1

همواره باید در کلاس‌های درس تأکید کنیم که جنگ ما عقلانی بود

  • کد خبر : 40617
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۹

هر ملتی که بقای ملی می‌خواهد، باید به مبانی دفاع و آمادگی دفاعی توجه داشته باشد.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان اینکه حقیقت دفاع مقدس در دانشگاه‌ها بیان شود، گفت: اگر دفاع مقدس و فرهنگ آن به خوبی منتقل شود، می‌تواند فرهنگ مقاومت اسلامی و جهاد دفاعی را به ملت‌های دیگر منتقل کند.

سردار سیدیحیی رحیم‌صفوی، دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در همایش اساتید دفاع مقدس که امروز در باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد، اظهار داشت: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس عامل اساسی در تدریس دروس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها بود.

وی ادامه داد: هدف غیرقابل تغییر هر ملتی، حفظ بقای ملی،‌ منافع، مصالح،‌ سرزمین و ارزش‌های ملت است. این مهم در اثر تهدیدات نظامی و جنگ به مخاطره می‌افتد و ممکن است هویت یک ملت را از بین ببرد؛ بنابراین هر ملتی که بقای ملی می‌خواهد، باید به مبانی دفاع و آمادگی دفاعی توجه داشته باشد.

سردار رحیم‌صفوی با بیان اینکه اصل دفاع یک امر عقلانی و فطری است، یادآور شد: خالق هستی دفاع را در ذات موجودات قرار داده است. دفاع در مکتب نورانی اسلام و مبانی فکری حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری جایگاهی اساسی دارد و مثل نماز واجب است.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری بیان داشت: در مبانی فقهی اسلام نیز یک جهاد دفاعی داریم که بر هر فرد مسلمانی واجب است. از سوی دیگر جهاد ابتدایی نیز جهادی برای برطرف ساختن موانع تبلیغ و دعوت به توحید و جهاد برای آزاداندیشی و توسعه اسلام است. فقهای شیعه و سنی اصل جهاد دفاعی را پذیرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: حماسه دفاع مقدس بزرگترین رویداد تاریخی،‌ فرهنگی و سیاسی و فراموش نشدنی است. برخی حوادث، تاریخ‌های بعد از خود را می‌سازند و اگر دفاع مقدس و فرهنگ آن به خوبی منتقل شود، ضمانت بخش و الهام‌بخش امنیت ملی کشورمان برای ۸۰ سال خواهد بود و حتی می‌تواند فرهنگ مقاومت اسلامی و جهاد دفاعی را به ملت‌های دیگر منتقل کرد.

سردار رحیم‌صفوی افزود: ایران به دلیل اهمیت و موقعیت بالای ژئوپلتیک، همواره مورد طمع دشمنان خارجی بوده است. دولت‌ها و حکومت‌های ایدئولوژیک همواره با خطر مواجه‌ هستند. بنابراین باید در مقابل هر خطری آمادگی دفاع داشته باشیم. ولایت فقیه یکی از بحث‌های ایدئولوژیکی ماست که نسبت به همه مسلمانان جهان احساس تکلیف الهی دارد.

وی اضافه کرد: ملتی که روحیه حماسی نداشته باشد، نخواهد توانست در برابر دشمنان مقاومت کند؛ بنابراین باید شجاعت رزمندگان را در دفاع مقدس به نسل جدید و آینده منتقل کنیم و در انتقال این مفاهیم ارزشی باید تأثیر استعداد رزمندگان مورد توجه قرار گیرد. استعدادی که با ورود ظرفیتی به نام سپاه و بسیج در کنار فرماندهان ارتش به اوج خود رسید.

وی بیان دستاوردهای دفاع مقدس در بخش‌های سیاسی، نظامی و صنعتی را نیز یکی دیگر از بندهای ضروری ارائه درس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها نام برد و گفت: رژیم بعث عراق پس از پایان جنگ تحمیلی نه تنها به اهداف حداقلی خود نرسید بلکه در این بین، ماهیت کشورهایی چون آلمان و انگلیس که بمب‌های شیمیایی را در اختیار عراق گذاشته بودند بیش از پیش آشکار شد. زیرا کشور آلمان که ما مجروحان شیمیایی خود را برای مداوا به آن کشور اعزام می‌کردیم میزان تاثیرگذاری هر یک از سلاح‌های شیمیایی مورد استفاده توسط عراق را به این کشور اعلام می‌کردند تا عراق از مخرب‌ترین سلاح‌های شیمیایی علیه رزمندگان اسلام استفاده کند.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری آموزش آمادگی دفاعی به دانش‌آموزان و دانشجویان در برابر حوادث احتمالی آینده را از دیگر ضرورت‌ها نام برد و یادآور شد: ما شهدای دانش‌آموز و دانشجوی زیادی در جنگ تحمیلی داشتیم که جان خودشان را تقدیم انقلاب کردند. لذا معرفی اسطوره‌های جنگ از جمله شهیدان صیاد شیرازی، همت، ‌باکری، خرازی،‌ بروجردی، بابایی، شهدای جهاد سازندگی، بسیاری از شهدای گمنام، آزادگان و جانبازان از دیگر ضرورت‌های ارائه درس آشنایی با دفاع مقدس است.

وی اظهار داشت: همواره باید در کلاس‌های درس تأکید کنیم که جنگ ما عقلانی بود. سر کلاس‌ها نباید داستان گفت و باید نقش تمام یگان‌های ارتش، سپاه، جهاد سازندگی منصفانه بیان شود. دروغ نگوییم و حقیقت جنگ را بیان کنیم.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=40617

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر