2

بدون تردید حمله به هواپیمای مسافربری ایران از مصادیق بارز جنایات جنگی محسوب می شود.

  • کد خبر : 4728
  • ۱۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱

سردار سید محمد باقرزاده رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس صبح امروز در مراسم بزرگداشت شهدای سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو آمریکایی اظهار داشت: بدون تردید حمله به هواپیمای مسافربری ایرباس جمهوری اسلامی ایران توسط ناو وینسنس آمریکا از مصادیق بارز جنایات جنگی محسوب می شود. وی با بیان اینکه دولت […]

سردار سید محمد باقرزاده رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس صبح امروز در مراسم بزرگداشت شهدای سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو آمریکایی اظهار داشت: بدون تردید حمله به هواپیمای مسافربری ایرباس جمهوری اسلامی ایران توسط ناو وینسنس آمریکا از مصادیق بارز جنایات جنگی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه دولت ایالات آمریکا در حمایت از صدام مرتکب چنین جنایتی شد، گفت: این حادثه از این جهت جزو جنایات جنگی به شمار می آید که ناقض قوانین بین المللی و عرف جنگ است، زیرا طبق مصوبات و قوانین دیوان کیفری لاهه و همچنین کنوانسیون های ژنو، حمله عمدی به جمعیت های غیر نظامی و یا افرادی که در نبردها به صورت مستقیم حضور ندارند یکی از مصادیق جنایات جنگی به شمار می آید.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس افزود: همچنین حمله به اموال و اشیاء غیر نظامی نیز می تواند به عنوان جنایت جنگی تلقی شود. همچنان که هواپیمای مسافربری ایرباس جمهوری اسلامی ایران نیز جزو اموال و اشیاء غیر نظامی بود.

باقرزاده با بیان اینکه آمریکایی ها در آن زمان مدعی شده بودند که ناو وینسنس در مقام هشدار برآمده و قبل از انجام شلیک، هشدارهای لازم را به هواپیماهای ایرانی داده بود، گفت: اما در این ادعای هشدار که از سوی آمریکایی ها مطرح شده از ۳ نکته اساسی غفلت شده که باید مورد تبیین قرار گیرد.

وی در تشریح این ۳ نکته عنوان کرد: اولا هشدار باید به نحو موثری اعلام شده باشد به طوریکه در مخاطب تاثیر بگذارد. یعنی باید از قبل ناامن بودن این منطقه هوایی را به هواپیماهای غیر نظامی اعلام می کردند. ثانیا باید هشدار گیرنده متوجه هشدار شود یعنی اگر یک ناو جنگی با یک بلندگو بر روی عرشه خود هشدار دهد مسلما خلبان هواپیمای مسافربری متوجه آن نمی شود. ثالثا باید امکان گریز و فرار از منطقه خطر با توجه به شرایط موجود برای افراد هشدار گیرنده وجود داشته باشد.

باقرزاده با طرح این سئوال که مسافران هواپیمای مسافربری ایرباس که ۵۷ کودک نیز در میان آنها بودند چه گناهی مرتکب شدند که مورد آماج این موشک سهمگین قرار گرفته بودند؟ گفت: موضوع مهم دیگری که مطرح است این است که از آن تاریخ تا کنون مجامع بین المللی و مدافع حقوق بشر چه اقداماتی را برای جلوگیری از تکرار این حوادث و کشته شدن مکرر انسانهای بیگناه انجام داده اند و اگر اقدامی صورت گرفته چرا این روزها در پاکستان، افغانستان، عراق و فلسطین شاهد اینگونه جنایت ها هستیم؟ که به عنوان نمونه می توان به حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا به خاک پاکستان و افغانستان که مکررا جمعیت های غیر نظامی را هدف قرار می دهند اشاره کرد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تصریح کرد: معتقدیم آمریکا از آن تاریخ تا کنون حادثه ایرباس را تکثیر کرد کما اینکه حادثه هیروشیما را در جهان تکثیر کرد.

وی خاطر نشان کرد: آمریکایی ها ۷٫۵ برابر مقدار بمبمی که بر سر هیروشیما ریختند بر سر مردم عراق ریختند و ۷۰ درصد از اهدافی که در عراق مورد بمباران های دولت آمریکا قرار گرفت جزو اهداف غیر نظامی بود و این گزارش طبق آمار رسمی است که در منابع رسمی دنیا منتشر شده است.

وی با بیان اینکه وقتی ما برای بار دوم به حادثه ایرباس رجوع می کنیم متوجه می شویم که وقوع ای حادثه یک حرکت عمدی بوده است زیرا حرکت های بعدی دولت آمریکا موید این مطلب است، گفت: اگر این حرکت اشتباه بوده چرا مجددا به فرد خاطی یعنی فرمانده ناو وینسنس مدال افتخار دادند و چرا با مخالفت افکار عمومی این مدال پس گرفته نشده است؟ باید جامعه جهانی برای تنویر افکار عمومی مردم دنیا به این سئوالات پاسخ دهد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تصریح کرد: تکلیف ما این است که نگذاریم این حادثه در مجموع حوادث بین المللی به فراموشی سپرده شود.

باقرزاده با بیان اینکه آن چیزی که روح حاکم در این حادثه و حوادث مشابه آن که تجاوز به حقوق انسانهاست، همان سلطه طلبی و زیاده خواهی دولت استکباری آمریکاست، گفت: البته در مقابل این منطق، منطق دیگری نیز وجود دارد که امروز ملت های منطقه آن را بلندتر زمزمه می کنند و ملت ایران نیز بیش از ۳۰ سال است که این منطق را سرلوحه کار خود قرار داده است و آن منطق، منطق هیهات من الذله است. یعنی اینکه ما در مقابل تهدیدات و تطمیعات دشمن نفوذ ناپذیریم و این همان چیزی است که امروز در کشورهای عربی منطقه شاهد آن هستیم.

وی یادآور شد: هنگامی که هواپیماهای رژیم بعث عراق در دوران دفاع مقدس مناطق مسکونی و غیر نظامی ایران را بمباران می کردند و از ترس مورد هجوم قرار گرفتن توسط خلبانان تیرپرواز نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای عربی منطقه پناه می بردند آنها بر لب پلکان هواپیما با نوشیدنی خنک از خلبانان ارتش رژیم بعث عراق پذیرایی می کردند و اکنون ملت هایی که در کشورهای عربی هستند به تلافی آن همراهی که دولت هایشان با صدام داشتند در مقابل حاکمین و سلاطین خود ایستاده اند و با آنان مبارزه می کنند و این همان وجودان بیدار ملت های دنیاست.

باقر زاده با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران بیان داشت: برای روشنگری و پیشگیری از چنین حوادثی که به عنوان درس بزرگی برای ما به شمار می آید باید کارهایی را انجام دهیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: معتقدم این روشنگری ها باید در همه کشورهایی که در این حادثه عزیزانشان را از دست داده اند تداوم پیدا کند یعنی نمایندگان فرهنگی این کشورها که به نوعی کشورشان در این حادثه لطمه دیده بزرگداشت این شهیدان را به نوبت در کشورهایشان برگزار کنند.

گفتنی است هواپیمای مسافربری ایرباس جمهوری اسلامی ایران که حامل ۲۹۰ نفر مسافر بود در ۱۲ تیرماه سال ۱۳۶۷ زمانی که از بندرعباس عازم دبی بود مورد اصابت موشک ناو وینسنس آمریکا قرار گرفت که طی آن تمامی سرنشینان این هواپیمای مسافربری به شهادت رسیدند.  در این هواپیما مسافرانی از کشورهای پاکستان، هندوستان، امارات، ایتالیا و یوگسلاوی سابق نیز حضور داشتند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=4728

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر