2

قدرت آمریکا رو به افول است

  • کد خبر : 5507
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۰ - ۲۱:۱۹

عصر امروز رونمایی کتاب «آمریکاشناسی» نوشته پروفسور حمید مولانا عصر امروز رونمایی کتاب «آمریکاشناسی» نوشته پروفسور حمید مولانا با حضور فؤاد ایزدی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، محسن مؤمنی شریف ریاست حوزه هنری و پروفسور حمید مولانا نویسنده کتاب در تالار معاصر حوزه هنری برگزار شد. پروفسور حمید مولانا با تبریک اعیاد شعبانیه طی […]

عصر امروز رونمایی کتاب «آمریکاشناسی» نوشته پروفسور حمید مولانا عصر امروز رونمایی کتاب «آمریکاشناسی» نوشته پروفسور حمید مولانا با حضور فؤاد ایزدی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، محسن مؤمنی شریف ریاست حوزه هنری و پروفسور حمید مولانا نویسنده کتاب در تالار معاصر حوزه هنری برگزار شد.
پروفسور حمید مولانا با تبریک اعیاد شعبانیه طی سخنانی در این مراسم اظهار داشت: در طول سفرهایی که من به آمریکا داشته‌ام مهندس واعظی حمایت‌های زیادی از این جانب به عمل آورده است و جا دارد که از زحمات ایشان و انتشارات امیرکبیر که برای چاپ این کتاب خدماتی را انجام داده‌اند قدردانی و تشکر کنم.

* نگاه تأسف‌آمیز به آمریکا نداشتم

وی با بیان اینکه: “ما نمی‌خواهیم داستان اشتباه شرق‌شناسی که توسط غربی‌ها روی داده است تکرار کنیم “، گفت: در طول این ۲۰۰سال غربی‌ها بارها شرق و به خصوص ایران را مورد مطالعه قرار داده روشی انتخاب کردند که از طریق دولت‌مردان، نخبگان، استادان و مدیرانی که در ایران زندگی می‌کردند بهره‌مند شده‌اند یعنی وقتی به زوایای مختلف توجه کرده‌اند شرق را از دیدگاه ارزش‌ها، جهان‌بینی و فلسفه خودشان تبیین کردند و نخواستند موضوعاتی را که در چارچوب تمدن و تاریخ کشورهای شرقی است مورد مطالعه قرار دهند و این به منزله تعصبات یک‌طرفه آنهاست که در کتاب‌های مختلفی به چشم می‌خورد.
پروفسور حمید مولانا با تبیین اینکه این نوع روایت‌گری غرب نسبت به شرق یک نقص بزرگ است، یادآور شد: رابطه نزدیکی که ما مؤلفین شرق‌شناس با غرب داشته‌ایم اجازه نداد که اشتباه آنها دوباره تکرار شود و نگاهی تأسف‌آمیز به غرب داشته باشیم و معتقدم که اغلب کتابهای کلاسیک شرقی که در مورد ایران نوشته شده است از روش‌های زبان‌شناسی و جامعه‌شناسی که در غرب متداول بوده در اختیار مؤلفین قرار نگرفته است و آنها بیشتر بر نگاه شخصی و جهانگردی که صورت گرفته است استفاده کرده‌اند و ما اینها را سالهاست که جزو منابع ایران‌شناسی قرار می‌دهیم.

غربی‌هایی که از ایران نوشتند فرهنگ عمومی مردم ایران را نشناختند

نویسنده کتاب «آمریکاشناسی» خاطرنشان کرد: اعتقاد من بر این است اغلب مستشرقین که درباره ایران مطلب نوشتند سالهای متمادی در ایران به‌سر نبردند به‌جز تعداد اندکی که توانستند با فرهنگ عمومی ما آشنا شوند اما اغلب آنها مطالب‌شان را از راه دور نوشتند و ما باید سعی کنیم که اشتباهات آنها را تکرار نکنیم.
پروفسور حمید مولانا که بیش از ۵۰ سال است در آمریکا به سر می‌برد، تصریح کرد: ما نه‌تنها در آمریکا درس خوانده‌ایم بلکه سالهای طولانی در آنجا ماندگار شده و در گسترش علم و دانش غرب مؤثر بوده‌ایم و این کتاب مطالب جامعی درباره تاریخ، اقتصاد و فرهنگ آمریکا است که می‌تواند دریچه‌ای به سوی آن باشد.

* قدرت آمریکا رو به افول است

وی با بیان اینکه: “نگاه ما در این کتاب این است که آیا آمریکا ارزش‌های خود را حفظ کرده است “، گفت: آمریکا قدرتش همانند ۵۰ سال پیش نیست و معتقدم که رو به افول است ولی باید قبول کرد که این کشور اقتصاد اول دنیاست و از لحاظ تسلیحاتی در مرتبه بالایی قرار دارد. هرچند در طول این سالها در کارهای دیگران دخالت می‌کنند باید این را مورد مطالعه قرار دهیم.

* جوانان باید آمریکا را بشناسند

نویسنده «آمریکاشناسی» با اشاره به اینکه در نوشتن این کتاب چارچوب حرفه‌ای لحاظ شده است، تصریح کرد: امیدوارم که این کتاب آغاز آمریکایی‌شناسی برای جوانان باشد و در آینده همانند این کتاب شاهد ارائه کتاب‌های دیگری باشیم نه‌تنها در حوزه اجتماعی آن بلکه در مورد اقتصاد، کشاورزی، خانواده و دانشگاههای آنها هم بنویسیم.
پروفسور حمید مولانا در پایان خاطرنشان کرد: اغلب کتاب‌هایی که درباره آمریکا قبل از جنگ جهانی دوم چاپ شده به لفظ ابرقدرت اشاره داشته است ولی پس از جنگ دوم جهانی به دلیل سیاسی کمتر به آن پرداخته می‌شود تا اینکه در زمان ریاست جمهوری بوش پسر موضوع امپراطوری آمریکا گل می‌کند و شاهد چاپ صدها کتاب در این زمینه هستیم.

به گزارش فارس، شناخت دنیای جدید و وضعیت کنونی و آینده‌ای که در پیش دارد یکی از ضروری‌ترین موضوعاتی است که باید مورد کندوکاو و شناسایی نسل جدید قرار گیرد. آمریکا شاید بیش از هر کشور دیگر امروزی دو نشانه تمدن غرب و نظام جدید سرمایه‌داری است، از طرفی برای بیشتر مردم دنیا ایالات متحده آمریکا تصویری ذهنی و نه واقعی و حقیقی است. این کتاب می‌کوشد تا آمریکا را آن‌گونه که حقیقت است معرفی کند نه آن‌گونه که ما تصور کرده و حدس می‌زنیم، تجربه تدریس، پژوهش و بیش از نیم قرن زندگی نویسنده در آمریکا چشم‌اندازهای جدیدی را فراروی خوانندگان قرار می‌دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=5507

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر