6

بهمنی موجودی فعلی صندوق توسعه ملی را حدود ۱۸ میلیارد دلار اعلام کرد

  • کد خبر : 260
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۸:۲۴

رییس کل بانک مرکزی گفت: به دلیل اضافه شدن مالیات بر ارزش افزوده، قیمت سکه بانک مرکزی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان گران تر از بازار است و به همین دلیل نمی توانیم قیمت بازار را کنترل کنیم. افق –  ایرنا،‌ محمود بهمنی در جمع خبرنگاران گفت: قیمت سکه هایی که از این پس توسط […]

رییس کل بانک مرکزی گفت: به دلیل اضافه شدن مالیات بر ارزش افزوده، قیمت سکه بانک مرکزی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان گران تر از بازار است و به همین دلیل نمی توانیم قیمت بازار را کنترل کنیم.

افق –  ایرنا،‌ محمود بهمنی در جمع خبرنگاران گفت: قیمت سکه هایی که از این پس توسط بانک مرکزی عرضه می شود بالاتر از بازار خواهد بود.

وی در مورد چرایی این اقدام بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی به دنبال سود نبوده و خواستار کنترل نرخ با توجه به بازار جهانی است زیرا یکی از وظایف بانک مرکزی حفظ ارزش پول و ایجاد تعادل در موازنه پرداخت ها است.

بهمنی افزود: هر چند قانون، بانک مرکزی را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کرده بوده اما این قانون برای بانک مرکزی اجرایی شد .

به گقته وی، ‌بانک مرکزی نرخ سکه را افزایش نداده و مالیات بر ارزش افزوده منجر به بالا رفتن قیمت ها شده است.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: برابری کنونی قیمت سکه در بازار و بانک مرکزی به معنای وجود حباب در بازار سکه است زیرا مالیات بر ارزش افزوده از بازار دریافت نمی شود.

وی ادامه داد: با دریافت مالیات بر ارزش افزوده برخی افراد که دارای طلا و سکه بوده اند صد ها میلیارد تومان سود دریافت کردند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان آنکه،‌ این قانون باید از ابتدای سال جاری اجرایی می شد، اظهارداشت:‌ هر چند در دو ماهه گذشته مکاتباتی با سازمان امور مالیاتی انجام شد و مجلس شورای اسلامی نیز این بانک را از قانون مالیات بر ارزش افزوده معاف کرده بود اما با وجود مصوبه اجرای قانون نمی توانیم خلاف آن عمل کنیم .

** مطالبات معوق سیستم بانکی به ۴۲۷ هزار میلیارد ریال کاهش یافت

رییس کل بانک مرکزی از کاهش مطالبات معوق سیستم بانکی به ۴۲۷ هزار میلیارد ریال خبر داد و گفت: این در حالی است که تسهیلات پرداختی در سال گذشته ۸۸۳ هزار میلیارد ریال بوده است.
‌’ محمود بهمنی ‘ افزود: با این میزان تسهیلات باید میزان مطالبات معوق افزایش می یافت اما با این وجود مطالبات معوق کاهش یافته است.

وی با بیان آنکه،‌ بانک ها در سال گذشته در وصول مطالبات معوق مناسب عمل کرده اند،‌اظهار داشت: علاوه بر این امر بر اساس ماده ۲۸ قانون بودجه سال جاری بانک ها می توانند جریمه تاخیر را برای افرادی که در بخش تولید امکان باز پرداخت ندارند برای یک بار تا پنج سال تقسیط کنند.

**حل و فصل مشکل دریافت پول نفت از هند

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص حل و فصل مشکل دریافت پول نفت ایران از کشور هند گفت: این موضوع به نتیجه رسیده و مشکلات مربوطه حل شده است. این در حالیست که اگر قرار باشد ایران نفت خود را به فروش برساند اما پول آن را دریافت نکند ترجیح می دهد که نفت خود را وارد بازارها نکند همین امر نیز منجر به افزایش قیمت انرژی در بازارها شده است.

بهمنی دلیل اصلی مشکلات ایجاد شده در دریافت پول نفت را موضوع تحریم های ایران عنوان کرد و گفت: در صورتی که ایران صادرات نفت خود را قطع نماید کشورهای وارد کننده با مشکل افزایش قیمت روبرو خواهند شد به هر حال نگه داشتن نفت بهتر از فروش آن به صورت مجانی است.

** تغییر نکردن نرخ سود تسهیلات

وی در خصوص تغییر نرخ سود تسهیلات نیز گفت: تسهیلات دهی بانک ها در دو صورت عقود مبادله ای و مشارکتی صورت می گیرد.

بهمنی افزود: برخی از بانک های خصوصی و موسسات اعتباری تسهیلات خود را با نرخ های ۲۸ درصد می پرداختند که شش درصد نیز به آن جریمه می بستند بر این اساس نرخ سود بانکی به ۳۴ درصد می رسید و این امر مانع از رشد و همچنین صدمه زدن به بخش های مختلف اقتصادی می شد در حالی که تعیین نرخ سود توسط بانک مرکزی به صورت فعلی به نفع بخش های مختلف اقتصادی کشور است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر حمایت از بخش های تولید و صنعت کشورگفت: یک بحث مهم دیگر در این راستا کنترل واردات است که کمیته ای برای مدیریت واردات تشکیل شده که کار اصلی آن حمایت از تولید داخلی است. به همین دلیل بهتر است برای حمایت از تولید تعرفه ها افزایش یابد و از ورود کالاهای غیر ضروری و لوکس به کشور برای جلوگیری از ضرر زدن به تولیدات داخلی ممانعت به عمل آوریم.

**وام ۲۰ میلیون تومانی مسکن

وی در خصوص زمان ابلاغ وام ۲۰ میلیون تومانی خرید مسکن توسط بانک مسکن گفت: این وام مختص بانک مسکن است که از ۱۸ به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته و به زودی آیین نامه آن ابلاغ و در بانک مسکن اجرایی خواهد شد.

**توقف ارائه مجوز به بانکهای جدید

بهمنی در مورد روند ارائه مجوز به بانک های خصوصی جدید گفت: روند ارائه مجوز به بانک های خصوصی جدید در بانک مرکزی متوقف شده است و این بانک به هیچ وجه تقاضاهای جدید را نمی پذیرد اما تقاضاهایی که از قبل مطرح بوده و در حال طی مراحل مختلف و یا افزایش سرمایه هستند مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

**سرمایه بانکهای خصوصی مجددا افزایش می یابد

وی گفت: تمام بانک های خصوصی افزایش سرمایه اولیه خود را در دستور کار دارند و بر این اساس مجامع خود را تا پایان تیر ماه امسال برگزار خواهند کرد اما بر اساس قانون تجارت تا ۶۰ روز فرصت دارند که دارایی های ریز را وارد افزایش سرمایه کنند در غیر این صورت حقوقشان از بین خواهد رفت.

** اسکناس های جدید

رئیس کل بانک مرکزی در مورد ورود اسکناس های جدید به چرخه پولی کشور گفت: به دلیل اینکه موضوع حذف صفرها از پول ملی در بانک مرکزی در دست بررسی و اقدام است به همین دلیل موضوع ورود اسکناس های جدید به بازار مطرح نیست. در عین حال بانک مرکزی می دانست که پشت نویسی چک پول های صد هزار تومانی با همکاری مردم همراه نخواهد بود. وی ادامه داد: این در حالی است که این کار به منظور مبارزه با پولشویی صورت می گرفت. بر این اساس هم اکنون چک پول ها از گردونه خارج شده است.

وی گفت: اگر چک پول ۵۰ هزار تومانی از گردونه خارج می شد به دلیل اینکه حجم اسکناس های ریز نمی توانست پاسخگوی مبادلات مردم باشد ترجیح دادیم که چک پول ها فعلا در چرخ مبادلات مورد استفاده قرار گیرد.

بهمنی با اشاره به حجم بالای سرانه اسکناس به میزان ۱۱۸ برگ در کشور و افزایش هزینه ها و مصرف کاغذ، گفت: قبلا درخواست انتشاراسکناس های ۲۰ و ۵۰ هزار تومانی را مطرح کرده بودیم که با آن موافقت نشد اگر اجازه چاپ اسکناس ۲۰ هزار تومانی را دریافت می کردیم بلافاصله چک پول ۵۰ هزار تومانی از گردونه خارج می شد.

** ۱۸ میلیارد دلار موجودی صندوق توسعه ملی

وی موجودی فعلی صندوق توسعه ملی را حدود ۱۸ میلیارد دلار اعلام کرد و در مورد ترکیب اعضای هیات مدیره این صندوق گفت: رئیس جمهور رئیس هیات امنای این صندوق است و وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنایع، بازرگانی و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری از اعضای هیات امنا هستند.

بهمنی گفت: برای این صندوق یک رئیس و هیات عامل انتخاب خواهد شد که موظفند هر سه ماه یک بار گزارش در مورد عملکرد صندوق را ارائه دهند. این در حالیست که ۲۰ درصد حاصل از درآمدهای نفت از ابتدای سال گذشته به این صندوق واریز شده و به سایر تعهدات خود در قبال صندوق نیز عمل کرده ایم. بر این اساس دیگر ضرورتی برای وجود حساب ذخیره ارزی در کشور وجود ندارد.

بهمنی گفت: اعضای هیات عامل این صندوق هنوز مشخص نشده و طی چند روز آینده تعیین خواهند شد که این کار با هماهنگی با رئیس جمهور انجام خواهد شد.

**ترکیب سبد ارزی

وی در مورد آخرین وضعیت ذخایر ارزی و ترکیب سبد ارزی کشور گفت: سبد ارزی از ارزهای مختلف و طلا تشکیل شده اما بانک مرکزی این ترکیب را به طور مرتب با توجه به شرایط تغییر می دهد این در حالیست که سود بالایی از تغییر ترکیب این سبد در سال گذشته نصیب بانک مرکزی شد و این همان اقدامی بود که در مورد وضعیت ذخیره سازی طلا در کشور صورت گرفته بود.

وی ادامه داد: بانک مرکزی هر روز شرایط بازارهای مختلف در منطقه و جهان را رصد و بر اساس آن تصمیم گیری می کند. در عین حال ترکیب این سبد مرکب از ارزهایی همچون دلار و یوروست و رقم صندوق توسعه ملی نیز که هم اکنون قابل توجه است مدام در حال افزایش است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=260

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر