5

رئیس جمهور آینده ایران کیست ؟+تصاویر

  • کد خبر : 53572
  • ۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۰:۳۲

هر روز که به خرداد نزدیک می‌شویم، چهره‌های متفاوتی برای حضور در انتخابات آینده ریاست جمهوری اظهار نظر می‌کنند، مروری بر انتخابات‌های گذشته در این شرایط خالی از لطف نیست.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور آینده ایران کیست + عکس
انتخابات ریاست جمهوری براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر چهار سال یک‌ بار در کشور برگزار می‌شود و نامزدی که اکثریت مطلق آرا مردم را کسب کند به سمت ریاست جمهوری انتخاب و سکان قوه مجریه را در دست می‌گیرد.

پس از دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری که شهید محمدعلی رجایی موفق شد با کسب ۹۰ درصد آرای مأخوذه مردم به عنوان رئیس جمهور کشور انتخاب شود، سال‌هایی است که شاهد غیبت رجال سیاسی قزوین در جمع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هستیم و نشانی از آن‌ها در فهرست کاندیداهای ریاست جمهوری نیست.

نگاهی گذرا به انتخابات ریاست جمهوری در ایران

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی در پنجم بهمن سال ۵۸ برگزار شد که مهدی بازرگان و دولت موقتش پس از حدود ۹ ماه اداره امور کشور به طور کامل استفعا کرده بودند؛ در این انتخابات ابوالحسن بنی‌صدر توانست از سد رقیبانی چون سیداحمد مدنی و حسن حبیبی بگذرد و با به دست آوردن بیش از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار رأی مأخوذه بر صندلی ریاست جمهوری تکیه زند.

 

اما دو سال پس از انتخاب بنی‌صدر به عنوان نخستین رئیس جمهور ایران، وی به دلیل عدم کفایت سیاسی از سمت خود عزل شد و چهره منافقانه‌اش برای همه روشن شد.

در این میان دومین انتخابات ریاست جمهوری سریعا پس از عزل بنی‌صدر، با شرکت چهار نامزد که متشکل از محمدعلی رجایی، عباس شیبانی، سیداکبر پرورش و حبیب‌الله عسگراولادی بودند، برپا شد.

محمدعلی رجایی با کسب حدود ۱۳ میلیون رأی که ۹۰ درصد مجموع آرای مأخوذه مردم بود، موفق شد با اختلاف زیادی بالاتر از نامزدهای دیگر قرار گیرد و به منصب دومین رئیس جمهور ایران نائل شود.

 

رجایی پیش از آن سکاندار وزارت آموزش و پرورش، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دومین نخست وزیری جمهوری اسلامی ایران در کابینه بنی‌صدر به حساب می‌آمد.

 

محمدعلی رجایی که زاده خطه قزوین بود، مجال چندانی برای خدمت به مردم ایران در مسند ریاست جمهوری پیدا نکرد و در حدود کم‌تر از یک ماه از انتخابش به عنوان رئیس جمهور کشور در هشتم شهریور ماه سال ۶۰ به همراه نخست وزیرش محمدجواد باهنر به ندای شهادت لبیک گفت و بر اثر انفجار بمب شهید شد.

پس از شهادت رجایی در دهم مهر ماه سال ۶۰ آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (مدظله العالی) با به دست آوردن ۹۵ درصد آرای مأخوذه مردم پیروز سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شد.

 

ایشان در چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز موفق شدند بار دیگر در سمت ریاست جمهوری کشور باقی بمانند.

دور پنجم انتخابات ریاست جمهوری در مرداد ماه سال ۶۸ برگزار شد که اکبر هاشمی‌رفسنجانی از تنها رقیب خود یعنی عباس شیبانی با اختلاف زیادی پیشی گرفت و رئیس جمهور کشور شد.

 

او نیز بار دیگر در دور بعد انتخابات ریاست جمهوری اکثریت مطلق آرای مردم را از آن خود کرد و در سمت ریاست جمهوری ابقا شد.

همچنین به همین ترتیب سیدمحمد خاتمی در دور هفتم و هشتم انتخابات ریاست جمهوری توانست آرای لازم را کسب کند و به ریاست قوه مجریه درآید.

 

محمود احمدی‌نژاد نیز در نهمین و دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران موفق شد با جلب اعتماد مردم ایران دو دور در سمت ریاست جمهوری باقی بماند.

 

البته در حال حاضر چند ماه دیگر به اتمام زمان قانونی دولت دهم باقی مانده است.

اما نکته‌ای که در این ۱۰ دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران برخی نگاه‌‌ها را به خود معطوف داشته عدم حضور رجال سیاسی قزوین پس از شهید محمدعلی رجایی در جمع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است، شاید تنگ بودن عرصه کاندیداتوری ریاست جمهوری برای رجال سیاسی استان‌های کوچکی همچون قزوین –هرچند با عقبه سیاسی قوی- دلیلی بر این غیبت باشد.

حال در آستانه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران هستیم و گمانه‌زنی‌های سیاسی نامزدهای احتمالی در کشور حکایت از کاندیداتوری آن‌ها دارد ولی کماکان نامی از رجال سیاسی قزوین در بین نامزدهای احتمالی دیده نمی‌شود.

شاید پس از این همه سال غیبت رجال سیاسی قزوین در جمع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می‌توان گفت که امروز جای خالی آن‌ها با توجه به عقبه سیاسی قزوین و نیز نقش تأثیرگذار استان قزوین در مجموع فعالیت‌های کشور، احساس می‌شود تا خود را در این دوره انتخابات ریاست جمهوری نشان دهند.

تا به امروز رجال سیاسی قزوین صحبتی در خصوص کاندیدا یا کاندیدا نشدن خود در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نکرده‌اند که باید نشست و دید آیا کسی از استان قزوین پای در مسیر شهید محمدعلی رجایی می‌گذارد آیا رجایی نخستین و آخرین رئیس‌ جمهور از قزوین خواهد بود، با نزدیک شدن به یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری زوایای بیشتر این انتخابات و حضور یا عدم حضور نامزدهای احتمالی مشخص خواهد شد.

——————

مسعود میرزایی

——————

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=53572

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر