1

شوک خروج آمریکا از برجام بر بازارهای نفتی/ همه خواستار حفظ توافق هسته‌ای ایران هستند

  • کد خبر : 241783
  • ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶

یک رسانه آمریکایی نوشت که رئیس‌جمهوری این کشور در شرایطی باید درباره برجام تصمیم‌گیری کند که مجالس نمایندگان و سنا و حاکمیت امنیت ملی آمریکا خواستار آن هستند که رئیس‌جمهوری این کشور توافق هسته‌ای ایران را حفظ کند.

یک رسانه آمریکایی نوشت که رئیس‌جمهوری این کشور در شرایطی باید درباره برجام تصمیم‌گیری کند که مجالس نمایندگان و سنا و حاکمیت امنیت ملی آمریکا خواستار آن هستند که رئیس‌جمهوری این کشور توافق هسته‌ای ایران را حفظ کند.
سی‌ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی به حواشی تصمیم‌گیری «دونالد ترامپ» درباره توافق هسته‌ای ایران پرداخته و در این باره نوشت:
به گزارش افق نیوز، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است اعلام کند که آیا این کشور به توافق هسته‌ای ایران پایبند خواهد بود یا نه، توافقی که عدم حفظ آن می‌تواند بحران دیپلماتیک به همراه داشته باشد و بازار نفت را تحریک کند.
منابع نزیک به رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌بینی کرده‌اند که ترامپ برجام را حفظ خواهد کرد و با وجود مخالفت روشن وی با توافق هسته‌ای، لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید خواهد کرد. ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری این کشور وعده عقب‌نشینی از برجام را مطرح کرد و آن را بدترین توافق تاریخ خوانده بود.
 برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی از سوی ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان به دست آمد و مجوز برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در مقابل اعمال محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای این کشور صادر شد.
بازارهای نفتی در خطر هرگونه نقض فاحش برجام از سوی آمریکا هستند که می‌تواند منجر به تکان خوردن این بازارها شود. بازگشت تحریم‌های ایران می‌تواند منجر به خروج از رده حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام صادراتی ایران شود، از جمله نفت صادراتی این کشور به کره جنوبی و ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی. این موضوع نیز منجر به افزایش پنج درصدی قیمت نفت در هر بشکه شود.
«ریچارد نفیو» مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در زمینه تحریم‌های ایران در این باره گفت: احتمالا ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید خواهد کرد اما این موضوع در راستای منافع امنیت ملی امریکا نیست.
وی افزود:  تنها پرسشی که اکنون مطرح است این است که ترامپ به چه موضوعی فکر می‌کند و چه انتخابی خواهد داشت.
در ادامه این گزارش آمده است: ترامپ در شرایطی باید درباره برجام تصمیم‌گیری کند که مجالس نمایندگان و سنای این کشور و حاکمیت امنیت ملی آمریکا خواستار آن هستند که رئیس‌جمهوری این کشور توافق هسته‌ای ایران را حفظ کند.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=241783

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر