1

اغتشاشات اخیر چه ارتباطی با راهبرد “ترامپ” علیه ایران دارد؟ + سند

  • کد خبر : 240874
  • ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۸

اسکات مادل افسر امنیتی امریکا و از متخخصان حوزه ایران چندی پیش در کنگره آمریکا، در نسخه‌ای ۷ بندی «طرح مهار ایران» را اعلام می‌کند.

تخریب اموال عمومی از سوی اغتشاشگران

به گزارش افق نیوز، در روزهای گذشته برخی شهرهای کشور، شاهد اعتراضاتی بود که نسبت به مشکلات اقتصادی و معیشتی صورت گرفت هر چند این اعتراضات در روزهای اول مسالمت‌آمیز و اقتصادی بود اما با گذشت یک روز، جهت شعارها از مطالبات اقتصادی به سمت شعار و رفتار‌های ساختارشکنانه تغییر کرد و خیابان‌های برخی نقاط کشور صحنه اغتشاش و آشوب کشاندن شهر و به آتش کشیدن اموال عمومی شد.

این اعتراضات در همان روز اول مورد حمایت برخی در خارج مرزها قرار گرفت؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از جمله افرادی بود که از این اغتشاشات حمایت کرد. وی در بیانیه‌ای که در واکنش به «کامنت‌هایی»‌ که برخی‌ها به‌زبان فارسی زیر پیام‌های وی در صفحه توئیتر نوشته بودند به‌صراحت از اغتشاش‌گران حمایت کرد و خواستار احترام دولت ایران به مردم شد.

علاوه بر ترامپ دیگر مقامات آمریکایی از این اقدام حمایت کردند. نیکی هیلی سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل هم به صف حامیان اغتشاش‌گران پیوست. حتی دختر ترامپ نیز در در توئیتر نوشت:«روحیه قهرمانی و شجاعت تظاهرات‌کنندگان صلح‌جو در ایران مرا تحت تأثیر قرار داد. ما بایستی در کنار مردم ایران بایستیم که در جستجوی رهایی از ظلم هستند.»

سال گذشته با روی کارآمدن ترامپ در آمریکا و راهبردی که برای ایران تحت عنوان ” ایران ذیر نظر” مطرح کرده بود، بسیاری در داخل و خارج کشور احتمال حمله نظامی و درگیری جنگ سخت بین ایران و آمریکا در دوره ترامپ  را می‌دادند تا اینکه “اسکات مادل” افسر امنیتی آمریکا و از متخصصان حوزه ایران در جلسه استماع کنگره مطالبی را بیان کرد.

“اسکات مادل” افسر امنیتی آمریکا و از متخصصان حوزه ایران، سال‌ها در بخش عملیات ویژه سازمان سیا فعالیت می‌کرده و خاورمیانه – به‌خصوص افغانستان – یکی از اصلی‌ترین محل‌های ماموریت وی بوده است.

نسخه هفت بندی اسکات مودل – مامور بخش عملیات ویژه سیا که سال‌ها تجربه کار در منطقه غرب آسیا را در کارنامه خود دارد

مادل در این جلسه در مقدمه بحثی که با عنوان «ایران زیر نظر» ارائه داد، تأکید کرد که علی‌رغم همه فشارها و اقداماتی که آمریکا علیه ایران انجام داده، «جمهوری اسلامی علی‌رغم کاستی‌ها و کوتاهی‌هایی که دارد، در شرف سقوط نیست.» او هم‌چنین افزود که در حال حاضر شرایط لازم برای اصلاحات عمده در ایران یا «بهار پارسی» وجود ندارد.

مادل ضمن اشاره به شاخص‌هایی درباره استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران پیشنهاداتی را به دولت آمریکا برای مقابله با ایران در دوره جدید ارائه کرد که به نظر می‌رسد برخی رفتارهای ساختارشکنان که در روزهای گذشته در برخی نقاط کشور صورت گرفته، بدون شباهت با طرح ۷ بندی “مهار ایران” توسط اسکات مادل نباشد.

در بخشی از این سند ۷ محوری آمده است که “رسانه‌های فارسی زبان باید توجهات را به سمت تظاهرات سوق دهند. از تظاهرات کارگران کارخانه ها و گروه‌های نژادی گرفته تا فعالان مدافع حقوق زنان و معلمانی که دچار فقر هستند.” همانطور که اغتشاشات چند روز گذشته ابتدا برای دغدغه‌های اقتصادی بود اما از مسیر خود منحرف شد.

مادل ضمن اشاره به شاخص‌هایی درباره استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران پیشنهاداتی را به دولت آمریکا برای مقابله با ایران در دوره جدید ارائه کرد که به نظر می‌رسد برخی رفتارهای ساختارشکنان که در روزهای گذشته در برخی نقاط کشور صورت گرفته، بدون شباهت با طرح ۷ بندی “مهار ایران” توسط اسکات مادل نباشد.

بخش دیگری از این سند نحوه شبکه‌سازی معترضین را نشان می‌دهد که در روزهای گذشته بطور ملموس انجام شد و تأثیر شبکه‌های اجتماعی را در ساماندهی آشوب نشان داد. در بخشی از این سند به “چهل وچهار میلیون کاربران اینترنتی”، “بیست میلیون کاربر شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام رسان امن”، “هجده میلیون دارنده تلفن‌های هوشمند” اشاره شده که باید با استفاده از آنها در کشور شبکه سازی صورت بگیرد.

بخش دیگر این سند به پخش کردن تظاهرات‌ها و اعتراضات به سطح کشور برمی‌گردد که در آن آمده است “هرچند این تظاهرات به صورت محلی( نه در سطح ملی) و گذرا برگزار می‌شوند اما ما باید کمک کنیم تا این «خوشه های نارضایتی از هم گسسته» به هم پیوند بخورند و منجر به رفتار قوی‌تر ضد رژیمی شوند.”

به نظر می‌رسد اتفاقات روزهای اخیر با آنچه در سند ۷ محوری مادل‌ آمده ارتباط تنگاتنگی دارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=240874

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر