1

پُشت آخوندی به چه‌کسی در مجلس گرم است؟

  • کد خبر : 246766
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲

وزیر راه‌وشهرسازی در حالی دو روز دیگر در مجلس استیضاح می‌شود که شدیدترین حملات را روانه نمایندگان مجلس می‌کند. پشت آخوندی در مجلس به چه‌کسی گرم است که از تندترین الفاظ علیه نمایندگان هراسی ندارد و مطمئن هست که همین نمایندگان به وی رأی اعتماد می‌دهند؟

پُشت آخوندی به چه کسی در مجلس گرم است؟

 قرار است دو روز دیگر (سه‌شنبه هفته جاری) وزیر راه و شهرسازی به‌همراه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس شورای اسلامی استیضاح شوند. این برای سومین بار است که استیضاح عباس آخوندی توسط نمایندگان مجلس نهم و دهم کلید می‌خورد و وی در این مورد پیشتاز وزرای دولت یازدهم و دوازدهم محسوب می‌شود.

سقوط هواپیمای ATR آسمان در نزدیکی قله دنا و مرگ ۶۶ مسافر و خدمه آن در صبح ۲۹ بهمن امسال زمینه را برای استیضاح سوم وزیر راه فراهم کرد. تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس خواستار استیضاح وزیر راه و شهرسازی شدند. طی سه هفته سپری‌شده از سقوط مرگبار وزیر راه و شهرسازی به‌خلاف دو سری قبل تلاش آن‌چنانی برای لابی با نمایندگان مجلس نداشته است.

به‌عوض آخوندی هم در سخنرانی‌ها و هم در یادداشت اخیرش نمایندگان مجلس را به‌باد انتقاد گرفته و به آنها حمله کرده است. وی امروز در مراسم معارفه معاون جدید خود در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خطاب به مسئولان حوزه حمل‌ونقل کشور تأکید کرد به مسائل مطرح‌شده در مجلس ــ استیضاح ــ توجه نکرده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای انجام سفرهای ایمن نوروزی را انجام دهند.

آخوندی دیروز اما در یادداشتی تحت عنوان عجیب “استیضاحِ یک استیضاح” نمایندگان مجلس شورای اسلامی را مورد شدیدترین انتقادات قرار داد و اصل استیضاح را زیرسؤال برد.

وی در بخشی از این یادداشت با بیان “مسیرِ پرسش و پاسخ بین مجلس و دولت جاده‌ یکطرفه است و قطعاً حرکت در خلاف جهت جریمه سنگینی دارد”، نوشت: … بسیار خرسندم که برای سومین بار در صحن مجلس برای پاسخ به استیضاح نمایندگان طالب توضیح حضور پیدا خواهم کرد… بنا به‌گفته‌ منطقیان؛ یکم، پرسش باید بر پایه‌های درست و پایداری استوار باشد، این بدین معنی است که پرسش از آنچه می‌دانیم بی‌مورد است. و پرسش از آنچه که پاسخش در نتیجه آزمون باید به‌دست آید، قبل از آن، بی‌نتیجه است. دوم، آنکه پرسشگری باید بر مبنای حقوقِ قانونی پرسش‌کننده و پاسخگو بوده و فرایندهای حقوقی و قانونی در شکل‌گیری آن طی شده باشد.

آخوندی در بخشی دیگر در لبه پرتگاه شکاف اجتماعی قرار گرفتن جامعه را نتیجه اقدامات افراطی در دولت‌های نهم و دهم عنوان کرد: بی‌گمان استفاده‌ شکلی و ظاهری از این حقوق، نه‌تنها به نهادینه شدن مردم‌سالاری و آزادی منجر نخواهد شد که می‌تواند نتیجه معکوس هم داشته باشد. نمونه افراطی این وضعیت را در دولت‌های نهم و دهم همگان دیدیم و اکنون نیز می‌بینیم که بر اثرِ آن چگونه جامعه در لب پرتگاه شکاف اجتماعی؛ و به‌تعبیر قرآن بر لبِ گودالِ آتشی که کنده شد و هرگز پر نشد‌ قرار گرفت و اینک نیز هم‌چنان نهاد جامعه تا این حد بی‌قرار و ناآرام است. در پی نیت‌خوانی نیستم و از مقاصد پنهان سخن نمی‌گویم. استیضاح در پی سانحه سقوط هواپیمای آسمان کلید خورد و یکی از طراحان آن عنوان کرد “باید توجه داشت در حوادث نفتکش سانچی و سقوط هواپیمای تهران به یاسوج وزارتخانه‌های تعاون،کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی مقصر هستند”.

وزیر راه و شهرسازی سخنان برخی نمایندگان مجلس در خصوص سانحه غرق شدن نفتکش سانچی و سقوط هواپیمای تهران ــ یاسوج را بی‌بنیان و موجب آزردگی احساسات خانواده‌های داغدار و عموم مردم دانسته تأکید کرد: … در حالی در محل وقوع سانحه در حال تنظیم امور امداد، تجسس، شناسایی و سرکشی به خانواده‌های داغدار ــ سقوط هواپیما ــ بودم، درخواست استیضاح به هیئت رییسه تقدیم شد. آیا واقعاً درست است مسئول درگیرِ عملیات میدانی را در چنین موقعیتی از کار بازداشت؟ آیا این استیضاح بر پایه‌ درستی استوار است؟

آخوندی همچنین نتیجه استیضاح را این‌گونه پیش‌بینی کرده است؛ استیضاح جز متشنج نمودن فضا و ایجاد بی‌ثباتی در دستگاهِ اجرایی و محیطِ گسترده کسب‌وکار حمل‌ونقل سود دیگری ندارد.

به گزارش تسنیم، وزیر راه و شهرسازی در روزهای اخیر در برنامه‌های متعدد وزارت راه و زیرمجموعه‌هایش ــ که سرعت هم گرفته ــ به‌خلاف گذشته به بیان “چند نکته” اکتفا کرده است. آخوندی دیروز در حاشیه امضای قراردادهای مشارکت در ساخت شش پروژه آزادراهی از کاهش قابل توجه وزن خود سخن گفت که احتمالاً آن را به مسائل مطرح‌شده در خصوص استیضاح مربوط می‌داند. اما به‌نظر نمی‌رسد وی نگرانی چندانی در خصوص جلسه ۴۸ ساعت دیگر در مجلس داشته باشد، اگر چنین بود که وزیر پُرحاشیه دولت یازدهم و دوازدهم دو روز قبل از استیضاح تندترین اظهارات را علیه نمایندگان مجلس ابراز نمی‌داشت.

شنیده‌ها حاکی از آن است که وزیر راه حمایت یکی از نمایندگان مطرح مجلس را پشت سرش دارد، به همین دلیل با خیالی آسوده نمایندگان مجلس را با شدیدترین الفاظ به‌باد انتقاد می‌گیرد و در عین حال مطمئن هست همین نمایندگان به وی مجدداً رأی اعتماد می‌دهند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=246766

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر