5

احمدی‌نژاد: حوصله کنید و نوار را گوش کنید

  • کد خبر : 61694
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۲

شصت و چهارمین جلسه علنی صبح امروز بهارستان با حضور ۲۱۸ نماینده و به ریاست علی لاریجانی در حالی آغاز شد که استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اولین دستور این جلسه است.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور برای دفاع از عبدالرضا شیخ‌الاسلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد صحن علنی مجلس شد.

تعدادی از وزرای کابینه از جمله رحیمی معاون اول، خلیلیان و دانشجو وزرای کشاورزی، علوم  و فروزنده و میرتاج الدینی معاونان رئیس جمهور نیز به همراه احمدی‌نژاد وارد صحن علنی مجلس شدند.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، غلامحسین الهام  سخنگوی دولت، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، لطف الله فروزنده معاون پارلمانی دولت، رستم قاسمی وزیر نفت، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، بختیاری وزیر دادگستری، مجید نامجو وزیر نیرو، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه و شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد، همراه احمدی‌نژاد وارد مجلس شدند.

رای مثبت به استیضاح شیخ‌الاسلامی کابینه را از حد نصاب می‌اندازد

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در صحن علنی امروز پیش از طرح استیضاح شیخ‌الاسلام و با استناد به ماده ۱۸۶ آیین‌نامه داخلی گفت:‌ در شرایطی امروز استیضاح یکی از وزرای کابینه در دستور کار مجلس است که اگر این استیضاح رای مثبت را از مجلس بگیرد آنگاه دولت ساقط می‌شود و مجلس باید مجددا به کل کابینه رای دهد.

وی در ادامه و در تذکر دیگری با انتقاد از تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه ۹۲ خطاب به لاریجانی گفت: بنده در ۱۴ آذر در این رابطه تذکر دادم، اما شما گفتید که تاریخ را یادتان رفته است؛ من می‌دانستم که اگر دو ماه هم بگذرد باز هم از بودجه خبری نیست پس اجازه دهید ما خودمان طرحی در مورد بودجه بنویسیم تا مشکل حل شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر قاضی پور گفت: بودجه از مواردی است که نمی‌توان در مورد آن طرح ارائه داد و دولت باید لایحه به مجلس ارائه کند؛ به همین دلیل نمی‌توان در این رابطه طرحی را تهیه و مورد رسیدگی قرار داد.

وی در ادامه با بیان اینکه طی چند نامه‌ به دولت اعلام کردیم که بودجه را بدهد، اظهار داشت: تاخیر در بودجه به ضرر کشور است و رهبری توصیه کردند که به مردم که در فشار هستند کمک ارائه شود؛ لذا برای انجام این موضوع نیاز به تصویب قانون نداریم.

انتصاب مرتضوی غیرقانونی و غیرشرعی است

در ادامه حجت‌الاسلام موسوی لارگانی نماینده فلاورجان که به عنوان موافق سخن می‌گفت به لزوم تعهد و تخصص اشاره کرد و گفت: تعهد بدون تخصص و تخصص بدون تعهد قابل قبول نبوده و باید همه موارد به صورت یک جا وجود داشته باشد.

وی افزود: یکی از داستان‌های سوره قصص مربوط به زمانی است که حضرت موسی برای چوپانی نزد حضرت شعیب آمد و یکی از دخترانش گفت او را استخدام کنید، حتی دختر شعیب هم می‌داند که یک چوپان باید شرایط احراز داشته باشد چه رسد به فردی که قرار است مدیریت و ریاست یک سازمان را بر عهده داشته باشد.

وی افزود: انتصاب سعید مرتضوی به دلیل بی‌توجهی به قانون و برخی تخلفات غیرقانونی و غیرشرعی است.

عضو فراکسیون اصولگرایان در ادامه خطاب به وزیر کار اظهار داشت: آقای شیخ الاسلامی آیا به راستی در کشور شایسته تر از مرتضوی نبود که ما ایشان را برای این سمت انتخاب کردیم؟ آیا با توجه به شایسته سالاری چنین کاری را انجام دادید؟

وی در ادامه تصریح کرد: آقای شیخ الاسلامی شما باید به نهج البلاغه رجوع کرده و دریابید که به گفته مولا حضرت علی (ع) نباید محور انتصاب مدیران براساس گرایشات شخصی باشد و به راستی انتصاب مرتضوی به کدام موارد مورد نظر حضرت علی (ع) مربوط می‌شود.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس تصریح کرد: آقای شیخ الاسلامی آیا شما به سابقه مرتضوی در مسئولیت‌های قبلی توجه کرده بودید؟ آیا می‌دانستید مرتضوی قاضی معلق است؟ چرا به عدم شایستگی مرتضوی توجه نکردید.

وی تصریح کرد: صندوق تامین اجتماعی یکی از بزرگترین سازمان‌های اجتماعی و اقتصادی است  که ۳۳ میلیون نفر کارگر شاغل را تحت پوشش قرار می‌دهد بنابراین چرا به حکم سرپرست تامین اجتماعی توجه نکردید.

حجت‌الاسلام موسوی لارگانی تصریح کرد: مجلس به وزیری که اختیار زیر مجموعه خود را ندارد اعتنایی نمی‌کند.

“بازار سیاه امضا” در حاشیه جلسه استیضاح وزیر کار

برخی از نمایندگان برخلاف روال عادی که باید در صندلی‌های خود نشسته و نطق ناطق را استماع کنند در کنار صندلی‌ رئیس‌جمهور و سایر اعضای دولت حضور یافتند.

البته اقدام مشابه این، همواره در زمان حضور وزرا در صحن اتفاق می‌افتد ولی حضور شخص رئیس‌جمهور، معاون اول و سایر اعضای هیئت‌دولت باعث اشتیاق تعدادی از نمایندگان شده تا درخواست‌های خود را مکررا اعلام کنند اما این موضوع از دید علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی را بر عهده دارد دور نمانده و وی بارها نسبت به این موضوع تذکر داد.

لاریجانی بارها خطاب به نمایندگان گفت: آقایان لطف بفرمایید در صندلی‌هایتان مستقر شوید اجازه بدهید ناطق نطقش را بیان کند. اجازه ندهید اسم ببرم، لطفا این جا را خلوت کنید.

سازمان تامین اجتماعی را نمی‌توان به فردی سپرد که به قتل متهم است

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس، احمد توکلی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مورد استیضاح وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: همه ما در ابتدا شروع کار سوگند خوردیم که از مصالح مردم دفاع کنیم و استیضاح امروز آقای شیخ‌الاسلامی هم به همین قصد است که در ادامه علت استیضاح و سیر ماجرا را بیان می‌کنیم.

وی ادامه داد: سازمان یا صندوق تامین اجتماعی بزرگترین نهاد کشور است و بیشترین ثروت را در اختیار دارد که در زیرمجموعه آن چند مادر شرکت بزرگ مشغول فعالیت هستند و به علت دو ویژگی مالکیت و ثروت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

توکلی تصریح کرد: این سازمان را نمی‌توان به فردی سپرد که نه تنها صلاحیتی در قانون و قانون‌شناسی ندارد بلکه به قتل متهم و از قضاوت هم معلق است؛ نمی‌توانستیم شاهد این واقعیت باشیم که در مدیریت این شرکت چنین مدیرعاملی ایفای نقش کند.

نماینده مردم تهران گفت: اوایل اسفند سال پیش نامه‌ای با امضای نمایندگان، کوثری، نوباوه، آشتیانی و … در مورد آقای مرتضوی نوشته و به دولت تذکر دادیم که انتخاب ایشان برای مدیریت سازمان تامین اجتماعی درست نیست اما دولت به تذکر ما توجهی نکرده و یک هفته بعد از این نامه‌ مرتضوی به دفتر من آمده و با اعلام انتصاب در پست مذکور انتظار حمایت داشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: در تاریخ ۲۸ اسفند پیش از مراسم معارفه وی تلفنی این نصیحت را به مرتضوی تکرار کردم. در مورد اعطای این سمت به ایشان آقای شیخ‌الاسلامی می‌دانست که وی متهم چند پرونده است، آیا نباید می‌گفت که چرا وی را با این همه اتهامات باید در این سمت قرار داد؟ آیا اگر فرزند آقای وزیر هم جزء بازداشت‌شدگان کهریزک بود باز هم این کار را انجام می‌داد؟

وی افزود: در این راه تشکل‌های دانشجویی همراه ما بودند، کسانی هم از آقای مرتضوی حمایت کردند و لایحه استیضاح آقای شیخ‌الاسلامی در فروردین تهیه و تقدیم شد.

توکلی با اشاره به قضاوت بین زاکانی و مرتضوی افزود: روزی آقای مرتضوی نزد من آمد و از من خواست بین وی و زاکانی حکمیت کنم؛ در برابر اصرار آقای مرتضوی دلیلی برای رد خواسته‌شان نداشتم، جمعا ۱۸ ساعت به حرف‌های دو طرف گوش دادم و ۱۳ ساعت نُت‌برداری کردم. برخی از دعاوی آقای زاکانی را ناکافی و دفاعیات آقای مرتضوی را کافی دانستم اما با توجه به مدارک موجود به عدم صلاحیت مرتضوی رای دادم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: یکی دیگر از موارد بین این دو نفر شکایت زاکانی از مرتضوی بود که آقای زاکانی در شرح تخلفات وی نامه‌ای را تنظیم کرد و برای مرتضوی فرستاد و آقای مرتضوی در پاسخ نامه‌ای را منتشر کرد که در ۲۰ سطر منتشر شده، ۱۷ مورد توهین و افترا ذکر شده بود.

وی ادامه داد: زمانی که زاکانی قصد داشت نامه‌ را با چاپ در روزنامه ایران علنی کند، مدیر روزنامه کیهان تلفنی به آقای زاکانی گفته بود که مرتضوی تهدید کرده اگر این نامه را منتشر کنم حتی اگر روزنامه زیر چاپ باشد چاپخانه را تعطیل می‌کند. وی همچنین اظهار داشته تا جایی که یادش هست چنین مکالماتی بین او و زاکانی وجود داشته، حتی مرتضوی با استفاده از سوءاستفاده از سمت خود توانست سایت روزنامه ایران را سه ماه مسدود کند.

نماینده مردم تهران با اشاره به لزوم حفظ آبروی مسئولان نظام و همچنین نظام جمهوری اسلامی گفت: من برای حفظ آبروی مرتضوی و حفظ شأن نظام نامه‌ای به آقای شیخ‌الاسلام نوشته و به همراه فایل صوتی به ایشان ارسال کردم، اما مرتضوی پس از شنیدن این فایل صوتی منکر آن شد و من هم به ایشان اعلام کردم که حیرت‌آور است شما مطلبی را که ۴ ضبط صوت حفظ کرده‌اند فراموش کردید.

توکلی ادامه داد: بنده عرضم این است که جلسه، جلسه حکمیت است و در این جلسه لزومی ندارد شخص قاضی بر طبق موازین قانونی قضاوت کند. صبح شنبه جناب حداد عادل برگزاری جلسات را قبول کرد و در این جلسه نامه‌ای به وزیر نوشتم تا خلاف‌گویی مرتضوی مسلم شود و در انتهای نامه‌ام به وی اشاره کردم که نمی‌دانم چه اقدامی کردید که موضوع استیضاح پیگیری نشود، من همچنین تاکید کردم که برادر عزیز آبروی مرتضوی و آبروی انقلاب مهم است اما سپردن امانت به نااهلان را درست نمی‌دانیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: حداد عادل به نمایندگان خواستار استیضاح وزیر گفت که مرتضوی پذیرفته از سمت خود استعفا دهد و از استیضاح‌کنندگان خواست تا امضای خود را پس بگیرند، وی گفتند که مرتضوی قول شرف داده و به حرف خود پایبند است، حتی حداد عادل به جراید گفت مرتضوی اظهار داشته قول شرف نداده اما استعفا را قبول کرده است.

وی تصریح کرد: با کمال تعجب مرتضوی به عهد خود وفا نکرده و در ارائه دفاعیه مبنی بر عدم تعهد خود اظهار داشت که قائل به لزوم تعهد نیست ولی در هر صورت انتصاب مرتضوی خلاف ماده ۵۳ و ۵۴ قانون خدمات کشوری است. بکارگیری قاضی معلق از قضاوت نقض قانون نظارت بر رفتار قضات است و اینجا باید بگویم که وزیر در تمام این مراحل به جای همراهی نمایندگان و تمکین به رأی به تحقیر این موضوع و آنان پرداخت.

توکلی با بیان اینکه مرتضوی نام صندوق تامین اجتماعی را به سازمان تغییر داد، گفت:‌رئیس مجلس در ۲۶/۹/۹۱ خلاف قانون بودن این مسئله را ثابت کرد اما باز هم وزیر اقدامی نکرد. هیات نظارت به عزل مرتضوی رای داد اما باز هم خبری نشد. آیا می‌توان از حق نظام به راحتی گذشت؟

نماینده مردم تهران با اشاره به آخرین جلسه‌‌ای که لاریجانی با استیضاح‌کنندگان داشت، تصریح کرد: قرار شد جلسه‌ای در دفتر وزیر کار برگزار شود و با برگزاری این جلسه مقرر شد مرتضوی از حاضر شدن در سر کار منع شود. معاون دیوان عدالت اداری این ابلاغیه را تنظیم و به شیخ‌الاسلامی ارائه کرد و به این دلیل بود که چرا یک قاضی معلق از قضاوت بدون داشتن صلاحیت باید سکان‌دار بزرگترین و ثروتمندترین نهاد کشور باشد، آیا این مسئله ربطی به خواسته‌های آقای شیخ‌الاسلامی دارد؟ اما شیخ‌الاسلامی همچنان اعتنایی نکرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان اظهار داشت: به هر حال ما نمایندگان پیگیری این مسئله و دفاع از حق و حقوق ملت را وظیفه شرعی و قانونی خود می‌دانیم و مطمئنیم به این وظیفه عمل کرده‌ایم و در این راه مطمئنیم که دشمنی نکردیم بلکه تلاش کردیم تا از قانون دفاع کنیم و وقتی به استیضاح دست زدیم که مطمئن بودیم این کار لازم است

وی در پایان با اشاره به اینکه ۹ بار بر رفتار آقای مرتضوی و شیخ‌الاسلامی حجت ارائه شد، اظهار داشت: شیخ الاسلامی یا این افعال را می پسندید که قطعا شایسته وزارت نیست و یا چنانکه مشهور است این امور بر وی تحمیل شده که در این صورت نیز شایسته وزارت نیست.

وزیری که به راحتی قانون را زیر پا می‌گذارد، صلاحیت را ندارد

همچنین علی مطهری نماینده مردم تهران، ری،‌شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در جریان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز مجلس گفت:‌ مایه تاسف است که اصرار بر اعتنایی به قانون در موضوع انتصاب جناب سعید مرتضوی به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی، منجر به استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اختصاص وقت مجلس به این موضوع گردد.

وی ادامه داد: لازم است صورت مسئله برای نمایندگان و مردم روشن شود، بویژه با توجه به شبهاتی که در برخی جراید و رسانه‌ها درباره استیضاح وزیر کار مطرح شده است، گاهی گفته شده که خصومت شخصی و لجاجت میان طرفین عامل این اقدام بوده است که در اینجا اعلام می‌دارم هیچ خصومتی میان امضا‌کنندگان استیضاح از یک طرف و وزیر کار و جناب آقای مرتضوی از طرف دیگر وجود ندارد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: همچنین هیچ منفعتی برای استیضاح کنندگان از قبل بودن یا نبودن این دو در مناصب خود متصور نیست و حتی آرزو داریم آقای مرتضوی از همه اتهامات وارده در پرونده‌های متعدد قضایی خود تبرئه شود.

طراح استیضاح وزیر کار ادامه داد: گاهی نیز گفته‌اند این اقدام با ضرورت تعامل دولت و مجلس سازگار نیست و موجب واگرایی مجلس و دولت می‌شود، پاسخ این است که مقصود از تعامل دولت و  مجلس در اجرای قانون است یا تعامل در قانون‌شکنی‌، ما نمی‌توانیم برای زیر پا گذاشتن قانون یکدیگر را یاری کنیم و آنرا تعامل بنامیم چرا که در این صورت مجلس فلسفه وجودی خود را از دست می‌دهد.

مطهری با تاکید بر اینکه آنچه که تعامل را عملی می‌کند محوریت قانون است، اظهار داشت: برخی نیز گفته‌اند استیضاح یک وزیر در ماه‌های پایانی دولت برای تضعیف دولت و بهره‌برداری سیاسی است که باید به آنان گفت؛ طبق آیه قرآن باید از ظن و گمان بد بپرهیزید، به علاوه فرق است میان استیضاح یک وزیر به خاطر عملکرد ضعیف او و استیضاح یک وزیر به خاطر قانون‌شکنی؛ در مورد اول استیضاح وزیر چندان ثواب نیست اما در دومی واجب عقلی است.

نماینده مردم تهران در ادامه گفت: جناب سعید مرتضوی در تاریخ ۲۰ مرداد ۸۸ به دلیل داشتن پرونده‌های متعدد در محاکم قضایی با حکم دادگاه انتظامی قضات از قضاوت تعلیق شد تا به اتهامات سنگین ایشان رسیدگی شود، پس از چندی وی از سوی وزیر کار برخلاف قانون، از جمله قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره یک ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی به مدیرعاملی صندوق تامین  اجتماعی منصوب شد که قطعا احتمال ایجاد مانع برای رسیدگی قضایی ایشان تقویت و نوعی دهن‌کجی به قوه قضاییه تداعی می‌شد.

وی اظهار داشت: دیوان عدالت اداری این حکم را خلاف قانون دانست و ابطال کرد، در اینجا به جای آنکه وزیر درخواست پیشنهاد فرد دیگری را برای مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی ارائه دهد، اساسنامه یک نهاد بزرگ اقتصادی و اجتماعی را تغییر داده است، که این موضوع نیز پس از چندی از سوی هیات تطبیق مصوبات دولت با قانون مغایر قانون اعلام شد و رئیس مجلس نیز مطابق با اصل ۱۳۸ قانون اساسی این رای را تعلیق و به دولت ابلاغ کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه بار دیگر منتظر بودیم وزیر کار فرد دیگری را با پیشنهاد هیات امنای صندوق به سمت مدیرعاملی آن منصوب کند،‌ادامه داد: مدتی گذشت و خبری نشد لذا ما جمعی از نمایندگان به خاطر قانون‌ستیزی پس از یکسال تصمیم به استیضاح وزیر کار گرفتیم و مجلس نیز اقدام به استیضاح کرد، ولی بنا به تصمیم هیئت رئیسه قرار شد نشستی با وزیر کار صورت گیرد تا وی را در جریان قرار دهیم.

مطهری با بیان اینکه رئیس‌جمهور حکم سرپرستی مرتضوی به صندوق تامین اجتماعی، توسط معاون اول خود مستدل کرد، اظهار داشت: یعنی فراری دیگر از اجرای قانون، باز صرفا برای  حفظ یک فرد دارای چند پرونده قضایی در راس یک نهاد بزرگ اقتصادی و اجتماعی که البته در اینجا نیز رئیس مجلس با عنایت به نظر هیات تطبیق مصوبات این اقدام را نیز غیرقانونی اعلام کرد و رئیس دیوان عدالت اداری نیز آنرا به سخره گرفت.

نماینده مردم تهران ادامه داد: در عین حال جناب شیخ‌الاسلام همچون گذشته فردی را پیشنهاد نداده و در نهایت به توافق قبلی استیضاح اعلام وصول شد، آیا وزیر که به آسانی قانون را زیر پا می‌گذارد و اجازه می‌دهد قانون سبک شمرده شود صلاحیت ادامه کار را دارد و مجلس می‌تواند همچنان به او اعتماد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه رفتار وزیر در این موضوع مصداق سخن رهبر معظم انقلاب درباره قانون‌دانان، قانون‌شکن است، تصریح کرد: ممکن است گفته شود در اینجا وزیر تصمیم‌گیر نیست بلکه تصمیم‌گیر اصلی رئیس جمهور است که این عذر بدتر از گناه است، وزیری که قدرت مقاومت در برابر فشار ناحق را ندارد، و زیر بار قانون‌ستیزی می‌رود و ابزار آن می‌شود آیا صلاحیت مقام وزارت را دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به مصاحبه تلویزیونی رئیس‌جمهور در شهریور ماه جاری اظهار داشت: رئیس‌جمهور در این مصاحبه به صراحت اعلام کرد که من قانونی را که خودم شخصا منطبق برقانون اساسی تشخیص می‌دهم اجرا می‌کنم و قانونی که منطبق تشخیص ندهم اجرا نمی‌کنم، اما آیا وزیر باید تسلیم شود و اطاعت کند و آیا وزیر نمی‌توانست به عنوان مقابله با قانون‌ستیزی استعفا دهد.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه طبق اصل ۱۳۷ قانون اساسی هر وزیری در مقابل مجلس و رئیس‌جمهور صرفا در چارچوب قانون پاسخگو است و نه در مقابل هر فرمانی گفت: مشکل اساسی کشور ما تحریم‌های اقتصادی یا تهدید نظامی نیست، اینها را مردم ما براساس اعتقاداتی که به اسلام و آرمان‌های انقلاب اسلامی دارند، تحمل می‌کنند، مشکل کشور ما قانون‌گریزی برخی مسولان ما و احساس تبعیض میان شهروندان است.

مطهری ادامه داد: برای حفظ یک مقام متهم در راس یک نهاد اقتصادی و اجتماعی اساسنامه آنرا تغییر می‌دهند و مقام دیگری را به خاطر اصرار بر اجرای قانون مطیع به عرض نبودن در چشم به هم‌زدنی بدون هرگونه قدردانی از زحماتش عزل می‌کنند، وقتی مقامات عالی اجرایی قانون را اجرا نکنند و آنرا دور بزنند و به سخره بگیرند مردم ما چه نتیجه‌ای می‌گیرند، آیا جز این است که می‌گویند قانون مهم نیست و می‌شود آنرا اجرایی نکرد و به شکلی شده باید از اجرای آن شانه خالی کرد.

وی با بیان اینکه اینگونه اقدامات باعث می‌شود حتی در قراردادهای مدنی مانند عبور از چراغ قرمز برای مردم سست و سخیف شود، تصریح کرد: زمانی که کارمندان دولت احساس می‌کنند مقامات مافوق آنها برای حفظ یک فرد در یک منصب به انحاء مختلف از اجرای قانون شانه خالی می‌کنند این امر چه تاثیری بر رفتار آنان در اجرا قانون و رعایت حقوق مردم خواهد داشت.

مطهری با تاکید بر اینکه قانون باید در جامعه مقدس شمرده شود، بیان داشت: اگر قانون به بهانه‌های مختلف از قداست افتاد آنگاه نزد جامعه به تدریج زایل می‌شود و قانون جنگل حاکم می‌شود و آنگاه هرکه زورش بیش، سهمش بیشتر؛ اساسا فلسفه فرستادن پیامبران برای آوردن قانون عادلانه برای بشر بوده است، از آنجا که بشر زندگی اجتماعی دارد و از طرفی نیز حب ذات دارد و می‌خواهد منافع را به سوی جلب کند، نیاز به قانون دارد، آن هم قانونی که از ماوراء جامعه بشری آمده باشد تا قوانین بشری براساس آن تدوین شود.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم و حضرت علی (ع) در مسائل شخصی انعطاف و نرمش داشتند، گفت: اما این دو بزرگوار در مسائل اصولی و رعایت قانون و اجرای احکام اسلام با صلابت رفتار می‌کردند اما وزیر کار برای حفظ مرتضوی به عنوان یکی از اغنیا جامعه در راس صندوق اجتماعی و ایجاد نوعی مصونیت قضایی برای او حاضر شد اساسنامه صندوق تامین اجتماعی را تغییر دهد و علاوه بر آن برای شانه خالی کردن از مسئولیت خود آنرا به معاون اول رئیس‌جمهور سپرد، آیا ایشان درباره ضعفای جامعه هم حاضر به چنین فداکاری هستند؟

نماینده مردم تهران ادامه داد: اگر قانون در مقابل اغنیا ضعیف باشد و در مقابل ضعفا قوی، این نشانه بیماری جامعه است و براساس فرموده پیغمبر اکرم هیچ جامعه‌ای به مقام قداست نمی‌رسد مگر آنکه در آن ضعیف حق خود را بدون لکنت زبان بگیرد.

مطهری در پایان با بیان اینکه استیضاح وزیر کار به معنی چشم‌پوشی از خدمات ارزنده وی نیست، از نمایندگان خواست تا به استیضاح شیخ‌الاسلام رای مثبت دهند.

صریحا فشار بر نمایندگان برای انصراف از استیضاح را رد می‌کنیم

در ادامه جلسه، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دفاع از خود با بیان اینکه استیضاح حق قانونی نمایندگان است و بسیار محترم بوده و یکی از جلوه‌های زیبای مردم سالاری‌ دینی است، اظهار داشت: محور اصلی مباحث مربوط به صندوق تامین اجتماعی است که زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی ادامه داد:‌ وزارتخانه، تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ادغام سه وزارتخانه دیگر تشکیل و امر مهم و خطیر ادغام را با موفقیت پشت سر گذاشته است، که با همه مردم در ارتباط بوده و نهادهایی مانند بهزیستی، سلامت، صندوق بازنشستگی کشور، صندوق تعاون، صندوق ضمانت تعاون و … بعنوان زیرمجموعه آن وجود دارد که صندوق تامین اجتماعی یکی از آنها است.

شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه تمام مسئولیت‌هایی که به عهده وی سپرده شده با موفقیت به انجام رسیده است، افزود: در طول دورانی که گذشت، صحت عمل خود را از زبان نمایندگان و مسئولان دریافت کرده‌ام و تمام کارهای وزارتخانه در حد مطلوب به انجام رسیده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به گستردگی عملکرد صندوق تامین اجتماعی تصریح کرد:‌ این صندوق حدود ۳۶ میلیون نفر را تحت پوشش خود قرار داده است و یک میلیون و ۸۰۰ نفر مستمری‌بگیر و بودجه بخش درمان آن حدود ۵میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که نشان از ابعاد گسترده این صندوق دارد.

وی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه توجه عموم مسئولان نسبت به جایگاه خطیر صندوق تامین اجتماعی قابل تقدیر است، بیان داشت: همه ما مسئولیت داریم تا از این صندوق حمایت کرده چرا که این نهاد با جان بسیاری از مردم سروکار دارد و علی‌رغم تمام فعالیت‌های صورت گرفته عدم توجه به آن، کشور را در سالهای آینده با بحران جدی مواجه خواهد کرد و مسائل و آشوب‌هایی که در سایر نقاط جهان رخ می‌دهد ناشی از عدم توجه به بخش تامین اجتماعی بوده است.

شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه میان وزارتخانه و مردم ارتباط خوبی برقرار شده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از مراجعه‌کنندگان براساس اراده و تمایل شخصی خود و بدون درخواست از آنها اقدام به صدور یادداشت بیانیه در تمجید مسئولان کردند که این نشان از وجود رابطه گرم و صمیمی میان وزارتخانه و مردم است.

وی ادامه داد:‌ با گذشت بیش از یازده ماه از طرح استیضاح حتی یک تلفن هم جهت منصرف شدن و یا پس گرفتن امضا توسط نمایندگان صورت نگرفته چرا که پاسخ‌های روشن برای مسائل مطرح شده وجود دارد، لذا صریحا فشار را رد می‌کنیم.

وزیر کار در ادامه با اشاره به اکتساب مدیران در این وزارتخانه، عنوان کرد: مجموعه وزارتخانه مبتکر و فعال بوده و به دلیل شرایط ادغام بیشترین انتصاب‌ها را داشته‌ایم که این انتصاب‌ها پاک‌ترین، مومن‌ترین، ولایی‌ترین، پرکارترین مجموعه مدیریتی در وزارتخانه جمع شده و من به این مجموعه مدیریتی افتخار می‌کنم، چرا که آنها به عشق ولایت و مردم و نظام شب و روز نمی‌شناسند.

شیخ‌الاسلامی تاکید کرد: تمام فعالیت‌های وزارتخانه در چارچوب قانون بوده و در طی همه فعالیت‌های انجام شده بیشترین تعامل را با مجلس داشته‌ایم و در جلسات مختلفی در دولت و کمیسیون تعامل و گفتگو داشته و مجلس نیز از دولت حمایت کرده بلکه در خیلی از موارد سبقت گرفته است.

استیضاح وزیر در شرایط فعلی چاره‌ساز نیست

روح‌الله عباسپور نماینده بویین زهرا در مجلس نیز در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سخن می‌گفت به این موضوع اشاره کرد که طبق اصل ۸۹ قانون اساسی و ماده ۲۳۳ آیین‌نامه داخلی مجلس استیضاح حق قانونی نمایندگان مجلس است.

وی افزود: طبق اصل ۶۷ قانون اساسی نمایندگان سوگند یاد کردند که اعمال و فعل و انفعالاتشان در جهت تامین منافع ملی جامعه باشد که اولویت‌های جامعه مد نظر آن‌ها قرار گیرد.

عباسپور در ادامه به اعمال تحریم‌های یک جانبه غرب به کشورمان اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی ما در یک جنگ اقتصادی به سرکردگی آمریکا و اسرائیل و دولت‌های غربی هستیم و باید از تمام ظرفیت‌ها برای مقابله با این تهدیدات استفاده کنیم.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: بنابراین باید دید که آیا در شرایط فعلی استیضاح به نفع است که این بحث‌ را مطرح کنیم و باعث چالش بین دولت و مجلس شویم؟

وی افزود: اگر نمایندگان از موکلین خود که همان مردم هستند بپرسند که اولویت اصلی کشور چه باید باشد قطعا به مسئله وحدت اشاره خواهند کرد و مردم معتقدند تحریم‌ها و عوارض آن را تحمل می‌کنیم اما انشقاق بین قوا را تحمل نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: آیا استیضاح در شرایط فعلی باعث وحدت و همگرایی بیشتر می‌شود یا شکاف بین مسئولان را بیشتر می‌کند؟ بنابراین استیضاح هیچ دستاوردی برای ملت نداشته و مشکلات را بیشتر خواهد کرد.

نماینده بویین زهرا در ادامه تصریح کرد: چندی پیش در جلسه‌ای که خدمت مقام معظم رهبری بودیم ایشان همه مسئولان را به حفظ وحدت دعوت کردند. آقای توکلی و مصباحی مقدم! از شما می‌پرسم اولویتی که مقام معظم رهبری مطرح کردند چه بود؟ آیا اولویت استیضاح بود یا توجه به معیشت مردم و اقتصاد مقاومتی؟

وی در ادامه اظهار داشت: در سال ۸۳ در حالی که مجلس هفتم وزیر آموزش و پرورش وقت را استیضاح کردند مقام معظم رهبری نامه‌ای نوشته و گفتند استیضاح سودی برای جامعه ندارد.

عباسپور تاکید کرد: با شرایط فعلی مجلس شرایط استیضاح وزیر کار فراهم نبوده و رای نخواهد آورد.

وی در ادامه تصریح کرد: وزارت کار ۱۴ سازمان را تحت پوشش قرار داده است و تنها سازمان بهزیستی ۴۰ هزار نیرو دارد.

وی گفت: اگر وزیر استیضاح شود تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال آینده دولت می‌تواند این وزارتخانه را به صورت سرپرست اداره کند بنابراین کدام وزیر عاقلی در ۳۰ روز باقی‌مانده در دولت دهم چنین مسئولیتی را خواهد پذیرفت.

عباسپور افزود: برخی دوستان به مسئله کهریزک اشاره کردند باید گفت کهریزک زاییده فتنه است آیا ما باید فتنه را فراموش کرده و کهریزک را بزرگ کنیم مسئله کهریزک ناچیز بوده ولی آن را محکوم می‌کنیم.

وی هم چنین در خصوص جابه جایی پرونده توسط مرتضوی در زمان دادستانی وی گفت: وقتی پرونده به یک بازپرس تحویل داده شود هیچ گونه جابه جایی نمی توان در آن صورت داد.

ادامه رسیدگی به استیضاح وزیر کار در نوبت بعد از ظهر

در ادامه رسیدگی به استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی به علت کمبود وقت نمایندگان با موکول شدن ادامه جلسه استیضاح وزیر کار به نوبت بعدازظهر موافقت کردند.

بر اساس این گزارش نمایندگان با ۲۱۲ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر به این پیشنهاد رای مثبت دادند.

همچنین محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور که به همراه برخی از اعضای دولت برای دفاع از وزیرش در جلسه حاضر شده بود، این جلسه را ترک کرد.

آغاز جلسه نوبت عصر برای استیضاح وزیر کار

جلسه نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی  برای رسیدگی به استیضاح عبدالرضا شیخ‌السلامی وزیر کار از ساعت ۱۴:۱۵ به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

نمایندگان مخالف و موافق استیضاح وزیر کار در جلسه علنی نوبت صبح به اظهار نظر در این باره پرداختند.

همچنین شیخ‌الاسلامی نیز از عملکرد خود در انتصاب سعید مرتضوی دفاع کرد؛ رئیس‌جمهور و برخی از اعضای هیئت دولت در جلسه نوبت صبح مجلس حضور یافتند.

حضور مجدد احمدی‌نژاد در جلسه نوبت عصر مجلس

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور برای دفاع از عملکرد عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاع اجتماعی در صحن علنی مجلس حاضر شد.

جمعی از وزرا و معاونین احمدی‌نژاد وی را در مجلس همراهی می‌کنند.

صحبت رئیس جمهور بعد از وزیر وجاهتی ندارد

الیاس نادران نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در ادامه جلسه علنی عصر امروز و در جریان بررسی طرح استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پیش از آغاز جلسه در تذکری با استناد به  ماده ۲۲۷ ایین‌نامه داخلی مجلس گفت: در زمانی که استیضاح هیئت وزیران مطرح است رئیس‌جمهور مطابق ماده ۲۲۷ آیین نامه داخلی بعد از نطق نمایندگان می‌تواند یک ساعت در دفاع از هیئت وزیران صحبت کند اما وقتی استیضاح یک وزیر مطرح است رویه در مجلس هفتم و هشتم به این صورت بوده که فقط وزیر می‌تواند حداکثر نیم ساعت از خود دفاع کند .

نماینده مردم تهران تصریح کرد: نباید باب شود که ابتدا نمایندگان استیضاح کننده صحبت کنند و بعد رییس جمهور یک ساعت صحبت کند، براساس آیین‌نامه چنین چیزی وجاهت ندارد.

وی تصریح کرد: اگر آقای رئیس‌جمهور بناست از وزیر دفاع کند این دفاع بعد از دو ربع ساعتی است که نمایندگان صحبت می‌کنند.

لاریجانی که ریاست جلسه امروز را بر عهده دارد در پاسخ به این تذکر گفت: هر دو وجه از آیین‌نامه قابل برداشت است و رئیس‌جمهور نیز می‌تواند آخرین فردی باشد که صحبت‌های خود را عنوان می‌کند و این بنا به تصمیم خود رئیس‌جمهور است و بنده اشکالی از نظر آیین‌نامه‌ای نمی‌بینم.

هیچ فاصله‌ای بین نمایندگان و دولت وجود ندارد

در ادامه جلسه نوبت عصر استیضاح وزیر کار، محمود احمدی نژاد در نطق خود در دفاع از وزیر کار با بیان اینکه استیضاح حق نمایندگان است‌، گفت: نمایندگان می‌توانند وزرا را استیضاح کنند و وزرا نیز موظف به پاسخگویی هستند.

وی با بیان اینکه هیچ فاصله‌ای بین نمایندگان و دولت وجود ندارد، تصریح کرد: مسائلی که می‌خواهم عرض کنم، ارتباطی به مسئله دولت و مجلس ندارد، مسئله کلان کشور است که اگر بی توجهی کنیم مسائلی نظیر همین استیضاح پیش می‌آید.

احمدی‌نژاد متذکر شد: بحث من فراتر از استیضاح است. چرا باید همدیگر را مدام متهم کنیم؟ ما در یک جبهه ایم و باید با هم کار کنیم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: قانون شریف‌ترین و تنظیم‌کننده تعاملات است و همه ما باید تلاش کنیم قانون به خوبی در کشور اجرا شود.

وی با بیان اینکه من نمی‌گویم که استیضاح‌کنندگان اشتباه می‌کنند و ما درست می‌گوییم، چرا باید یکدیگر را متهم کنیم؟

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه من آقای شیخ الاسلام را ۲۷ سال است که می‌شناسم، گفت: امروز دشمنان خود را برای فشار آوردن به کشور بسیج کرده‌اند. باید دست به دست هم باری از دوش مردم برداریم. فشارهایی که از داخل می‌آید با فشارهای خارجی برابری می‌کند.

وی افزود: سه سال است دولت تحت سنگین ترین فشارهاست؛ همکاران پاک من زیر سنگین‌ترین اتهامات هستند. چقدر احضار و …؟ من سکوت کردم و همکاران را به تحمل واداشتم.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه مشکلاتی ایجاد شده که همه از آن در رنج هستیم، گفت: تنظیم روابط از مسیر خود خارج شده است و باید برای آن چاره اندیشید.

 

 

وی در ادامه با بیان اینکه ما دور هم جمع شده ایم تا مسائل کشور را حل کنیم و همه نیت ها حل مسائل کشور است گفت: حتما اطلاع دارید که اخیرا جلساتی به همراه رئیس مجلس، روسای کمیسیون‌ها و گروه اقتصادی دولت برگزار شده و توافقاتی برای جبران کاهش قدرت خرید مردم صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: براساس این توافقات کاهش قدرت خرید مردم در طول ۱۰-۱۵ ماهی که فشارهای بیرونی ایجاد کرده و مشکلاتی برای مردم ایجاد شده در اوایل اسفند جبران خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه نمی خواهم بگویم استیضاح کنندگان اشتباه می کنند گفت: بحث ما فراتر از بحث استیضاح است، به هرحال گاهی اصطکاک بوجود می‌آید در صورتیکه همه ما یک مأموریت داریم و در یک مجموعه کار می کنیم.

وی با بیان اینکه درمورد استیضاح، آقای شیخ‌الاسلامی توضیحات کاملی دادند گفت: بنده وارد جزئیات نمی شوم، آقای شیخ‌الاسلام جزء بهترین‌های کابینه است. وی فردی عالم، مؤمن، بی حاشیه و دلسوز است و هر جا بوده فرد موفقی بوده است که این لطف خداست و ما باید شکر گذار باشیم که چنین خادمینی در کشور مسئولیت دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بنده ۲۷ سال است که شیخ الاسلام را می شناسم و به وی ارادات دارم گفت: افتخار می کنم که برادری مثل وی دارم، کجا می خواستیم خلاف قانون انجام دهیم.

وی در ادامه تأکید کرد: ما هردو یک خواسته داریم، خواسته ای که شما دارید و ملت دارند همه‌ی این خواسته‌ها بالاخره باید از طریق دولت عملیاتی شود و دولت بخش مهمی از قوه مجریه است،لذا اگر مردم ما و شما همه در یک راستا قرار گیریم کارایی‌ها بالا می رود و بهترین استفاده را می توانیم از شرایط داشته باشیم.

احمدی نژاد ادامه داد: همه ما خوبی‌ها را برای ملت می خواهیم، امروز کشور تحت تأثیر سنگین‌ترین فشارهاست، دشمن خود را برای فشار به کشور بسیج کرده است و ماباید دست به دست هم دهیم و باری از دوش مردم برداریم اما برخی عوامل و علل باعث شده فشارهایی که در داخل می‌آید با فشارهایی که از خارج به کشور می‌آید بیشتر شود، ما این موضوعات را باید برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: حل این موضوعات ربطی به این موضوع ندارد که چه کسی در چه جایگاهی قرار گرفته است، اینها مشکلات کشور است، و برخی مسائل سیاسی و غیر سیاسی که دخالت می کند، من مطمئن هستم که اکثریت نمایندگان در جریان آنها نیستند، این را هم بگویم بنده واقعاً نمی خواستم وارد این مسائل شود و تمام تلاش خود را کردم.

رئیس جمهور با بیان اینکه سه سال است دولت تحت فشار سنگین ترین تهمت‌هاست گفت: همکاران پاک من تحت فشار بدترین تهمت ها قرار گرفتند. تا چه اندازه بنده عنواع تهمت ها را قبول کردم. در حال حاضر می دانید بولتن چاپ می کنند و توضیع می کنند که سرتاپای آن تهمت و افترا به دولت است ما اینها را تحمل کردیم اما می بینم بجایی می رسیم که فردا به بن بست می رسیم. لذا چاره ای ندیدم که برخی از مطالب را عرض کنم.

رئیس جمهور در ادامه گفت: سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی است و متعلق به کارگران و بازنشستگان است، از حقوق آنان کم شده و صندوقی درست شده برای رسیدگی به آنها نه ما و نه شما حقی نداریم که باری را برآن تحمیل کنیم.

وی ادامه داد: فردا این خواهد ماند، برخی کشورهای اجرایی مقابل چشم ما هستند، صندوق تأمین اجتماعی برای افراد معلوم مشخص است. عده ای پولهایشان را گذاشته اند و این صندوق را درست کرده اند و من و شما نمی توانیم برای آن خرجی بتراشیم و باری را تحمیل کنیم.

وی در ادامه افزود: این یک نهاد عمومی غیر دولتی و از آن مردم است. حالا برای تعیین رئیس آن ترتیباتی را تعیین کرده‌ایم، امروز روزیست که ما باید به سازمان تأمین اجتماعی کمک کنیم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: عده‌ای پول‌هایشان را گذاشته‌اند و صندوقی درست کرده‌اند. من و شما نمی‌توانیم برای آن خرج بتراشیم و باری را بر آن تحمیل کنیم. خلاف شرع است. این مال مردم است. این یک نهاد عمومی غیردولتی است، حالا برای تعیین رییس آن ترتیباتی تنظیم کرده‌اید تا یکی بیاید در هیات امنا انتخاب شود و بالای سر این صندوق بگذارند.

 

 

رئیس‌جمهور افزود: امروز روزی است که ما باید به سازمان تامین اجتماعی کمک کنیم. ما باید از این سازمان که مربوط به کارگران عزیز است، حمایت و پشتیبانی بکنیم. بارها شده که ما پیشنهاد داده‌ایم، شما مصوب کرده‌اید، شما خواستید مصوب کنید، ما موافقت کردیم. البته بارها هم شده که خارج از اراده ما بارهای سنگینی بر دوش این سازمان گذاشته شده و دچار مشکلات شده است.

 

وی با بیان این‌که در اینجا وارد بحث‌های اصلی می‌شوم،‌ گفت: اینجا حکم دیوان عدالت اداری مطرح می‌شود. صرف‌نظر از این‌که امروز چه کسی رییس دیوان است، موضع سیاسی او چیست چه کسی رییس‌جمهور است، بالاخره دیوان عدالت باید یک نقطه اعتماد و آرامش و ثبات باشد. همین دیوان معظم عین همین شکایت اخیر که مطرح شده در سال ۸۷ هم مطرح شده است. یعنی یک نفر آمده و گفته رییس سازمان تامین اجتماعی واجد شرایط نیست. همین دیوان اظهارنظر کرده است و گفته است چون این یک نهاد عمومی غیردولتی است ما صالح برای رسیدگی به عزل و نصب‌های آن نیستیم.

 

 

احمدی‌نژاد با بیان این‌که امروز چه شده است که دیوان برای رسیدگی به این موضوع صلاحیت پیدا کرده است، گفت: یک اشکالی وجود دارد و ما باید اشکال را پیدا کنیم. اگر آرای هیات عمومی بخواهد تغییر کند چه چیزی ثبات پیدا می‌کند در این کشور؟

 

 

وی ادامه داد: البته بگذریم از این‌که پرونده قبلی دو سال و خرده‌ای طول کشید و این مورد اخیر چند ماه بیشتر طول نکشید.

 

 

رئیس‌جمهور افزود: در سال ۸۵ سازمان مالیاتی یک شکایتی می‌کند که طبق اصلاحیه قانون مالیات‌ها، نهادهای وابسته به شهرداری‌های سراسر کشور از معافیت مالیاتی خارج می‌شوند. پنج سال طول می‌کشد تا به این پرونده رسیدگی شود، اما راجع به موضوع اخیر به سرعت رسیدگی می‌شود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: رییس دیوان تقاضای ابطال مصوبه دولت را کرده است. در آنجا فقط آیین‌نامه‌ها و تصویب‌نامه‌های دولت آمده است. چطور شما آمده‌اید و نصب دولت را رد می‌کنید؟ پس فردا چطور دولت می‌تواند در کشور کار کند؟ ماده ۱۹ دیوان عدالت اداری نیز بیان کرده است.

 

رییس‌جمهور تصریح کرد: اگر ما اجازه دهیم دیوان خارج از چارچوب قانون اساسی عمل کند، چطور می‌توانیم بعدا کشور را اداره کنیم؟

 

بر اساس این گزارش، احمد توکلی خواست تذکری دهد که رییس مجلس به وی یادآور شد: اجازه دهید بحث رییس‌جمهور تمام شود، پس از آن تذکرات را گوش می‌دهیم.

 

احمدی‌نژاد در بیان نکته بعدی، اصل ۵۵ قانون اساسی را قرائت کرد و گفت: خواهش می‌کنم دوستان عنایت کنند. اینها دیگر ربطی به احمدی‌نژاد یا ابوترابی یا جنابعالی ندارد. اینها را باید اصلاح کرد، زیرا برای کشور است.

 

وی در بیان اصل ۵۵ مبنی بر اینکه «دیوان‏ محاسبات‏ به‏ کلیه‏ حسابهای‏ وزارتخانه‏‌ها، موسسات‏، شرکتهای‏ دولتی‏ و سایر دستگاه‏‌هایی‏ که‏ به‏ نحوی‏ از انحا از بودجه‏ کل‏ کشور استفاده‏ می‏‌کنند به‏ ترتیبی‏ که‏ قانون‏ مقرر می‏ دارد رسیدگی‏ یا حسابرسی‏ می‏‌نماید که‏ هیچ‏ هزینه‏‌ای‏ از اعتبارات‏ مصوب‏ تجاوز نکرده‏ و هر وجهی‏ در محل‏ خود به‏ مصرف‏ رسیده‏ باشد. دیوان‏ محاسبات‏، حسابها و اسناد و مدارک‏ مربوطه‏ را برابر قانون‏ جمع آوری‏ و گزارش‏ تفریغ بودجه‏ هر سال‏ را به‏ انضمام‏ نظرات‏ خود به‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ تسلیم‏ می‏‌نماید. این‏ گزارش‏ باید در دسترس‏ عموم‏ گذاشته‏ شود»، خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات نمی‌توان به وزیر نامه دهد که مجلس مصوبه دولت راجع به نصب یک نفر را رد کرده و تو اگر بخواهی ادامه بدهی مجازات می‌شوی. این تجاوز از قانون اساسی است. اینها روابط را به هم می‌زند.

 

رییس‌جمهور با اشاره به وظایف دیوان محاسبات افزود: آیا در اینجا راجع به مصوبات دولت چیزی هست؟ اصلا گفته شده که دیوان محاسبات می‌تواند دادگاه داشته باشد، محاکمه کرده و مجازات و اعلام کند؟ در اینجا دیوان محاسبات دو هفته قبل رییس بانک مرکزی را که از بودجه استفاده نمی‌کند، یک سال انفصال داد. عزیزان آثار این را در بازار ببینیم. من و شما ساعت‌ها برنامه‌ریزی اقتصادی می‌کنیم، بانک مرکزی باید جلو ببرد. این خلاف قانون اساسی است.

 

احمدی‌نژاد گفت: جلسه قبل ما خدمت شما آمدیم و عرض ارادت کردیم، دوستی‌ها را تقویت کردیم و پشت‌بند آن یک استیضاح درآمد. اشکالی ندارد ما بر سر عهد خودمان هستیم.

 

وی در ادامه صحبت‌های خود، به اصل ۱۳۸ قانون اساسی مبنی بر اینکه «علاوه‏ بر مواردی‏ که‏ هیات‏ وزیران‏ یا وزیری‏ مامور تدوین‏ آیین‏‌نامه‏‌های‏ اجرایی‏ قوانین‏ می‏‌شود، هیات‏ وزیران‏ حق‏ دارد برای‏ انجام‏ وظایف‏ اداری‏ و تامین‏ اجرای‏ قوانین‏ و تنظیم‏ سازمانهای‏ اداری‏ به‏ وضع تصویب‏ نامه‏ و آیین‏ نامه‏ بپردازد. هریک‏ از وزیران‏ نیز در حدود وظایف‏ خویش‏ و مصوبات‏ هیات‏ وزیران‏ حق‏ وضع آیین‏ نامه‏ و صدور بخشنامه‏ را دارد ولی‏ مفاد این‏ مقررات‏ نباید با متن‏ و روح‏ قوانین‏ مخالف‏ باشد. دولت‏ می‏ تواند تصویب‏ برخی‏ از امور مربوط به‏ وظایف‏ خود را به‏ کمیسیونهای‏ متشکل‏ از چند وزیر واگذار نماید. مصوبات‏ این‏ کمیسیونها در محدوده‏ قوانین‏ پس‏ از تایید رییس‏‌جمهور لازم‏‌الاجرا است‏. تصویب‏ نامه‏ ها و آیین‏ نامه‏ های‏ دولت‏ و مصوبات‏ کمیسیونهای‏ مذکور در این‏ اصل‏، ضمن‏ ابلاغ‏ برای‏ اجرا به‏ اطلاع‏ رییس‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ می‏ رسد تا در صورتی‏ که‏ آنها را بر خلاف‏ قوانین‏ بیابد با ذکر دلیل‏ برای‏ تجدید نظر به‏ هیات‏ وزیران‏ بفرستند»، اشاره و خاطرنشان کرد: یک اشتباهی اتفاق افتاده و باید آن را برطرف کرد. اگر حل نشود مشکلات ادامه دارد و هر روز ما با یکدیگر درگیر می‌شویم و تنشی وجود دارد.

 

رییس‌جمهور افزود: در کجای این اصل اجازه داده که مصوبات دولت لغو شود؟ ما کاری به شخصی که اینجا نشسته نداریم، این بحثی حقوقی است. خواهران و برادران! این جلسه در محضر خدا، تاریخ و ملت است. من دارم اکنون یک درد کشور را برای شما می‌گویم. من امروز آمده‌ام برای شما درد دل کنم و برای حل مسائل کشور استمداد بطلبم.

 

احمدی‌نژاد همچنین اظهار کرد: کجای این اصل نوشته است رییس مجلس می‌تواند مصوبات دولت و بخشنامه‌های رییس‌جمهور را باطل کند؟ پرسش من از مردم، حقوقدانان و شماست.

 

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در این میان خطاب به رییس‌جمهور گفت: اگر مصلحت بدانید در موضوع صحبت کنید. شما راجع به استیضاح صحبت کنید.

 

احمدی‌نژاد پاسخ داد: دقیقا موارد استیضاح از اینجاها سرچشمه می‌گیرد. دولت مصوبه‌ای را می‌گذارد اما لغو می‌شود.

وی با بیان اینکه آقای شیخ‌الاسلام را همه می‌شناسیم، تصریح کرد: من فکر نمی‌کنم در موضوع ایشان نیازی باشد، من بیشتر صحبت کنم.

 

 

رییس جمهور اضافه کرد: آقای مرتضوی هم فردی مثل همه افراد جامعه است و هزاران نفر در این کشور مدیر هستند و ایشان هم یکی از آنهاست، پس چرا اینقدر حساسیت وجود دارد؟

 

 

احمدی نژاد گفت: من می‌خواستم نواری را بگذارم، شما ببینید. اما برخی دوستان از جمله آقای ابوترابی و دیگران آمدند پس گاهی می‌گویند بگو، بگو و وقتی می‌خواهیم بگوییم، می‌گویند نگو، نگو. بالاخره ما باید چه کار کنیم.

 

لاریجانی در این لحظه گفت: اگر چیزی را لازم می‌دانید بگویید تا چیزی نماند.

علی لاریجانی سپس خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اجازه دهید مطالبشان را بگویند؛ حساس نشوید.

 

احمدی‌نژاد که در پشت تریبون قرار داشت، خطاب به نمایندگان گفت: کمی حوصله کنید. من از عزیزان خواهش می‌کنم؛ بالاخره من و شما باید حوصله و تحمل داشته باشید، حرفها را گوش دهید. ما که در خدمت شما و کوچک شما هستیم.

 

رییس‌جمهور سپس از نمایندگان خواست صلوات بفرستند.

 

وی خطاب به نمایندگان با بیان اینکه “اگر می‌خواهید گوش دهید، باید دو دقیقه حوصله کنید”، بار دیگر از نمایندگان خواست صلوات دیگری بفرستند.

 

احمدی‌نژاد گفت: من فکر می‌کنم مسائلی در پشت صحنه می‌گذرد که نه نمایندگان و نه ما از آن خبر نداریم و وقتی در میدان اداره کشور وارد می‌شوند عناوین دیگری پیدا می‌کند و به دعوای من و شما تبدیل می‌شود در حالی که ما با هم دعوا نداریم بلکه می‌خواهیم با هم کار کنیم.

 

رییس‌جمهور افزود: ملاقاتهایی اتفاق افتاده است و از رییس مجلس خواهش می‌کنم که تحمل کند، حتی اگر این مسائل مربوط به نزدیکان خودمان باشد پشت سر همین مسائلی که امروز (در مجلس مطرح است) جریاناتی وجود دارد.

 

لاریجانی در این حین خطاب به تعدادی از نمایندگان که نسبت به اقدام رییس‌جمهور برای پخش نوار اعتراض داشتند و خواستار ارائه تذکر بودند، گفت که لطفا صحبت‌های جناب رییس‌جمهور را قطع نکنید و اجازه دهید مطلبشان تمام شود، آن وقت تذکراتتان را می‌شنویم.

 

احمدی‌نژاد نیز اظهار کرد: ۲۴ ساعت جلساتی برگزار شده است و بخشی را که مساله‌ای درست نمی‌کند و نرم‌تر است، می‌خواهیم پخش می‌کنیم. دوستانی گفتند اجازه دهید فضای کشور آرام‌تر شود. من گفتم یک نسخه را به رییس محترم مجلس تقدیم کنم و یک نسخه روسای کمیسیون‌ها بدهیم.

 

لاریجانی هم در ادامه گفت: خواهش می‌کنم نوارتان را پخش کنید که بعدا نگوید پخش نشده است. پخش کنید. چیزی کم نگذارید.

 

رییس مجلس خطاب به نمایندگان نیز اظهار کرد: پس از اتمام مطالب رییس‌جمهور به تذکرات گوش می‌کنیم چون بحث نوار مطرح شده است و جامعه را حساس‌تر می‌کند. اجازه دهید این کار انجام شود.

 

این صحبتها در حالی مطرح شد که تعدادی از نمایندگان با صدای بلند به اعتراض خود ادامه می‌دادند.

 

رییس‌جمهور درباره نوار مورد اشاره‌اش که از سیستم صوتی مجلس پخش شد گفت: این نوار درباره جلسه‌ای بین فردی به فاضل لاریجانی و آقای مرتضوی است که ساعتها طول کشیده‌ است و بخشی از این گفت‌وگوها به همین مسائل ما برمی‌گردد. حدود ۲۰ دقیقه از این جلسه را در اینجا پخش می‌کنیم.

 

احمدی‌نژاد خطاب به نمایندگان اظهار کرد: حوصله کنید و نوار را گوش کنید.

 

در این لحظه پخش نوار مورد اشاره رییس‌جمهور آغاز شد که صدای پخش شده واضح نبود و پس از چند دقیقه تعدادی از نمایندگان اعتراضاتی را مطرح کردند که احمدی‌نژاد در پشت تربیون گفت: این نوار در حدود ۲۴ دقیقه است و هنوز تمام آن پخش نشده است.

 

لاریجانی نیز خطاب به رییس‌جمهور گفت: لطفا تمامی مطالبتان را بیان کنید.

 

وی سپس خطاب به نمایندگان مجلس که همچنان صدای اعتراض آنها به گوش می‌رسید گفت: من از شما خواهش کردم آرامش جلسه را حفظ کنید.

 

در ادامه رییس‌جمهور اظهار کرد: می‌خواهم نکاتی از این مطالب را که در این نوار وجود دارد بیان کنم.

 

از آنجایی که اعتراض نمایندگان همچنان ادامه داشت، صحبت‌های رییس‌جمهور با اخلال مواجه شد و در این بین احمدی‌نژاد از نمایندگان خواست تا صلواتی بفرستند.

اگر نزدیکانمان هم تخلف کرده باشد باید رسیدگی شود

علی لاریجانی در ادامه صحبت‌های احمدی‌نژاد اظهار داشت: از آن جایی که احساس کردم صحبت‌های آقای رئیس‌جمهور راجع به من است لازم می‌دانم صحبت‌هایی را در مورد اظهارات وی مطرح کنم چرا که مقصود وی از فاضل لاریجانی بنده بودم و وی می‌خواست موضوع را به بنده احاله بدهد.

وی با بیان اینکه این جلسه، جلسه خوبی است و باید خیلی از مسائل در آن حل شود چرا که برخی از مسائل کشور ما از همین سنخ است، گفت: از این که تحمل کردید و صحبت‌های رئیس‌جمهور را گوش دادید تشکر می‌کنم و لازم می‌دانم مطالبی در خصوص اظهارات وی عرض کنم.

رئیس‌ مجلس در رابطه با بحث رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه تنظیم قوا به هم خورده است، گفت: آقای رئیس جمهور تنظیم قوا به هم نخورده است این سلیقه شماست که یک جایی نظر شورای نگهبان را به عنوان مفسر قانون اساسی قبول ندارید، تنظیم قوا به هم نخورده این تصمیم شماست که قانون می‌گذارید و ابلاغ نمی‌کنید در صورتی که قسم خورده‌اید.

لاریجانی با بیان اینکه به این صورت نمی شود ادامه داد، گفت: قانون اساسی قانون مصوب مجلس که به تایید شورای نگهبان رسیده است دولت موظف است که آن را ابلاغ کند و در این جاست که اگر این گونه نشود تنظیم قوا به هم می‌خورد.

وی در ادامه با اشاره به این بحث رئیس‌جمهور که عنوان کرد برخی مسائل سیاسی است که مشکل ایجاد کرده و سبب شده به دولت اتهاماتی وارد شود، گفت: مشکل اینجاست شما افرادی را به عنوان یاران خود انتخاب کرده‌اید که پرونده‌هایی دارند شما نمی‌گذارید که رسیدگی شوند. اگر مطالبی که در مجلس عنوان کرده‌اید به دادگاه می‌دادید رسیدگی می‌کردند ما از کسی دفاع نمی‌کنیم ما نزدیکترین فردمان نیز تخلفی کرده باشد جلوگیری نمی‌کنیم و می‌گویم رسیدگی شود لذا اشکال این جاست.

yjc.ir

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=61694

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر