سید اکبرالدین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: ایران و هند کشورهایی هستند که پیوندهای تمدنی دارند، ما نداریم کشوری که صدها سال با هم ارتباط داشته باشند. ارتباطات ما در بالاترین سطح گرمی و صمیمیت بوده است.
وی ادامه داد: ایران و هند در بسیاری از زمینه ها همکاری دارند، برای این که اقتصاد ما مکمل یکدیگر است.
نماینده دائم هند در سازمان ملل متحد یادآور شد: ایران و هند در زمینه هایی همچون جنبش عدم تعهد، همکاری های جنوب- جنوب و روابط دوجانبه همکاری دارند و ما امیدواریم در همه زمینه ها بتوانیم دست همکاری بیشتری به یکدیگر بدهیم.
اکبرالدین اضافه کرد: ایران و هند قرابت دارند و برای قرن ها در کنار هم زندگی کرده اند، هر اقدامی که بتواند روابط ما را ارتقا بخشد، برای مردم ما و همچنین مردم ایران بهتر خواهد بود.
وی ایران را دارای یک تمدن کهن توصیف کرد و درباره نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی هم گفت: ایران در منطقه حضور دارد و با تمدن هزاران ساله خود، نفوذ داشته است. این کشور قابلیت همکاری با بسیاری از کشورها از جمله هند را دارد.
سفیر هندوستان خاطرنشان کرد: دو کشور ایران هند می توانند همچون گذشته تمدنی، با یکدیگر پیوند داشته و همکاری کنند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای سفری سه روزه و به دعوت رسمی نخست وزیر هند، صبح پنج شنبه ۲۶ بهمن ماه به این کشور سفر می کند.
این سفر برای تحکیم روابط دو جانبه و در پاسخ به سفر سال گذشته ‘ناراندا مودی’ به تهران انجام می شود.
مراسم استقبال رسمی و مشترک از دکتر روحانی توسط رئیس جمهوری و نخست وزیر هند، صبح شنبه در دهلی نو برگزار می شود و پس از مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه دو کشور، اسناد و تفاهم نامه های متعدد همکاری در حضور مقامات ارشد ایران و هند مبادله خواهد شد.
رئیس جمهوری همچنین در جمع نخبگان و اندیشمندان هندی سخنرانی خواهد داشت.
طی این سفر، تجار و بازرگانان بخش خصوصی دو کشور هم نشست مشترکی را برای بررسی ظرفیت ها و فرصت های همکاری و توسعه روابط تجاری برگزار خواهند کرد.