1

برای رسیدن به مدیریت اسلامی در جامعه نیازمند برنامه‌ریزی اساسی هستیم

  • کد خبر : 7298
  • ۰۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۱

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی چهارشنبه شب در دیدار مسئولان آموزش و پژوهش استان قم اظهار داشت: باید همواره دعا کنیم خدای متعال به همه ما نیت پاک عطا کند که در راه اسلام و انقلاب قدم برداریم تا دین خود را به انقلاب اسلامی ادا کنیم. وی افزود: هنگامی که نظام جدیدی در کشوری بخواهد […]

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی چهارشنبه شب در دیدار مسئولان آموزش و پژوهش استان قم اظهار داشت: باید همواره دعا کنیم خدای متعال به همه ما نیت پاک عطا کند که در راه اسلام و انقلاب قدم برداریم تا دین خود را به انقلاب اسلامی ادا کنیم.
وی افزود: هنگامی که نظام جدیدی در کشوری بخواهد روی کار بیاید اجرای اهداف و برنامه‌های جدید نیازمند اقدامات مختلف با رویکرد خاص سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است. عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: یک نفر هر چه قدرت داشته باشد نمی‌تواند به تنهایی جامعه‌ای را اداره کند به همین دلیل از همان ابتدا که جامعه اسلامی در مدینه تشکیل شد به صورت تدریجی مقررات اداری حاکم شد.
وی ادامه داد: در این زمان برای حاکمیت در مدیریت اسلامی، اشخاصی از سوی نبی اکرم (ص) مامور کارهایی خاص شدند و این روند تا زمان ولایت حضرت علی (ع) برکوفه ادامه داشت که در زمان حکومت ایشان، مدیریت اسلامی به اوج خود رسید.
آیت‌‌الله مصباح یزدی بیان کرد: هنگامی که رژیم غیراسلامی در ایران از بین رفت برای تحقق بخشیدن و اجرایی شدن به اهداف انقلاب هیچ راهی جز اینکه مدیران نهادهای مختلف شامل وزرا و مدیران پایین دستی به صورت با واسطه و بی واسطه عوض شوند، نبود.
وی اضافه کرد: در دولت‌های سکولار احزاب اهدافی مشابه دارند و اهداف آنها به مسئله قدرت ختم می‌شود و هنگامی که حزبی تغییر پیدا می‌کند ظاهر حکومت عوض نمی‌شود که نمونه بارز آن را در حکومت‌های مختلف آمریکا می‌بینیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری حکومت آمریکا و امثال آن را مصداق لحاف ملا نصرالدین دانست و گفت: سرمایه‌دارانی که به دنبال تجارت نفت هستند و سرمایه گذارانی که بر روی ابزارهای نظامی سرمایه گذاری می کنند اهدافشان یکی است و کسانی که در سیاست نقش اصلی دارند پشت پرده فعالیت می‌کنند.
وی به تحول سیاسی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) از روزی که بنیان انقلاب را پایه گذاری کردند محور فرمایشات ایشان عمل به اسلام بود.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: آنچه اصالت داشت برقراری نظام اسلامی بود که این اهداف در وصیتنامه‌های باقی مانده از شهدا دیده می‌‌‌‌‌شود که همواره بر اسلام و پیروی از امام خمینی(ره) سفارش کرده‌اند.
وی افزود: با تغییر ارزش‌ها و باورها جامعه به رشد می‌رسد و اگر این برنامه‌ها بخواهد از سوی مدیران به رشد برسد باید مدیرانی آگاه در راس امور فعالیت کرده و به مبانی اسلامی ایمان داشته باشند و بدانند اسلام برای مدیرت در امورکشوری چه می‌گوید.
عضو مجلس خبرگان رهبری از دیگر موارد رشد مدیریت در جامعه را شناخت آگاهی و اراده آهنین برای اجرای ارزش‌ها دانست وگفت: در ابتدای انقلاب به دلیل وجود تفکرات غربی از مدیرانی که ارزشی باشند برخوردار نبودیم.
وی تصریح کرد: دانشگاه فعلی امام صادق (ع) قبل از انقلاب دانشگاه مدیریت نام داشت که محلی برای تربیت مدیران بود که اساتید آمریکایی با تفکرات خاص غربی و با استفاده از کتب غربی به تربیت مدیران اهتمام داشتند.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: مدیرانی که با این تفکرات تربیت می‌‌‌شدند افکار آمریکایی داشتند و نمی‌توانستند نقش مفیدی برای جامعه ایفا کنند به همین دلیل پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تصمیم گرفته شد برنامه سنجیده‌ای برای تربیت مدیران تنظیم و اجرا شود.
وی ادامه داد: به دلیل درگیری‌های داخلی و جنگ تحمیلی مجالی برای رشد مراکز فرهنگی، نوآوری، تحقیق وپژوهش وتربیت افرادی با این انگیزه در کشور پیش نیامد.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: تغییر یک فرهنگ با تغییر برخی لغات و اصطلاحات در کتبی که تفکری خاص را دنبال می کنند یا توأم با افزودن آیه‌ای از قرآن در ابتدای کتاب و حدیثی در پایان آن باشد، صورت نمی‌گیرد.
وی این ایده را تفکر منافقین عنوان کرد و گفت: آنان با افزودن آیه‌ای به اول کتاب مارکسیسم و افزودن یک حدیث در آخر آن، مارکسیسم اسلامی درست کردند.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: در ابتدای انقلاب به دلیل نبود فرصت برای تحقیق‌های اسلامی، رنگ و لعاب ظاهری به کتب و مقالات غربی زده می‌‌‌شد و به این صورت، رنگ اسلامی به خود می‌گرفت.
وی عنوان داشت: جمعی از مدیران علاقه‌مند، جمعیتی را در دانشگاه تهران تشکیل دادند و پروژه‌ای به نام مدیریت تطبیقی مطرح کردند که بسیاری از آنها درآمدی بر مدیریت اسلامی بود که به چاپ رسید.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: این روند تا زمانی با بودجه‌های شخصی ادامه یافت ولی به دلیل سایه سیاست اصلاحات که با اسلام سازگار نبود، متوقف شد.
وی عنوان کرد: در زمان اصلاحات ما فقط اسم اسلامی را در تحقیقات و تالیفات به یدک می‌کشیدیم ولی از محتوای اسلامی برخوردار نبودیم.
آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشت: در دوره‌های مختلف افرادی بودند که در این راه گام گذاشتند ولی به دلایل مختلف به نتیجه مطلوب دست نیافتند.
وی تصریح کرد: امروز کسانی در سطوح مختلف هستند و تلاش می‌کنند از فرهنگ اسلامی در مدیریت بهره ببرند ولی شاید راه درست را نمی‌دانند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: برای رسیدن به اهداف خود در زمینه تربیت مدیریت اسلامی باید برنامه‌ریزی صحیحی انجام دهیم که این کار نیازمند برنامه‌ریزی دراز مدت است.
وی افزود: برای برنامه‌ریزی درازمدت باید دور از فضای سیاسی با انگیزه خدمت به اسلام و کشور اهداف خود را تبیین و برنامه‌ای جامع برای تربیت مدیران طراحی کنیم.
مصباح یزدی تاکید کرد: برای رسیدن به مدیریت اسلامی باید برنامه‌ای میان مدت طراحی شود که اجرای آن نیازمند زمان بسیاری نباشد ولی نباید این برنامه سطحی و شکلی باشد چراکه اگر سطحی باشد بیشتر از آنچه داریم نمی‌رسیم.فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=7298

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر