به گزارش افق نیوز/ آخرین روز از دی ماه سال گذشته، ۱۶ آتش‌نشان هنگام اطفای حریق در ساختمان پلاسکو و بر اثر ریزش این ساختمان به شهادت رسیدند، ۱۱ بهمن پیکر این شهدا در میان خیل عظیم جمعیت تشییع و پیکر ۱۳ تن از این شهدا در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) در جوار مزار شهدای گمنام و مدافع حرم به خاک سپرده شد.

پیکر سه تن از شهدای آتش‌نشان نیز برای خاکسپاری به زادگاهشان در شهرهای اراک، اسلامشهر و رضوانشهر گیلان منتقل و پس از تشییع باشکوهی به خاک سپرده شد.

نخستین و جوانترین شهید پلاسکو، شهید بهنام میرزاخانی است، شهید میرزاخانی متولد ۳۱ خرداد ۷۰ بود و در ایستگاه دو آتش‌نشانی فعالیت می‌کرد، وی در جریان اطفای حریق پلاسکو دچار سوختگی ۶۵ درصد شد و پس از انتقال به بیمارستان شهید مطهری جان به جان آفرین تسلیم کرد.

شهید فریدون علی‌تبار یکی دیگر از شهدای پلاسکو است که در تاریخ ۲۵ شهریور ۶۹ متولد شد، وی در ایستگاه یک آتش‌نشانی تهران مشغول فعالیت و دانشجوی رشته پیشگیری از حریق و حوادث بود.

محمد آقایی قادرلو از دیگر شهدای پلاسکو است که در تاریخ ۷ دی ۶۸ به دنیا آمد، وی نیز همانند شهید علی‌تبار در ایستگاه یک آتش‌نشانی تهران مشغول انجام وظیفه بود.

محسن روحانی‌ سندیانی سومین آتش‌نشان از ایستگاه یک آتش‌نشانی تهران بود که در پلاسکو به شهادت رسید، این شهید ۳۰ شهریور ۶۳ چشم به جهان گشود و یک دختر داشت، پیکر شهید روحانی به رضوانشهر گیلان منتقل و در جوار شهدا به خاک سپرده شد.

از ایستگاه ۱۳ آتش‌نشانی تهران نیز در جریان حادثه پلاسکو دو آتش‌نشان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، رضا نظری یکی از شهدای ایستگاه ۱۳ آتش‌نشانی، متولد ۲۴ خرداد سال ۶۸ بود، رضا در ایستگاه ۲۵ آتش‌نشانی دوران آموزشی‌اش را گذراند و سپس در ایستگاه ۱۳ بعثت مستقر شد، پیکر رضا به شهر اراک منتقل شد و در گلزار شهدای این شهر آرام گرفت.

شهیدی دیگر که همکار شهید رضا نظری و هم‌ نام وی بود و در ایستگاه ۱۳ آتش‌نشانی خدمت می‌کرد؛ شهید رضا شفیعی بود، این شهید ۱۷ فروردین ۶۸ متولد شد و  قبل از حادثه پلاسکو در تدارک برگزاری جشن عروسی بود اما در جریان حادثه پلاسکو به شهادت رسید.

از ایستگاه ۲۸ آتش‌نشانی نیز مانند ایستگاه ۱۳ در جریان حادثه پلاسکو، دو شهید جان‌فشانی کردند، شهید مجتبی کوهی که در تاریخ ۲۱ مرداد ۶۵ و شهید حامد هوایی قوشچی که ۱۷ خرداد ۶۵ به دنیا آمدند، برای خاموش کردن پلاسکو از ایستگاه ۲۸ به ساختمان ۵۴ ساله پلاسکو اعزام شدند اما در میان گداز‌ه‌های آتش سوختند تا دیگران را از سوختن نجات دهند.

حسین حسین‌زاده نهمین آتش‌نشانی بود که در پلاسکو به شهادت رسید؛ حسین ۲۲ اردیبهشت ۶۷ به این دنیا آمد، حسین قهرمان و مربی چندین رشته ورزشی بود و در ایستگاه ۶۰ آتش‌نشانی فعالیت می‌کرد، در زمان حادثه پلاسکو سه سال از ازدواج حسین می‌گذشت و هنوز فرزندی نداشت، وی صبح ۳۰ دی ۹۵ پس از تحویل گرفتن شیفت خود، جزو نخستین نیروهای اعزامی به پلاسکو بود و در آنجا به شهادت رسید.

امیرحسین داداشی از دیگر شهدای آتش‌نشان است که ۲۹ آبان ۶۸ به دنیا آمد، وی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد سوانح طبیعی در واحد تهران شمال دانشگاه آزاد و آتش‌نشان ایستگاه ۴۶ آتش‌نشانی بود.

علی مستوفی یازدهمین آتش‌نشانی است که در حادثه پلاسکو جان‌فشانی کرد، این شهید ۱۹ شهریور ۶۳ چشم به جهان گشود و در ایستگاه ۳۱ آتش‌نشانی مشغول خدمت‌رسانی بود.

محسن قدیانی در تاریخ ۲۸ آذر ۵۷ به دنیا آمد، محسن یکی از شهدای پلاسکو است که در ایستگاه سه آتش‌نشانی مشغول فعالیت بود و از وی دو دختر به یادگار مانده است.

شهید حسین سلطانی ۵ خرداد ۶۱ متولد شد و در ایستگاه ۱۱۳ آتش‌نشانی مشغول فعالیت بود، وی بیش از ۱۲ سال سابقه فعالیت در آتش‌نشانی داشت و متاهل بود، از این شهید یک دختر به یادگار مانده است.

شهید ناصر مهرورز از آتش‌نشانان ایستگاه ۲۴ آتش‌نشانی بود که نخستین روز مهر ۵۸ به دنیا آمد، شهید مهرورز در خانواده‌ای زندگی می‌کرد که آتش‌نشانان بودن در میان آنها افتخار به حساب می‌آید، برادران این شهید نیز در آتش‌نشانی مشغول خدمت هستند، روز ۳۰ دی ۹۵ این شهید برای اطفای حریق به پلاسکو اعزام شد و در آنجا به شهادت رسید.

در بین شهدای پلاسکو یک نفر وجود داشت که رئیس ایستگاه آتش‌نشانی بود؛ شهید علیرضا سفی‌زاده، متولد ۶ خرداد ۵۲ یکی از باسابقه‌ترین آتش‌نشانان و رئیس ایستگاه چهار آتش‌نشانی واقع در خیابان مولوی بود؛ شهید سفی‌زاده از جمله آتش‌نشانانی بود که به سرعت برای اطفای حریق به پلاسکو اعزام شد و جان‌فشانی کرد، پیکر این شهید در گلزار شهدای اسلامهشر به خاک سپرده شد.

شهید علی امینی با ۲۸ سال سابقه در آتش‌نشانی یکی از باسابقه‌ترین آتش‌نشانان و مدیر منطقه دو آتش‌نشانی تهران بود، این شهید در سال ۴۴ متولد شد و جزو ۸ آتش‌نشانی بود که برای آموزش به انگلیس اعزام شده و دوره‌های آموزشی را گذرانده و به نیروهایش نیز آموزش داده بود.

گفتنی است امروز (جمعه) ۲۹ دی ماه جاری به مناسبت فرا رسیدن سالروز حادثه پلاسکو مراسمی از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در مزار شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو واقع در بهشت زهرا (س)، قطعه ۵۰ برگزار می‌شود.