ۴۰۰ به ۱۰۰۰ تومان رسید، در این بین اتفاقی برای مردم رخ نداد، مشکل اینجاست که اقتصاد ما اقتصاد سالمی نیست اگر بنزین لیتری یک‌میلیون هم بشود وضع مردم بهتر نمی‌شود که بحرانی‌تر هم خواهد شد.

خادمی در خصوص اینکه “می‌توانیم با افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت بنزین را تا سال ۱۴۰۰ واقعی بکنیم”، اظهار کرد: در صورت افزایش حقوق و اشتغالزایی می‌توانیم به این موضوع دست پیدا کنیم اما اگر قرار است مردم بیکار باشند دلیلی برای واقعی کردن بنزین وجود ندارد و این امر بستگی به شرایط اقتصادی دارد اما در حال حاضر شرایط جوابگوی افزایش قیمت نیست.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=240024

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر