3

از تیر خلاص به فوتبال جوانان و امید تا مرخصی های کی کروشِ کبیر

  • کد خبر : 247406
  • ۰۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹

تیم‌های ملی فوتبال مردان ایران عملکرد متعادلی داشتند،اما حذف تیم‌های زیر ۱۹ و ۲۳ سال از مسابقات قهرمانی آسیا عملکرد فوتبال را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش افق نیوز/ تیم های ملی فوتبال مردان ایران در سال ۹۶ تقریبا عملکرد متعادلی داشتند. با وجود اینکه نتایجی مانند صعود تیم ملی بزرگسالان به جام جهانی برای دومین بار متوالی، صعود تیم ملی نوجوانان به مرحله یک چهارم نهایی رقابت های جام جهانی، کسب نخستین پیروزی تیم ملی جوانان در رقابت های جهانی پس از ۴۰ سال در سال ۹۶ ثبت شد اما حذف تیم های زیر ۱۹ و زیر ۲۳ سال ایران از مرحله مقدماتی مسابقات قهرمانی آسیا این نتایج را تا حدی تحت تاثیر قرار داد.

 

تیم ملی فوتبال بزرگسالان ایران

بررسی عملکرد تیم های ملی فوتبال مردان ایران در سال 96

شاگردان کارلوس کی روش  سال ۹۷ را با برتری یک بر صفر مقابل قطر در نخستین هفته  دور برگشت رقابت های مقدماتی جام جهانی آغاز کردند. این دیدار ۳ فروردین در دوحه برگزار شد و در نهایت ایران توانست با تک گل مهدی طارمی عنابی ها را شکست دهد.  پنج روز بعد در حضور  یوزپلنگ ها موفق شدند در حضور ۱۰۰ هزار هوادار ورزشگاه آزادی بازهم با گل مهدی طارمی چین را یک بر صفر از پیش رو برداشته و گام بلندی را برای صعود به مرحله نهایی جام جهانی بردارند.  تیم ملی ایران ۱۴ خرداد در پودگوریکا مونته نگرو به مصاف این تیم رفت و با نتیجه ۲ بر یک حریفش را شکست داد. سردار آزمون هر ۲ گل  ملی پوشان کشورمان را در آن دیدار تدارکاتی به ثمر رساند. شاگردان کارلوس کی روش ۲۲ خرداد و درحالی که نیمی از ورزشگاه آزادی خالی بود برای قطعی کردن صعودشان به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از ازبکستان میزبانی کردند و در نهایت با ۲ گل سردار آزمون و مهدی طارمی شاگردان ساموئل بابایان را بردند تا در فاصله ۲ هفته مانده تا اتمام رقابت های مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا، برای پنجمین بار  راهی مهم ترین رویداد جهان فوتبال شوند.  ایران ۹ شهریور در نهمین بازی اش در مرحله مقدماتی جام جهانی مقابل کره جنوبی قرار گرفت  و موفق شد در حضور حدود ۶۰ هزار تماشاگر ورزشگاه جام جهانی سئول، شاگردان شین تائه یونگ میزبان قدرتمندش را با تساوی بدون گل متوقف کند. آخرین بازی شاگردان کارلوس کی روش در این مرحله ۱۴ شهریور برابر سوریه برگزار شد. در روزی که برخلاف بانوان ایرانی، خانم های سوری توانستند به راحتی در ورزشگاه آزادی حضور یابند. تیم ملی ابتدا با گل تامر حاج محمد در دقیقه ۱۳ از حریف عقب افتاد تا رکورد گل نخوردنش در رقابت های مقدماتی جام جهانی در آخرین بازی و هزار و صد و بیست و یکمین دقیقه بشکند. هرچند در ادامه ۲ گل سردار آزمون، یوزپلنگ ها را از سوری ها پیش انداخت اما گل عمر سوما و  تساوی ۲ بر ۲ بازی همه چیز را برای برگزاری جشن صعود به جام جهانی تحت تاثیر قرار داد.

در مجموع تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی با ثبت آمار ۱۰ بازی، ۶ برد، ۴مساوی، ۱۰ گل زده، ۲ گل خورده، تفاضل گل مثبت هشت و ۲۲ امتیاز راهی روسیه شد.

نخستین بازی تدارکاتی تیم ملی ایران برای حضور در جام جهانی ۱۳ مهر برابر توگو انجام شد که شاگردان کی روش توانستند با ۲ گل سردار آزمون حریفشان را شکست دهند.  پنج روز بعد این تیم در ورزشگاه کازان آره نا به مصاف روسیه، میزبان جام جهانی رفت که آن بازی با تساوی یک بر یک به اتمام رسید. سردار آزمون برای ایران و دمیتری پولوز برای روس ها در آن دیدار گلزنی کردند.

ایران در روزهای ۱۸ و ۲۲ آذر در چارچوب ۲ دیدار تدارکاتی مقابل پاناما و ونزوئلا به میدان رفت. در نخستین بازی با نتیجه ۲ بر یک پانامایی ها را از سد راه برداشت که سامان قدوس و اشکان دژاگه برای تیم ملی ایران و گابریل تورس برای پاناما گل زدند. در دومین بازی هم با تک گلعلیرضا جهانبخش ونزوئلا را شکست دادیم.

روز ۱۰ آذر با قرعه کشی جام جهانی ۲۰۱۸ مشخص شد تیم ملی فوتبال ایران در گروه دوم این رقابت ها باید به مصاف مراکش(قهرمان آفریقا) اسپانیا( قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰) و پرتغال(قهرمان یورو ۲۰۱۶)  برود.

در کل تیم ملی کشورمان در سال ۹۶ آمار ۱۰ بازی، ۷ برد، ۳ مساوی ، ۱۴ گل زده، ۵ گل خورده را به جا گذاشت.

از مهم ترین حواشی مربوط به تیم ملی در سال ۹۶ می توان به کنار گذاشته شدن مسعود شجاعی از سوی کارلوس کی روش، اخراج دن گاسپار، مربی دروازه بان های تیم ملی پیش از بازی با کره جنوبی در فرودگاه دبی، بحث های مربوط به ارتباط نزدیک کی روش با سباستین، ماساژور یا فیزیوتراپ این تیم، انتخاب یک مدیر رسانه پرتغالی به نام فیلیپ سانتوس برای مدتی کوتاه و بازگشت محسن معتمد کیا به این سمت، شاهکار فدراسیون فوتبال نسبت به تامین البسه تیم ملی از شرکت آدیداس و پرداخت پول به این شرکت آلمانی، درگیری اوسیانو داکروز با علی خطیر، معاون  دبیر کل فدراسیون فوتبال در ساختمان پک، مرخصی های طولانی کی روش، تهدید او به استعفا در صورت فراهم نشدن امکانات لازم برای تیم ملی  پس از برگزاری مراسم قرعه کشی جام جهانی و دعوای رسانه ای کارلوس کی روش و علی کریمی و انتخاب تیم ملی ایران برای بازی از سوی سامان قدوس، ستاره ۲ رگه ایرانی- سوئدی اشاره کرد.

تیم ملی نوجوانان

بررسی عملکرد تیم های ملی فوتبال مردان ایران در سال 96

شاگردان عباس چمنیان که به عنوان نایب قهرمان آسیا راهی رقابت های جام جهانی نوجوانان هندوستان شده بودند، ۱۵ مهر در نخستین بازی خود در گروه سوم این رقابت ها با نتیجه سه بر یک تیم آفریقایی گینه را شکست دادند. اللهیار صیادمنش، محمد شریفی و سعید کریمی در آن بازی برای تیم ملی نوجوانان ایران گلزنی کردند تا شروع مقتدرانه ای در جام جهانی داشته باشیم.

۱۸ مهر ورزشگاه فاتوردا ماگرائو شاهد هنرنمایی یوزپلنگ های نوجوان ایرانی مقابل آلمان یکی از اصلی ترین مدعیان فتح جام بود. در آن بازی خاطره ساز تیم نوجوانان ایران با نتیجه چهار بر صفر ژرمن ها را از پیش رو برداشت تا یکی از ماندگارترین نتایج تاریخ فوتبال ملی ثبت شود. یونس دلفی(۲گل) اللهیار صیادمنش و وحید نامداری گلزنان ایران در آن دیدار بودند.

در نهایت نوجوانان کشورمان ۲۱ مهر کاستاریکا را با ۳ گل محمد غبیشاوی، طاها شریعتی و محمد سرداری از سد راه برداشتند تا به عنوان صدرنشین مقتدر گروهشان به مرحله یک هشتم نهایی صعود کنند.

۲۵ مهر شاگردان عباس چمنیان با برتری ۲ بر یک مقابل مکزیک به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی صعود کردند تا بهترین نتیجه تاریخ تمام تیم های ملی فوتبال ایران در عرصه جهانی رقم خورد. محمد شریفی و اللهیار صیادمنش در آن بازی برای تیم ما گلزنی کردند.

تیم ملی نوجوانان ایران ۳۰ مهر برای تکمیل شگفتی هایش و صعود به مرحله نیمه نهایی جام جهانی در ورزشگاه جواهر لعل نهرو به مصاف اسپانیا رفت اما با شکست ۳ بر یک برابر ماتادورها در تحقق این امر ناکام ماند تا پرونده شگفتی سازی هایش در جام جهانی با قرار گرفتن بین ۸ تیم برتر این رقابت ها بسته شود. سعید کریمی تنها گل کشورمان را در آن بازی به ثمر رساند.

رقابت های گروه سوم مرحله مقدماتی جام ملت های ۲۰۱۸ آسیا در رده سنی نوجوانان از ۲۵ شهریور تا ۳ مهر ۹۶ در کرج برگزار شد و تیم ملی فوتبال ایران با کسب نتایج زیر به عنوان سرگروه راهی مرحله نهایی شد.

ایران۳- لبنان۰

ایران۶- بوتان۰

ایران۲- افغانستان۱

ایران۴- قرقیزستان۰

مرحله نهایی رقابت های زیر ۱۶ سال قهرمانی آسیا که قرار است در مالزی برگزار شود، تاکنون قرعه کشی نشده است.

تیم ملی جوانان

بررسی عملکرد تیم های ملی فوتبال مردان ایران در سال 96

جوان های ایرانی که به عنوان یکی از چهار تیم برتر آسیا راهی مسابقات جهانی کره جنوبی شده بودند، ۳۱ اردیبهشت در نخستین بازی خود در گروه سوم این رقابت ها به مصاف کاستاریکا رفتند و با برتری یک بر صفر مقابل این حریف از آمریکای شمالی، پس از ۴۰ سال نخستین پیروزی شان در عرصه جهانی را به دست آوردند. تک گل ایران در آن بازی را محمد مهدی مهدیخانی وارد دروازه حریف کرد.

دومین بازی شاگردان امیرحسین پیروانی در این رقابت ها ۳ خرداد مقابل زامبیا برگزار شد. تیم ایران ابتدا با ۲ گل رضا شکاری از حریف چغر آفریقایی اش پیش افتاد اما طوفان آفریقایی ها از دقیقه ۵۴ تا ۷۱ سبب شد زامبیا در ۱۶ دقیقه چهار بار دروازه ایران را باز کند و در نهایت با کسب ۳ امتیاز شیرین این دیدار از زمین خارج شود.

سناریو تحلیل قوای جسمانی تیم ملی جوانان ایران در نیمه دوم بازی های جام جهانی که به دلیل برگزاری اردوهای نامناسب رقم می خورد در بازی با پرتغال هم تکرار شد و درحالی که یوزهای جوان در نیمه اول آن دیدار با تک گل رضا شکاری سلسائو را شکست داده بودند اما گل گونکالوس در دقیقه ۵۴ و گل به خودی نیما طاهری در دقیقه ۸۶ به قیمت برتری ۲ بر یک پرتغال و حذف این تیم از رقابت های جهانی تمام شد.

ایران در آن رقابت ها با ثبت آمار ۳ بازی، یک برد، ۲ باخت، ۴ گل زده، ۶ گل خورده، تفاضل گل منفی ۲ و ۳ امتیاز قعرنشین گروه سوم شد و از راهیابی به جمع ۱۶ تیم برتر بازماند.

تیم ملی جوانان ایران در مرحله مقدماتی رقابت های زیر ۱۹ سال آسیا هم ناکام بزرگ لقب گرفت. بی توجهی مسئولان فدراسیون فوتبال به تیم جوانان سبب شد تنها در فاصله کمتر از ۲ ماه تا آغاز این مسابقات در اردن، فرهاد پورغلامی به عنوان جانشین امیرحسین پیروانی انتخاب شود.

این تیم از ۱۳ تا ۱۷ آبان برای صعود به مرحله نهایی رقابت های جوانان آسیا به مصاف اردن، سوریه و فلسطین رفت و در کمال ناباوری با تساوی یک بر یک مقابل سوریه، صفر بر صفر برابر اردن و برتری چهار بر صفر در تقابل با فلسطین از صعود به جمع ۱۶ تیم مرحله اصلی بازماند. جالب اینجاست فرهاد پورغلامی پس از بازی با فلسطین اعلام کرد از قوانین صعود تیم های دوم گروه های ۱۰ گانه مرحله مقدماتی به مسابقات اندونزی اطلاع خاصی نداشته است تا یک آبروریزی بین المللی برای مسئولان تیم جوانان شکل بگیرد.

تیم ملی امید

بررسی عملکرد تیم های ملی فوتبال مردان ایران در سال 96

بلاتکلیف ترین تیم سال های اخیر فوتبال ملی ایران که شاید در طول ۲ سال و نیم اخیر تنها حدود ۲ ماه فعال بوده است هم در سال ۹۶ یک ناکامی بزرگ تجربه کرد. مسئولان فدراسیون فوتبال پس از موفقیت تیم ملی جوانان با امیرحسین پیروانی در مسابقات قهرمانی آسیا و جام جهانی جوانان تصمیم گرفتند این مربی را به عنوان سرمربی تیم ملی زیر ۲۳ سال انتخاب کرده و این تیم را با همان نفرات تیم جوانان در کنار بازیکنانی مانند علی قلی زاده راهی رقابت های انتخابی زیر ۲۳ سال آسیا کنند. البته تیم هایی مانند استقلال و تراکتورسازی از در اختیار قرار دادن بازیکنانشان به تیم امید خودداری کردند تا یک اتفاق جنجالی در آستانه اعزام به عمان برای تیم ملی امید ایجاد شود.

مسابقات گروه اول مرحله مقدماتی رقابت های زیر ۲۳ سال آسیا از ۲۸ تیر تا اول مرداد به میزبانی مسقط عمان برگزار شد اما تیم ایران با برتری ۲ بر یک مقابل قرقیزستان و شکست ۲ بر صفر از عمان نتوانست جواز حضور در مرحله نهایی را کسب کند. با این حال مسئولان فدراسیون فوتبال با گذشت هشت ماه از آن رقابت ها و البته درحالیکه قرار است از ۱۱ شهریور ۹۷ بازی های آسیایی جاکارتا شروع شود، تکلیف سرمربی و کادرفنی تیم ملی امید را مشخص نکرده اند.

شاید در نگاهی کلی بتوان عملکرد فدراسیون پنج ستاره فوتبال ایران در سال ۹۶ را از لحاظ نتیجه گیری مثبت ارزیابی کرد اما حواشی بزرگی مانند برکناری دبیرکل فدراسیون به دلیل اختلاف با کی روش، پاسخگو نبودن یا تلاش برای پاسخگو نبودن نسبت به انتقادات و مسائل مالی، استعفای ناگهانی افرادی مانند امیر عابدینی و حمیدرضا آصفی از سمت هایشان در فدراسیون فوتبال،  بحث عقد قرارداد با آدیداس، افشاگری های علی کریمی نسبت به مسئولان فدراسیون، تکرار سریال میزبانی از تیم های عربستانی در کشور ثالث به شکل غیرقابل تصوری عملکرد فدراسیون در سال ۹۶ را تحت تاثیر قرار می دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=247406

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر