1

توزیع ناعادلانه منابع ملی دلیل اعتراضات اخیر در شهرهای کوچک/ فقر شهری بی‌رحمانه‌تر از فقر روستایی

  • کد خبر : 242730
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶

وزیر کار گفت: فکر می‌کنم دولت بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان به صندوق بدهکار باشد که این عدد تا آخر سال به ۱۴۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

وزیر کار گفت: فکر می‌کنم دولت بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان به صندوق بدهکار باشد که این عدد تا آخر سال به ۱۴۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
علی ربیعی در مراسم تکریم از خدمات مدیرعامل سابق صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و معارفه مدیرعامل جدید صندوق، گفت: متاسفانه در تمام برنامه‌های توسعه و جهت‌گیری‌هایی که در چند برنامه توسعه اخیر داشتیم، فائق آمدن بر فقر بین نسلی و نابرابری‌های منطقه‌ای همچنان موضوع پیش روی ماست که نیازمند برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های مشخص است که این نابرابری‌های منطقه‌ای را کاهش دهیم.
به گزارش افق نیوز، وزیر کار ادامه داد: سیاست اشتغال در مناطق مرزی را پایین آوردیم و در اشتغال روستایی جهت‌گیری‌هایی انجام دادیم و در سرمایه‌گذاری‌هایی که جذابیتی در این مناطق نداشتند روندی پیش گرفتیم تا جذابیتی در آنها ایجاد شود.
وزیر کار متذکر شد: نظریه مدرنیزاسیون در ذات خود نابرابری را تقویت می‌کند. سه پروژه اقتصاد مقاومتی شامل از بین بردن فقر بین نسلی، عدالت منطقه‌ای و جهت‌گیری برای کم کردن نابرابری‌ها در کل کشور است که همه این موارد برنامه‌ریزی و مراقبت می‌خواهد تا بتوانیم بگوییم طی دو برنامه نابرابری‌ها را کمتر کردیم.
وی همچنین با اشاره به اینکه در شهر نابرابری وجود دارد، خاطرنشان کرد: در مناطق حاشیه‌نشین، مناطق بالای‌شهر و وسط شهر نیز نابرابری داریم. فقر شهری بی‌رحمانه‌تر از فقر روستایی است زیرا فقرای شهری زندگی خود را مقایسه می‌کنند و در روستاها و شهرهای کوچک نیز این موضوع وجود دارد.
وزیر کار با بیان اینکه برای من سوال بود چرا اعتراضات اخیر در شهرهای کوچک رخ داده، گفت: می‌بینیم توزیع منابع ملی عادلانه در این مناطق صورت نگرفته و برای جوانی که اطلاعاتش به اطلاعات جهانی نزدیک شده و از تمام پدیده‌ها اطلاعات یکسانی دارد مراکز فرهنگی، ورزشی، سینما و تئاتر وجود ندارد. در حقیقت در شهرهای کوچک هیچی نداریم. البته اخیرا چهار برابر ۴۰ سال قبل مراکز درمانی ساختیم و جاده نیز ایجاد کردیم. در حقیقت مشکل ما این است که باید زیرساخت‌ها را به زندگی مردم گره بزنیم و برای نابرابری‌ها برنامه‌ریزی جدی‌تری کنیم.
ربیعی تصریح کرد: بیمه روستاییان و عشایر بیمه عدالت‌جویانه است. نظام بیمه‌ای بر آن حاکم بوده اما وجه حمایتی آن بیشتر است. در حقیقت بخشی از رفاه عمومی مردم روستایی با این بیمه قابل جبران است. همچنین در روستاها سالمندی با فقر آمیخته می‌شود و بیشترین مددجویان در شهرها، سالمندان روستایی هستند. در حقیقت باید مشخص شود چکار کنیم تا سالمندی و فقر گره نخورند و بخشی از آن این است که افراد در جوانی شغل داشته باشند و بتوانند بیمه خریداری کنند و بخش دیگر نیز از بیمه حمایتی تامین شود. با بیمه حمایتی از پیوند فقر و سالمندی در روستاها جلوگیری می‌شود که این کار یکی از اهداف ما است تا ریسک زندگی در روستاها را کاهش دهیم.
وزیر کار با بیان اینکه شاید دولت در معرض آزمایش بزرگی درباره مسائل متعددی از جمله ریزگردها، کم آبی و… است، گفت: شاید همه این موارد فرصتی برای دولت باشد که کارآمدی خودش را نشان دهد. بخش زیادی از مهاجرت و حاشیه‌نشینی مربوط به ناامنی زندگی در روستاها است. بنابراین بایستی بیمه روستایی را به اشتغال روستایی متصل کنیم و با ارزانتر کردن بیمه حمایتی مشارکت روستاییان را بیشتر جلب کنیم.
ربیعی با اشاره به مسیرهای غلطی که در واگذاری‌های صندوق‌ها ایجاد می‌شود، گفت: خوشبختانه این صندوق مسیر درست سرمایه‌گذاری را پیش گرفته همچنین این صندوق هیات‌مدیره منسجم دارد و ترکیب هیات مدیره آن را افرادی درد آشنا تشکیل می‌دهند. آموزش نیز در صندوق پر اهمیت بوده و خواهش می‌کنم مباحث آموزشی را در این صندوق ادامه دهیم. یکی از خصوصیات خوب صندوق روستاییان و عشایر این است که هزینه‌های اداری آن قابل قبول بوده و بالا نیست که این موضوع صندوق را چابک کرده است.
وزیر کار با اشاره به شش میلیون ایرانی که تامین اجتماعی ندارند، گفت: اگر بتوانیم این افراد را دارای دفترچه کنیم ریسک زندگی سالمندی آنها را کاهش خواهیم داد. با سازمان برنامه و بودجه تفاهم‌هایی داشته‌ایم و قرار است بحث بیمه فراگیر اجتماعی را پیش ببریم. باید روستاییان را با مزایای صندوق آشنا و کمک کنیم فرهنگ بیمه شدن گسترش یابد.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=242730

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر