2

فعالیت ۱۵۰ گروه برای رصد هلال ماه رمضان

  • کد خبر : 7066
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۶

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری از فعالیت ۱۵۰ گروه برای رصد هلال ماه رمضان خبر داد و گفت: تحت شرایط ویژه‌ و در صورت مناسب بودن شرایط جوی احتمال اینکه بشود در نیمه جنوبی کشور هلال ماه رمضان را بعد از غروب خورشید دید وجود دارد. علیرضا بوژانی مهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار […]

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری از فعالیت ۱۵۰ گروه برای رصد هلال ماه رمضان خبر داد و گفت: تحت شرایط ویژه‌ و در صورت مناسب بودن شرایط جوی احتمال اینکه بشود در نیمه جنوبی کشور هلال ماه رمضان را بعد از غروب خورشید دید وجود دارد.

علیرضا بوژانی مهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و معارف اسلامی خبرگزاری داشجویان ایران(ایسنا)، گفت: گروه‌های استهلال از روز ۹ مرداد یعنی یکشنبه هفته آینده مصادف با ۲۹ شعبان نسبت به رویت هلال ماه رمضان اقدام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: هلال ماه رمضان امسال مقداری شرایط پیچیده‌ای دارد و احتمال اینکه با یک رصد دشوار مواجه شویم زیاد است، چراکه ماه در یک موقعیتی قرار دارد که در مرز دیده شدن و دیده نشدن واقع شده است.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه اکثر کارشناسان معتقدند رویت این هلال بعد از غروب خورشید کار پیچیده و سختی خواهد بود، گفت: به دلیل این‌که ماه زاویه‌ی زیادی از خورشید ندارد و ارتفاع کمی دارد و از سوی دیگر احتمال رویتش صفر درصد هم نیست، ممکن است تحت شرایط ویژه‌ و درصورت مناسب بودن شرایط جوی احتمال اینکه بشود در نیمه جنوبی کشور هلال ماه رمضان را بعد از غروب خورشید دید وجود دارد.

مهرانی یادآور شد: به همان نسبت که به طرف جنوب کشور حرکت ‌کنیم این احتمال افزایش می‌یابد، اما شرایط جوی هم بدتر خواهد شد، به طوریکه در سواحل خلیج‌فارس مقدار رطوبت آنقدر زیاد است که شانس رویت را ضعیف می‌کند.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری همچنین درباره احتمال رصد هلال ماه رمضان از طریق چشم مسلح، تصریح کرد: نکته دیگر در رصد هلال این است که منتظر غروب خورشید نباشیم، یعنی قبل از اینکه خورشید غروب کند این هلال را با استفاده از ابزار در آسمان رویت کنیم که نمونه‌هایی از این رویت‌ها در سال‌های قبل وجود داشته است.

وی شانس این رویت را بیشتر دانست و گفت: برای این منظور تعدادی از گروه‌های رصدی که تجربه رویت هلال در روز را دارند فراخوان شده‌اند و آموزش‌های لازم را دیده‌اند تا ساعاتی قبل از غروب خورشید به رویت‌ هلال ماه اقدام کنند.

مهرانی خاطرنشان کرد: در کل کشور حدود ۱۵۰ گروه زیر نظر ستاد استهلال به رویت هلال ماه رمضان خواهند پرداخت که از ابزار و وسایل و سطوح مختلف تجربه و امکانات برخوردار هستند و تمامی گروه‌ها و امکانات توسط ستاد استهلال بسیج شده و هماهنگی‌ها صورت گرفته تا بتوانیم در اسرع وقت نتایج رصدها را تحلیل کنیم و جهت اتخاذ تصمیم خدمت مقام معظم رهبری ارائه نماییم.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری افزود: در سه استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی نزدیک به ۷۰ گروه فعال هستند که این گروه‌ها در برخی استان‌ها کمتر و در برخی استان‌ها بیشتر هستند که در مجموع ۱۵۰ گروه خواهند بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مطابق فتوای مقام معظم رهبری و برخی دیگر از مراجع عظام رویت هلال با چشم مسلح حجت است و بعضی از مراجع دیگر که رویت هلال را با ابزار حجت نمی‌دانند اعتقاد به اتفاق افق دارند.

مهرانی با بیان اینکه با رایزنی‌های فرهنگی کشورمان درخارج نیز برای رصد ماه هماهنگی شده است، گفت: هلالی که در ایران با چشم مسلح قابل رویت باشد ساعاتی بعد در یک منطقه دیگر دنیا با چشم غیرمسلح قابل رویت است، لذا از نمایندگی‌های فرهنگی کشورمان در کشورهایی مثل آفریقای جنوبی که این هلال با چشم غیرمسلح قابل رویت است خواسته شد تا اقدام کنند و نتایج آن را به ستاد اعلام کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=7066

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر