6

تغییرات اساسی در کابینه اوباما

  • کد خبر : 52381
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴

همزمان با نزدیک شدن به زمان معرفی کابینه جدید باراک اوباما، بازار گمانه زنی در خصوص مهره های کلیدی در وزارتخانه های مهم داغ است. تقویت وزارت بازرگانی، انتخاب وزار براساس چالش های پیش رو و کنار رفتن اعضای سرشناس کابینه اول از مهمترین مسایل مطرح شده است.

همزمان با نزدیک شدن به زمان معرفی کابینه جدید باراک اوباما، بازار گمانه زنی در خصوص مهره های کلیدی در وزارتخانه های مهم داغ است. تقویت وزارت بازرگانی، انتخاب وزار براساس چالش های پیش رو و کنار رفتن اعضای سرشناس کابینه اول از مهمترین مسایل مطرح شده است.

باراک اوباما با پیروزی بر رقیب خود میت رامنی، توانست برای دومین بار بر مسند ریاست جمهوری آمریکا تکیه زند و در حال حاضر نیز به دنبال چینش کابینه جدید خود است. گزارش ها حکایت از تغییرات اساسی و گسترده در کابینه دوم دارد و این کابینه با کابینه سال ۲۰۰۸ بسیار متفاوت خواهد بود.در این میان برخی رسانه ها و سیاستمداران آمریکایی به گمانه زنی در خصوص اعضای کابینه جدید پرداختند. خروج هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه، انصراف سوزان رایس از تصدی پست وزارت امور خارجه و گمانه زنی در باره جانشین لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا از وقایع مهم در انتخاب کابینه جدید است.در حال حاضر ایالات متحده شامل ۱۵ وزارتخانه است. باراک اوباما در مرحله دوم ریاست جمهوری خود باید به دنبال جایگزین وزرا برای وزارتخانه های امورخارجه، خزانه داری، دفاع، دادگستری، کشور، کشاورزی، بازرگانی، کار، مسکن و توسعه شهری، ترابری، نیرو، بهداشت و خدمات انسانی، آموزش، امور سربازان از جنگ بازگشته(کهنه سربازان) و امنیت داخلی باشد.ادامه….

خاورمیانه، چالش پیش رو

ˈدنیس راسˈ مشاور سابق اوباما مقاله ای در بیست و نهم آبان ماه در پایگاه اینترنتی اندیشکده واشنگتن(Washington Institute) با عنوان ˈتیم رویاییˈ منتتشر کرد. وی در مقاله خود توصیه هایی به اوباما در خصوص چینش اعضای کابینه گوشزد کرده است. دنیس راس، مساله هسته ای ایران و انقلاب کشورهای عربی خاورمیانه را دو چالش اصلی پیش روی اوباما خواند و گزینه های پیشنهادی خود برای سرپرستی وزارتخانه های کابینه جدید بر اساس قابلیت هایشان در برابر این چالش ها را معرفی کرد.

وی ˈاستروپ تالبوتˈ دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا در زمان کلینتون را به عنوان جانشین هیلاری کلینتون پیشنهاد و اعلام کرد که وی درک درستی از وزارت امور خارجه و توانایی کنترل اوضاع دارد.

راس، ˈاشتون کارترˈ معاون وزیر امور خارجه کنونی را گزینه احتمالی برای جانشینی لئون پانتا وزیر دفاع دانسته است که قادر به پاسخگویی به مسایل سیاسی و اهداف مسوولان آمریکا است.

ˈرابرت زولیکˈ رییس سابق بانک جهانی گزینه پیشنهادی راس برای وزیر خزانه داری است، چرا که به اعتقاد وی، زولیک متخصص دیپلماسی‌ و تجارت‌ بین‌الملل‌ است.

تام دانیلون مشاور امینت ملی آمریکا از نظر دنیس راس باید در سمت خود ابقا شود چرا که او فوق العاده است و توان مدیریت روابط رییس جمهوری با رهبران دیگر را دارد. همچنین در نهایت هوارد برمن از نمایندگان مجلس، گزینه وزارت نیرو معرفی شده است.

زمانی برای تقویت وزارت بازرگانی

در همین رابطه پایگاه خبری تحلیلی سی اف آر (Council on Foreign Relations) تحلیلی با عنوان ˈکابینه جدید اوباما: زمانی برای یک وزیر بازرگانی قویˈ در بیست و پنجم آبان ماه منتشر کرد.

به گزارش سی اف آر، اوباما در دومین دور ریاست جمهوری خود اولویتی مهم را در پیش روی دارد و آن هم وزیر بازرگانی است. تاکنون نقش وزرای بازرگانی در انتصابات ریاست جمهوری، نقش هایی بودند که به عنوان یک چاره اندیشی موقت در نظر گرفته می شدند.

سی اف آر به منظور نشان دادن اهمیت جایگاه وزارت بازرگانی در ادامه به شرح وظایف این وزارتخانه در ایالات متحده پرداخت و عنوان کرد اولین مسوولیت وزارت بازرگانی پرداختن به ظرفیت اقتصادی ایالات متحده آمریکا برای تولید بهتر و مشاغل پردرآمد برای طیف وسیعتری از مردم است که این شامل جذب سرمایه گذاری های خارجی، حمایت از صادرات، حمایت از تحقیق و توسعه و نیز اجرای قوانین تجارت و توافقنامه های تجاری است. وزیر بازرگانی نیز در دور دوم ریاست جمهوری دارای یک نقش کلیدی خواهد بود.

سی اف آر می نویسد اوباما می خواهد پیشنهاد پیشین خود در خصوص ادغام مبادلات تجاری مختلف و سازمان های بازرگانی در یک بخش که زیر نظر وزیر بازرگانی جدید باشد را احیا کند.

به نوشته شورای روابط خارجی آمریکا، اوباما در ابتدا ˈجاد گرگˈ سناتور جمهوری خواه را برای پست وزارت بازرگانی در نظر داشت، اما وی در جلب رضایت قلبی اوباما موفق نبود و تنها پس از ۱۰ روز از نامزدی این سمت کنارگذاشته شد.

انتخاب دوم برای این سمت، ˈگری لاکˈ فرماندار سابق ایالت واشنگتن بود که متاسفانه پس از دو سال ارتقا یافت و سفیر آمریکا در چین شد.

بنا به نوشته سی اف آر پس از کناره گیری اجباری ˈجان بریسونˈ وزیر سابق اقتصاد آمریکا در ماه ژوئن سال جاری میلادی به دلیل بیماری و جانشینی ˈربکا بلنکˈ قائم مقام معاون وزیر به جای وی، وزارت بازرگانی دچار خلاء رهبری جدی در دوره اول ریاست جمهوری اوباما شد.

در پایان؛ شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است که به هر حال هر شخصی که رییس جمهوری برای این سمت انتخاب می کند باید شخصی از تیم اقتصادی باشد. همچنین تولید، نوآوری، صادرات و سرمایه در قلب یک برنامه اقتصادی باید در دستور کار وزارت بازرگانی قرار گیرد که همگی نیازمند یک قهرمان است.

همچنین پایگاه اینترنتی واشنگتن پست در بخشی از مطلب خود که در خصوص کابینه جدید اوباما منتشر کرد به فقدانی که در وزارت بازرگانی به دلیل تصادف و استعفای جان بریسون به وجود آمد، اشاره کرده است.

خروج سرشناسان کابینه

پایگاه اینترنتی واشنگتن پست در بیست و دوم آبان ماه گزارشی با عنوان ˈکابینه اوباما: چه کسی داخل است؟ چه کسی خارج است؟ˈ را منتشر کرد و در آن برخی از افراد کابینه فعلی که ممکن است در دوره بعدی نیز خدمت کنند اشاره کرد.

به گزارش واشنگتن پست هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه، ˈتیموتی گایتنرˈ وزیر خزانه داری، ˈاریک هولدرˈ دادستان کل و ˈدیوید پترائوسˈ (پیش از استعفا از سمت ریاست سیا) به وضوح در اظهارات و عملکرد خود نشان داده اند که برای خروج از کابینه برنامه ریزی کرده اند.

این پایگاه در معرفی گزینه احتمالی جانشین هیلاری کلینتون، پای گذاشتن در مسیر وی را وظیفه سختی عنوان و وی را یکی از بهترین و شناخته شده ترین سیاستمداران جهان معرفی کرد.

ˈجان کریˈ سناتور ایالت ماساچوست، سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل و ˈتوماس دانیلونˈ مشاور امنیت ملی نیز گزینه های دیگر وزارت امور خارجه برای کابینه دور دوم است.

از نظر واشنگتن پست، وزارت خزانه داری نیز گزینه هایی چون ˈجیکوب لیوˈ رییس دفتر کاخ سفید و دستیار اوباما، ˈلری فینکˈ مدیر عامل شرکت سرمایه گزاری ˈبلک راکˈ، ‌ˈراجر آلتمنˈ وزیر سابق خزانه داری در دولت کلینتون و ˈارسکین بولسˈ رییس دفتر کاخ سفید در دولت کلینتون را پیش رو خواهد داشت.

ˈجان او بره نانˈ مشاور ارشد اوباما در مبارزه با تروریستم نیز برای تصدی پست ریاست سازمان سیا بعد از پترائوس در نظر گرفته شده است.

به نوشته واشنگتن پست، کری، خود بیشتر راغب به تصدی پست وزارت خارجه است اما اوباما، سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل را برای این پست در نظر گرفته است.

این گمانه زنی در خصوص کابینه و معرفی سوزان رایس به عنوان یکی از گزینه های وزارت امور خارجه پیش از انصراف وی از پذیرش این پست رخ داد.

سوزان رایس جمعه گذشته در نامه ای به باراک اوباما اعلام کرد که در حال حاضر پذیرش پست وزارت امور خارجه می تواند پرهزینه باشد. به گزارش پایگاه اینترنتی ˈای بی سیˈ(Abcnews) رایس اعلام کرده است که انتصابش می تواند نفاق انگیز باشد به همین دلیل در دور دوم کابینه حضور نخواهد داشت.

پس از حمله به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی در لیبی سوزان رایس مورد حملات شدید منتقدان خود قرار گرفت.

تغییرات اساسی در کابینه

پایگاه اینترنتی ای بی سی نیوز گزارشی با عنوان ˈتغییرات اساسی در کابینه اوباماˈ در هفدهم آبان ماه منتشر و در آن به تغییرات اساسی در کابینه دوم اوباما اشاره کرده است.

به نوشته ای بی سی نیوز هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۰ میلادی با صراحت اعلام کرد که وزارت امور خارجه آخرین سمت سیاسی و عمومی وی خواهد بود و از این پس به شغل وکالت در امور زنان و کودکان در سطح بین المللی باز خواهد گشت.

ای بی سی جایگزین های مناسب برای هیلاری کلینتون را جان کری، سوزان رایس، توماس دانیلون، ˈسامانتا پاورˈ دستیار ویژه رییس جمهوری، ˈویلیام برنزˈ و ˈنیکولاس برنزˈ معاونان وزیر امور خارجه در امور سیاسی؛ معرفی کرد.

این پایگاه اینترنتی، تیموتی گایتنر وزیر خزانه داری آمریکا را یکی از باسابقه ترین اعضای تیم اقتصادی باراک اوباما نامید و به اظهارات وی در ابتدای سال جاری میلادی مبنی بر اینکه در دور دوم ریاست اوباما در کابینه حضور نخواهد داشت، اشاره کرد.

ˈجک لوˈ رییس ستاد کاخ سفید، ˈارسکین بولزˈ رییس کمیسیون ملی، ˈلری فینکˈ مدیر سازمان بلک راک (از بزرگترین سازمان های پولی جهان)، ˈراجر آلتمنˈ سرمایه گذار بانکی و ˈژن اسپرلینگˈ مدیر پیشین شورای اقتصاد ملی از گزینه های احتمالی برای وزارت خزانه داری معرفی شده اند.

وزارت دفاع به سرپرستی لئون پانتا نیز از نظر ای بی سی نیوز دارای گزینه های احتمالی است که برای جایگزینی وی مناسب هستند. ˈمیشل فلورنیˈ مشاور ارشد اوباما در مبارزات انتخاباتی، جک رید سناتور دموکرات ایالات متحده، اشتون کارتر معاون سابق وزیر دفاع، ˈچاک هیگلˈ سناتور سابق جمهوری خواه از ایالت نبراسکا و ˈریچارد دانزینگˈ دبیر سابق نیروی دریایی از گزینه های پیش روی وزارت دفاع خواهد بود.

با توجه به گزارش های منتشر شده و گزینه های معرفی شده برای پست های ۱۵ وزارتخانه آمریکا، به نظر می رسد که دومین دولت اوباما شاهد تغییرات گسترده خواهد بود که بی شک مسایل سیاسی پیش روی آمریکا در انتخاب اعضای کابینه بر اساس خط مشی، نگرش، سابقه و توانایی هایشان بی تاثیر نخواهد بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=52381

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر