2

در باره ی وزیر کشور جدید عربستان بیشتر بدانید+تصویر

  • کد خبر : 45513
  • ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۶

پادشاه عربستان طی حکمی شاهزاده احمد بن عبدالعزیز را از سمت خود عزل و شاهزاده محمد بن نایف فرزند ولیعهد متوفی را به جای وی به عنوان وزیر کشور جدید منصوب کرد.

«عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان، شاهزاده «محمد بن نایف» را جایگزین «احمد بن عبدالعزیز» وزیر کشور عربستان کرد.

شاهزاده محمد بن نایف تاکنون چهار بار هدف سوء قصد و ترور قرار گرفته است اما در هر چهار بار جان سالم به در برده است.

وزیر کشور جدید عربستان

شاهزاده محمد بن نایف فرزند نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور متوفی سعودی است و تاکنون معاون وزیر کشور عربستان بود.

وی در جده به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان خود را در شهر ریاض گذراند و در آمریکا لیسانس علوم سیاسی گرفت وسپس چندین دوره نظامی پیشرفته را در داخل و خارج از عربستان در ارتباط با مبارزه با تروریسم گذراند.

شاهزاده محمد بن نایف از سال ۱۹۹۹ میلادی سمت معاون وزیر کشور در امور امنیتی را برعهده داشت و عملیات تعقیب القاعده را از سال ۲۰۰۳ میلادی رهبری کرد. این عملیات درپی عملیات خونین القاعده درسالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ میلادی آغاز شد.

محمد بن نایف در سپتامبر سال ۲۰۰۹ میلادی از سوء قصد جان سالم بدر برد. یک فرد انتحاری خودش را در جلسه ای در داخل منزل محمد بن نایف در شهر جده منفجر کرد و این فرد انتحاری کشته شد اما محمد بن نایف فقط جراحت سطحی برداشت.

محمد بن نایف در آن زمان گفت: این عملیات تنها عزم ما را برای ریشه کن کردن کلی این گروه ضاله افزایش می دهد. گروه ضاله را مسئولان سعودی در اشاره به اعضای شبکه القاعده بکار می برند.

محمد بن نایف پیش از این نیز هدف سوء قصد قرار گرفته بود به گونه ای که حمله ای با استفاده از خودروی بمبگذاری شده در سال ۲۰۰۴ میلادی به ساختمان وزارت کشور در شهر ریاض صورت گرفت اما وی جان سالم بدر برد.

محمد بن نایف همچنین از سوء قصد در جریان سفرش به یمن جان بدر برد زیرا یک موشک به سمت هواپیمای وی شلیک شد اما به آن اصابت نکرد.

آخرین اقدام برای ترور محمد بن نایف نیز در سال ۲۰۱۰ میلادی روی داد به گونه ای که شبکه القاعده در جزیره العرب عملیاتی را از طریق دو تن از اعضای خود به نامهای یوسف الشهری و رائد الحربی علیه وی صورت دادند اما هر دوی آنها در درگیری در مرکز ایست و بازرسی حمراء الدرب در جاده ساحلی در منطقه جازان در ۱۳ اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی کشته شدند. این دو نفر در لیست افراد تحت پیگرد عربستان بودند و قصد داشتند چهار کمربند انفجاری را برای اجرای عملیات علیه محمد بن نایف از یمن به عربستان منتقل کنند.

روزنامه واشنگتن پست در گزارش خود در سال ۲۰۰۳ میلادی درباره حوادث تروریستی در عربستان از محمد بن نایف به عنوان “مسئولی که بزرگترین عملیات مبارزه با تروریسم در جهان را فرماندهی می کند” نام برده بود.

برکناری شاهزاده احمد بن عبدالعزیز و انتصاب شاهزاده محمد بن نایف پس از آن صورت می گیرد که عربستان طی چند روز اخیر شاهد انفجار مشکوک دو دستگاه تانکر حامل سوخت و کشته و زخمی شدن دهها نفر در آن، آتش سوزی مهیب در هتل اینتر کونتیننتال و کشته شدن دو نیروی مرزبانی عربستان در کمینی در مرز مشترک با یمن بوده است.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=45513

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر