2

قم باید از حالت اثرپذیری به یک شهر اثرگذار تبدیل شود

  • کد خبر : 245897
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶

در همایش “قم آینده و آینده قم” بر لزوم شناسایی چالش های پیش روی قم، برنامه ریزی بلندمدت و خلق تمدن شهر قم بر پایه خردگرایی تاکید شد.

بارش برف در استان قم

در همایش “قم آینده و آینده قم” بر لزوم شناسایی چالش های پیش روی قم، برنامه ریزی بلندمدت و خلق تمدن شهر قم بر پایه خردگرایی تاکید شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری همایش “قم آینده و آینده قم”، حجت‌الاسلام‌ مصطفی ‌پورمحمدی شامگاه چهارشنبه در همایش قم آینده و آینده قم که در موسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد، با اشاره به پذیرفتن سه دوره دانشجو در موسسه آموزش عالی طلوع مهر، اظهار کرد: موضوع آینده پژوهی موضوع جدیدی است که در جهان پایه گذاری شده و از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه کسی که آینده نگری نمی‌کند خود را در معرض هلاکت قرار داده است، مطرح کرد: انسان در طول زندگی خود همواره در چالش‌های بسیاری قرار می‌گیرد که باید با دوراندیشی و آینده نگری از این چالش‌ها موفق بیرون آید.

وزیر سابق دادگستری با اشاره به اینکه در کشورهای اروپایی ۲۰ تغییر بزرگ جهان در سال ۲۰۵۰ را پیش‌بینی کرده‌اند، عنوان کرد: کتاب‌های بسیاری وجود دارد که نویسندگان غربی در آن‌ها آینده جهان را پیش بینی کرده‌اند و این موضوع نشان‌گر اهمیت آینده‌نگری در جهان امروز است.

قم؛ ۳۰ سال بی برنامگی

پورمحمدی با اشاره به اینکه پیشرفت و توسعه دنیا بر اساس مطالعات دقیق انجام می‌شود، تصریح کرد: قم دارای هویت مشخصی است و همان‌طور که ۳۰ سال گذشته بدون برنامه‌ریزی پیش رفته است اگر مطالعات و مدیریت مطلوبی در این شهر انجام نشود بازهم این مسیر را ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه قم یکی از آسیب‌دیده‌ترین شهرها است، یادآور شد: قم البته یک شهر تمدن‌ساز، جریان‌ساز و تاریخ‌ساز است درنتیجه نگاهی که به قم می‌شود باید یک نگاه ویژه و خاص باشد.

رئیس هیات موسس موسسه آموزش عالی طلوع مهر با اشاره به اینکه قم شهری با تاثیر و آثار جهانی است، بیان کرد: اگر بخواهیم شهری مانند قم را متحول کنیم نباید آن را با سایر شهرهای ایران مقایسه کنیم چراکه قم یک شهر جهانی بوده و باید با نمونه‌های جهانی مقایسه شود.

قم باید از حالت اثرپذیری به یک شهر اثرگذار تبدیل شود

وی با بیان اینکه فیلم‌ها و کتاب‌های تخیلی که در گذشته نوشته شده امروزه به واقعیت تبدیل شده است، ادامه داد: شهر قم باید از حالت اثر پذیری به یک شهر اثر گذار تبدیل شود و این موضوع باید در قالب یک پژوهش در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد.

عدم برنامه ریزی برای آینده قم

در ادامه عبدالرحیم پدرام با اشاره به اینکه درک تحولات آینده برای انسان امروز دشوار است، اظهار کرد: کشورهای اسلامی برای دفاع از اسلام و عقب نماندن از کشورهای غربی باید در راستای تحول نوین اسلامی قرار بگیرند.

این استاد موسسه آموزش عالی طلوع مهر با بیان اینکه شهر قم ظرفیت بسیار بالایی برای تحولات نوین دارد، گفت: این تحولات عظیم نیازمند یک برنامه منظم و دقیق است زیرا اگر برنامه‌ریزی مناسب صورت نگیرد مسیر پیشرفت شهر در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

پدرام با بیان اینکه برنامه‌ریزی باید پابرجا باشد، خاطرنشان کرد: نگاه به آینده قم قابل پیش‌بینی نیست زیرا میزان مهاجرت به این شهر، وضعیت مراکز حوزه‌های علمیه و سایر نکات دیگر مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه آینده پژوهی مقدمه برنامه‌ریزی نوین است، تصریح کرد: در برنامه‌ریزی نوین باید در هر شرایطی از غافل‌گیر شدن جلوگیری شود و این جلوگیری از غافل‌گیری با دیده‌بانی آینده به دست می‌آید.

ضرورت شناسایی چالش های آینده قم

دکتر اسماعیل شراهی نیز با اشاره به نامگذاری روز جهانی آینده گفت: معمولاً مناسبت هایی که در تقویم ها قرار دارند مربوط به گذشته هستند که تعیین چنین روزی، نگاه به فردا دارد.

وی با اشاره به گرامیداشت این روز در برخی از مراکز علمی و پژوهشی کشور افزود: دنیا به سمت فناوری های جدید در حال حرکت است و فناوری هایی را امروز می بینیم که درگذشته اصلاً تصور آن هم نمی شد؛ با این نگاه نیازمند نگاه روشمند به آینده هستیم.

وی با بیان اینکه آینده پژوهی علمی است که به دنبال آینده می باشد تصریح کرد: در قم موسسه آموزش عالی طلوع مهر با ایجاد چنین رشته ای در این راستا حرکت کرده و سه دوره است که در خدمت دانشجویان آینده پژوهی هستیم.

شراهی با اشاره به پتانسیل های موجود در موسسه طلوع مهر اظهارداشت: با توجه به موقعیت قم انشاالله بتوانیم چالش های آینده را بشناسیم و راهکارهای خوبی برای آن داشته باشیم.

مهاجرین ۱۴۰ کشور در قم زندگی می کنند

حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی با اشاره به اینکه اسلام آینده جهان و هستی را مشخص کرده است، اظهار کرد: در روایات اهل بیت(ع) قم به عنوان مرکز تجمع بندگان مؤمنان خدا مطرح شده است.

وی با بیان اینکه امروز قمی اصیل کم‌تر پیدا می‌شود، عنوان کرد: از ابتدای تاریخ شهر قم، این شهر یک شهر مهاجرپذیر بوده و امروزه از بیش از ۱۴۰ کشور جهان مهاجر در خود جای داده است؛ این مهاجرین تنها برای دین به شهر قم نقل مکان کرده‌اند چراکه شهر قم از نظر آب و هوا هیچ‌گونه جاذبه‌ای برای گردشگران ندارد.

تمدن شهر قم باید با خردگرایی و عقل شکل بگیرد

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه جایگاه قم را باید به یک تمدن جهانی تبدیل کنیم، مطرح کرد: قم یک شهر آینده ساز است و در روایات متعدد آمده است که بیش‌تر یاران امام زمان(عج) از شهر قم هستند.

وی با بیان اینکه قم باید تمام تمدن‌های جهانی را زیر شعاع خود قرار بدهد، خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب باید یک آینده موفق و روشن باتوجه به موازین اسلامی برای شهر قم در نظر بگیریم؛ تمدن شهر قم باید با خردگرایی و عقل شکل بگیرد.

تمدن قم باید با تحلیل و بررسی دقیق روایات شکل بگیرد

حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی با اشاره به اینکه تجمل‌گرایی و دنیاگرایی در تمدن قم جایی ندارد، تصریح کرد: تمدنی که قم بنیان‌گذار آن خواهد بود دارای بیش‌ترین روحیه تعامل و همکاری است؛ تمدن قم به تمام نیازهای انسان‌ها آگاهی داشته و آن‌ها را رفع می‌کند.

وی با بیان اینکه تمدن قم باید با تحلیل و بررسی دقیق روایات شکل بگیرد، یادآور شد: امیدواریم خداوند عنایت ویژه‌ای به مردم و مسؤولین استان قم داشته باشد تا بتوانیم تمدنی که برای این شهر در نظر گرفته‌ایم را اجرایی کنیم.

انتقاد از برنامه ریزی های کوتاه مدت برای قم

سید حسن رضوی نیز با اشاره به اینکه تخیل در بحث آینده پژوهی یک عامل موثر است، اظهار کرد: قم با جمعیت بیش از یک میلیون نفر هشتمین کلان‌شهر، در رشد سالیانه کشور پنجمین، در بافت فرسوده چهارمین و در نرخ باسوادی نهمین شهر ایران است.

وی با بیان اینکه شهر قم به عنوان قطب تشیع جهان نیز است، مطرح کرد: جمعیت استان قم یک سال از جمعیت کشور جوان‌تر است؛ متاسفانه قالب برنامه‌ریزی‌های شهر قم کوتاه مدت بوده درحالی‌که کم‌ترین زمان برنامه‌ریزی در کشورهای پیشرفته پنج سال است.

آینده به جای پیش‌بینی باید خلق شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم با اشاره به اینکه آینده به جای پیش‌بینی باید خلق شود، عنوان کرد: در مسائل آینده پژوهی باید تغییرات را بپذیریم و برای آن‌ها تدابیر لازم را بیاندیشیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=245897

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر