3

انتقاد رییس‌جمهور از تحریم نفتی ایران از سوی برخی کشورهای غربی

  • کد خبر : 38124
  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۵

از زمانی که قدرت‌های بزرگ در صنعت نفت ما برای سرمایه‌گذاری نیامدند میزان سرمایه‌گذاری در این صنعت در کشورمان دو برابر شده است

افق نیوز:(ofoghnews.ir) محمود احمدی‌نژاد در مراسم بهره‌برداری از دو طرح پالایشگاهی در پالایشگاه شهید تندگویان تهران گفت: در حال حاضر بسیاری از بخش‌های صنعت نفت مانند اکتشاف، حفاری،‌ حمل‌و‌نقل و پالایش به شکلی است که بیشترین درآمد آن در جهان نصیب قدرت‌های بزرگ می‌شود و کشورهای تولیدکننده درآمد‌های کمتری دارند.

وی یادآور شد: سه سال قبل در جمع همکاران صنعت نفت که جزو دلسوزترین افراد جامعه ما هستند در این رابطه صحبت کردم که صنعت نفت ما هنوز به صورت صددرصد ملی نشده است و زمانی صنعت نفت ما ملی می‌شود که صفر تا ۱۰۰ منابع این صنعت به جیب ملت ایران برود، در حالی که اینطور نیست و حتی قیمت نفت را قدرتهای بزرگ تعیین می‌کنند و روند تعیین قیمت نفت نیز سیاسی است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه “امروز در صنعت نفت ما کارهای خوبی انجام شده و در همه بخش‌ها می‌بینیم که شرایط بهتری ایجاد شده است”، خاطرنشان کرد: البته باید این روند را ادامه دهیم و به هدف نهایی برسیم. باید به جایی برسیم که دیگر نفت خام صادر نکنیم و این امر، شدنی است.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به سود‌های کلان شرکت‌های بزرگ نفتی وابسته به قدرت‌های جهانی گفت: در مبادلات بین‌المللی همواره میزان سود بین ۲ تا ۳ درصد است اما در صنعت نفت وقتی این شرکت‌های می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند سود ۱۲ تا ۱۶ درصدی طلب می‌کنند.

وی همچنین به چرخه اکتشاف نفت تا تبدیل آن به کالا اشاره کرد و افزود: امروز می‌بینیم که در اثر تلاش‌های مدیران صنعت نفت این چرخه در کشور ما در حال تکمیل است و می‌بینیم طرح‌های بزرگی در کشور اجرا می‌شود و حتی قطعات لازم برای این صنعت که تا پیش از این ۹۰ درصد آنها وارد می‌شد، در کشور تولید می‌شود.

احمدی‌نژاد به برخورد‌های نامناسب غرب با بخش‌های صنعتی کشورمان اشاره و اظهار کرد: به عنوان مثال آنها از پیشرفت‌های ما در فناوری صلح‌آمیز هسته‌یی عصبانی هستند و علت عصبانیت آنها این است که ما توانایی غنی‌سازی را به دست آوردیم و به علم آن دسترسی پیدا کردیم وگرنه داشتن چند تن اورانیوم غنی‌سازی شده ۳ درصدی مشکلی برای کسی ایجاد نمی‌کند.

رییس‌جمهور به بخش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت نیز اشاره کرد و گفت: از زمانی که قدرت‌های بزرگ و شرکت‌های آنها در صنعت نفت ما برای سرمایه‌گذاری نیامدند میزان سرمایه‌گذاری در این صنعت در کشورمان دو برابر شده است، چراکه سرمایه‌های سرگردان در دنیا زیاد است و صنعت نفت نیز صنعتی است که در آن سود فراوانی وجوددارد و خیلی‌های می‌خواهند که در صنعت نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند.

وی اضافه کرد: وقتی که یک ملت تصمیم بگیرد که پیشرفت کند، هیچکس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد و انقلاب اسلامی یکی از این نمونه‌هاست. ما باید به مردم میدان دهیم در آن صورت خواهیم دید که چه کارهایی می‌توانند بکنند. ما بارها گفتیم که سیستم اقتصادی آنها را قبول نداریم. سیستم اقتصادی آنها به ضرر انسان است و خسارت‌های زیادی وارد می‌کند. چگونه یک کشور با ۱۶ هزار ۵۰۰ میلیارد دلار بدهی به حیات خود ادامه می‌دهد؟ این نشان می‌دهد که این کشور برای اداره خود از پول دیگران استفاده می‌کند.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: سرزمین ما دارای منابع غنی و ملتی بزرگ است و می‌توانیم خودمان کشور خود را بسازیم باید در صنعت نفت به جایی برسیم که استاندارد‌های ما در جهان مورد استفاده قرار گیرد و معیا‌رها جهانی شود و این امر، شدنی است. باید به نقطه‌ای برسیم که صنعت نفت ایران بیشترین درآمد خود را از صادرات فنی و مهندسی به دنیا داشته باشد.

احمدی‌نژاد در ادامه به پروژه‌های مهر ماندگار اشاره کرد و افزود: ما همواره دیده‌ایم که هر دولتی مقدار زیادی ازطرح ها و پروژه‌ها را برای دولت بعدی می‌گذارد و دولت بعد می‌کوشد که آنها را صرف هزینه انجام دهد و در مسیری که پیش از آن برایش تعیین شده حرکت کند. این کار منصفانه نیست و در این دولت تصمیم گرفته شد طرح‌‌های هزینه‌بر و زمان‌بر در قالب مهر ماندگار در اولویت قرار گیرد و هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد. هرکدام از این طرح‌ها که به بهره‌برداری برسد موجب جهش در اقتصاد کشور می‌شود.

وی ادامه داد: تا پایان برنامه پنجم توسعه و بهره‌برداری از این طرح‌های اقتصادی، یک میلیون بشکه به تولید نفت کشور اضافه خواهد شد. امیدوارم صنعت نفت‌مان با تکمیل طرح‌های مهر ماندگار به صنعتی پیشگام تبدیل شود و مردم عزیز کشورمان هدیه‌ای ماندگار از خادمان خود دریافت کنند.

رییس‌جمهور در بخش دیگر از صحبتهای خود، خطاب به قدرت‌های بزرگ، از آنها خواست که دست از دشمنی علیه ایران بردارند و گفت: تا کی‌ می‌‌خواهید زیر بلیت صهیونیست‌ها و بنده آنها باشید و حیثت و موجودیت خود را بفروشید؟ صهیونیست‌ها پست‌ترین موجودات تاریخ هستند و حتی ارزش نگاه‌کردن هم ندارند. کرامت خود را حفظ کنید و وقتی امواج طولانی ملت‌ها آغاز شود صهیونیست‌ها کاری از پیش نمی‌توانند ببرند. درست است که امروز بسیاری از مراکز سیاسی و اقتصادی دنیا را در اختیار دارند اما شرایط به این شکل نمی‌ماند و اگر مردم بخواهند این شرایط عوض خواهد شد و صهیونیست‌ها نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

وی خطاب به برخی مسئولان قدرت‌های بزرگ که به دنبال جلب نظر صهیونیست‌ها هستند، ادامه داد: لزومی ندارد برای جلب نظر صهیونیست‌ها اینقدر هزینه کنید. تنها کافی است خود را کنترل کنید و نگذارید آنها از شما آتو بگیرند و به عنوان مثال در رسانه‌های خود بگویند که فلان کس را در خانه‌ای با فلانی دیده‌اند. کافی است خود را کنترل کنید. عمر اندیشه استکباری و سلطه‌گری رو به پایان است. دیگر دوره‌ای که عده‌ای بخواهند بر کل دنیا حاکم شوند تمام شده است و در چهار پنج ـ سال آینده این فساد کلا جمع می‌شود. چرا خود را اسیر صهیونیست‌ها می‌کنید و منافع ملت خود را به خطر می‌اندازید؟

احمدی‌نژاد افزود: شما اصلا می‌دانید که با چه ملتی روبه‌رو هستید؟ ملت ما ملتی متمدن است که تمدنی هفت هزار ساله دارد، در حالی که بعضی از شما‌ هفت‌هزار سال پیش‌ در غار‌ها زندگی‌ می‌کردید و ملت ما هیچگاه بی‌تمدن و غارنشین نبوده است. ملت ما هیچگاه به دنبال آن سلاح‌هایی که شما فکر می‌کنید نبوده است. سلاح‌ مال انسان‌های بی‌فرهنگ تازه به دنیا رسیده است. ملت ما وقتی منطق، فرهنگ،‌ انسانیت، عدالت‌خواهی و‌ آزادیخواهی دارد، نیاز به سلاح ندارد. طوری رفتار کنید که نام نیکی از شما به جای بماند.

رییس‌جمهور در پایان با بیان اینکه “کشور ما همه منابع از جمله بهترین ملت دنیا را در اختیار دارد‌”، گفت:‌ برخی در داخل می‌خواهند ما را به ۵۰ سال قبل برگردانند در حالی که نگاه ما به آینده است؛ روزی که ملت در پاکی، عدالت و علم و دانش الگوی سایر ملت‌ها شود و این روز نزدیک است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=38124

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر