4

دستورالعمل جدید اصلاح طلبان از اتحادیه اروپا رسید

  • کد خبر : 50522
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۶:۲۸

گردانندگان بیرونی حزب مشارکت، قیم مآبی و تهدید طیف هایی از اصلاح طلبان را که در فتنه ۸۸ همراهی نکرده بودند کلید زدند. در بیانیه منتشره به نام این حزب و مصاحبه عضو فراری آن مزروعی با تأکید بر تحریم انتخابات ادعا شده که هر کس در انتخابات شرکت کند اصلاح طلب بدلی و ساخته نهادهای امنیتی است!

رجب مزروعی عضو متواری و خوش نشین مشارکت که در بروکسل -محل دبیرخانه اتحادیه اروپا- اقامت دارد به ارگان رسمی سازمان سیا گفت: در انتخابات مجلس نهم، اصلاح طلبان شرکت نکردند و الان هم نسبت به انتخابات آتی مسئله شان این است که اگر وضعیت به همان منوال قبل باشد و انتخابات به صورت کاملاً مهندسی شده باشد، شرکت نخواهند کرد.
وی درباره این سؤال رادیو فردا که «در بیانیه حزب مشارکت به اصلاح طلبان بدلی اشاره شده، این اصلاح طلبان بدلی که جبهه مشارکت از آنها صحبت می کند چه کسانی هستند؟»، گفت: یکی از کارهایی که حاکمیت همیشه در صدد انجام آن بوده، برای جریان های سیاسی دست به موازی سازی زده است. این اصلاح طلبان بدلی هم کسانی هستند که ادعای اصلاح طلبی دارند ولی کاملاً در چارچوب مواضع حاکمیت عمل می کنند.
یادآور می شود اغلب بیانیه های صادره به نام حزب مشارکت و سازمان مجاهدین (انقلاب) در واقع تک نویسی های مزروعی در بروکسل است. او پس از فرار از کشور، به عضو ثابت جلسات گروهک های ضدانقلاب تبدیل شده است و نکته بامزه این است که از زیر پرچم سرویس های جاسوسی آمریکا و انگلیس، به ممیزی اصلاح طلبان اصیل و بدلی می پردازد!
اظهارات مزروعی و بیانیه صادره به نام حزب مشارکت نشان می دهد که پدرخوانده های جبهه اصلاحات (محافلی نظیر حزب مشارکت) همچنان مایلند نقش آقا بالاسری را برای گروه های اصلاح طلب و از جمله طیف هایی که آلوده تندروی های فتنه گران نشدند ایفا کنند.
در همین حال وب سایت بی بی سی فارسی در تحلیل بیانیه تحریمی حزب مشارکت نوشت: آنچه بیانیه حزب مشارکت را متفاوت می کند این است که این حزب تأیید می کند کورسوی امیدی به چشم نمی خورد و امکان اطمینان از برگزاری انتخابات آزاد و سالم وجود ندارد.
بی بی سی با اشاره به تعبیر اصلاح طلبان بدلی و بیانیه حزب مشارکت نوشت: هر چند جبهه مشارکت در بیانیه خود، نامی از حزب یا شخصی نبرده، اما قرار دادن این بیانیه در متن حوادث و تحولات ماه های اخیر، به خوبی آشکار می کند که در این بیانیه، لبه هشدارها متوجه کدام طیف از اصلاح طلبان و کدام یک از چهره های شاخص در این جناح است. طیف هایی از نیروهایی که به ویژه در دوران هشت ساله ریاست جمهوری محمد خاتمی، تحت عنوان کلی «اصلاح طلبان» گرد هم آمده بودند، در ماه های گذشته یا از آمادگی خود برای حضور در رقابت های انتخاباتی سخن گفته اند و یا با مطرح کردن برخی بحث ها و استدلال ها، امکان حضور فعال در این انتخابات را منتفی ندانسته اند.
بی بی سی مواضع کسانی همچون عبداله نوری و علوی تبار درباره حضور در انتخابات را مورد تأیید قرار داد و نوشت: طیفی از چهره های شاخص در میان اصلاح طلبان از جمله علیرضا علوی تبار و سعید حجاریان بحثی جدید را مطرح کردند و از ضرورت یک مرزبندی جدید سخن گفتند تا هم اصول اصلاح طلبانه خود را رعایت کرده باشند و هم به حاکمیت اطمینان خاطر دهند که جناح اصلاح طلب، آن گونه که متهم شده با نیروهای خارجی همکاری نمی کند و در پی براندازی نظام نیست. براساس این رویکرد، اصلاح طلبان باید از دوران پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ و آنچه به جنبش سبز معروف شده، به دوران پس از انتخابات سال ۱۳۷۶ که به دوره اصلاحات معروف است، بازگردند و با مرزبندی شفاف و قطعی در مقابل آن طیف از جنبش سبز که «شعارها و خواسته های ساختارشکنانه دارد، عمدتاً در خارج از ایران متمرکز است و برای تغییر، چشم به نیروهای خارجی و دولت های بیگانه دوخته»، تجدید فعالیت کنند و زمینه ساز خروج خود از «یاس و سرخوردگی» شوند.
این تحلیل می افزاید: وقتی که بحث به شرکت در انتخابات رسید دامنه این تحلیل تا آنجا گسترش یافت که کسانی چون عبدالله نوری با تئوری بازگشت از «جنبش سبز به جنبش اصلاحات»، حتی از برخی شرایطی که همچون پیش شرط شرکت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم مطرح شده بود، صرف نظر کرد. حال آنکه در بیانیه جبهه مشارکت، «گشایش فضای سیاسی و نیز رفع حصر از سران جنبش سبز و آزادی همه زندانیان انتخاباتی گام اول در مسیر این اعتمادسازی» میان حاکمیت و اصلاح طلبان قلمداد شده است.
بی بی سی نوشت: بیانیه جبهه مشارکت، به همان اندازه که می تواند بدنه این حزب را شادمان و خرسند سازد، می تواند با نارضایتی هایی در میان اصلاح طلبانی مواجه شود که به صورت آشکار یا تلویحی از شرکت در انتخابات دفاع کرده اند. مواضع حزب مشارکت مشابه مواضع موسوی خوئینی هاست.
این تحلیل خاطرنشان کرد: اکنون بیانیه جبهه مشارکت تنها کار را بر کسانی چون احزاب کوچک تر اصلاح طلب یا چهره هایی چون عبدالله نوری سخت تر نمی کند، بلکه فشار را از جمله و بیش از دیگران بر محمد خاتمی نیز افزایش می دهد که برای موضع گیری درباره شرکت در اتنخابات همزمان از سوی حاکمیت نیز تحت فشار است. خاتمی که رأی دادنش در انتخابات مجلس نهم، یکی از شگفتی های این انتخابات به شمار آمد و به همین دلیل از سوی بسیاری از هوادارانش مورد انتقاد قرار گرفت، اکنون با موضع گیری صریح بزرگ ترین حزب حامی خود، کاری به مراتب دشوارتر نه تنها برای اعلام نامزدی احتمالی، بلکه حتی برای اظهار نظر درباره ضرورت شرکت در انتخابات در پیش دارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=50522

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر