2

معضل تئاتر نمایشنامه نیست

  • کد خبر : 68434
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۷

مجید امرایی کمبود نمایشنامه در تئاتر را شعاری عوام فریبانه خواند و گفت: حدود ۱۲ هزار نمایشنامه از بدو تولد تئاتر در ایران تولید شده که هیچ کدام از آنها مورد ثبت و ضبط قرار نگرفته است.

به گزارش افق مجید امرایی اظهار داشت: مشکل و مسئله تئاتر ایران کمبود نمایشنامه نیست زیرا بیش از ۱۲ هزار عنوان نمایشنامه ایرانی از آغاز شکل‌گیری ادبیات نمایشی تاکنون نوشته شده است اما هیچ مرکزی حتی عناوین این متون را ثبت و ضبط نکرده باشد.

وی ادامه داد: آیا از این ۱۲ هزار نمایشنامه، ۱۰۰۰ متن به عنوان نمایشنامه ملی قابلیت اجرا را ندارد که مدام مطرح می‌شود که مشکل تئاتر ایران نمایشنامه است.

این محقق تئاتر تصریح کرد: به اعتقاد من این سخن فقط می‌تواند قالب عوام فریبانه داشته باشد، زیرا طی ۱۵۰ سال گذشته در حوزه نمایشنامه‌نویسی بزرگان بسیاری اقدام به نگارش و انتشار متون نمایشی کرده‌اند که عمده آنها نیز با موضوعات ایرانی و اسلامی بوده است.

مدیر اسبق دفتر تئاتر خیابانی با بیان اینکه نباید بودجه را صرف مسائلی کنیم که در حد حرف است، اظهار داشت: مباحثی به عنوان معضل تئاتر از سوی افرادی مطرح می‌شود که هیچ آگاهی از این حوزه ندارند. تئاتر ایران ظرف ۱۵۰ سال گذشته هم در حوزه نمایشنامه‌نویسی و هم در حوزه تربیت کارگردان متناسب با شیوه‌های نمایشی ایرانی جایگاه خود را کسب کرده است و حال زمان بهره‌برداری از این ذخیره گران‌بها است.

به گفته امرایی چرا کسی به این سؤال پاسخ نمی‌دهد که چرا با گذشت این همه سال حتی عناوین این ۱۲ هزار نمایشنامه ثبت نشده است؟

این نویسنده تئاتر با بیان اینکه که نباید بودجه تئاتر را برای شعارهای جعلی صرف کنیم، گفت: باید اقدام به تجدید چاپ و انتشار نمایشنامه‌هایی کنیم که از گذشته تاکنون به آنها بالیدیم. سوء مدیریت موجب شده تا هر از چندگاه عنوانی را به عنوان مسئله و مشکل تئاتر مطرح کنیم و همه را مشغول آن کنیم.

وی بیان داشت: برای دستیابی به تولید متون نمایشی و تولید تئاتر ملی نباید دست روی دست بگذاریم به این بهانه که باید تولید نمایشنامه کنیم. تاکنون به دفعات متعدد با الهام از داستان‌های کهن و مفاخر ایرانی و اسلامی نمایشنامه‌هایی نوشته شده است اما هیچ مرکزی آنها را ثبت نکرده است. مدیران هم مدام فعالیت گذشتگان را پاک می‌کنند و خود را سرآغاز فعالیت ها می‌دانند که این خود یک ضعف در تئاتر و مدیریت آن به حساب می‌آید.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=68434

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر