1

باید مسائل حقوقی حادثه نفتکش سانچی پیگیری شود/نوسانات ارز بلندمدت نیست

  • کد خبر : 242744
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۱

رئیس‌جمهور گفت: از آغاز دولت یاردهم به دستگاه‌ها دستور دادم مدیریت بنگاه‌ها را واگذار کنند؛ امیدوارم نهادهای عمومی نیز از بنگاه‌داری دست بردارند.

به گزارش افق نیوز/ حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان، امشب (دوشنبه دوم بهمن‌ماه) در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم که از شبکه اول سیما روی آنتن رفت، اظهارداشت: به ملت بزرگ ایران در شب میلاد با سعادت شیرزن حادثه کربلا حضرت زینب(ع) و همچنین فردا که روز پرستار است با احترام فراوان به این عزیزان که شبانه‌روز برای رفاه مردم و رفع رنج آنها تلاش می‌کنند سلام عرض می‌کنم و امیدوارم در ماه بهمن که ماه آزادی برای ملت ایران است بتوانیم از این روزها و باقی مانده سال و همه سالها ملت بزرگ ایران بهتر استفاده کند.

روحانی در پاسخ به رضا رشیدپور مجری برنامه مبنی بر اینکه می دانم با تسلطی که به دانش و سخنوری دارید خود را برای گفت‌وگویی خاص آماده کرده‌اید، اظهار داشت: خاص و غیر خاص را نمی‌دانم. مردم باید ابهاماتشان رفع شود و اگر اینگونه باشد به سؤالات آن‌ها پاسخ داده شود بسیار مفیدخواهد بود.

در ادامه مجری به اتفاقات تلخ چند ماه پس از انتخابات تا کنون اشاره کرد و از روحانی در مورد حادثه کشتی سانچی پرسید که روحانی اظهار داشت: حادثه بسیار تلخی بود در حادثه ای که ما ۳۲ عزیز را از دست دادیم بسیار تأثرانگیز بود. تقریبا ساعاتی پس از حادثه مطلع شدم. برای ما ابعاد حادثه هنوز روشن نبود که همان وقت با مسئولین صحبت کردم و صبح روز بعد، مسئولین مربوطه را خواستم که کمیته ای تشکیل شود. وزارت نفت وزارت راه و شهرسازی و وزارت کار مسئولیت امر را به عهده بگیرند و وزارت خارجه با مسئولین چینی و کشورهای اطراف در تماس باشند.

*همه تلاش‌ها برای نجات جان عزیزان نفتکش سانچی صورت گرفت

وی ادامه داد: همه امید ما این بود که این عزیزان نجات پیدا کنند. گرچه خبرهای اولیه حاکی از این بود که امیدها کم است ولی همه تلاش‌ها برای نجات جان عزیزان صورت گرفت و وزیر کار اعزام شد. قبل از اعزام او، دو تیم رفتند. تیمی را از نیروی دریایی ارتش اعزام کردیم که متأسفانه عزیزان ما از دست رفتند و بسیار متأسف هستم و یک بار دیگر به خانواده‌های این عزیزان تسلیت می‌گویم.

روحانی تصریح کرد: به همه مقامات گوشزد می‌کنم که در دو بعد موضوع را پیگیری کنند: اینکه چرا حادثه رخ داد و چه اقداماتی باید از لحاظ حقوقی انجام شود و همچنین رسیدگی به خانواده‌ها آنها انجام شود. در دولت عزای عمومی اعلام کردیم و این عزیزان را شهید نامگذاری کردیم.

وی در ادامه گفت: از آغاز دولت یاردهم به دستگاه‌ها دستور دادم مدیریت بنگاه‌ها را واگذار کنند؛ امیدوارم نهادهای عمومی نیز از بنگاه‌داری دست بردارند.

روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پرسش افکار عمومی این است که  چرا وزیر کار جهت پیگیری حادثه سانچی مسئول شد، افزود: باید این تعبیر را بکنم که متاسفانه در دولت نهم و دهم به خاطر بدهکاری که دولت به برخی از سازمان‌های عمومی از جمله تامین اجتماعی داشته است در قبال این بدهکاری یکسری اموال را به آنها واگذار کرده است؛ یکی از آن اموال همین نفتکش بوده است که به آنها واگذار شده، بنابراین مالکیت نفتکش‌ها در اختیار سازمان تامین اجتماعی است.

وی ادامه داد: من در اواخر دولت یازدهم و مخصوصاً از آغاز دولت دوازدهم دستور اکید به سازمان تامین اجتماعی و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی که بنگاه‌های اقتصادی‌شان را واگذار کنند و اگر می‌خواهند سهامی داشته باشند سهام اقتصادی در بورس داشته باشند. اما مدیریت بنگاه‌های اقتصادی را رها کنند، اینکار به جد دارد دنبال می‌شود و من هفتگی این مسئله را دنبال می‌کنم که همه دستگاه‌های دولتی بنگاه‌های اقتصادی را واگذار کنند. امیدوارم دستگاه‌های عمومی کشور هم بنگاه‌های اقتصادی را به بخش خصوصی و مردم واگذار کنند و به خدمات خودشان بپردازند؛ این کار هم به نفع خودشان خواهد بود هم مردم.

*وقتی دولتی به رسمی روزی را عزای عمومی اعلام می‌کندبه معنای اهمیت آن مسئله است

رئیس‌جمهور در مورد این سؤال که اعلام عزای عمومی و شهید خدمت خواندن آن عزیزان جنبه شعاری دارد و در عمل برای خانواده آن کسانی که بر روی کشتی سوختند چه خواهید کرد، اظهار داشت: البته من شعاری را قبول ندارم. وقتی دولتی به طور رسمی روزی را به عنوان عزای عمومی اعلام می‌کند اولا به معنای اهمیت آن مسئله است. ثانیا تشفی است برای قلوب عزیزانی که این حادثه برایشان پیش آمده است.

وی تصریح‌کرد: من قبل از اینکه این روز اعلام شود نماینده خودم را اعزام کردم در خدمت این عزیزان و با آنها صحبت کردم و درخواست‌هایی داشتند؛ یکی از خواسته‌های آنها این بود که این عزیزان جزو شهدای خدمت باشند. بنابراین این هم خواست آن خانواده‌هاست و هم خواست مردم است و هم ارزش معنوی بسیار بالایی برای این عزیزان دارد. البته مقام‌های مسئول باید به مسائل، گرفتاری‌ها و همچنین به مسئله حقوقی داستان که باید دنبال شود را دنبال کنند اما این دو موضوع دو موضوع شعاری نیست و بسیار مهم است. روزی به عنوان عزای عمومی اعلام شدن بسیار مهم است و اینکه آنها به عنوان شهدای خدمت هم باشند به این معناست که آنها در مسیر خدمت به ملت همه تلاش خود را کردند و جان خود را فدا کردند.

روحانی در ادامه در پاسخ به این سؤال که بیشتر عرض من این است که آیا در عرصه حقوقی برای احقاق حق خانواده‌ها یا شفاف‌سازی مسائل مربوط به فنی حادثه حتماً حضرتعالی قول می‌دهید که این اتفاقات بیفتد؟  گفت: حتماً کمیته‌ای که تعیین شده بناست تا پایان به کار خود ادامه دهد چون هنوز معلوم نیست چرا این حادثه رخ داده است و باید طبق مقررات بین‌المللی جعبه سیاه‌ها بررسی شود، تیم‌های فنی تشکیل شود و بسیاری کارهای دیگر نیاز است که این کمیته باید تا پایان کار ادامه دهد.

وی در پاسخ به به سؤالی درباره زلزله کرمانشاه مبنی بر اینکه زلزله هنوز خبر روز است و هنوز در گوشه و کنار کشور داریم می‌لرزیم و مهمتر از لرزش زمین لرزش قلب‌های ما است چون نمی‌دانیم که واقعاً دولت چقدر آماده است، آن چیزی که می‌بینیم آیا افکار عمومی را قانع می‌کند یا نه؟ و حضرتعالی در حادثه سانچی فرمودید که نماینده‌ای را اعزام کرده‌اند که با آنها ملاقات بکنم بخشی از منتقدین حضرتعالی اتفاقاً در قضیه زلزله می‌گویند که چرا آقای روحانی با حلقه محافظان فراوان در اتومبیل ضدگلوله بین مردم کرمانشاه رفت مگر قرار است آنجا چه اتفاقی بیفتد؟ گفت: حوادث تلخ و شیرین همیشه در کشور داریم حالا شما حوادث تلخ را ردیف کرده‌اید البته زلزله یکی از مسائل بسیار مهم ما است. در حادثه زلزله کرمانشاه چون ۷٫۳ ریشتر بود بسیار کم‌سابقه بود و خداوند کمک کرد که قبل از زلزله یک پیش‌لرزه آمد و همان باعث شد که بسیاری از مردم از خانه‌هایشان خارج شوند و تلفات ما خیلی بالاتر بود. البته همان‌هایی که ما از دست دادیم بیش از ۶۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه کار خوبی صورت گرفت و این به این معنی نیست که کار ما بی‌نقص است، اظهار داشت: من همان دقایق اول با وزیر کشور صحبت کردم و کمیته‌ای برای رسیدگی به این مسأله تشکیل شد و بلافاصله همان شب تیمی به کرمانشاه اعزام شدند همه مقامات مسئول کرمانشاه فعال شدند، بخش امداد کار بزرگی را انجام داد، ۸۷۱۷ نفر را نجات دادند که اینها مصدوم بودند و به بیمارستان منتقل شدند.

روحانی به حضور خود در روز بعد از زلزله اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی به کرمانشاه رفتم بعضی از دوستان می‌گفتند که شما چند روز دیگر بروید و حادثه تازه واقع شده است بی‌نظمی وجود دارد و حادثه در لب مرز اتفاق افتاده است، مسائل ناامنی وجود دارد اما در عین حال من صبح فردای آن روز گفتم که وزیر کشور و وزیر بهداشت ما به کرمانشاه بروند و من هم روز بعد از آن به کرمانشاه رفتم.

وی ادامه داد: در کرمانشاه در سرپل ذهاب جایی مشخص شده بود که من از ماشین پیاده شوم و آنجا برای مردم صحبت کنم در مسیر که می‌رفتیم جایی را دیدم که ساختمانی فرو ریخته همان جا به راننده گفتم که نگه دارد و از ماشین پیاده شدم البته مقداری هم سخت است معمولاً برای محافظین، من از ماشین پیاده شدم و کنار ساختمانی که فرو ریخته بود رفتم آنجا با مردم صحبت کردم نزدیک ماشین بلندگو گذاشته بودند تا من صحبت کنم دیدم که بلندی وجود ندارد و من مسلط نیستم و جمعیت را نمی‌بینم گفتم بلندگو را بیاورید داخل ماشین و من داخل ماشین رفتم تا مسلط باشم تا با مردم صحبت کنم و صحبت کردم و بعد هم شورا را در کرمانشاه تشکیل دادیم. به بیمارستان رفتم و به مجروحین سر زدم، بیمارستانی که ۶۰۰ عمل جراحی را در طول مدتی کوتاه انجام داده بود و برخی از پزشکان و پرستاران از خستگی بیهوش شده بودند.

*کانکس‌ها تحویل داده شده است

روحانی با بیان اینکه از همه نیروهای امدادگر از هلال‌احمر، ارتش، سپاه و همه تشکر می‌کنم، اظهار داشت: نواقصی هم ممکن است وجود داشته باشد و هنوز هم نگران عزیزانمان هستیم البته هم برای اسکان موقت و هم برای اسکان اضطراری در هر دو مرحله اقدامات خوبی صورت گرفت. کانکس‌ها تحویل داده شده است؛ بودجه لازم بلافاصله تخصیص داده شد هم بودجه کانکس‌ها، هم بودجه چادرها و هم اقدامات دیگر از جمله باز کردن راه‌ها.

رئیس‌جمهور خطاب به مجری با بیان اینکه شما سؤال مهمی مطرح کردید و آن مسأله زلزله در ایران است، اظهار داشت: ایران کشوری است که روی خط زلزله واقع شده است از شمال کشور تا جنوب کشور گسل وجود دارد و شما در این ایام می‌بینید که از شمال کشور تا جنوب کشور یک جایی لرزش داریم و زلزله داریم. در خود حادثه کرمانشاه صدها پس‌لرزه بعد از آن اتفاق افتاده معنای این آن است که ما باید کشور را و محل زندگی مردم را برای این حوادث آماده کنیم تا خسارت ما کم بشود و عزیزان ما کمتر از دست بروند.

وی با اشاره به زمین‌لرزه کرمان اظهار داشت: آنجا هم زلزله تقریباً شدیدی آمد اما تلفات بسیار کمتر بود. به دلیل اینکه برخی از آن مناطق بازسازی شده بود و ساختمان‌ها آماده‌تر بود برای مقاومت.

روحانی با بیان اینکه کشور را باید برای این کار آماده کنیم تصریح کرد: طرحی که از گذشته در دولت‌ها تصمیم‌گیری شده بود برای اینکه ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود با مهندسی باشد که در برابر زلزله مقاوم باشد در برابر ۷٫۴ و ۷٫۵ ریشتر زلزله ایستادگی کند. جاهایی که به دقت پیاده شده و نظارت شده است واقعاً ساختمان‌ها خوب توانسته‌اند مقاومت کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه یکی از طرح‌هایی که در بودجه سال ۹۷ پیش بینی شده که هم به موضوع مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله و هم به بحث اشتغال و هم به زندگی و رفاه مردم مربوط می‌شود مسأله بافت‌های فرسوده است،  اظهار داشت: تصمیم گرفته ایم در سراسر کشور این کار آغاز شود البته اولین تصمیم‌گیری برای بازآفرینی شهرها و بافت‌های فرسوده از سال ۹۳ در دولت یازدهم شروع شد و در این زمینه مقرراتی وضع و جلسات متعددی تشکیل و محله‌هایی در سراسر کشور تعیین شد که شرایط بافت فرسوده دارند لذا در ماه‌های پیش رو و سال‌ آینده مردم شاهد یک تلاش مضاعف در این زمینه خواهند بود.

روحانی اضافه کرد: برای همین منظور در بودجه نیز پیش‌بینی شده تقریباً در محله‌هایی که بافت فرسوده وجود دارد آنجایی که می‌توانیم زمین را اختصاص دهیم یا زمین دولتی یا شهرداری و یا مربوط به نهادهای عمومی ، زمین مجانی برای احداث ساختمان در اختیار توسعه‌گرها قرار می‌دهیم و افرادی که در بافت‌های فرسوده هستند را به طور مجانی به این ساختمان‌ها منتقل می‌کنیم، هر کسی صد متر ساختمان دارد، هر متر ساختمانی ۱٫۲ در ساختمان جدید شرایط مسکونی را بدون پرداخت هزینه فراهم می‌کنیم،. یعنی مردم به صورت مجانی داخل ساختمان می شوند و ساختمان‌های قدیمی آنها تخریب می‌شود و تبدیل به پارک و فضای لازم برای زندگی مردم می شود. این ساختمانی که می‌سازد معادل این، یک ساختمان دیگر هم در همان زمینی که در اختیارش می‌گذاریم، می‌سازد که در سایه آن ساختمان معادلش خرج خودش را در می‌آورد و به سود هم می‌رسد در ساختمان معادل که خالی است ما تسهیلاتی را در اختیار می‌گذاریم یعنی تضمین می‌کنیم که این ساختمان سریع به فروش برسد و تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار افراد قرار می‌دهیم تا اینکه به خانه‌اولی‌ها یا هر کسی که خانه می‌خواهد به زندگی‌شان برسند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: طرح بافت های فرسوده یک طرح بسیار خوبی است برای این کار ما از بانک‌ها و صندوق توسعه و بودجه دولت استفاده می‌کنیم و این سه مورد برای بافت فرسوده در کنار هم قرار می‌گیرد و ان شاء الله اولین کلنگ آن در دهه فجر و در بهمن‌ماه و در تهران و در برخی از شهرستان‌ها زده می‌شود و سال دیگر به سرعت اینکار را ادامه می‌دهیم. این یک اقدام بسیار مبارکی هم برای مقاوم‌سازی هم برای رفاه مرم و هم برای اشتغال است یعنی در بخش ساختمان یک اشتغال خوبی آغاز می‌شود.

روحانی در پاسخ به انتقاد مجری مبنی بر اینکه شما می‌فرمایید که در مناطق زلزله‌زده رفتم مردم و ساختمان‌ها را دیدم چرا عکس و فیلمی از آن منتشر نشده، بیان داشت: اگر منتشر نشده باید منتشر شود چون قاعدتا در آنجا هم خبرنگار و هم عکاس بود. بخش خبری ریاست جمهوری باید منتشر کند.

رشیدپور نیز در همین زمینه گفت که من از عوامل ریاست جمهوری می‌خواهم اگر چنین فیلم‌هایی دارند به ما دهند و ما هم این صبح در برنامه حالا خورشید پخش می‌کنیم.

روحانی نیز در ادامه گفت: ما در جمعیت پیاده شدیم و با مردم حرف زدیم. دوربین فیلمبرداری و عکسبرداری آنجا بوده و حتما حرفم پخش می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که احساس برخی منتقدان این است که همین تحریک در مورد ساخت ساختمان می‌فرمایید، پیوست فرهنگی ندارد علیرغم اینکه یک نوسازی است یک بافت قدیمی را از پیوست قدیمی‌اش جدا می‌کند. این همان مسکن مهر است و اتفاق خاصی قرار نیست بیفتد، خاطرنشان کرد: نه ببینید مسکن مهر بیرون شهر ساخته شده امکانات خدمات‌رسانی ندارد یعنی آنجا نه آب، نه برق، نه مدرسه،‌نه کلانتری، نه اتوبوس و نه جاده است. الان مسکن مهر در دولت یازدهم یک بخش بزرگی از امکانات و تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی را برای همین تکمیل کردن مسکن مهر و برق‌رسانی، آب‌رسانی و جاده‌رسانی بود نه فاضلاب دارد نه جاده‌رسانی دارد. اینکه یک قوطی درست کنیم به نام مسکن اینکه نمی‌شود مسکن. این می‌شود یک سرپناه موقت.

روحانی در مورد بافت فرسوده اظهار داشت: در بافت فرسوده اینگونه نیست بلکه محله‌ای است که مردم در آنجا زندگی می‌کردند. آنجا مدرسه، مسجد، بهداری و امکانات بیمارستانی دارد و ما فقط خانه‌هایی که در کوچه‌های باریک قرار گرفته بودند و خدمات‌رسانی به آنها مشکل بود و خدای ناکرده اگر آتش‌سوزی بود ماشین‌های آتش‌نشانی نمی‌توانست آنجا برسد و اگر کسی مریض شود نمی‌تواند آمبولانس به آنجا برسد ما آن خانه‌‌ها را تخریب می‌کنیم و شرایط ساختمانی جدید و مسکن جدیدی در اختیار آنها می‌گذاریم. از لحاظ فرهنگی و محله‌ای نمی‌گذاریم شرایطش به هم می‌خورد. مقررات بسیار مفصلی در این زمینه هست و وجود دارد و می‌توانند آنها را منتشر کنند تا مردم مطلع شوند. این نکات در نظر گرفته شده است.

*تقریبا تا پایان امسال پرونده مسکن مهر بسته می‌شود

رئیس‌جمهور در مورد اینکه اگر امکاناتی در مسکن مهر وجود ندارد پس چرا آنجا را ساخته‌ایم بیان داشت: این کاری است که شروع شده است. دولت بعدی متعهد است این خدمات را انجام دهد. تقریبا تا پایان امسال پرونده مسکن مهر بسته می‌شود و خانه‌ها تحویل داده می‌شود و برق‌رسانی شده است، جاده‌ها احداث شده، شرایط خدماتی ایجاد شده حتما ما متعهد هستیم. به هر حال ساختمانی به مردم واگذار شده است. مردم نیازمند هستند به خدمات حتما این کار انجام خواهد گرفت هر مقداری که تا امروز انجام شده است و هر چه لازم باشد جزو تعهدات دولت است ولو اینکه اشکالاتی این طرح دارد ولی ما متعهد هستیم این خدمات را به مردم ارائه دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که در انتخابات قول دادید که مردم نگران قیمت ارز نباشند و الان می‌دانید که دلار قیمتش چند است و این بالا رفتن قیمت نرخ ارز چه اضطرابی بین مردم به وجود می‌آورد، تصریح کرد: بله وعده دولت به مردم این است که ارز مورد نیاز کشور را تامین کند. ما خوشبختانه درآمد ارزی‌مان خیلی بیشتر از مخارج ارزی‌مان است. اگر به طور حدودی بگویم در سال ۹۶ و تا پایان سال حدود ۹۰ میلیارد دلار درآمد  خواهیم داشت. از نفت و غیرنفت.

روحانی ادامه داد: الان صادرات غیرنفتی ما بالای ۳۰ میلیارد است نفت ما هم بالای این رقم است. بنابراین تا پایان سال درآمد مجموع درآمد کشور چیزی حدود ۹۰ میلیارد دلار خواهد بود و مخارج کشور اعم از واردات قانونی حتی قاچاق را هم که حساب کنیم و خدمات را که حساب کنیم همه روی هم مخارج ما حدود ۷۰ تا۷۵ میلیارد دلار خواهد بود. یعنی درآمد ما بیش از مخارج ماست. حتی آن هزینه‌هایی که نباید بشود. آنهایی که ما باید با آنها مقابله کنیم. مثل قاچاق که باید با آن مقابله کنیم ولی متاسفانه هنوز وجود دارد. همه تلاش‌ها بر این است که روز به روز قاچاق کم شود. ما قاچاق را از ۲۰ میلیارد به ۱۲ میلیارد رساندیم ولی ۱۲ میلیارد خیلی زیاد است. قاچاق یک میلیاردش هم زیاد است چه برسد به ۱۲ میلیارد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا عزم جدی برای مبارزه با قاچاق است و رئیس دولت می‌گوید با قاچاق باید مبارزه کنیم پس چگونه باید مبارزه کنیم،‌خاطرنشان کرد:‌ همیشه باید مبارزه کنیم.برای مبارزه با انواع قاچاق‌ها و فسادها ما باید اقدامات متنوعی را انجام دهیم. البته این قاچاق که گفته می‌شود یک بخشی‌اش یک کسی بگوید این قاچاق نیست. بعضی از این موارد موردهایی است که شاید مسافری حمل می‌کند یا از مناطق آزاد. به هر حال باید با قاچاق مبارزه شود. اینکه می‌گوییم باید مبارزه شود همین که در ۴ سال توانسته‌ایم ۲۰ میلیارد را بکنیم ۱۲ میلیارد بنابراین اقدامات خوبی انجام گرفته است. نمی‌خواهم بگویم این موفقیت صد در صد بوده است اما موفقیت نسبی خوبی بوده است. ما این راه را باید ادامه دهیم تا جلوی قاچاق را بگیریم.

روحانی اضافه کرد: بحث شما بحث ارز بود. در کل مردم باید بدانند که درآمد ارزی کشور از کل مخارج ارزی کشور به مراتب بیشتر است و سال آینده درآمد ارزی ما از امسال انشاالله بیشتر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که علی‌برکه الله ولی چرا دلار ۴ هزار و ۷۵۰ تومان است، تصریح کرد: اولا دلار ۴ هزارو ۷۵۰ تومان نیست حالا وسط این دعوا شما نرخ تعیین نکنید. خیلی پایین‌تر از این‌ها است. همین امروز هم پایین‌تر بوده است باز هم باید پایین‌تر بیاید.این کاری است که باید بانک مرکزی انجام دهد. ما یک اشکالاتی در کشور داریم برای توزیع مسئله دلار. هیچ کجای دنیا شما پیدا نمی‌کنید که مردم بروند در خیابان اسکناس بگیرند. هزینه‌ها و نیازمندی‌های کشور از طریق سیستم بانکی معمولا انجام می‌گیرد کسی اسکناس دست نمی‌گیرد. حتی در ایران هم با کارت‌هایی که مردم دارند کمتر پول نقد در جیب‌شان می‌گذارند با کارتی که هست خرید می‌کنند.

*اشکالاتی از زمان تحریم باقی مانده مثل ارتباط ما با بانک‌های منطقه و جهان

روحانی افزود: ما اشکالاتی از زمان تحریم داریم و این اشکالات برخی از بین رفته و برخی باقی مانده است از جمله مواردی که هنوز باقی مانده است مسئله ارتباط ما با بانک‌های منطقه و جهان است که این ارتباط هنوز به مرحله ایده‌ال نرسیده است. خود اینکه ما اسکناس می‌خواهیم در جامعه تقسیم کنیم همیشه بانک مرکزی در زحمت است اما در عین حال ما به مردم به صراحت می‌گوییم کلیه نیازمندی‌های کشور اعم از آنچه در واردات نیاز است و آنچه صادرکنندگان نیاز دارند و آنچه برای خدمات نیاز است دولت قطعا تامین خواهد کرد و نرخ ارز و نوساناتش بلندمدت نخواهد بود. ما همیشه نوساناتی داشته‌ایم. این نوسانات باید تمام شود و مقامات بانک مرکزی دارند در این زمینه تلاش می‌کنند و این بلندمدت نخواهد بود.

رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر اینکه کمبود منابع ارزی در کشور نداریم، خاطرنشان کرد: حتما کمبود منابع ارزی نداریم. وضع منابع ارزی ما امروز خوب است و در آینده هم وضع منابع ما بهتر خواهد شد.

روحانی در پاسخ به این سؤال که می‌گویند دولت برای جبران کسری بودجه انتهای سال دلار را یک مقداری بالا می‌برد، کسر بودجه‌اش که تامین شد دلار را به سر جایش می‌آورد، گفت: حتما اینجوری نیست. یعنی دولت هیچ وقت به نفعش نیست که دلار را بالا ببرد در بازار برای اینکه مخارجش را تامین کند. ما پیش‌بینی‌های بودجه‌ای مان از اول سال روشن است. یک پیش‌بینی می‌کنیم برای حدود قیمت ارز، برای مقدار فروش نفت،‌ برای صادرات و واردات‌مان و بر آن مبنا طراحی می‌کنیم.

*دولت هیچ گاه دنبال افزایش نرخ ارز برای تامین کسری بودجه خودش نیست

وی ادامه داد: من به مردم به صراحت می‌گویم که دولت هیچ گاه دنبال افزایش نرخ ارز برای تامین کسری بودجه خودش نیست. حتما این طور است. همواره من در دولت و یا با مقامات مسئول بر این تاکید داشتم به دلیل اینکه نوسانات اثرات بسیار ناپسندی را در زندگی مردم و اقتصاد کشور می‌گذارد. اصلا اساس برنامه ما و قولی که به مردم داده‌ایم از اول دولت دوازدهم امنیت،‌ آرامش، آزادی و پیشرفت بوده است؛ ما پای این قولی که در انتخابات به مردم داده‌ایم ایستاده‌ایم. یکی از آن مسائل آرامش است. ما می‌خواهیم جامعه آرام باشد ما می‌خواهیم زندگی مردم زندگی راحتی باشد، ما نمی‌خواهیم در کشور ناامنی باشد، اعتراض اشکال ندارد؛ انتقاد هم اشکالی ندارد. حتی در خیابان آدم بیاید در چارچوب قانون تظاهرات کند، اشکالی ندارد اما آن چیزی که مردم را نگران می‌کند ناامنی است. آن چیز که مردم را نگران می‌کند تنش‌های بی‌مورد در جامعه است هم در اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی و سایر مسائل.

روحانی افزود: ما دل‌مان می‌خواهد کشوری امن داشته باشیم. الحمدالله کشور اینچنین است. کشور ما در بین کشورهای منطقه آرام‌ترین کشور است. آرامش در کشور وجود داشته. نوسانات جزئی ممکن است در برخی مسائل و در مقطعی به وجود آید و تمام شود. یک وقت ممکن است آنفولانزایی بیاید یک مسئله‌ای را برای دام ما ایجاد کند یک روز ممکن است یک مسئله‌ای پیش بیاید و نوساناتی ایجاد کند اما هدف ما آرامش مردم، امنیت مردم، آزادی بیشتر به مردم است به همین دلیل به مردم می‌گوییم فضا باید روز به روز آزادتر باشد تا مردم بتوانند خلاقیت بیشتر داشته باشند. اساسا قرآن مجید هدف والا برای همه عبادات و دستورات الهی را انجام دهیم برای شکوفایی و این شکوفایی در یک فضای آرام وآزاد و امن در کشور ما امکان پذیر است. این هدف مهم ماست. قطعا اینچنین نیست که دولت بخواهد ارز را گران کند برای تامین بودجه‌اش.

روحانی در پاسخ به این سؤال که آیا خیال‌مان بابت دلار راحت باشد، بیان داشت: بله.

رئیس‌جمهور در مورد وضعیت آلودگی هوای خوزستان و اینکه تا کی باید به این مردم این منطقه بگوییم صبر کنید، خاطرنشان کرد: مشکلی که شما اشاره می‌کنید یک مشکل واقعی و مهمی است برای مردم ما، اهواز و خوزستان که اشاره کردید به خاطر گردوغبار، تهران و برخی از کلانشهرها به خاطر دود و دم و آلودگی هوا؛ هر دوی اینها به معنای آن است که همان طور که زلزله‌ به ما هشدار می‌دهد و به ما می‌گوید ساختمان‌ها را مقاوم کنید و می‌گوید برای شرایط ۷ ریشتر خودتان را آماده کنید آلودگی‌ها هم به ما اعلام می‌کند به محیط زیست‌تان برسید. ما نمی‌توانیم محیط زیست را رها کنیم. نمی‌شود آلودگی هوا هر روز مدارس را تعطیل کند. سلامت مردم را تهدید کند یا در اهواز که من هیچ وقت  محبت مردم آنجا را در ایام انتخابات یادم نمی‌رود و خاطرات فراموش ناشدنی از بسیاری از استان‌ها دارم که یکی از آنها خوزستان است ما از سال گذشته شروع کردیم برای اینکه بتوانیم منشاء گردوغبار داخلی را شروع به مهار کردن کنیم. البته من این نکته را به مردم بگویم که برخی از مسائل حتما زمانبر است. یعنی ما نمی‌توانیم صدها هزار هکتار را در عرض چند ماه نهال کاری و درختکاری کنیم یا تالابی که خشک شده به فوریت به آن آب برسانیم. حتما اینها زمانبر است. البته این کار را آغاز و شروع کرده‌ایم.

*ریزگردها گاهی از داخل و برخی وقت‌ها هم از کشورهای همجوار است

وی افزود: البته ریزگردها گاهی از داخل است که ما باید حل کنیم  و برخی وقت‌ها هم از کشورهای همجوار عراق،‌کویت و عربستان است. ریزگردها از آنجا می‌آید. حالا آنها اقدامات سیاست خارجه ومنطقه‌ای است وهمکاری دولت‌هاست که فضای خودش را دارد اما آنچه مربوط به اهواز است یک منشا آلودگی مربوط به جنوب شرق اهواز که پارسال من آنجا را بازدید کردم، است. نهال‌کاری را از پارسال در آنجا آغاز کردیم. تاکنون ۵ هزار هکتار نهال‌کاری شده است در همین منطقه. تا پایان امسال ۳۰هزار هکتار دیگر نهال کاری خواهد شد. ما یک کانال بسیار معظمی را از رود کارون شروع کردیم. برای اینکه آب را از کارون به این منطقه برسانیم. فردا یا پس فردا آب به طور کامل به این منطقه می‌رسد. امروز هم وزیر جهاد کشاورزی و هم معاون محیط زیست را من به هر دو دستور دادم به این منطقه بروند و این آب امروز فردا به این دشت می‌رسد.

روحانی با تاکید بر اینکه دبی آب این کانال ۲۰ متر مکعب در ثانیه است، اظهار داشت: با این کانالی که ۴۷ کیلومتر است این منطقه بخشی‌اش مرطوب می‌شود برای اینکه گردوغبار بلند نشود و هم نهال‌کاری می‌شود و تا پایان سال انشاالله ۳۰ هزار هکتار دیگر نهال‌کاری صورت می‌گیرد. اینها زمان می‌برد اما اینکار را باید شروع کنیم. ما نمی‌توانیم به خاطر اینکه امروز با معضلی روبرو هستیم این معضل را رها کنیم ولو اینکه ممکن است ۵ یا ۱۰ سال زمان ببرد. هر زمان شروع کنیم این زمان دیر است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که این معضل از ۷ یا ۸ سال گذشته است و فکر نمی‌کنید دیر کرده‌ایم برای رفع این مشکل، اظهار داشت:  این معضلات برخی‌اش باید زودتر شروع می‌کردیم نه اینکه هیچ کاری نشده است. اقداماتی در دولت‌های گذشته انجام شده است و در این دولت هم انجام می‌گیرد منتها یک بودجه عظیمی می‌خواهد. حتما پول می‌خواهد. محیط زیست حتما برایش نیاز به پول داریم. برای رفع مشکل ریزگرد نیاز به پول، سیاست خارجی، همکاری کشورهای خارجه و آب و مالچ‌پاشی دارید. هم پارسال هم امسال انجادم دادیم که تقریبا امسال ۵ هزار هکتار ازمنطقه که شن‌های روان دارد مالچ‌پاشی می‌شود و در سال آینده ادامه دارد.

*در بودجه ۹۷ یکی از مواردی که ذکر کردیم بودجه مبارزه با ریزگردهاست

وی تصریح کرد: در بعضی جاها باید مالچ‌پاشی کنیم بعضی جاها نهال‌کاری و بعضی جاها زمین را مرطوب کنیم. ما می‌خواهیم به این اقدامات سرعت ببخشیم لذا در بودجه سال ۹۷ یکی از مواردی که ذکر کردیم بودجه برای مبارزه با ریزگردهاست.

روحانی در مورد این شایعه که بودجه مبارزه با ریزدگردها از لایحه بودجه حذف شده است، تصریح کرد: نمی‌توانم بگویم حذف شده است به دلیل اینکه ما بودجه‌ای که داده‌ایم در کمیسیون تلفیق اقداماتش انجام گرفته است و این بودجه باید به صحن علنی مجلس برود. برخی موارد است که باید ما یک اقدامات دیگری انجام دهیم و باید از صندوق استفاده کنیم که ما به هر قیمتی تامین کنیم. البته من چنین خبری ندارم که حذف شده باشد ولی بر فرض که اگر این خبر درست باشد من به عنوان رئیس‌جمهور به مردم قول می‌دهم که این طرح را به هر قیمتی که باشد، در سال آینده ادامه خواهیم داد، البته مجلس هم همیشه با ما همکاری داشته است و خود مجلس هم به این مسئله توجه دارد.

روحانی در مورد رفع مشکل سپرده‌گذاران مؤسسات اعتباری نیز تصریح کرد: برخی از این صندوق‌های اعتباری بی‌مجوز بودند و شروع به کار کردند و مربوط به امروز نیستند و از دهه ۸۰ این صندوق‌ها شروع به کار کردند حالا یا با مجوز یا بی‌مجوز. من وارد این موضوعات نمی‌شوم. یک نکته‌ای ازمردم خواهش می‌کنم هر بانکی یا هر صندوقی اگر خلاف متعارف به مردم قول سود داد بدانند اینجا خطری است. یعنی اگر کسی صدا زد به مردم که آقا من سود بالاتری می‌دهم احساس خطر، شک و تردید کند.

رئیس‌جمهور افزود: وقتی سود زیاد می‌دهد بعد می‌خواهد چگونه تامین کند. اینها برای اینکه پول را جذب کنند قول سود بالا برخلاف مقررات داده‌اند. نمی‌خواهم بگویم مردم تقصیر دارند ولی می‌خواهم به مردم بگویم از امروز حواس‌شان جمع باشد. ما رسیدیم به مشکل. مشکلی که برای مردم ایجاد کرده بودند. یک راه این بود که بگوییم به ما ربطی ندارد. صندوق اعتباری غیرمجاز بوده و مردم رفته‌اند. این کار را که نمی‌توانستیم بکنیم. به هر حال مردم به یک دلیل به آن صندوق اعتماد کرده‌اند. دولت باید این مشکل را حل کند. وقتی می‌گوییم دولت حل کند یعنی از جیب مردم حل کند. یادمان نرود دولت پولی ندارد تمام پول دولت متعلق به مردم است. وقتی ما می‌گوییم یک صندوقی که ورشکست شده است و دولت بیاید پولش را بدهد یعنی از مردم بدهد. یعنی بابت ورشکستی یک صندوق همه بیایند مشارکت کنند و پول دهد. چون ممکن است اموال آن صندوق تکافوی بدهی‌اش را نکند. خب کی باید این را جبران کند؟

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه تاکنون برای رفع مشکل سپرده‌گذاران بانک مرکزی ۱۱ هزار میلیارد پول گذاشته است، افزود: بانک مرکزی ۱۱ میلیارد پول گذاشته برای اینکه این ۹۸ درصدی که ما گفتیم مشکلات‌شان حل و فصل شود. حالا ممکن است آن ۹۸ درصد هم صد در صد راضی نباشند. من کاری به آن ندارم اما طبق معیارهایی که بوده است بنا بوده این ۹۸ درصد تسویه حساب شوند یعنی اصل پولشان را بگیرند و بر مبنای یک سود متعادل و عادلانه نیز محاسبه کنند. ممکن است قبلا سود بیشتری گرفته باشند. خود به خود این کم می‌شود از پول‌شان و این کار انجام گرفته است یعنی ۱۱ و نیم هزار میلیارد بانک مرکزی پول گذاشته است. این فشار زیادی بر دولت است. بقیه‌اش را هم داریم دنبال می‌کنیم. رؤسای سه قوه نمایندگانی از چند ماه پیش مشخص کردند که همه تلاش خودشان رامداوم بگذارند تا این معضل را حل کنیم. از قوه قضائیه، مجریه و مقننه جلسات زیادی داشتند برای اینکه سریع‌تر مسائل دادگاهی حل شود و اموال اینها محاسبه شود و ببینیم کمبود اموال آنها چه بودهاست. به هر حال ما مشکل مردم را حل خواهیم کرد.

*به بانک مرکزی کتبا دستور دادم که مجوز هیچ بانک خصوصی جدیدی را صادر نکنند

وی با تاکید بر اینکه دولت یعنی مردم، اظهار داشت: دولت یا پول مالیات یا پول نفت مردم است. عمده بودجه و پول ما یا از نفت یا از مالیات است و بقیه مواردی که داریم خیلی بالا نیست. اینکه ما در بودجه هم می‌گوییم شفاف است و مردم بدانند برای این است که پول برای مردم است. مال ما نیست. یعنی مال دولت نیست که بگوید هر جور می‌خواهم خرج کنم. اینکه ما بودجه را به مجلس می‌دهیم تا نمایندگان ملت هم آن را تصویب کنند به این دلیل است که این مال مردم است. آنها هم باید نظر دهند. شورای نگهبان هم باید نظر بدهد و بعد بشود بودجه سال آینده و ما برویم آن را اجرا و پیاده کنیم. بنابراین من می‌خواهم به مردم بگویم اولا این مسئله تمام شده است ما دیگر مؤسسه مالی غیرمجاز نداریم. من از مدت‌ها پیش به بانک مرکزی کتبا دستور دادم که مجوز هیچ بانک خصوصی جدیدی را صادر نکنند. چون ما برای محاسباتی که داریم انجام می‌دهیم و الان نیز بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات دنبال گرفتن مجوز بانک هستند و ما مجوز نداده‌ایم به این دلیل که این جور مجوزهای بی‌حساب مشکلات درست می‌کند. گرچه بسیاری از این مؤسسات حتی مجوز هم نداشتند.

روحانی ادامه داد: بنابراین ما تلاش‌مان را در این زمینه انجام دادیم و ان‌شاالله انجام می‌دهیم و مردم بدانند اگر ته دلشان هنوز فکر می‌کنند آنها طلبکار هستند یک افرادی آمدند سر مردم کلاه گذاشتند مردم را دعوت کردند با سودهای واهی و فراوان پول مردم را جذب کردند واین مشکل را ایجاد کردند. تلاش بسیاری زیادی دولت یازدهم،دوازدهم، قوه مقننه و قوه قضائیه انجام دادند تا امروز به اینجا رسیدند ادامه می‌‌دهیم تا این مشکل شود.

روحانی در پاسخ به این سؤال که آیا آنهایی که الان در خیابان مقابل مؤسسات اعتباری اعتراضشان را بیان می‌کنند، با نقل شما باید آرام باشند چون دولت پولشان را پرداخت می‌کند، اظهار داشت: من حتماً می‌خواهم به مردم قول بدهم که اینجور نیست که دولت به فکر آنها نباشد و دولت به یاد آنها نباشد و بخواهند به خیابان بیایند و بگویند که ما را فراموش نکنید. حتماً ما آنها را فراموش نمی‌کنیم همان‌طور که تا حالا قدم‌هایی که برداشته‌ایم برمبنای این نبوده که مردم اعتراض کرده‌ اند البته مردم حق دارند اعتراض کنند اشکالی ندارد این وظیفه ما بوده که حادثه‌ای که رخ داده بتوانیم آن را حل کنیم و معضل آنها را رد کنیم.

وی با بیان اینکه میلیون‌ها خانواده گرفتار بودند و یک نفر دو نفر نبودند اظهار داشت: می‌توانیم بگوییم که تقریباً ۹۸ درصد آنها در حد امکانات دولت حل شده است و بقیه را هم ما دنبال خواهیم کرد من می‌خواهم به مردم قول دهم که ما این مسأله را فراموش نمی‌کنیم و دنبال خواهیم کرد و همانطور که عرض کردم نمایندگان سه قوه به طور دائم جلسه دارند که این موضوع را حل و فصل کنند.

در ادامه مجری گفت: به فرمایش حضرتعالی چون دولت و ملت یکسان هستند مردم پناهی جز دولتی که خودش می‌گوید از ملت هستم ندارند بالاخره یا باید دولت پولشان را بدهد یا از قوه قضاییه پیگیری کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: اشکال ندارد قوه قضاییه یا دولت و مجلس همه با هم به عنوان مسئول مردم هستیم و احساس مسئولیت می‌کنیم.

وی ادامه داد: علت اینکه تاکنون این همه تلاش شده و این همه پول گذاشته‌ایم برای همین بوده است اگر احساس مسئولیت نمی‌کردیم می‌نشستیم و می‌گفتیم به مؤسسه‌ای پول داده‌اید بروید از خودش بگیرید. به هر حال ما باید مشکل مردم را حل کنیم و این کاملاً درست است. دولت به عنوان نماینده مردم است و مجلس هم به عنوان نماینده مردم است، قوه قضاییه هم برای اجرای عدالت است و همه باید دست به دست هم دهیم.

روحانی در پاسخ به این سؤال که در شهرهای بزرگ نمی‌توانیم نفس بکشیم و تا کی باید از مردم خواهش کنیم که ماشین‌هایتان را بیرون نیاورید یا بچه‌هایتان را مدرسه نفرستید چون مدرسه تعطیل است. واقعاً بحران آلودگی هوا در شهرهای بزرگ قابل حل نیست و آیا از پس ‌آلودگی هوا در ایران برنمی‌آییم، اظهار داشت: حتماً باید از پس آن بربیاییم و حتماً اقداماتی در این زمینه شروع شده است اولین مسأله این بود که ما بنزین و گازوئیلی که در اختیار مردم قرار می‌دهیم مخصوصاً در شهرهای بزرگ که آلودگی بیشتر است آن را به استاندارد برسانیم.

وی با بیان اینکه در این زمینه قدم‌های بزرگی برداشته شد‌ه‌ایم، افزود: خدماتی که وزارت نفت در این زمینه انجام داده گازوئیل ما با گذشته بسیار متفاوت است و بنزین ما در شهرهای بزرگ البته همه شهرهای ما استاندارد یورو ۴ نیست ولی تلاش ما این است که این کار را انجام دهیم. در پالایشگاه جدیدی هم که انشاءالله ادامه پیدا می‌کند در ستاره خلیج‌فارس باز برمبنای همین استاندارد بنزین تولید خواهد شد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور افزایش حمل‌ونقل عمومی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: باید با افزایش حمل‌ونقل عمومی برای مردم آنها ماشین‌هایشان را بیرون نیاورند برای این کار باید به مترو کمک کنیم و همچنین به اتوبوسرانی در شهرهای بزرگ کمک کنیم، اقدام سوم این است که آلوده‌کننده‌ها را برچینیم، ماشین‌ها و موتورسیکلت‌هایی که آلودگی درست می‌کنند را برچینیم. الان در تهران ما در روز آلودگی می‌بینیم فکر می‌کنیم شب که بخوابیم تا صبح هوا بهتر می‌شود، صبح که بلند می‌شویم می‌بینیم که هوا بدتر است. برای اینکه از شب تا صبح کامیون‌ها در خیابان تردد می‌کنند و آنها آلودگی‌شان گاهی بیشتر از ماشین‌هایی است که در روز تردد می‌کنند.

روحانی در پاسخ به این اظهار مجری که همان اتوبوس‌هایی که شما می‌گویید مردم با آنها تردد کنند حالا آلاینده‌تر از بقیه هستند، اظهار داشت: آنها هم آلایندگی را ایجاد می‌کنند برای این کار ما یک طرحی داریم برای خودروهایی که فرسوده هستند در خصوص این طرح طی روزهای اخیر چند جلسه خودم با بخش خصوصی داشته‌ام هم برای بافت فرسوده، هم برای صادرات غیرنفتی و هم اینکه در زمینه خودرو با خودروسازها و وزرا جلسه‌ای را تشکیل دادیم ما تلاش می‌کنیم در سال آینده برای جایگزین کردن خودروی جدید به جای خودروهای فرسوده در سراسر کشور انجام دهیم، با روند فعلی که انجام می‌‌گیرد ما همیشه عقب هستیم یعنی آن مقداری که ما تبدیل به ناوگان نو می‌کنیم دو مرتبه آنها فرسوده می‌شوند و فرسوده همیشه بر ما سبقت می‌گیرد بر آن بخش نویی که ما وارد ناوگان می‌کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما به زودی کاری را شروع خواهیم کرد و اعلام خواهد شد اظهار داشت: سه سال آینده امید ما این است که کل این کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده همه را در کشور جمع کنیم با تسهیلاتی که در خدمت مالکان اینها یا رانندگان این خودروها قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا محصولات داخلی را جایگزین خواهید کرد، اظهار داشت: کارخانه‌های داخلی همه تلاش خواهند کرد الان همه کارخانه‌های دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی همه آنها را خواسته‌ایم که تلاش خود را مضاعف کنند برای اینکه ما بتوانیم در سال ۷۰ هزار کامیون را جایگزین کنیم البته این کار الان در امکان ما نیست. تقریباً حدود ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار کامیون فرسوده داریم و باید طی سه سال تلاش خود را انجام دهیم و می‌دانید که موتورهای این کامیون‌ها از خارج وارد می‌شوند، اتاق و بدنه آن در داخل تولید می‌شود هم باید تولید داخلی را افزایش دهیم و هم اینکه واردات موتور را افزایش دهیم برای اینکه بتوانیم جایگزین کنیم، هم باید تسهیلاتی با قیمت ارزان بدهیم که آنها خودشان داوطلب شوند.

وی ادامه داد: طرحی که ما داریم به اعتقاد من خود مردم به سرعت داوطلب آن خواهند شد برای اینکه ماشین فرسوده خود را تحویل دهند، کلید به کلید هم است یعنی وقتی کامیون خود را تحویل می‌دهد کامیون نو را تحویل خواهد گرفت. وزارت نفت ما متعهد خواهد بود که بخش ارزی این طرح را به عهده بگیرد به خاطر پولی که در سایه صرفه‌جویی ایجاد شود. الان کامیون فرسوده ممکن است در صد کیلومتر حدود ۵۰ تا ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند اگر این به یک کامیون نو تبدیل شود با استاندارد امروز جهانی مصرف این نصف می‌شود و به ۳۰ لیتر می‌رسد بنابراین ما می‌توانیم ۳۰ لیتر را صادر کنیم بنابراین وزارت نفت از محل صرفه‌جویی با قانونی که در اختیار دارد بخش ارزی آن را تأمین می‌کند و بخشی که در داخل کشور است تلاش خود را مضاعف کنند تا ما بتوانیم در یک زمان کوتاهی این کار انجام شود.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی ما یک برنامه سه ساله است که بتوانیم در این زمینه موفق شویم و امیدواریم بتوانیم این کار را انجام دهیم. ما هر قدمی در این زمینه برداریم به مردم اطلاع خواهیم داد. این کار هم اشتغال درست می‌کند حالا امشب فرصت نشد و من دوست داشتم راجع به اشتغال مقداری توضیح می‌دادم، مسأله بافت فرسوده و نوسازی حمل‌ونقلما یک بخشی به اشتغال در سال آینده می‌افزاید و طرح‌های دیگری هم داریم در فضای مجازی که شما اشاره کردید وزیر ارتباطات در گزارش اخیر خود به من می‌گوید که در دو سال گذشته هر سال سالی صد هزار شغل موبایل‌محور است(باخنده) و در سایه فضای مجازی مردم توانستند مشکل بیکاری‌شان را حل کنند.

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که این را که به حساب دولت نمی‌گذارید و مردم در فضای مجازی خلاقیت به خرج داده‌اند اظهار داشت: اشکال ندارد ما باید تلاش کنیم زیرساخت‌های آن را آماده کنیم. اینکه ما امسال در دهه فجر با بخش جدیدی که در زیرساخت‌ها افتتاح خواهد شد تقریباً همه مردم در شهرهای کشور از نسل سوم و چهارم می‌توانند استفاده کنند تا این زیرساخت‌ها ایجاد نشوند مردم که نمی‌توانند به این شغل برسند. پس زیرساخت به عهده ما و باید به مردم کمک کنیم تا این فضا آزاد باشد به همین دلیل هم وقتی برخی از شبکه‌های فضای مجازی ما به دلیل حوادث و اعتراضات اغتشاشاتی که در چند روز اتفاق افتاده بود به طور موقت تعطیل شد همه تلاشم را در این زمینه گذاشتم که زودتر این فضا باز شود.

روحانی در واکنش به این اظهار مجری که گفت خیلی‌ها با شما شوخی کردند که قرار بود دستتان روی دکمه فیلتر نرود اما رفت تصریح کرد: خب برای چند روز رفت. برخی از ما به دنبال این بهانه بودیم که بعضی از شبکه‌ها را برای همیشه ببندیم این چنین نیست. تلاش ما این است که مردم در این فضا بتوانند استفاده کنند البته باید از فرهنگ، اخلاق و ایمان مردم هم به خوبی حراست کنیم. هم باید به این بُعد توجه داشته باشیم و هم باید به کسب و کار مردم و فضای شفاف اطلاعات که امشب نرسیدیم راجع به شفاف‌سازی بودجه حرف بزنیم.

وی در پاسخ به این سؤال مجری چون راجع به فضای مجازی با لبخند دارید پاسخ می‌گویید این جسارت را به من می‌دهد که بگویم ما یک تناقض‌هایی داریم که خوب است از زبان رئیس جمهورمان بشنویم. در فضایی که مثلاً یک شبکه اجتماعی رئیس جمهور دارد توئیت می‌کند وزرا توئیت می‌کنند و دیپلماسی رد و بدل می‌کنند و بعد به روی جوان‌ها فیلتر است این بامزه نیست، اظهار داشت: اشکال شما به نظر من اشکال واردی است البته در حد توان خودمان به عنوان دستگاه مجریه و رئیس جمهور همه تلاشمان را انجام داده‌ایم که این فضا برای مردم فضای بازتری باشد. برخی از این شبکه‌ها شما می‌دانید که قبل از دولت یازدهم بسته شد و این کلید را دولت یازدهم نتوانست باز کند حالا امیدواریم در دولت دوازدهم بتوانیم ولی مردم مستحضر باشند که برای اینکه این فضا باقی بماند دولت یازدهم و دوازدهم خیلی زجر کشید انشاءالله همه مسئولین با همکاری یکدیگر هم این آزادی را تضمین می‌کنیم و هم نگرانی مردم در زمینه اخلاق و فرهنگ، جامعه و نسل جوان ما مرتفع شود.

روحانی در ادامه این گفت‌وگو  اظهار داشت: به مردم در انتخابات دو وعده مهم دادم به جز ۴ اصل امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت به مردم قول دادم که هم برای اشتغال تلاش مضاعف انجام بدهم و هم برای رفع فقر مطلق و من این دو هدف مهم را در بودجه ۹۷ آورده‌ام. در تبصره ۱۴ برای رفع فقر مطلق بودجه گذاشته‌ام و در تبصره ۱۸ برای اشتغال بودجه گذاشتم. از نمایندگان ملت می‌‌خواهم که این اهداف را که اهداف آنها هم است و اهداف ملت ما هم است محقق کنند با یاری که به دولت می‌کنند در تصویب بودجه امیدوارم در صحن علنی تا پایان این بودجه ما بودجه‌ای را تحویل بگیریم که دولت و رئیس جمهور بتواند قولی که به مردم داده در زمینه فقر و اشتغال به آنها عمل کند و انشاءالله این کار خواهد شد و من می‌دانم که نمایندگان محترم به اندازه دولت یا بیش از دولت دلسوز مردم هستند و می‌خواهند که این مسائل حل شود ممکن است در شیوه‌ها نظرات متفاوتی داشته باشیم که با هم حل و فصل کنیم آرزوی من این است که مردم آینده بهتری داشته باشند، می‌خواهم به مردم قول دهم که شرایط کشور، شرایط اقتصادی، شرایط اجتماعی و فرهنگی اگر چه معضلاتی دارد و گرچه مردم هنوز به همه آرزوها و خواسته‌های خود نرسیده‌اند اما دولت قادر است به کمک مردم و سایر قوا و در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری مشکلات را حل کند و انشاءالله قدم به قدم با هم مشکلات را حل خواهیم کرد و نمونه آن را انشاءالله مردم سال آینده در بافت فرسوده خواهند دید و حمل‌ونقلی که مشکل دارد ماشین‌های فرسوده که می‌بینند در سال آینده قدم جدی برداشته خواهد شد و همچنین برای اشتغال و فضای مجازی برخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سؤال مجری هیچ وقت نفهمیدم که چرا تعرفه خودروهای هیبریدی هزار و صد درصد زیاد شد اظهار داشت: آنچه که در دولت گزارش دادند این بود که گفتند این خودروهایی که به نام هیبریدی می‌آید نیست و همان خودروی معمولی است به نام هیبریدی است و اگر هیبریدی واقعی باشد حتماً تعرفه بسیار کمی خواهد داشت.

روحانی در پاسخ به این سؤال که آیا دستور بازنگری می‌دهید تصریح کرد: اگر هیبریدی واقعی باشد؛ یعنی ماشینی که واقعاً هم بتواند با سوخت فسیلی و هم با باتری کار کند اگر اینچنین باشد حتماً ما کمک خواهیم کرد؛ چرا که این به محیط زیست کمک خواهد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قول آن را از شما بگیرم، اظهار داشت: حتماً. شما امشب فقط از ما قول گرفتید(با خنده).

در ادامه مجری اظهار داشت: شما رئیس جمهور هستید و طبیعی است که از شما قول بگیریم.

روحانی تصریح کرد: قول ما به ملت این است که ما خادم خوبی برای مردم باشیم و بتوانیم در پیشگاه مردم و خدای بزرگ شرمنده نباشیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=242744

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر