9

تولید نفت اوپک در ژانویه افزایش یافت

  • کد خبر : 243593
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲

طبق یافته های نظرسنجی رویترز، تولید نفت اوپک در ژانویه که تولید بالاتر عربستان سعودی و نیجریه، افت تولید ونزوئلا را جبران کرد، افزایش یافته است.

اوپک

طبق یافته های نظرسنجی رویترز، تولید نفت اوپک در ژانویه که تولید بالاتر عربستان سعودی و نیجریه، افت تولید ونزوئلا را جبران کرد، افزایش یافته است.

به گزارش افق نیوز، نتایج نظرسنجی رویترز نشان داد اوپک ۳۲.۴ میلیون بشکه در روز در ژانویه نفت تولید کرده است که ۱۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به دسامبر افزایش داشته است. مجموع تولید اوپک در دسامبر مورد بازبینی قرار گرفت و ۱۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت که نشان داد تولید این سازمان در دسامبر به پایینترین میزان از آوریل سال ۲۰۱۷ رسید.

با اینهمه پایبندی تولیدکنندگان مشارکت کننده در توافق کاهش تولید، از ۱۳۷ درصد در دسامبر به ۱۳۸ درصد در ژانویه افزایش یافت که نشان می دهد پایبندی آنها حتی با وجود صعود قیمتها به بالاترین رکورد از سال ۲۰۱۴، تغییری نکرده است.

اوپک در راستای توافق کاهش تولید با روسیه و شمار دیگری از تولیدکنندگان خارج از این سازمان، تولیدش را ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش می دهد. این توافق تا پایان سال ۲۰۱۸ اجرا خواهد شد.

برای دومین ماه این نظرسنجی نشان داد هیچ نشانه ای از اینکه تولیدکنندگان بزرگ اوپک تولیدش را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند تا از افزایش قیمتها یا افت چشمگیر تولید ونزوئلا بهره برداری کنند، وجود ندارد.

کاهش تولید اوپک، کمک کرد قیمتهای نفت افزایش پیدا کند و هفته گذشته برنت برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به بالای ۷۱ دلار در هر بشکه صعود کرد. اعضای اوپک از درآمد بالاتری برخوردار شده اند اما برخی از تولیدکنندگان در این گروه ابراز نگرانی کرده اند که افزایش قیمتها ممکن است شیل آمریکا و سایر تولیدکنندگان را به بالا بردن میزان عرضه تشویق کند.

طبق برنامه های بارگیری و نفتکش، بزرگترین افزایش تولید در ژانویه، متعلق به نیجریه بود که برخی از محموله های صادراتی اش برای صادرات در دسامبر برنامه ریزی شده بود اما به ژانویه موکول شد.

به گفته منابع آگاه در این نظرسنجی، عربستان سعودی تولیدش را به میزان ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داد. با اینهمه عرضه این کشور پایین سقف تولید تعیین شده از سوی اوپک مانده است.

تولید لیبی در ژانویه ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. این کشور طی ماه میلادی گذشته بخشی از تولیدش را که از نوامبر متوقف شده بود، احیا کرد.

هر دو کشور نیجریه و لیبی ابتدا از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف شده بودند اما به گفته نمایندگان و وزیران نفت اوپک، برای سال ۲۰۱۸، اوپک از هر دوی این کشورها خواست تولیدشان را از سطح تولید سال ۲۰۱۷ بالاتر نبرند.

در میان کشورهایی که تولید کمتری داشتند، بزرگترین کاهش تولید مربوط به عراق بود. این کشور تقریبا ۳.۵ میلیون بشکه در روز از جنوب نفت صادر کرد که نسبت به رکورد بالای دسامبر اندکی کاهش داشت.

تولید در شمال عراق پس از اینکه ارتش این کشور در اواسط اکتبر گذشته کنترل میادین نفتی پیرامون کرکوک را از نیروهای کرد بازپس گرفت، همچنان پایین است. این امر باعث شد سطح پایبندی عراق به توافق اوپک افزایش پیدا کند.

طبق یافته های نظرسنجی رویترز، تولید در ونزوئلا که صنعت نفت به دلیل کمبود نقدینگی از منابع مالی محروم است، کاهش بیشتری پیدا کرد. صادرات این کشور در ژانویه افزایش یافت که احتمالا به دلیل فعالیت کمتر پالایشگاهی بوده است.

اوپک سطح تولید برای سال ۲۰۱۸ را ۳۲.۶ میلیون بشکه در روز هدف گذاری کرده است. بر پایه نظرسنجی رویترز، اوپک در ژانویه ۲۰۰ هزار بشکه در روز پایین سطح هدف گذاری شده نفت تولید کرد.

بررسی رویترز بر مبنای آمار کشتیرانی فراهم شده از سوی منابع خارج از اوپک، آمار تامسون رویترز و اطلاعات فراهم شده از سوی منابع در شرکتهای نفتی، اوپک و شرکتهای مشاوره است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=243593

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر