1

علیزاده طباطبایی: برداشت پول از بیت‌المال به نفع خود یا دیگری اختلاس است/ دادستان می‌تواند در جرائم عمومی راسا ورود کند

  • کد خبر : 242062
  • ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۸:۰۸

وکیل پایه یک دادگستری به تحلیل حقوقی قرارداد میلیاردی شهرداری و هزینه آن در ایام انتخابات پرداخت و گفت: اگر شخصی به نفع خود یا دیگری از پول بیت‌المال برداشت کند، مرتکب اختلاس شده و مجازات سنگینی دارد.

وکیل پایه یک دادگستری به تحلیل حقوقی قرارداد میلیاردی شهرداری و هزینه آن در ایام انتخابات پرداخت و گفت: اگر شخصی به نفع خود یا دیگری از پول بیت‌المال برداشت کند، مرتکب اختلاس شده و مجازات سنگینی دارد.
سید محمود علیزاده طباطبایی درباره گزارش اخیر شهردار تهران در صحن شورای شهر درباره قراردادهای میلیاردی شهرداری در دوره قبلی که پول آن هزینه انتخابات شده است، گفت: بنابر قانون، مقامات عمومی می‌توانند در حدود اختیارات قانونی خود قرارداد تنظیم کنند و اگر این قراردادها خارج از اختیارات قانونی‌شان باشد، باطل خواهد بود؛ چرا که در قانون قراردادهای دولتی و عمومی، تشریفاتی عنوان شده که عدم رعایت تشریفات موجب ابطال این نوع قراردادها می‌شود.
به گزارش افق نیوز، عضو هیات مدیره کانون وکلا با بیان اینکه چنانچه گزارش شهردار تهران صحت داشته باشد، بهتر است این مبالغ با مذاکره به خزانه شهرداری برگردد، ادامه داد: از نظر قانونی اگر شخصی به نفع خود یا دیگری از پول بیت‌المال برداشت کند، عنوان مجرمانه آن اختلاس است و مجازات سنگینی در برخواهد داشت که علاوه بر رد مال، محکوم به جریمه نقدی دوبرابر وجه برداشت‌شده، می‌شود.
این وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال که در صورت وجود چنین فسادی، آیا نیاز به شکایت شاکی خصوصی است یا مدعی‌العموم می‌تواند راسا به این موضوع ورود کند، گفت: باتوجه به اینکه اختلاس یک جرم عمومی است، مدعی‌العموم می‌تواند با اطلاع از جرم اعلام جرم کند و نیازی به شاکی خصوصی در این موضوع نیست.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به بروز تخلفات در دوران شهرداری قالیباف، آیا امکان محاکمه وی به‌خاطر اهمال و عدم نظارت کافی وجود دارد، گفت: به‌طور کلی در قانون مسئولیت جرم برعهده کسی است که تصمیم به انجام عمل مجرمانه گرفته باشد و چنان‌چه این شخص مدعی شود مقامات بالاتر دستور انجام عمل مجرمانه را به او داده‌اند و این موضوع ثابت شود، اوامر غیرقانونی مقامات مافوق قابلیت تعقیب خواهد داشت.
علیزاده طباطبایی در پایان گفت:‌ از سوی دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند برای رهایی از مجازات و عواقب آن مدعی شود که مقامات بالاتر دستور انجام عمل مجرمانه را صادر کرده‌اند، مگر اینکه ثابت شود مرتکب جرم، تصور کرده است که این دستور قانونی بوده است و با این تصور اشتباه، مرتکب عمل خلاف قانون شده باشد که در این فرض نمی‌توان مرتکب را مجرم دانست.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=242062

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر