1

خبرنگاران جنگی با خطرات دست به گریبان هستند+تصویر

  • کد خبر : 42499
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۱ - ۹:۵۰

خبرنگاران جنگی نه تنها با خطرات عملی مواجه هستند بلکه از فقدان امنیت نیز رنج می‌برند حتی اگر تبعه انگلیس و یا شهروند یک کشور غربی باشند.

 

آن‌ها (خبرنگاران جنگی) با جنبه‌های مختلفی از خطر مواجهند. نخست این‌که آن‌ها آشکارا با خطر حمله عناصر نظامی واقعی مواجهند که ممکن است در قالب نیروهای رژیم اسرائیل یا تروریست‌های سوریه و یا هر نیروی نظامی دیگری وجود داشته باشند. اما از سوی دیگر خطر دیگری که این خبرنگاران با آن مواجهند عدم برخورداری از حفاظت مورد نیاز از سوی کشورهایی است که برای‌شان گزارش تهیه می‌کنند.»

هری فیر، خبرنگار بین‌المللی در غزه

مدیر دفتر پرس تی‌وی و العالم در دمشق که در حمله شورشیان در سوریه مجروح شده بود برای مداوا وارد تهران شده است.

حسین مرتضی که از ناحیه لگن مورد اصابت گلوله قرار گرفته برای مداوا و خارج کردن این گلوله در بیمارستانی در تهران بستری شد.

این نخستین بار نیست که مرتضی در حال پوشش اخبار بحران سوریه مجروح شده است.

مایا ناصر، خبرنگار پرس تی‌وی در دمشق نیز در همین حادثه به شهادت رسید. ناصر ۳۳ ساله هنگامی که به طور زنده در حال گزارش دادن بود از سوی یک تک تیرانداز هدف قرار گرفت. ترور وی محکومیت شدید بین‌المللی را موجب شده است.

پرس تی‌وی برای بررسی بیش‌تر خطرات و موانعی که خبرنگاران جنگی با آن مواجهند با هری فیر، خبرنگار بین‌المللی در غزه گفت‌وگویی انجام داده است که برگردان آن را در ادامه می‌خوانید.

پرس تی‌وی: به عنوان یک خبرنگار لطفا درباره خطراتی که خبرنگاران جنگی هنگام پوشش اخبار با آن مواجهند بیش‌تر توضیح دهید.

فیر: خب، آن‌ها با جنبه‌های مختلفی از خطر مواجهند. نخست این‌که آن‌ها آشکارا با خطر حمله عناصر نظامی واقعی مواجهند که ممکن است در قالب نیروهای رژیم اسرائیل یا تروریست‌های سوریه و یا هر نیروی نظامی دیگری وجود داشته باشند.

اما از سوی دیگر خطر دیگری که این خبرنگاران با آن مواجهند عدم برخورداری از حفاظت مورد نیاز از سوی کشورهایی است که برای‌ آن‎ها گزارش تهیه می‌کنند. به عنوان مثال سال ۲۰۰۳ میلادی در غزه ترور روزنامه نگاری به نام جیمز میلر را شاهد بودیم که در حال ساخت یک مستند درباره وضعیت سیاسی این منطقه بود و به دست یک سرباز اسرائیلی به قتل رسید.

درباره پاسخ دولت انگلیس (به ترور جان میلر) هم شاهد چنین موضوعی بودیم. بنابراین خبرنگاران جنگی نه تنها با خطرات عملی مواجه هستند بلکه از فقدان امنیت نیز رنج می‌برند حتی اگر تبعه انگلیس و یا شهروند یک کشور غربی باشند. بنابراین ما خبرنگاران جنگی با تهدیدهای واقعی مواجه هستیم.

پرس تی‌وی: تعدادی از خبرنگاران ما تهدید به مرگ شده‌اند و البته یکی از آن‌ها نیز در حال گزارش دادن در سوریه به شهادت رسید. به طور کلی به نظر شما چرا خبرنگاران به قتل می‌رسند و یا ترور می‌شوند؟ دلیل این مساله چیست؟

فیر: خب یک توضیح بدبینانه در این زمینه وجود دارد، این‌که طرف‌های ویژه‌ای در درگیری‌های مختلف وجود دارند که چون نمی‌خواهند حقیقت و پیام‌های واقعی به سراسر جهان مخابره شود دست به این کار می‌زنند.

و هیلاری کلینتون، صدای شیطانی امپراطوری امریکا نیز علنا گفته است کشورش درگیر یک جنگ رسانه‌ای با دشمنان خود شده است. و بنابراین می‌توانیم بگوییم که حتی خبرنگاران هم با توجه به نوع روایتی که از رویدادها ارائه می‌کنند، ماموران این جنگ هستند.

و بنابراین در مورد مایا ناصر، جیمز میلر و سایر روزنامه نگاران و خبرنگارانی که به علت ارائه واقعیت‌ها ترور شده‌اند هم باید بدانید که آن‌ها دانسته یا ندانسته ماموران این جنگ بودند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=42499

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر