3

روزنامه‌نگار تراز جمهوری اسلامی

  • کد خبر : 243831
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹

رضا مقدسی عمرش را در دفاع از کیان اسلام وانقلاب اسلامی گذراند و در این راه همواره مرز اخلاق و تهذیب را به جان و وجدان پاس داشت.

رضا مقدسی عمرش را در دفاع از کیان اسلام وانقلاب اسلامی گذراند و در این راه همواره مرز اخلاق و تهذیب را به جان و وجدان پاس داشت.

 «کرم رضا پیریایی» کارشناس سیاسی در یادداشتی که آن را «به خاطره پاک رضا مقدسی» تقدیم کرده است، به برخی از سجایای اخلاقی این روزنامه‌نگار فقید و مدیرعامل سابق خبرگزاری مهرو نیز برخی بایسته‌های روزنامه‌نگاری در تراز جمهوری اسلامی  پرداخته است.

متن این یادداشت که پیریایی آن را برای انتشار در اختیار مهر قرار داده، به شرح زیر است:

این روزها از مرحوم رضا مقدسی به عنوان «روزنامه‌نگار تراز» یاد می‌شود. رضا مقدسی، مدیر ارزشی و ارزشمند رسانه‌ای، عمر بابرکت خود را در دفاع از کیان اسلام و انقلاب اسلامی گذراند؛ از دفاع از مرزهای میهن اسلامی در دوران دفاع مقدس گرفته تا دفاع از ارزش‌های والای دین و آیین در هنگامه تهاجم فرهنگی. او در این راه، همواره مرز اخلاق و تهذیب را به جان و وجدان پاس داشت و از همین روست که روزنامه‌نگار «تراز جمهوری اسلامی» ‌اش می‌خوانیم. رضا مقدسی به باور این قلم، به حق مصداق اجلای این وصف و شایسته این عنوان است. امروز و در آستانه چهلمین سال انقلاب اسلامی به عهده ماست که این تراز و جایگاه و شاخص‌های آن را مرور و به عنوان عیار و معیاری ترویج پذیر به آحاد جامعه رسانه‌ای معرفی کنیم:

١. روزنامه‌نگار تراز جمهوری اسلامی، کسی است که به جای قول به غیر علم، بر تحقیق و آگاهی تکیه می‌کند و به جای برجسته‌سازی به صداقت و عینیت می‌اندیشد. اخلاق مسئولانه چنان‌که  رضا مقدسی بدان شناخته می‌شد، شاخصه اصلی چنین روزنامه‌نگاری است.

٢. روزنامه‌نگار تراز جمهوری اسلامی، ابزار خنثی و بی‌طرف انتقال خبر نیست، بلکه وجدان بیدار و نیرومند جامعه است که علاوه بر هویت ملی با آرمان‌هایی بلندتر از خاک و خون پیوند دارد و علاوه بر خبر، در کار اندیشه‌سازی و آرمان‌پردازی است. جایگاه رفیع چنین روزنامه‌نگاری، با مسئولیتی خطیر همراه و همزاد است. او همانقدر که از رهگذر خبر در هویت‌بخشی به مخاطب و جهت‌دهی به ذهنیت فردی و اجتماعی او نقش دارد، به همان اندازه نیز خود را در برابر این نقش مهم، مسئول و مؤاخذ می‌داند.

٣. روزنامه‌نگار تراز جمهوری اسلامی، روزنامه‌نگاری را صرفاً حرفه و شغل نمی‌داند؛ بلکه فراتر از آن نوعی «رسالت» و گونه‌ای هدایت و مدیریت خواست‌ها و نیازهای جامعه می‌شناسد و مگر نه اینکه خداوند فرموده است: «ابلغکم رسالات ربی و انا لکم ناصح امین»؟

۴. روزنامه‌نگار تراز جمهوری اسلامی، بت آموزه‌های ارتباطی غرب را که بر مدار «تنش تصنعی»، «هیجان سیاه»، «وارونه کاری»، «مسخ رویدادها» و «تظاهر به بی طرفی» قرار دارد، می‌شکند و به الگوها و روش‌های مبتنی بر الگوی «انبا» و پیام رسانی قرآنی برای گفتگو با مخاطبان بومی و جهانی می‌اندیشد.

۴. روزنامه‌نگار تراز جمهوری اسلامی همواره می‌کوشد قدرت و شجاعت ملتش را نشان دهد و بر ظرفیت الهام بخشی ایران اسلامی به ملت‌های مسلمان و آزادی خواه جهان بیفزاید. ایجاد روحیه امید و خودباوری و افشای ترفندهای تبلیغاتی دشمنان ایران اسلامی، دغدغه و همت هر روز چنین روزنامه‌نگاری است.

۵. روزنامه‌نگار تراز جمهوری اسلامی، در جبهه مقابله با جنگ نرم و نظام سلطه جهانی قرار دارد و امروز که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، گواه صف‌آرایی حق علیه باطل در عرصه گسترده جهانی است، با دیده‌بانی زرادخانه‌های رسانه‌ای سلطه‌گران، نه تنها در داخل، که در عرصه بین‌المللی، ملت‌ها را در برهم زدن مناسبات ناعادلانه جهان پشتیبانی می‌کند.

۶. روزنامه‌نگار تراز جمهوری اسلامی، طلایه‌دار شورآفرینی و نشاط اجتماعی و سیاسی است و در عین حال، این انگیزش و شور عمومی را با شعور و ژرف اندیشی می‌آمیزد.

٧. روزنامه‌نگار تراز جمهوری اسلامی، در عین آن که منتقد دستگاه‌ها و عملکرد آنان است، اما نقد وی حاصل ادبیاتی تفاهم آمیز برای دستیابی به راه حل‌هاست. بنابراین نه به ورطه تخریب، طعنه و ستیزه جویی در می‌غلتد و نه از مجرای نگاه تک بعدی و منفعت گرایی شخصی یا گروهی به موضوعات می‌نگرد.

و سخن آخر اینکه روزنامه‌نگار تراز جمهوری اسلامی کلام را به خاطر نان نمی‌فروشد و روح را به خدمت جسم درنمی‌آورد، و به تعبیر جلال آل قلم «اگر بفروشد، همان به که بازوی خود را، اما قلم را هرگز!».

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=243831

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر