2

موضع جدید خاتمی نوعی عقب نشینی محسوب می شود

  • کد خبر : 6063
  • ۲۸ تیر ۱۳۹۰ - ۰:۰۸

محافل گوناگون ضدانقلاب همچنان خاتمی را فاقد ثبات رای و غیرقابل اعتماد توصیف می کنند. این واکنش ها پس از آن منتشر شد که سایت اپوزیسیون میهن اعلام کرد خاتمی در یک محفل خصوصی از اشتباه بودن شرکت اصلاح طلبان در انتخابات از سال ۸۴ به بعد خبر داده و تصریح کرده که بدون برآورده […]

محافل گوناگون ضدانقلاب همچنان خاتمی را فاقد ثبات رای و غیرقابل اعتماد توصیف می کنند.
این واکنش ها پس از آن منتشر شد که سایت اپوزیسیون میهن اعلام کرد خاتمی در یک محفل خصوصی از اشتباه بودن شرکت اصلاح طلبان در انتخابات از سال ۸۴ به بعد خبر داده و تصریح کرده که بدون برآورده شدن شروط اعلام شده، دیگر در انتخابات شرکت نمی کنیم.
لو رفتن سخنان خصوصی خاتمی در عین حال به بحرانی بزرگ برای اصلاح طلبانی تبدیل شده که همچون خود خاتمی مایلند دنده عقب بگیرند و به فضای انتخابات و سیاست برگردند.
سایت بی بی سی انگلیس در واکنش به سخنان منسوب به خاتمی گفت: موضع جدید خاتمی نوعی عقب نشینی محسوب می شود و اذعان وی به خطا بودن مشارکت در انتخابات گذشته، تاثیراتی شالوده شکن برای آن دسته از اصلاح طلبانی دارد که تحریمی ها را مسئول اصلی همه مشکلات و نابسامانی ها از سال ۸۴ به بعد می دانند. درستی مدعای خاتمی تا زمانی است که وی بر سر موضع خود پایدار بماند. سابقه خاتمی نشان می دهد که مواضع وی دستخوش نوسان بوده و در مواردی سخنان وی در جلسات خصوصی تفاوت های معناداری با مواضع علنی اتخاذ شده داشته است.
بی بی سی با اشاره به ادعای اصلاح طلبان مبنی بر اینکه راه میانه ای در انتخابات وجود ندارد، می نویسد: این تاکید بر عدم اتخاذ راه میانه، واکنش اصولگرایان را در پی دارد، زیرا آنها نیز تصدیق می کنند راه میانه ای وجود ندارد و کسانی که بحث تقلب را در انتخابات ۸۸ پیش کشیدند، حق حضور در انتخابات را ندارند. در چنین موقعیتی احتمال تحقق شروط، بسیار ناچیز است؛ بنابراین اکثر طیف های شناخته شده اصلاح طلبان ناگزیر از امتناع از شرکت در انتخابات می شوند. این وضعیت آنها را در بن بستی استراتژیک قرار می دهد؛ بن بستی که به نوعی سران جنبش سبز نیز دچار آن هستند.
نویسنده تحلیل بی بی سی اضافه کرد: مرزبندی با ساختارشکنی و در عین حال دوری از شرکت در انتخابات ناگزیر آنها را به سمت سیاست صبر و انتظار می کشاند و ابتکار عمل در عرصه سیاسی را از آنها می ستاند. این نقطه چالشی در درون پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان را پدید می آورد؛ زیرا بر مبنای آموزه های قبلا تبلیغ شده در شرایطی که برنامه جایگزینی وجود ندارد، منفعت شرکت در انتخابات و کسب کرسی هایی هرچند حداقل بر مضراتش برتری دارد و منجر به افزایش روزنه تنفس برای جامعه مدنی می گردد. از نگاه منتقدان، این مساله پاشنه آشیل اصلاح طلبان پارلمانتاریست است و این قابلیت را دارد تا آنها را به عدول از شروطشان و شرکت در انتخابات سوق دهد. در عین حال ممکن است این انتخابات مقدمه تغییر موضع بخشی از اصلاح طلبان دولت محور به ساختارشکنی و پیوستن «تحریمی ها» گردد.
همزمان با بی بی سی، رادیو فردا از قول یک همکار سایت میهن گزارش داد: فایل صوتی سخنان خاتمی در جلسه خصوصی موجود است… تمام تلاش ها برای تحقق شرایط خاتمی به بن بست رسیده و الان وقت آن است که این بن بست رسما اعلام شود.
اما رسانه های دیگر ضدانقلاب نیز نسبت به بی ثباتی مواضع خاتمی هشدار داده اند. بالاترین نوشت: آقای خاتمی می گوید «ما از سال ۸۴ نباید در انتخابات شرکت می کردیم. نمی توانیم آتش تنوری بشویم که نانش برای کس دیگری پخته می شود. دلمان از حصر آقایان موسوی و کروبی خون است. خون ها ریخته شد. زندانها پر شد. این بار اگر شرایط فراهم نشد حتما در انتخابات شرکت نمی کنیم.» یعنی مطمئن باشیم دو روز دیگه پس نمی گیره و نمی گه همگی بریم دست بوس رهبر حاکمیت و معذرت خواهی؟ دوستانی که الان برای خاتمی و ابراز تاسفش از شرکت در انتخابات ۸۴ و اعلام عدم شرکت در انتخاباتش هورا می کشند، لطفا توضیح بدن که این حرفا با حرفای مجتبی واحدی چه فرقی داشت که نزدیک بود بنده خدا رو لختش کنند؟
مجتبی واحدی مشاور کلاهبردار و فراری کروبی اخیرا در مصاحبه با بالاترین اعلام کرد که حاضر است با همه گروههای مخالف به استثنای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) برای مبارزه با جمهوری اسلامی همکاری کند و پرسش این است که خاتمی و طیف متبوع وی در روند خیانت به ملت و کشور و همکاری با جریان های ضدانقلاب تا کجا پیش خواهند رفت؟ دست بوسی رسمی شاه سعودی و رئیس رژیم صهیونیستی، نظیر کاری که زمانی سرکرده منافقین و سلطنت طلب ها و چپ های پشیمان انجام دادند؟!
همزمان با اوج گرفتن تردیدها نسبت به بی صداقتی خاتمی، سایت خودنویس نیز در تحلیلی نوشت: پس از انتشار حرف های خاتمی که در محیطی دربسته گفته بود شرکت در انتخابات از سال ۸۴ بیهوده بود و اگر شروط سه گانه برای برگزاری انتخابات فراهم نشود «حتما» نباید در انتخابات شرکت کرد، با اندکی سردرگمی تعدادی از دوستان روزنامه نگار اصلاح طلب روبرو بوده ام. بسیاری از دوستان که عادت کرده بودند این سالها ساعت هایشان را با زمان خاتمی کوک و تنظیم کنند، این دو روز گذشته دچار مشکلی بزرگ شده اند. اگر سکوت ویژه یکی دو رسانه را در مقابل این خبر ببینید برایتان حتما این سؤال پیش می آید که چگونه مهمترین گفته های خاتمی در طول سالهای بعد از ریاست جمهوری اش را ندیده اند؟ برخی ممکن است فکر کنند که دلیل، عدم اعتماد به منبع بوده است. اما برخی که «این کاره» هستند می دانند که الان در میان دوستان اصلاح طلب، فضا اندکی بحرانی است و تلاش برای «انکار» نوعی واکنش روانی در جهت کاهش ضربه وارده است.
نویسنده این پایگاه اینترنتی (نیک آهنگ کوثر) ادامه می دهد: اتفاق مهم انتشار سخنان خاتمی به شکلی «ادیت» نشده است. دوستان می گویند خاتمی در جمع های غیرعمومی، حرف هایی می زند که برای شنونده اندکی جدید است (خودم تجربه اش را دارم!) اما انتشار خارج از قاعده حرف های اخیرش شوکی را به طرفداران وارد کرده که اکنون مانده اند در قبال انتخابات و نظام چه کنند؟ وقتی شما روزنامه نگار جانبدار باشید، نقاط تاریک و تیره را ماله کشی می کنید.
خودنویس همچنین نوشت: این همه به مخالفان شرکت در انتخابات بدون گرفتن امتیاز از حاکمیت در طول سالیان گذشته از سوی گروهی از روزنامه نگاران اصلاح طلب حمله شده، بسیاری رسما ترور شخصیت شده اند و… حالا تکلیف چیست؟ آیا روزنامه نگاران اصلاح طلبی که نقش خط حمله را بازی کرده اند باید به خاطر تفسیر متفاوت شان با آنچه خاتمی گفته عذرخواهی کنند؟

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=6063

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سید تو رو خدا این سری بشین تو خونه بذار ببینیم اینا چیکار میکنن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر