1

دولت فکری به حال کشاورزان نکند شخصا استعفا می دهم

  • کد خبر : 246702
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۸

نماینده مردم اصفهان گفت: اگر دولت اینبار فکری به حال کشاورزان اصفهان نکند شخصا استعفا می دهم و این استعفا از سر ضعف نیست بلکه در دفاع از مردمی است که از دغدغه معیشت روز و شب ندارند. به گزارش افق نیوز/ حجت‌الاسلام احمد سالک عصر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان […]

احمد سالک
نماینده مردم اصفهان گفت: اگر دولت اینبار فکری به حال کشاورزان اصفهان نکند شخصا استعفا می دهم و این استعفا از سر ضعف نیست بلکه در دفاع از مردمی است که از دغدغه معیشت روز و شب ندارند.

به گزارش افق نیوز/ حجت‌الاسلام احمد سالک عصر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه مشکلات حوزه کشاورزی اعم از باغداری، شهرک‌های گلخانه‌ای و کشاورزی سنتی تعدادی از استان‌های کشور را درگیر کرده است، اظهار داشت: استان اصفهان از دیرباز در زمینه کشاورزی فعالیت‌های خوبی داشته است و حتی در سال‌های اخیر نیز با وجود خشکسالی به دلیل تغییر الگوی کشت دومین استان برتردر بحث کشاورزی بودیم.

وی ظرفیت کشاورزی استان را بسیار قابل  بر شمرد و ابراز داشت: باید با خشکسالی سازگار شده و با تدبیرهای لازم با این پدیده نبرد داشته باشیم که بخشی از این تدبیر در ارتباط با مسایل قانونی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این شرایط نمی‌توانیم استان خود را ترک کنیم، بیان داشت: کارشناسان جهانی می گویند جنگ آینده دنیا در ارتباط با آب و تغذیه است و بدین ترتیب در حال تلقین خشکسالی و عدم امکان کشاورزی در کشورمان هستند.

وی این نوع تلقین را پروژه‌ای برای نفوذ در کشور توسط بیگانگان دانست و ابراز داشت: آنها در پی این هستند که با این روند نوعی عقب نشینی در ارتباط با استعمار را ایجاد کنند بدین معنا که کشور ما  برای دریافت محصولات مهمی مانند گندم، جو، مواد اولیه و کالاهای اساسی کشاورزی وابسته به این کشورها باشد تا در زمان لازم به راحتی جلوی واردات را گرفته و برای ما مشکلاتی ایجاد کنند.

حجت‌الاسلام سالک تصریح کرد: بر این اساس مسئولان باید در زمینه مسایل مهمی مانند آب، کشاورزی، تغذیه سرمایه گذاری‌های اساسی در کشور انجام دهند.

مشکل معیشتی مردم در شرق اصفهان بسیار نگران کننده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خدا را گواه می گیریم که مشکل معیشت مردم در شرق اصفهان بسیار نگران کننده و دغدغه آمیز است، هفته گذشته با حضور در جمع کشاورزان شرق پای درد دل آنها نشستیم که تنها دو درخواست داشتند که یکی از آنها  اجرایی شدن قانون شامل مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب است.

درخواست کشاورزان اجرایی شدن قانون است

وی با بیان اینکه در مصوبات طرح ۹ ماده‌ای بر جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و بارگزاری‌های جدید تاکید شده است، اظهار داشت: پرداخت حق آبه ها بخش دیگری از مصوبات این طرح است که اجرایی نشد.

سالک تصریح کرد: حرف ما و کشاورزان اصفهان این است که اگر آب موجود نیست برای همه مردم در اصفهان، یزد و چهارمحال باید وضعیت یکسانی از نبود آب حاکم باشد و اگر کمبود آب داریم باید به تناسب قانون توزیع عادلانه آب میان استان‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه در دوره قبل بحث استیضاح چیت چیان با وساطت رئیس مجلس منتفی شد اما در ادامه صحبت‌هایی مطرح شد که نمایندگان را بر استیضاح مصرتر ساخت، تاکید کرد: چیت چیان ابتدا در یک سخنرانی رسمی بیان داشت که سهم آب اصفهان ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب  است.

نماینده اصفهان در مجلس تاکید کرد: روز بعد وزیر نیرو در جمع نمایندگان بر این مطلب اصرار ورزید که ما بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان نخواهیم داد و ۱۰۰ میلیون نیز پس از بسته شدن خط لوله یزد تخصیص خواهد یافت که مشخص نیست چند سال طول بکشد که این سخن موجب عصبانیت نمایندگان شد.

وی با بیان اینکه مسئولان باید مردم شفاف و صریح سخن بگویند، تصریح کرد: هم اکنون ۱۳۳ میلیون مترمکعب آب در پشت سد زاینده‌رود داریم که زیر قرمز است و ممکن است تامین آب شرب در تابستان آینده با مشکلاتی روبرو شود.

برداشت‌های ۳۰۰ میلیونی و غیرقانونی آب در بالادست

سالک با بیان اینکه برداشت‌های بالادستی و غیرقانونی آب به زعم ما ۲۰۰ میلیون مترمکعب بود اما کارشناسان آبی این میزان را ۳۰۰ میلیون مترمکعب عنوان کردند، گفت: اگر ۱۰۰ میلیون متر مکعب در کف زاینده‌رود جاری باشد این آب تا گاوخونی جریان یافته و مشکلات کشاورزان تا حدی زیادی رفع می‌شود چراکه این آب به چاه ها و آب زیرزمینی نفوذ و حالت گردشی پیدا می کند.

وی با بیان اینکه شاهد صدور کارتن‌های میوه از یزد با عنوان «خیار یزد با آب اصفهان» هستیم، گفت: همین امر نشان می دهد که آب اصفهان برای شرب استفاده نمی‌شود بلکه همه می‌دانند که به مصرف صنعت و کشاورزی می‌رسد و از این امر گلایه خود را به مسئولان این استان نیز اعلام می کنیم.

نماینده اصفهان در مجلس دریافت حق آبه‌های قانونی را از دیگر درخواست‌های کشاورزان اصفهانی برشمرد و بیان داشت: مردم شرق استان سند حق آبه در دست دارند سهم آب بران و اشتراکی ها هم همین وضعیت را دارند.

کشاورزان اصفهان به صدقه نیاز ندارند

سالک با بیان اینکه کشاورزان اصفهان به صدقه نیاز ندارند، اظهار داشت: مردم شهیدپرور و با ایمان شرق اصفهان روزی بیشترین زکات را می‌دادند اما امروز گرفتار معیشت روزمره و زکات بگیر شده‌اند و از خانواده‌های خود خجالت می کشند.

وی با بیان اینکه زندگی برخی از این افراد به دلیل عدم توانایی تامین مالی خانواده در حال فروپاشی است، تصریح کرد: در زلزله کرمانشاه همه مسئولان نظام بسیج شدند که کار بحق و بجایی است و اصفهانی ها نیز بسیار به هم وطنان خود کمک کردند اما سوال ما از مسئولان این است که برای زلزله کشاورزی چه اقدامی انجام داده است، زلزله‌ای که در شرق اصفهان خانواده‌هایی ها را نابود کرده است.

مشکلات کشاورزان اصفهانی با گفتمان درمانی رفع نمی‌شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس با تصریح بر این نکته که مشکلات کشاورزان اصفهان با گفتمان درمانی و وعده وعیدهای دولت رفع نمی‌شود، اظهار داشت: اینها مردمی نیستند که خوراک و سوژه برای بیگانکان ایجاد کنند بلکه حرف آنها حق است، آیا باید بحرانی در شرق اصفهان ایجاد شود تا سران سه قوه برای حل مشکل بسیج شوند.

دولت فکری نکند، شخصا استعفا می دهم

وی با با ابراز این درخواست که مسئولان با توجه به موقع به درخواست کشاورزان از ایجاد مشکل و بحران جلوگیری کنند، تاکید کرد: ما نمایندگان مجلس در دفاع از حقوق مردم مصر هستیم و بر این اساس نمایندگان اصفهان تصمیم به استعفای دسته جمعی گرفتند، یقین بدانید اگر دولت این بار فکری به حال کشاورزان اصفهان نکند شخصا استعفا می دهم.

سالک تصریح کرد: این استعفا از سر ضعف نیست بلکه در دفاع  از مردم بی گناهی است است که از دغدغه معیشت دیگر روز و شب نمی‌شناسند.

حقوقهای نجومی و صدقه‌ای که سهم کشاورزان اصفهانی می شود

وی افزود: این مردم دریافت حقوق‌های نجومی توسط مسئولان را می بینند و این مسئله را به رخ ما می کشند که آیا برخی افراد هزاران میلیارد بودجه دریافت می‌کنند و در عوض به اندک خسارتی همانند صدقه برای کشاورزان بسنده می‌شود.

نماینده اصفهان در مجلس تاکید کرد: دولت باید تصمیم جدی برای ۱۴ استان درگیر خشکسالی در کشور بگیرد و این امر نیازمند تدابیر جدی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه در ارتباط با موضوع انتقال آب با استاندار اصفهان و وزیر نیرو صحبت‌هایی داشتیم، اظهار داشت: باید از منابع آبی استان خود به درستی بهره ببریم و در این راستا لازم است سد یلان در فریدن فعال شود.

دو میلیارد مترمکعب آب از سمیرم هر سال وارد خلیج فارس می شود

سالک با بیان اینکه حدود دو میلیارد مترمکعب آب از سمیرم هر سال وارد کارون و خلیج فارس می شود، گفت: وزرای قبلی باید این تدبیر را به کار می‌بستند که آب شرب، کشاورزی و صنعت را از طریق استان خودمان تامین کنند تا به این روز نرسیم که حتی آب شرب مردم سمیرم با تانکر تامین شود.

وی با بیان اینکه انتقال آب به فلات مرکزی از خلیج فارس روشی است که توسط مسئولان برای مقابله با کم آبی مطرح می‌شود، اظهار داشت: باید به این نکته توجه کنیم که این انتقال نیازمند ۷۵۰ کیلومتر لوله کشی تا فلات مرزی و به کارگیری سه کارخانه برق برای پمپاژ است و تازه این آب انتقالی نیازمند شیرین کردن نیز هست.

طرح بهشت آباد بجای انتقال آب از خلیج فارس مورد توجه قرار گیرد

نماینده اصفهان در مجلس تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که بجای انتقال آب از خلیج فارس طرح بهشت آباد که تنها نیازمند ۶۳ کیلومتر تونل تا زاینده‌رود است و سالها کار کارشناسی برای آن انجام شده در اولویت قرار گیرد که خسارتی نیز به استان بالادستی نمی زند.

نگران آب آشامیدنی خوزستان و چهارمحال هستیم

وی با تصریح بر این امر که ما نگران آب آشامیدنی خوزستان و چهارمحال نیز هستیم و جدال سیاسی نداریم، ابراز داشت: اگر دولت خلا قانونی درباره انتقال آب یا تامین آب دارد باید در قالب لایحه به مجلس ارائه دهد نه اینکه در قالب وعده های توخالی عمل کند.

سالک با بیان اینکه با آبگیری سد کوهرنگ سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب به زاینده رود اضافه می‌شود، گفت: ساماندهی رودخانه زاینده رود از تالاب تا مبدا تا حدودی انجام و برای تکمیل آن بودجه‌ای اختصاص داده شده است.

وی اضافه کرد: این ساماندهی موجب جلوگیری از پرت آب، برداشت های بی رویه حاشیه رودخانه و آب دزدی و موجب استفاده بهینه از کف رودخانه زاینده رود می‌شود.

تاثیر استفاده از پساب در پرشدن چاه‌های آب حاشیه زاینده رود

نماینده اصفهان در مجلس با اشاره به اینکه قرار است بخشی از پساب‌های ۶ منطقه اصفهان پس از تصفیه کامل و دفع مواد سمی به زاینده رود وارد شود، اظهار داشت: این امر در پر کردن چاه‌های آب و تنظیم برداشت‌ها و بازچرخانی آب موثر است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=246702

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر