1

زیباکلام:من آقای روحانی را وابسته به آقای هاشمی رفسنجانی می دانم

  • کد خبر : 38317
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۴

برای من مهم تر از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، جنبش دموکراسی خواهی و آزادی زندانیان سیاسی و رفع توقیف دو حزب عمده مشارکت و مجاهدین انقلاب است

«واقعیت جامعه ما این است که نامزدهای اصولگرا در انتخابات سال آینده رئیس جمهور خواهند شد و ما نباید با این تصور که آنها عقب نشینی می کنند و اصلاح طلبان برنده می شوند خودمان را گول بزنیم.

این مطلب را صادق زیبا کلام در مصاحبه با ماهنامه صنعت و توسعه عنوان کرد وگفت: برای من مهم تر از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، جنبش دموکراسی خواهی و آزادی زندانیان سیاسی و رفع توقیف دو حزب عمده مشارکت و مجاهدین انقلاب است… معتقدم گزینه ای جز شرکت در انتخابات متصور نیست. و اصلاح طلبان باید در انتخابات شرکت کنند و برای تحقق آرمان های مان کار دیگری نمی توانیم بکنیم. اگر قرار است در انتخابات شرکت کنیم این سوال مطرح است که از میان نامزدهای موجود کدامیک می تواند به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت جنبش دموکراسی خواهی کمک کنند.

وی گفت: اگر به فرض آقایان محمدرضا عارف، نجفی، اسحاق جهانگیری، عبدالله نوری و حتی آقای سیدمحمد خاتمی نامزد شوند و صلاحیتشان هم تایید شود و حوادث و رویدادهای ۲۲ خرداد ۸۸ تکرار نشود و به راحتی هم از مجلس اصولگرای نهم رای اعتماد بگیرند چقدر این چهره ها شانس تحقق بخشیدن به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت جنبش دموکراسی خواهی دارند. من می گویم صفر و حتی زیر صفر. برای اینکه از همان روز اول مجلس جناح راست در برابرش خواهد بود شورای نگهبان، برخی از ائمه جمعه، صداوسیما، روزنامه های حکومتی و… در برابرش خواهند بود و با این روند، دوره خاتمی تکرار می شود، یعنی دولت اصلاحات با صف گسترده ای از مخالفان روبه رو خواهد شد.

وی با بیان اینکه نباید باقی مانده قدرت احمدی نژاد بعد از خانه نشینی سال ۹۰ را با قدرت یک رئیس جمهور اصلاح طلب مقایسه کنیم، افزود: اینجاست که می گویم شاید یک رئیس جمهور اصولگرای معتدل بتواند گام های ولو اندک برای جنبش دموکراسی خواهی داشته باشد. واقعیت جامعه ما این است که نامزدهای اصولگرا هستند که رئیس جمهور آینده خواهند شد با این تصور که جناح راست عقب نشینی خواهد کرد و در این انتخابات اصلاح طلبان برنده می شوند خودمان را گول می زنیم.

وی با بیان اینکه «آنچه که در عالم واقعیت اتفاق می افتد این است که جریان اصولگرایی نهایتا روی یکی از نامزدهای خود متمرکز می شوند معتقدم نامزد اصلی جریان اصولگرا یا علی لاریجانی است یا سعید جلیلی و یا دکتر علی اکبر ولایتی» گفت: جریان میانه سعی خواهد کرد از افرادی مانند قالیباف حمایت کند.

وی می افزاید: من آقای روحانی را متعلق به جریان اصولگرا نمی دانم و ایشان را وابسته به آقای هاشمی رفسنجانی می دانم و آقای هاشمی رفسنجانی هم از سوی اصولگرایان بعد از انتخابات خرداد ۸۸ کنار گذاشته شد زیرا آقای هاشمی حاضر نشد علیه اصلاح طلبان موضع گیری کند به همین دلیل کسانی که مرتبط با ایشان باشند مشمول کنار گذاشتن از سوی جریان اصولگرایی می شوند.

زیباکلام می گوید: سوال دشواری که اصلاح طلبان به تدریج با آن روبه رو می شوند این است که آیا باید تمام توان خود را متمرکز چهره اصلاح طلبی کنیم که حتی از فیلتر شورای نگهبان عبور خواهد کرد و یا نه این توان خرج نامزد معتدل و میانه رو شود؟ که من آقای قالیباف را در مقایسه با آقایان سعید جلیلی، لاریجانی و ولایتی انسانی افراطی نمی بینم. بعضی وقت ها در زندگی سیاسی انتخاب بین خوب و بد نیست انتخاب بین بد و بدتر است و انتخاب قالیباف برای اصلاح طلبان انتخاب بد است ولی انتخاب بدتر وجود دارد که دنبال اصولگرایان افراطی بروند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش می گوید: آنچه که امروز ما به آن نیازمندیم نه یک رئیس جمهور اصلاح طلب است و نه یک رئیس جمهور اصولگرا. اتفاقا ما به رئیس جمهوری نیاز داریم که آشتی ملی و ائتلاف را در جامعه به وجود بیاورد. این آشتی ملی را نه آقای عارف می تواند به وجود بیاورد و نه جلیلی و نه ولایتی. آشتی ملی را شخصیتی به مانند ناطق نوری می تواند به وجود بیاورد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=38317

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر