2

۴هزار نفر طی ۳ ماه پایانی سال ۹۰ ، جذب بازار کار خراسان رضوی شدند

  • کد خبر : 32278
  • ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۸

نشست خبری مدیرکل اداره : تعاون ، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اصحاب رسانه برگزار شد .

به گزارش افق از مشهد مقدس نشست خبری مدیرکل اداره  تعاون ، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اصحاب رسانه برگزار شد . در این جلسه علی اکبر لبافی افزود : ماده ۸۰ قانون برنامه بودجه هر چند در استان به دلیل نبود آیین نامه اجرایی با تاخیر به اجرا درآمد اما به گفته مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی ۴هزار نفر طی ۳ ماه پایانی سال ۹۰ از مزایای آن بهره مند و جذب بازار کار خراسان رضوی شدند.

دولت به منظور ایجاد اشتغال و تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در تاسیس واحدهای تولیدی و اشتغال زایی آیین نامه اجرایی ماده ۱۰۳ برنامه چهارم توسعه را در مرداد ماه ۸۴ تصویب کرد. بر اساس این آیین نامه سهم کارفرما در زمینه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی کارگر توسط دولت به مدت ۵سال پرداخت می شد. این قانون با استقبال واحدهای تولیدی در بیمه کارگران و به کارگیری نیروی جدید روبه رو شد.

این روند تا پایان سال ۸۹ که آخرین سال اجرای این قانون بود، ادامه داشت اما از ابتدای سال ۹۰ به علت حذف این ماده قانونی شاهد خروج بسیاری از کارگران از واحدهای تولیدی بودیم تا این که دولت در برنامه پنجم توسعه ماده ۸۰ را جایگزین ماده ۱۰۳کرد.با تصویب آیین نامه بند «و» و ماده ۸۰ قانون پنجم توسعه در مرداد ماه سال ۹۰ در هیئت وزیران، بعد از چند ماه تاخیر ماده ۱۰۳ قبلی دوباره با شیوه جدید و اصلاح شده ای احیا شد. بر مبنای این آیین نامه کارگرانی که نتوانسته اند به مدت ۵سال از مزایای این قانون در طول برنامه چهارم و ماده ۱۰۳ بهره مند شوند بقیه مدت باقی مانده را می توانند بر اساس بند «و» ماده ۸۰ قانون برنامه پنجم و با شرایط آیین نامه جدید از این مزایا استفاده کنند. بر این اساس معافیت بیمه ای سهم کارفرما همچنان پایدار است و به مرحله اجرا در خواهد آمد.اما مشکل از آن جا آغاز شد که وقفه ای چند ماهه بین پایان زمان اجرای قانون ماده ۱۰۳ در اواخر سال ۸۹ و تصویب و اجرای ماده ۸۰ در نیمه دوم سال ۹۰ باعث بلاتکلیفی این قانون شد.در نتیجه شرایطی به وجود آمد که باعث شد در فاصله بین اتمام و اجرای این دو قانون تعداد زیادی از کارگران مشاغل خود را از دست بدهند.در این شرایط تعدادی از کارفرمایان به دلیل استنکاف دولت از تقبل هزینه های بیمه ای که در این قانون متعهد شده بود و به منظور کاستن از هزینه های سربار خود اقدام به اخراج کارگران از واحدهای تولیدی کردند. جذب ۴هزار نیروی کار در قالب بند «و» ماده ۸۰ در استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی درباره زمان اجرایی شدن و تعداد اشتغال زایی بند «و» ماده ۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه در استان می گوید: از ۳ماهه آذر سال ۹۰ با هم افزایی سازمان تامین اجتماعی و اداره تعاون این قانون در استان اجرایی شده است که باعث اشتغال مجدد و شناسایی اشتغال پنهان حدود ۳هزار و ۹۸۵ نفر در سال گذشته شده است.

علی اکبر لبافی درباره بند «و» ماده ۸۰ می گوید: معافیت در سهم کارفرما در برنامه پنجم به بند «و» ماده ۸۰ تسری پیدا کرد که هر یک از بنگاه های اقتصادی که مازاد بر نیروی قبلی اقدام به جذب نیرو با سازوکار ابلاغ شده کند، می تواند از تخفیف در معافیت حق بیمه برای ۵ سال برخوردار شود.

لبافی درباره چگونگی استفاده از کارگرانی که با ماده ۱۰۳ از این تسهیلات بهره مند می شدند، ادامه می دهد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه افراد می توانند به مدت ۵ سال از این تسهیلات استفاده کنند که سال گذشته هزار و ۷۰۰ کارفرما را برای جذب ۴هزار نیروی جدید در قالب تخفیف حق بیمه سهم کارفرما به شعب تامین اجتماعی استان معرفی کردیم که در کمیته های دو نفره سازمان تامین اجتماعی و اداره کار سابق مورد بررسی قرار گرفت و پس از تایید به شعب تامین اجتماعی ارسال شد.
کاهش ۴درصدی مقرری بگیران در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹

لبافی  درباره میزان فرصت های شغلی از دست رفته در استان به دلیل تاخیر در ابلاغ آیین نامه بند «و» ماده ۸۰ ادعا می کند: تعداد قطع رابطه همکاری یا اخراجی ما در سال ۹۰ نسبت به ۸۹ کاهش داشته و مقرری بگیران تحت پوشش بیمه بیکاری در سال ۹۰ کاهش ۴درصدی نسبت به سال ۸۹ داشته اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی که جذب مجدد مقرری بگیران به سیاست ارائه تسهیلات ۵۰درصدی به کارفرمایان برمی گردد و با توجه به سال سخت تولید در سال ۹۰ کاهش ۴درصدی آن ها نفی کننده از دست رفتن فرصت های شغلی از دست رفته نیست، می گوید: به هر حال زمینه اشتغال مجدد و شناسایی اشتغال پنهان ۳هزار و ۹۸۵ نفر را در سال گذشته فراهم کرده ایم که موجب برگشت ۱۲ میلیارد تومان مبالغ صندوق تامین اجتماعی به تولید و صرفه جویی ۱۰ میلیارد تومانی در منابع سازمان برای ارائه خدمات بیشتر شد.

علی اکبر لبافی تصریح می کند: فقط می دانم در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ آمار بیکاری افزایش نداشته است و براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در پاییز ۹۰ در استان ۸٫۱ درصد و در تابستان ۶٫۸ درصد بوده است.

وی تاکید کرد: نرخ بیکاری کشور در پاییز ۹۰، ۱۱٫۱ درصد بوده که خراسان رضوی ۳درصد از میانگین کشوری پایین تر بوده است.

لبافی شیوه استاد- شاگردی، تغییر نظام حقوق و دستمزد از وقت مزدی به کارمزدی و نگاه مهربانانه سیستم بانکی را باعث فعال تر شدن ظرفیت های خالی موجود در بنگاه های اقتصادی دانست

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=32278

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر