1

حرکت در مدار بسته

  • کد خبر : 53991
  • ۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۷

جلسه غیرعلنی امروز مجلس،‌ باز برگشت به یک خانه قدیمی است؛‌ مرحله‌ای که فکر می کردیم با اشاره رهبری،‌ فضای سیاسی کشور از آن گذشته،‌ اما ظاهرا این طور نیست.

شنبه ی گذشته در دومین روز زمستان،‌ احمدی‌نژاد بعد از مدت‌ها در یک نمای بسته تلویزیونی حاضر شد و حرف هایی زد که به عده‌ای گران آمد.

احمدی نژاد در حرف هایش یکی دوبارانگشتش را به سمت مجلس نشانه گرفت؛‌ به دست‌کاری زیاد لایحه ها در مجلس اعتراض کرد و در مورد سهام عدالت، ‌یادآوری کرد که دولت تصمیم داشت سود سهام را از همان روز اول به مردم بپردازد اما مجلس صلاح دید که ابتدا اقساط سهام گرفته شود و بعد سود آن به مردم پرداخت شود.

فردای اظهارات احمدی‌نژاد اما مجلس به شور افتاد، رییس دولت در گفت‌وگوی که بیش از یک و نیم ساعت طول کشیده بود،‌ تنها دو بار نام مجلس را آورده بود و در مرتبه ی سوم،‌ هم تشکر کرده بود، با این حال،‌ توپ نماینده‌ها از وعده های اقتصادی و اشاره‌ها به فاز دوم هدفمندی پر بود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس،‌ غلامرضا مصباحی مقدم در حاشیه صحن علنی یک‌شنبه سوم دی ماه،‌ در جمع خبرنگاران حاضر شد تا انتقادهای تندی به سخنان احمدی‌نژاد وارد کند.

رییس جمهور در بین حرف هایش گفته بود که ” مسوول اقتصاد کشور باید یک نفر باشد”،‌ مصباحی‌مقدم تصریح کرد که این درخواست در صورتی می تواند عملی باشد که اصل تفکیک قوا در قانون اساسی را نادیده بگیریم، چرا که کشور در مورد اقتصاد‌،‌ دارای سه سطح تصمیم‌گیری است،‌ که سطح اول آن رهبری‌،‌ و دو سطح دیگر آن قوه‌های قانونگذاری و اجرا هستند.

وی هم‌چنین بیان کرده بود که «این که رییس‌جمهوری بخواهد هر سه سطح سیاستگذاری کلان یعنی رهبری، مجلس و قوه مجریه را یکجا جمع کند بی‌معناست؛ مگر آن‌که بگوییم قانون اساسی را جمع کنیم و تفکیک قوا نیز وجود نداشته باشد،آن را برداریم و به دنبال آن بگوییم همه آن‌چه در اقتصاد کشور است در اختیار رییس‌جمهور قرار دهیم، زمینه چنین چیزی در قانون اساسی فراهم نیست».

مصباحی‌مقدم به این هم بسنده نکرده بود و ادامه داد بود که “رییس‌جمهور باید تسلیم قانون اساسی باشد” وکسی نباید از جای خود فراتر برود و مدعی جایگاه‌های دیگر شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه،‌ صراحتا گفته بود که وعده ی افزایش پنج برابری یارانه ها،‌ بدان معناست که رییس‌جمهور می‌خواهد مردم را مقابل مجلس قرار دهد و به جای آن‌که با مجلس صحبت کند با مردم صحبت می‌کند و می‌گوید که مجلس مقابل منافع شماست.

وی در پایان در مورد اصلاحیه‌های متعدد قانون هدف‌مند کردن یارانه‌ها هم تصریح کرد که تمام یازده اصلاحیه در چارچوب قانون بوده است و هر بار که دولت خواسته است در این مورد کار خلاف قانون انجام دهد مجلس به این وسیله جلوگیری کرده است.

گفتن این جمله بدان معناست که مجلس هم و غم خود را مصرف آن کرده است که دولت هدفمندی را درست آن گونه که مجلسیان می‌خواهند اجرا کند.

البته این تمام چیزی نبود که از صحن علنی یک‌شنبه خارج شد، نمایندگان در این جلسه خواسته بودنند که حرف های جدید احمدی‌نژاد در مجلس بررسی شود،‌ رای‌گیری انجام شد و جلسه ی غیرعلنی سه‌شنبه پنجم دی ‌ماه برای این بررسی تعیین شد؛ هر چند که در عمل جلسه صبح امروز به مسائل دیگری از جمله تاخیر مجدد دولت در ارئه بودجه سال آینده هم پرداخت.

ده صبح امروز،‌ اولین خبر صحن غیر علنی را سید شریف حسینی، عضو هیات رییسه مجلس داد و گفت که رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و همچنین محمد کردبچه، مشاور معاونت برنامه‌ریزی مهمان جلسه هستند تا در مورد لایحه بودجه سال آینده،‌ بحث شود.

یک عضو دیگر هیات رییسه،‌ علی‌رضا منادی سفیدان هم گفت که دکتر قاسمی از مرکز پژوهش‌های مجلس نظرات خود در مورد بودجه را به مجلس ارائه کرده است و محمدرضا باهنر،‌ نایب رییس مجلس هم در ادامه جلسه سخنرانی خواهد کرد.

چند دقیقه بعد،‌ حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر،‌اولین نمانیده ای بود که تصریح کرد یکی از محورهای مطرح درصحن غیر علنی، سخن چند شب گذشته رییس‌جمهور در مورد هدفمندسازی یارانه‌ها و اصلاح نرخ حامل‌های انرژی است.

بعد از سخنرانی نمایندگان دولت،‌ مصباحی‌مقدم هم پشت تریبون رفته است تا در مورد هدفمندی یارانه‌ها،‌ اشکالاتی که در پرداخت نقدی یارانه‌ها به وجود آورده و آثار تورمی تزریق نقدینگی از ناحیه یارانه‌ نقدی صحبت کند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه‌،غلامرضا کاتب اواخر جلسه غیر علنی امروز به ایسنا گفت که مصباحی مقدم در جریان سخنانش تاکید کرده است که طبق قانون هدفمندی یارانه ها،‌ آزادسازی قیمت حامل های انرژی باید در یک روند پنج ساله صورت بگیرد.

کاتب همچنین گفت که نمایندگان دولت در این جلسه گزارش بودجه سال ۹۱ را هم ارائه کرده‌اند.

هادی قوامی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه هم بعد از پایان این جلسه گفت که توضیحات آقایان ممبینی و کردبچه معطوف به چگونگی پرداخت‌های نقدی به مردم و تغییرات قیمتی نرخ حامل‌های انرژی بود ولی از آثار افزایش قیمت برق، آب، گاز، گازوییل، بنزین و گندم بر توان اقتصادی مردم و آثار آن بر بخش‌های تولید، هیچ صحبتی نشد و نتیجه‌گیری در این باره به بعد موکول شد.

جلسه که تمام شد،‌ عبدالرضا مصری، سخنگوی هیات رییسه،‌ به خبرنگاران گفت که اساسا جلسه غیرعلنی امروز برای بررسی بودجه سال آینده که هنوز به مجلس نرسیده برگذار شده است.

سخنگو با بیان این که حدود نیمی از جلسه امروز به اظهارت باهنر در مورد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اختصاص یافته بود،‌ گفت که یارانه ها پنج برابر نمی‌شود و قیمت بنزین هم افزایش پیدا نخواهد کرد و تلویحا در پاسخ به اظهارت شنبه شب احمدی‌نژاد تصریح کرد اینکه بگوییم مبلغی به مردم می‌دهیم ولی هزینه‌های ایجاد شده را توضیح ندهیم ممکن است مردم را سردرگم کند.

مصری یادآور شد: اگر ما به مردم می‌گوییم که مقداری به آنها پول می‌دهیم باید بگوییم که از سوی دیگر با افزایش قیمت و گازوئیل سه هزار تومانی چه محصول کشاورزی می‌تواند وجود داشته باشد؛ در واقع باید اول باید بین خودمان مطالعات جدی وجود داشته باشد و بعد جامعه را در جریان واقعیات قرار دهیم مجلس هم این آمادگی را برای تعامل دارد.

وی همچنین احتمال تصویب بودجه ی یک یا دو دوازدهم را رد نکرد اما در اظهارت ملایمی گفت که انتظار ما بعد از این همه سال بودجه نویسی این است که لایحه به موقع به مجلس برسد.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی، آخرین اظهارنظر را درباره جلسه غیرعلنی امرزهای راهروی مجلس امروز را به خبرنگار ایسنا گفت.

دخیل‌عباس زارع‌زاده، تصریح کرده که توضیحات ممبینی و کردبچه درباره شفاف‌سازی مسائلی بود که رییس‌جمهور اخیرا در گفت‌وگوی تلویزیونی خود مطرح کرده است.

وی در مورد جزئیات اظهارات نمایندگان دولت در جلسه امروز گفت که،‌ اظهارات آقایان تماما حکایت از موفقیت دولت‌های نهم و دهم در عرصه‌های اقتصادی دارد،‌اما در اظهارات نمایندگان تاکید شد که فاز اول هدفمندی به اهداف خود نرسیده است، و مدیریت و نظارت درست در عرصه ی اقتصادی در سایه تعامل

مجلس،‌ دولت و کارشناسان اقتصادی امکان پذیر است.

یک جلسه غیر علنی دیگر هم تمام شده است،‌ نمایندگان حرف‌های‌شان را در یک شرایط غیررسانه‌یی زنده‌اند و تمام. گویا مجلس می‌خواهد به دولت بقبولاند درست در ریلی که آن‌ها طراحی می‌کنند حرکت کند و از سوی دیگر دیگر دولت می‌خواهد پر و بالی بگشاید و از چارچوب‌های تنگی که برای او تعریف می‌شود راهی بجوید تا بتواند برنامه‌ها و شعارهایی که به مردم داده است را عملی کند.

زغال‌ها شاید گل انداخته باشد،‌ اما بعید است در این سرمای اوایل زمستان کارگر بیافتد.

گزارش از خبرنگار ایسنا، فاطمه کریمخان

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=53991

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر