1

جزئیات تمام پیشنهادات مزدی شورای‌عالی کار/ «کار» کارگر در سال ۹۷ چقدر می‌ارزد؟

  • کد خبر : 247198
  • ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵

نمایندگان کارگری و کارفرمایی امروز در حالی برای یازدهمین بار با هدف تعیین دستمزد سال ۹۷ کارگران جلسه خواهند داشت که پیشنهادات مختلفی را برای بسته مزدی حداقل بگیران و سایر سطوح مزدی در نظر دارند.

خبرگزاری فارس: جزئیات تمام  پیشنهادات مزدی شورای‌عالی کار/ «کار» کارگر در سال 97 چقدر می‌ارزد؟

به گزارش افق نیوز، بامداد امروز پس از گذشت ۸ ساعت چانه زنی و بحث بر روی میزان افزایش دستمزد سال ۹۷ کارگران، ادامه بررسی‌ها به بعد از ظهر امروز موکول شد تا بسته مزدی ۱۳ میلیون کارگر مشمول قانون کار نهایی شود.

این نشست که تا بعد از ۴ بامداد نیز به طول انجامید، به علت اختلافات بالای گروه‌های کارگری و کارفرمایی به امشب موکول شد تا تکلیف دستمزد ۱۳ میلیون کارگر و در واقع ارزش کار آنان در سال ۹۷ معین شود؟

در جلسه گذشته شورای عالی کار نزدیک شدن نظرات به یکدیگر می‌توانست دستمزد کارگران را نهایی کند اما آنچه که در گروه‌های کارگری دنبال می‌شد، اختلاف زیادی با پیشنهادات کارفرمایی و دولت داشت.

نمایندگان کارفرمایی پیشنهاد دادند تا حداقل دستمزد  سال ۹۷ کارگری در محدوده نرخ تورم به علاوه ۴ یا ۵ درصد اضافی در نظر گرفته شود، اما نمایندگان کارگری از ابتدا افزایش بیش از ۳۰ درصدی حداقل مزد را متصور بودند.

برهمین اساس دولت هم در نشست شورای عالی کار پیشنهاد میزان افزایش دستمزدی که پیشنهاد داده بود را تعدیل کرد و به محدوده ۲۰ درصد نزدیک شد تا با این افزایش حداقل مزد به یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان نزدیک شود.

طبق پیشنهاد نمایندگان کارگری در صورت تصویب حداقل مزد بیش از ۳۰ درصد کارگران در کمترین میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

در واقع عقب‌ماندگی‌هایی که برای دستمزد سال ۹۶ ایجاد شده بود با ترفندی در حداقل مزد سال ۹۷ گنجانده می‌شود، اما کافرمایان با در نظر گرفتن شرایط کار و تولید، موافق پیشنهاد کارگران نبودند.

به گزارش فارس، در نشست ۸ ساعته شرکای اجتماعی با نمایندگان دولت، وزیر کار به طور جداگانه‌ با گروه‌های کارگری و کارفرمایی در دفتر کار خود نشست‌های یک ساعته برگزار کرد تا نظرات را به یکدیگر نزدیک کند.

پیشنهاداتی که در نشست گذشته شورای عالی کار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت باید به یکدیگر نزدیک شده و به عنوان مبنایی برای افزایش دستمزد سال آینده به تصویب برسد.

پیشنهاد افزایش ۱۸ درصدی حداقل مزد نیز در نشست تعیین دستمزد کارگران نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که در صورت تصویب آن حداقل مزد یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد شد اما اگر همان پیشنهاد ۲۰ درصدی برای حداقل بگیران به تصویب برسد رقم یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۹۱۷ تومان اعلام خواهد شد.

در این میان، چالش اصلی اعضای شورای عالی کار بر سر میزان افزایش دستمزد سایر سطوح مزد بگیران کارگری بود چرا که مباحث بسیاری برای بسته مزدی کارگرانی که حداقل بگیر نیستند، مطرح شد.

به عنوان مثال، یکی از سناریوهایی که برای افزایش مزد سایر سطوح مزدی کارگری مطرح بود افزایش «یک رقم مشخص به جای درصد» بود که در صورت تصویب آن، هزینه سبد معیشت «۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان» مد نظر قرار گیرد و علاوه بر جبران عقب‌ماندگی سال ۹۶ عددی به آن اضافه شود.

یعنی تمام سایر سطوح مزدی به عنوان مثال عدد ۳۰۰ هزار تومان در مزد مبنایشان اضافه شود و دیگر بحث درصد مطرح نخواهد بود؛ این پیشنهاد نیز مورد بحث قرار گرفت اما نیاز به زمان بیشتری داشت تا نمایندگان کارگری و کارفرمایی بر روی آن فکر کنند.

علاوه بر این پیشنهاد افزایش درصدی برای سایر سطوح مزدی مطرح بود که تابعی از میزان افزایش دستمزد حداقل بگیران است. به عنوان مثال اگر میزان افزایش دستمزد حداقل بگیران کارگری در سال ۹۷ در محدوده ۲۰ درصد تصویب شود سایر سطوح نیز تابعی از آن و در محدوده ۱۵ درصد افزایش دستمزد داشته باشند.

با این حال به نظر می‌رسد امروز ایستگاه آخر چانه‌زنی‌های دستمزدی شورای عالی کار در سال ۹۶ باشد و باید دید اعضای شورا چه تصمیمی برای ۱۳ میلیون کارگر ایرانی خواهند گرفت تا علاوه بر تأمین معیشت کارگران، وضعیت بخش تولید و کار کشور نیز حفظ شود.

در ادامه این گزارش، ۱۱ سناریوی مختلفی که احتمال دارد در نشست امروز شورای‌عالی کار مورد توافق نمایندگان کارگری و کارفرمایی برای حداقل‌بگیران مزدی قرار گیرد، به صورت جدول زیر است.

انتهای پیام/م

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=247198

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر